סופשבוע: ריכוז ידיעות (לתקופה שמ- 5 באפריל 2020 ועד ליום 17 באפריל 2020)

06:53 17.04.2020

קטגוריות: כללי

תגים: , , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבועיים האחרונים ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ גימלאי משרד התקשורת בתביעה לבית-הדין לעבודה בת”א נגד משרד התקשורת, משרד האוצר ונציבות שירות המדינה: “משרד התקשורת, באופן בוטה וחסר תקדים בשירות המדינה, בחר שלא לקיים את הוראות התקשי”ר, תוך שהוא מסרב לטפל בגימלאיו” ו”זריקתם (ממש כך!) לאחריות גורם אחר”; למרות שגד פרץ פירסם ידיעה ראשונה על כך היום (16.4.2020) ב- 13:00 עד עתה טרם פירסם מומחה הטלקום אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ידיעה על הגשת התביעה וציטוטים מתוכה.

■ רשלנות: הקורא אבי וייס פירסם לפני שעתיים באתר שלו ‘טלקום ניוז‘ אייטם שכותרתו “האקרים ממשיכים לנצל את הקורונה: כיצד תזהו מתקפה של הנדסה חברתית?” ושכח (בניגוד להרגלו) לצרף בסוף האייטם את הפרסומת הקבועה של חברת Nord VPN שהוא נוהג לצרף לכל אייטם בנושא אבט”מ.

■ הוגשה (13.4.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית מינהלית) בהקשר לקורונה בהיקף קבוצתי של יותר מ- 146 מיליון ₪ נגד רשות המיסים בישראל ונגד המוסד לביטוח לאומי.

■ מתוך החלטה של שופטת בית-המשפט העליון מהיום (12.4.2020) בבקשת המדינה להארכת מעצר: “במשך שעה ארוכה נעשו ניסיונות על ידי אנשי המקצוע בניסיון לקיים את הדיון באמצעות שיחת וידאו עם המשיב, הנמצא בכלא ‘אופק’. חרף המאמצים שנעשו אלה לא צלחו, ומשכך ובהתאם להוראת סעיף 16א(א)(1) לתקנות שעת חירום (דיני מעצרים), התש”ף – 2020, מתקיים הדיון כעת באמצעות מערכת שמע אל מול המשיב”.

ארבע רשתות סופרמרקטים גדולות בצרפת הודיעו (13.4.2020) על שת”פ חדש עם חברות שליחים [הרשתות Carrefour and Casino עם UberEats ; הרשתות Franprix and Monoprix עם  Deliveroo ] שיאפשר שירותי משלוח מוגבל של מספר פריטים לבתים בתוך שעה מרגע ההזמנה; בשלב הראשון השירות מוצע רק במספר מוגבל של ערים לפי כל אחת מהרשתות; הנשיא עמנואל מקרון הודיע על הארכת הסגר במדינה לפחות  עד 11.5.2020 וההערכה עתה היא לירידה של 8%(-) בתמ”ג השנה.

דיווח: משרד החינוך בסינגפור ביטל החלטה קודמת להטלת איסור על שימוש ב- Zoom; מתירה-מחדש למוסדות החינוך שימוש בזום לצורך למידה-מרחוק מהבית, תוך נקיטת אמצעי אבטחה מוגברים (כמו הגבלת שימוש ברכיבים מסויימים).

אנשי החברה הבריטית Imagination Technologies, המצוייה בבעלות סינית, צפויים להישאל היום (ג’, 14.4.2020) ע”י חברי פרלמנט על הכוונה שלהם לחדש הניסיונות להעברת הבעלות על תוכנת אבטחה רגישה (שפותחה במקור ע”י החברה הבריטית) לידי חברות הנמצאות בפיקוח סיני.

