סופשבוע: ריכוז ידיעות (לתקופה שמ- 22.5.2020 ועד ערב שבועות, 28.5.2020)

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מכנה את תוכנית ‘המקור’ של רביב דרוקר בערוץ 13 [על תיק 4000] כ”מופע פירוטכני מבוסס על שקרים, טעויות, שגיאות, מניפולציות, רכילות וצנזורה מסיבית”, כ”משפט שדה” וכ”שיבוש מהלכי משפט”; מעניין איך, לעומת זאת, אבי (“אני מאשים”) וייס מגדיר את סידרת האייטמים שלו עצמו לגבי ‘תיק התפור’ לראש הממשלה [“היום השחור של מערכות האכיפה בישראל, שלא היה כמותו מעולם, בהיקף כזה, בתולדות המדינה”].

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ כתב: “לכן, הצעד הבא יהיה, שאעביר את העניין לכבוד ראש צוות ההרכב של בית המשפט המחוזי בירושלים, שתשקול אם להתערב בהחלטת השר יועז הנדל,  שהחליט לקיים ‘משפט שדה’ מקביל משלו – בתוך משרד התקשורת“; אם זה לא יעזור מומלץ לאבי וייס לא להתייאש ולפנות לאחר מכן גם אל נשיא בית-המשפט המחוזי בי”ם כבוד השופט אהרון פרקש ואל כבוד השופט יגאל ברזל מנהל בתי-המשפט; ובהמשך לפנות גם אל כבוד השופטת אסתר חיות – נשיאת בית-המשפט העליון. ואל תשכח לספר לכל הנמענים הללו שאתה לא עיתונאי רגיל אלא אתה עורך ראשי!

■ הצתה מאוחרת: מערכת ‘טלקום ניוז’ פירסמה היום (26.5.2020) בשעה 14:10 את תוכנה של הודעה לעיתונות לפיה משרד התקשורת הטיל קנס כספי על הוט טלקום; במועד כלשהו מאוחר יותר, נמלכה כל מערכת ‘טלקום ניוז’ בדעתה והוסיפה הערה (באותיות אדומות): “ניתוח של הקנס ההזוי והבלתי חוקי (לכאורה) הזה, ייעשה במאמר נפרד”; כיוון שהתיאור של ‘הזוי ובלתי חוקי’ הוא תיאור שגרתי של אבי וייס העורך, נותר לראות האם הוא יהיה חתום על הניתוח הצפוי או שימשיך להסתתר מאחורי הביטוי הסתום “מערכת טלקום ניוז”.

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ פירסם לפני זמן קצר אייטם (משותף לו ולאלי ציפורי) לגבי תוכנית ‘המקור’ של רביב דרוקר ששודרה אמש; בין היתר נכתב באותו האייטם: “אמש שאל אלי ציפורי את עדו שברטצוך, ה”תחקירן” של דרוקר בנושא תיק 4000, אם הוא מכיר את הציטוטים המשמעותיים הללו והוא ענה שלא. זו החפיפניקיות של דרוקר בהתגלמותה ובתפארתה”; ואפרופו חפיפיות: האיות הנכון של שם המשפחה של אותו תחקירן הוא עידו שברצטוך (Ido Shvartztuch) [ולא עדו שברטצוך כפי שנכתב ב’טלקום ניוז’], כפי שמופיע באתר חדשות 13 ובגוגל אבל אבי וייס לא טרח כלל לבדוק; ושמו של איש ‘וואלה’ לשעבר ו’כאן’ כיום הוא לא ‘דב גלהר’ אלא דב גילהר;  טוב, זה כבר הפך למסורת אצל אבי וייס לשבש ולסרס שמות של אנשים [ואגב, זה כבר תועד לפני שאתה מתקן את הטעויות אצלך].

[פורסם ב- 22.5.2020 בשעה 15:35 בחלון המבזקים של אתר זה].

■ לקצין המשטרה בדימוס אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז‘: חשבת שלא שאשים לב ולא אראה כי באישון הלילה (בין שישי לשבת) תיקנת את שני שמות המשפחה השגויים שפירסמת באייטם שלך על תוכנית ‘המקור’ של רביב דרוקר [כפי שכתבתי על כך בשישי בצהריים באתר זה]?

[פורסם ב- 23.5.2020 בשעה 20:34 בחלון המבזקים של אתר זה].