תושבים ב- New South Wales, NSW באוסטרליה שיעברו בדיקות קורונה בבתי-החולים ובמרפאות הציבוריים, צפויים לקבל תשובה עם הממצאים הפתולוגיים באמצעות הודעת SMS בתוך פרק זמן של שש-שמונה שעות מזמן עריכת הבדיקה, אם יחפצו לקבל אופן מסירת התוצאות כך; מערכת הפצת ההודעות הזאת פותחה בשת”פ עם Amazon Web Services, AWS, עם Deloitte Australia ועם Microsoft.

■ בהודעה שפורסמה ב- 7.4.2020, נמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו אישר כי שני אתרים שלו נפרצו במארס ע”י האקרים בניסיון לגנוב שמות משתמשים וסיסמאות גישה של עובדיו וספקיו.

■ בנק סטנדרט צ’רטרד (Standard Chartered) הוא הבנק הראשון שהורה לעובדיו להימנע מלהשתמש באפליקציית הוידיאו Zoom.

■ דיווח: מכירות סמרטפוני דור חמישי בסין ברבע הראשון של 2020: מעל 10 מיליון יחידות; דו”ח חדש של China Academy of Information and Communications Technology, CAICT: חב’ Apple מכרה 2.5 מיליון מכשירי iPhone בסין במארס 2020 לאחר ירידה שחוותה קודם לכן; מכירות הסלולר בסין במארס הגיעו ל- 21 מיליון יחידות, יותר מפי שלושה לעומת פברואר אולם ירידה של 20%(-) לעומת מארס 2019.

■ חברת המחקר גרטנר: ב- 2019 ירדו הכנסות המוליכים-למחצה בשיעור של 12%(-) ל- 41.9.1 מיליארד דולר.

■ דו”ח של Pitchbook/NVCA: השקעות הון סיכון אמריקניות ברבע הראשון של 2020 הגיעו ל- 34.2 מיליארד דולר ב- 2,2998 עסקות; פעילות האקזיטים: 183 עסקות עם 19.3 מיליארד דולר; קרנות הון סיכון גייסו 21 מיליארד דולר ב- 62 סבבים.

■ דו”ח של Mercom Capital Group: גיוסי הון סיכון עבור חברות Telemedicine ברבע הראשון של 2020 הסתכמו ב- 788 מיליון דולר לעומת 220 מיליון דולר ברבע הראשון של 2019.

■ בית-משפט בצרפת הורה לחברת Amazon להגביל בצורה משמעותית את ההזמנות שהיא מקבלת רק למוצרי מזון, היגיינה לרפואה; לחברה ניתנה יממה אחת להתחיל לציית להוראת בית-המשפט שאחרת תיקנס ב- 1 מיליון אירו לכל יום.

■ BBC: במהלך חג הפסח היו לפחות 20 מקרים של שריפה והשחתת אנטנות סלולריות בבריטניה בשל חשש שהדור החמישי הוא שגרם לוירוס קורונה.

■ שלוש רשתות סופרמרקטים [Migros, Aldi, Lidl] בשווייץ החליטו ליישם מערכות לספירת אנשים אוטומטיות [automatic customer counting system] כדי להבטיח צעדי ריחוק חברתי [social distancing] בעידן קורונה.

■ ידיעה בלעדית של וול סטריט ג’ורנל: חברת המרות וסליקת מט”ח הבריטית Travelex שילמה להאקרים כ- 2.3 מיליון דולר בביטקוין לפושעי סייבר בעקבות התקפה באמצעות וירוס מחשבים עליה וחדירה לרשת המחשוב שלה.

■ Chuck Robbins מנכ”ל חברת Cisco Systems אמר כי אין כוונה לפטר עובדים בשל משבר קורונה וקרא לחברות טכנולוגיה נוספות לפעול באופן דומה.

■ חברת המחקר Strategy Analytics: בשנת 2020 צפוייה ירידה בשיעור של 23%(-) במכירות הסמרטפונים העולמיות; ההתאוששות רק ב- 2021 בעיקר בשל ‘תיאבון הצרכנים’ לשירותי דור חמישי.

■ חברת המחקר IDC: העבודה מהבית והלימוד מרחוק בעקבות הסגרים ומשבר קורונה גרמו לעלייה בשליש בביקושים למחשבים הניידים ומחשבי הלוח (טבלטים) באירופה בהשוואה לרבעון המקביל שנה קודם לכן.