אבי וייס הצהיר בעבר מספר פעמים כי אינו מעדכן את האתר שלו (‘טלקום ניוז’) “בשבתות ובמועדי ישראל”, כדבריו; והמציאות? (א.) היום אחרי אחת בצהריים העלה לאתר שלו אייטם חדש העוסק בעבודה-מרחוק; (ב.) כשעה וחצי לפני צאת השבת העלה לאתר שלו אייטם (לגבי תיק 4000) שכבר פירסם ב- 11/2019(!); ואחרי הכל הוא עוד מעז לקרוא למישהו אחר  “בלופר” ולהאשים אחרים ב’חדשות כזב’.

[פורסם ב- 23.5.2020 בשעה 20:34 בחלון המבזקים של אתר זה].

■ אופסי: האם יכול להיות שאבי וייס עורך האתר ‘טלקום ניוז’ שוב מתבלבל לגבי העובדות? הערב (מוצ”ש, 23.5.2020) פירסם אייטם חדש בדבר חסימת אזרחים מחשבון הטוויטר של דוברות משרד התקשורת;  כותב הערב כי חשף “סדרת ציוצים מטרידה ביותר ותמוהה של סמנכ”ל בכיר כלכלה”; אלא שאבי וייס כתב על כך ב- 13.4.2020 בערב ומי שפירסם את הדברים במקור היה רן בר-זיק, המתכנת ואיש אבט”מ שכתב על כך ב’הארץ’ כבר יומיים קודם לכן לפני הצהריים [ואגב, לא מדובר בסידרת ציוצים אלא בשני ציוצים בלבד ובחשבון הטוויטר האישי של אותו סמנכ”ל איתן כסיף].

[פורסם ב- 23.5.2020 בשעה 21:06 בחלון המבזקים של אתר זה].

= = = = = = = = = = = = =

■ תובענה ייצוגית נגד גוגל אירלנד: מחייבת לכאורה את הלקוח בחיובים שלא הייתה אמורה לחייב ובחיובים המנוגדים להסכמות בין הצדדים, אך מסרבת לזכות את הלקוח בגינם; היקף התביעה הקבוצתית: 400 מיליון ₪.

■ למחוזי בי”ם הוגשה (24.5.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד 12 נתבעים ובראשם החברות סונול ודור אלון אנרגיה בגין הפרה לכאורה של “חובות על-פי דין בגין מכירת דלק לא תקין בתחנות דלק, בהתאם לקביעת משרד האנרגיה”; היקף התביעה הקבוצתית: 4 מיליון ₪; בכלי התקשורת דווח בסוף השבוע כי במשרד התקבלו לפחות 12 תלונות על איכות הדלק הנמכר במקצת מהתחנות.

■ הוגשה (24.5.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי החוק להגנת הצרכן) נגד העיתון “ישראל היום” ונגד שידורי קשת ורשת מדיה בשל “יישום פרקטיקות של פרסומות סמויות ואסורות  באתרי האינטרנט וביישומונים שלהם כך שהצופה/גולש באתרים אלו יטעה לסבור כי מדובר בכתבות מערכתיות שעה שמדובר בפרסומות ממומנות לכל דבר ועניין”.

= = = = = = = = = = = = =

■ לבית-המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים הוגשה (25.5.2020) תביעה של מוריס דורפמן מול נציבות שירות המדינה (נש”מ); משמש מנהל חטיבת רגולציה, מחשוב ובריאות דיגיטלית במשרד הבריאות; באפריל דווח כי הוא מתכוון לעבור לשמש כסמנכ”ל הכספים החדש של מכבי שירותי בריאות.

הרשות להגנת הפרטיות (במשרד המשפטים) מפרסמת קול קורא לקבלת הצעות לחלופות להסתייעות בשירות הביטחון הכללי (שב”כ) לסיוע בצמצום התפשטות נגיף הקורונה: “בהמשך לשיח הציבורי בעניין בחינת חלופות לניטור חולי קורונה, פירסמה הרשות סקירה מקצועית במסגרתה הוצגו החלופות הטכנולוגיות ומדרג מודלים אפשריים בהיבטי פרטיות לניטור דיגיטלי לרבות שיטות טכנולוגיות שונות הנוהגות במדינות שונות בעולם. לשם העמקת בחינת החלופות כאמור הרשות מזמינה כל מי שמעוניין להגיש הצעות/עמדות ביחס לחלופות אלטרנטיביות לניטור לשם צמצום התפשטות נגיף קורונה”; המועד האחרון: 4.6.2020.

■ מתוך השנתון הסטטיסטי של משטרת ישראל לשנת 2019 המתפרסם היום (24.5.2020): בשנת 2019 חלה ירידה בשיעור של 17.2%(-) בכמות תיקי החקירה בגין עבירות מחשב בהשוואה לשנת 2018 [מ- 1,489 תיקים ב- 2018 ל- 1,233 תיקים ב- 2019]; סעיף האשמה השכיח ביותר בקבוצת עבירות זו הוא “חדירה לחומרי מחשב” (שיעור של 51.3%);  בכמות הכוללת של עבירות מחשב מסתמנת עלייה של 20.3% בכמות התיקים מ- 2015 ועד 2019.