■ חברת המחקר גרטנר: ההכנסות ממכירות מוליכים-למחצה בשנת 2020 יקטנו ב- 0.9%(-) בעקבות משבר קורונה (לעומת תחזית קודמת לגידול של 12.5%; גידול צפוי בשיעור של 13.9% בהכנסות ממכירות זכרונות יצמצם את שיעור הירידה החדה.

■ סקר מנמ”רים אמריקנים שנערך ע”י Adobe: משבר קורונה המתמשך שגרם לצורך של עובדים לעבוד מבתיהם והפך ל’ניסוי עבודה מרחוק עצום’ עשוי לשנות את סגנון העבודה בארגונים גדולים בעתיד; המעבר הפתאומי לכוח עבודה מרחוק משנה את סדרי העדיפויות של עובדים ויוזמות ארגוניות.

■ האתר Politico בידיעה בלעדית: חתנו של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ ג’ארד קושנר שקל להשתמש בנתונים אישיים של מטופלים וחולים כדי ליצור מערכת מעקב לאומית לקורונה כמעט בזמן אמת וניטור אחריהם.

■ דיווח: בשל חששות אבטחה, חברת Google (בדמה לאיסור שהוטל ע”י גורמים שונים) הורתה לעובדיה שלא להשתמש באפליקציית ויעוד החוזי Zoom במחשבים ובסמרטפונים שניתנו להם על-ידה; גם משרד החוץ הגרמני הטיל איסור דומה.

■ חברות כרטיסי האשראי [Mastercard, Visa, Postfinance, American Express] הסכימו אתמול (8.4.2020) להגדלה בשווייץ של תקרת אפשרות השימוש ב- Contactless Card Payment ל- 80 פר”ש; הצעד הזמני הוא בניסיון למזער את הפגיעה של וירוס קורונה.

■ דיווח: הבית הלבן הקים ועדה שתעריך השתתפות זרה במגזר שירותי הטלקום האמריקני; עתה, ה- U.S. Federal Communications Commission, FCC  תבחן אפשרות לרפורמות את הליכי בחינת הבעלות הזרה על חברות תקשורת אמריקניות.

■ חברת המחקר Strategy Analytics: אחד מכל שלושה צרכנים בסין מתכוון לדחות או לבטל רכישה מתוכננת של סמרטפוני דור חמישי; למרות התאוששות של שרשרת האספקה, לצרכנים אין ודאות לגבי רכישת טכנולוגיה חדשה; זאת למרות שהסינים אופטימים יותר מהאמריקנים או האירופים לגבי החזרה לחיים רגילים.

■ חברת המחקר CCS Insights: בשנת 2020 צפוייה ירידה בשיעור של 13(-) במכירות הטלפונים הניידים העולמיות ל- 1.57 מיליארד יחידות, הנתון הנמוך ביותר זה עשר שנים; מכירות הסמרטפונים יירדו ל- 1.26 מיליארד השנה (לעומת 1.41 מיליארד יחידות ב- 2019); ברבע השני של 2020 צפוייה בשיעור של 29%(-) לעומת הרבע השני של 2019.

■ דיווח: ביום חמישי (2.4.2020) הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) של שני ילדים לבית-המשפט ב- San Jose, California נגד חברת Google לגבי נושא שפורסם לא-מכבר ולפיו החברה אספה נתונים ביומטריים של מיליוני תלמידים בארה”ב באמצעות תוכנה של גוגל המיועדת למוסדות חינוך; התביעה הוגשה באמצעות אביהם Clinton Farwell.

■ בתוניס בירת תוניסיה משרד הפנים (באמצעות המשטרה המקומית) מפעיל רובוטים על ארבעה-גלגלים [PGuards] הכוללים מצלמת thermal-imaging וטכנולוגיית Light Detection and Ranging, LIDAR, לבדוק יישום סגרים ובידוד חברתי בשל נגיף קורונה; אנשים ברחוב שמתעורר חשד לגביהם, מתבקשים להציג מסמכים מזהים מול המצלמה, ואלה נבדקים מרחוק ע”י קציני משטרה; בתשובה לפניית ה- BBC סירבה החברה היצרנית Enova Robotics למסור כמה רובוטים כאלה מופעלים ומה עלותו של כ”א.

■ בתדרוך עיתונאים: המנהל הכללי של יחידת הרפואה הציבורית במשרד הבריאות בדרום קוריאה – בה גדל מספר האנשים המפרים את תקנות הבידוד הביתי – אומר כי הממשלה שוקלת ליישם שימוש בצמיד כף יד אלקטרוני [electronic wristband] לאכוף את אמצעי הבידוד.

■ חברת המחקר Canalys: למרות גידול בביקושים, ברבע הראשון של 2020 נרשמה ירידה של 8%(-) במכירות המחשבים האישיים העולמיות (ל- 53.7 מיליון יחידות), הירידה הגדולה ביותר מאז הרבע הראשון של 2016; הסיבה העיקרית: פגיעה בשרשרת האספקה בתהליך הייצור; מדובר במחשבים ניידים ונייחים ובתחנות עבודה.

■ ה- US Federal Trade Commission, FTC: מאז תחילת השנה ועד כה התקבלו יותר מ- 15,000 תלונות של צרכנים ; תרמיות והונאות למיניהן הקשורות לקורונה עלו עד כה לצרכנים האמריקנים כ- 12 מיליון דולר; ההונאות הללו מצליחות בשל חשש ציבורי נרחב לגבי משבר קורונה; משרד המשפטים קרא לציבור לדווח על כל חשש למקרים כאלו.

■ חברת המחקר Strategy Analytics: בשנת 2020 צפוייה ירידה בשיעור של 23%(-) במכירות הסמרטפונים העולמיות; ההתאוששות רק ב- 2021 בעיקר בשל ‘תיאבון הצרכנים’ לשירותי דור חמישי.

■ חברת המחקר IDC: העבודה מהבית והלימוד מרחוק בעקבות הסגרים ומשבר קורונה גרמו לעלייה בשליש בביקושים למחשבים הניידים ומחשבי הלוח (טבלטים) באירופה בהשוואה לרבעון המקביל שנה קודם לכן.

■ חברת המחקר גרטנר: ההכנסות ממכירות מוליכים-למחצה בשנת 2020 יקטנו ב- 0.9%(-) בעקבות משבר קורונה (לעומת תחזית קודמת לגידול של 12.5%; גידול צפוי בשיעור של 13.9% בהכנסות ממכירות זכרונות יצמצם את שיעור הירידה החדה.

■ חברת המחקר IDC על שוק המחשבים האישיים [נייחים, ניידים ותחנות עבודה] ברבע הראשון של 2020: למרות גידול בביקושים נרשמה ירידה בשיעור של 9.8%(-) ל- 53.2 מיליון יחידות; את השוק הובילה Lenovo למרות ירידה של 4.3%(-) במכירותיה בהשוואה לרבע הראשון של 2019; שנייה – חברת HP עם ירידה של 13.8%(-), שלישית –  חברת Dell Technologies היחידה בחמישייה המובילה שרשמה גידול (1.1%), רביעית – חברת Acer עם ירידה של 9.9%(-) וחמישית – חברת  Apple עם ירידה של 20.7%(-); צופה כי בעתיד יהיו “תוצאות חיוביות של השוק כאשר האבק ישקע”.