■ חברת המחקר גרטנר: בשל השפעול קורונה, צפוייה ירידה של 13.6%(-) במכירות העולמיות של מכשירים [מחשבים אישיים, מחשבי לוח (טבלטים) וטלפונים ניידים] ל- 1.9 מיליארד יחידות ב- 2020; כלל מכירות הסלולר יירדו השנה ב- 14.6%(-) ואילו מכירות הסמרטפונים יחוו ירידה של 13.7%(-) ל- 1.3 מיליארד יחידות; מחזור חיי מכשיר סלולר יגדל השנה ל- 2.7 שנים; 11% ממכירות הסלולר השנה – מכשירי 5G.

■ מחזל”שים לאחר קורונה: בספטמבר 2020 תתקיים בכל זאת תערוכת האלקטרוניקה הגדולה ביותר של אירופה IFA,  Internationale Funkausstellung Berlin בברלין; למרות שהשלטונות מתירים התכנסויות של עד 5,000 איש, המארגנים יגבילו כניסה של עד אלף איש ליום, הכנס לא יהיה פתוח לקהל הרחב ויימשך רק 3 ימים במקום שבוע בדרך כלל.

■  וול סטריט ג’ורנל: פיטורים ראשונים בחברת IBM תחת השרביט של המנכ”ל הנוכחי Arvind Krishna; לא ידוע מה יהיה היקף הפיטורים הנוכחיים הנובעים מההאטה הכלכלית בעקבות משבר קורונה.

■ דיווח ב- BBC: בית-משפט בהולנד הורה לסבתא למחוק תמונות של נכדיה מחשבונות ה- Facebook וה- Instagram שלה וזאת בשל העובדה שפירסמה את התמונות ללא הסכמת הורי הילדים (ובהם בתה של הסבתא); השופט קבע כי המקרה הינו במסגרת תקנות ה- General Data Protection Regulation, GDPR של האיחוד האירופי; על כל יום בו לא יוסרו התמונות מהרשתות החברתיות תיאלץ הסבתא לשלם קנס של 50 אירו (ועד לקנס כולל של 1,000 אירו); אם תעלה לרשתות תצלומים נוספים של נכדיה, תאולץ לשלם 50 אירו נוספים לכל יום.

■ מארגני כנס האבטחה השנתי RSA Conference הודיעו על דחייה של מועד הכנס בשנה הבאה: מחודש פברואר 2021 [המועד המסורתי מידי שנה] לשבוע שמתחיל ב- 17.5.2021; הסיבה: המשך הדאגה לגבי פגיעה אפשרית של נגיף קורונה; האירוע ישלב אירוע פיסי בסן פרנסיסקו ואירוע וירטואלי גדול לצידו; השנה התקיים האירוע למרות שאירועים אחרים בוטלו בשל קורונה ולאחר שהסתיים התברר כי לפחות 2 מהמשתתפים אובחנו כחולים בנגיף.

■ ה- Ohio Department of Job and Family Services, ODJFS אישרה (20.5.2020) כי נתונים אישיים (מספרי ביטוח לאומי וכתובות פרטיות) של אלפי אנשים שהגישו בקשות לקבלת דמי אבטלה בשל משבר קורונה – נחשפו; הגורם: מערכת של חברת Deloitte איפשרה ללפחות 12 אנשים לצפות בפרטי המבקשים את המענק; התקלה טופלה ע”י דלויט שעה לאחר שהתגלתה; לפי דיווח של  ABC News, גם פרטי תושבים במדינות קולורדו ואילינוי נחשפו באותו האופן.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

בנק ישראל: מכרז פומבי ממוכן דו-שלבי לאספקת זכויות שימוש, פיתוח ותחזוקת מערכת ניהול פניות ציבור בתשתית CRM בענן.

משרד הבריאות מפרסם (24.5.2020) מכרז לאפליקציה לאומית למניעת נגיפים.

רשות התקשוב הממשלתי: מכרז לאספקה, תחזוקה ושירותים מקצועיים של מוצרי Hardware Security Module, HSM מסוגים שונים (רשתי/PCI/USB) לשמירת מפתחות באופן מאובטח בהתאם לצרכי המשרד תוך השתלבות במערך הקיים של המשרד; הצעות שיתקבלו במענה למכרז יפתחו רק לאחר אישור ועדת חריגים הפועלת במשרד האוצר, או בהתאם להוראות אחרות של משרד האוצר.