■ חברת המחקר Gartner על שוק המחשבים האישיים ברבע הראשון של 2020: נרשמה ירידה בשיעור של 12.3%(-) ל- 51.6 מיליון יחידות; זאת לאחר שלושה רבעונים רצופים של גידול בשוק זה;  מדובר בירידה החדה ביותר של השוק מאז שנת 2013; שלושה היצרנים המובילים הגדילו את נתח השוק המשותף שלהם מ- 60% ברבע הראשון של 2019 ל- 65.6% ברבע הראשון של 2020.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבועיים האחרונים ב- Read IT Now:

משרד הבריאות [“התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש”]: התקשרות עם מכון ויצמן למדע לצורך הפעלת מעבדה לבדיקות קורונה בחצרי המכון (ל- 3 חודשים בהיקף 2,155,020 ש”ח); “כחלק מהמאמץ של מדינת ישראל ומשרד הבריאות להתמודד עם תחלואה מנגיף הקורונה ולצמצם את היקף ההדבקה בציבור הרחב, משרד הבריאות נדרש להרחיב באופן משמעותי את היקפי הבדיקות להימצאות נגיף הקורונה בקרב האוכלוסייה”.

משרד הבריאות [“התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש”]: התקשרות עם חברת טרי בי ווי (3BY) לצורך ייצור מטושים בארץ לבדיקות קורונה (לשנה בהיקף 2,808,000 ש”ח).

■ בקשה של משרד הבריאות להתקשרות בפטור ממכרז (בהיקף רבע מיליון ₪) עם מדינט מדיקל אינטליג’נס מנוי עבור דו”חות מידע בתחומים הרלבנטיים למאבק בנגיף קורונה.

משרד הכלכלה מבקש להאריך התקשרות לגבי הפעלת קהילת חדשנות בתחום הבריאות.

■ מכרז חדש של משרד המשפטים המתפרסם היום (5.4.2020): מכרז פומבי למתן שירותי דואר וציוד מחשבים עבור המשרד; “המשרד המשפטים עומד בשנים הקרובות בפני שינויים מהותיים בפריסה הגיאוגרפית של יחידותיו. כיום רשומים כ-80 מנויים בשרותי הדיוור הפנימי של יחידות המשרד. במהלך שנת 2020 מתוכנן להתבצע ניוד וריכוז יחידות ומחוזות באזור ירושלים למתחם מרכזי. מטבע הדברים לאחר השלמת ביצוע המעבר וריכוז היחידות והמחוזות במתחם אחד צפויה ירידה בנפח מתן השירותים לכדי כ- 35 מנויים”.

חברת החשמל לישראל (חח”י) מפרסמת מכרז לאספקת שירותי תקשורת סלולריים; לחח”י כיום כ- 10,000 קווי סלולר המחוברים לרשת הסלולרית של פרטנר תקשורת; לחברה רשת VPN בה מוגדרים כל המנויים הסלולריים וכ- 14,000 שלוחות ברשת הטלפונים הפנימית; החברה עברה לטכנולוגיית IPT  והשלוחות הפנימיות מופעלות על תשתית זו.

■ מכרז חדש של חברת החשמל לישראל (חח”י): התקשרות שירות צפייה ותגובה באמצעות גרור טכנולוגיה ביטחונית לשימוש בעמדות שטח – הליך חד שלבי; מסמכי המכרז מתפרסמים כולם באתר האינטרנט וניתנים להורדה מהאתר של חח”י, למעט המפרט, אותו ניתן לקבל רק באמצעות פנייה לחברה.

החשכ”ל אישר בקשה להארכה והרחבה של התקשרות רשות התעופה האזרחית (רת”א) עם ישראייר לרכישת טיסות מנתב”ג לאילת במהלך חודש אפריל; “שמירת הקשר בין אילת למרכז הארץ לאור משבר קורונה על-מנת להטיס מדי יום ציוד רפואי, אספקה, נוסעים, חולים המקבלים טיפולים במרכז, וצוותים רפואיים, מטעמים הומניטריים ואחרים”; ארקיע לא הייתה מעוניינת להפעיל טיסות אלה.

המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה ירכוש בפטור ממכרז מחברת אלדן ציוד אלקטרוני בע”מ שני מכשירי אולטרה סאונד לטובת מחלקת יולדות קורונה: “קיים מחסור במכשירים אצל ספקים אחרים ולפיכך לא ניתן לקבלם באופן מיידי. הספק יכול לספק אותם באופן מיידי”.