סופשבוע: ריכוז ידיעות (לתקופה החל מ- 8.3.2020 וכלה ב- 13.3.2020)

15:11 13.03.2020

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ דריכות וכוננות בלשכת היועץ המשפטי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט ובקרב “צמרת” משרד התקשורת: אבי וייס  עורך ‘טלקום ניוז’ הודיע ב- 4.3.2020 כי אם עד סוף השבוע לא יקבל תגובה נאותה לשאלה דחופה (ששלח באותו היום לשר התקשורת דוד אמסלם ולצמרת משהת”ק בנושא שימוע שפירסם המשרד), אזי יעביר “הנושא ליועמ”ש בבקשה לפתוח בחקירה פלילית גם בנושא הזה”; כיוון שסוף השבוע חלף, אולי יואיל בטובו מומחה הטלקום [נצ”מ (בדימוס) בדרגת כתף] להזכיר לנו כמה פעמים, בשנים האחרונות, פנה ליועמ”ש לפתוח בחקירה פלילית ומה תכל’ס יצא מכל הפניות הללו?

■ בעקבות פנייתו הצפוייה של אבי וייס  עורך ‘טלקום ניוז’ ליועמ”ש נגד שר ו”צמרת” משרד התקשורת, להלן תזכורת למקצת מהתבטאויותיו של מומחה הטלקום לגבי ד”ר מנדלבליט: “ממציא כזבים בקצב מדהים”; “היועמ”ש בד”כ ‘לא סופר אותי ממטר’ “; “הטעויות והכזבים במכתב היועמ”ש אלי”; “הוכיח שהוא מנותק לגמרי מהמציאות וגם לא יודע לקרוא חוקים ותקנות הכתובים בלי ניקוד. מדהים מה יצא תחת ידו של היועץ משפטי לממשלה. שפל מדהים ומזעזע במערכות אכיפת החוק בישראל”. וזה רק לקט קטן של מיטב הפנינים. איזה מזל שתמיד ניתן להאשים את ‘הקליקה המשפטית’וה- Deep State.

תודה רבה לוירוס קורונה: אבי וייס  עורך ‘טלקום ניוז’ מפרסם היום (11.3.2020) שלושה אייטמים נפרדים ששלושתם קשורים ל- CoronaVirus; לשלושה האייטמים הללו הוא הדביק, כמיטב המסורת שלו, את הפרסומת לחברת NordVPN, למרות שהיא לא קשורה לתכנים של האייטמים הללו.

= = = = = = = = = = = = = =

■ הודעה חדשה שפירסם (12.3.2020) משרד התקשורת לגבי מכרז הדור החמישי [רישיון משולב למתן שירותי רדיו טלפון נייד בשיטה התאית (רט”ן)  בישראל: הרחבת רישיון קיים או הענקת רישיון מיוחד חדש לשירותי רט”ן ברוחבי פס מתקדמים]; המועד האחרון להגשת הסכם הצעה משותפת מתוקן ל- 22.3.2020 [“לאור פניות לוועדת המכרזים בבקשה לדחות את המועד האחרון להגשת הסכם הצעה משותפת מתוקן כפי שנקבע ולאחר בחינתן”]. יתר המועדים ייקבעו בהמשך.

משרד התקשורת מפרסם (8.3.2020) שימוע – שינוי הדרישה לאחזקת שיעור מזערי של אמצעי שליטה בבעל רישיון כללי בידי גורם ישראלי: “ברוב הרישיונות הכלליים למתן שירותי רט”ן קיימות כיום דרישות ישראליות של החזקה מזערית בידי אזרח ותושב ישראל בשיעור של 5%”; “בהמשך לבחינה של הצורך המקצועי העומד בבסיס דרישות הישראליות, נמצא כי ניתן, במקרים מתאימים, לקבוע הוראות חליפיות לדרישת הישראליות, אשר יושתו על בעלי רישיון באמצעות הוראות לפי סעיף 13 לחוק התקשורת ובהליך הקבוע בו”; “התיקונים המוצעים מהווים הקלה רגולטורית ועולים בקנה אחד עם החלטת הממשלה מיום 22 באוקטובר 2014 שעניינה הפחתת הנטל הרגולטורי”.

= = = = = = = = = = = = = =

■ הוגשה (8.3.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד דן חברה לתחבורה ציבורית בע”מ, מפעילת שירות Bubble Dan; התביעה (בהיקף קבוצתי של 40 מיליון ₪) היא בעקבות הפרסום של חוקר אבטחת המידע רן בר-זיק ב”הארץ” בדבר “אירוע אבטחה חמור במסגרתו נחשפו פרטים אישיים וחסויים של לקוחות הנתבעת”; ב- 26.2.2020 פירסמתי באתר זה ידיעה שכותרתה: תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד דן ויונייטד טורס בגין שירות ‘באבל דן’ שלכאורה אינו נגיש לבעלי מוגבלויות ובמיוחד לציבור העיוורים.

■ הוגשה (12.3.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע”מ בשאלה האם המשיבה גובה מחיר מופרז באופן שעולה כדי ניצול מעמדה של המשיבה כבעלת מונופולין לרעה בניגוד לחוק התחרות; היקף התביעה הקבוצתית: 38 מיליון ₪.

■ ארגון זכויות האזרח האמריקני American Civil Liberties Union, ACLU הגיש היום (12.3.2020) תביעה בבית-משפט פדרלי בניו יורק נגד המשרד לביטחון הפנים בארה”ב [U. S. Department of Homeland Security]; זאת בשל החיסיון המוטל על פרטי התוכנית של המשרד בתחום השימוש בזיהוי פנים [Face Recognition] בשדות התעופה במדינה; הארגון מבקש לקבל מסמכים על התוכנית כדי להבין את היקפה ומאפייניה.

■ סוכנות הידיעות Bloomberg: חברת Apple פתחה מחדש את כל 42 החנויות שלה בסין; החנויות נסגרות בתחילת פברואר השנה בשל CoronaVirus אולם נפתחו מחדש בהדרגה במהלך השבועות האחרונים; בתוך כך, כל 17 החנויות של החברה באיטליה עודן סגורות.

■ דו”ח חדש של חב’ המחקר IDC המתפרסם היום (11.3.2020): ההסלמה במשבר נגיף קורונה כבר משפיעה על שוקי ה- IT; צפוייה ירידה משמעותית בהוצאות על חומרה במיוחד במחצית הראשונה של השנה כשגם ההוצאות על תוכנה ושירותים יושפעו מהמצב; עפ”י התרחיש הפסימי (שאינו התרחיש הגרוע ביותר), עד סוף שנה זו ההוצאות צפויות לגדול ב- 1% (לעומת התחזית המקורית לגידול של 4.3%) וייתכן שהנתון אף יקטן במהלך השבועות הקרובים.

■ חב’ המחקר TrendForce: בגלל CoronaVirus, היקף ייצור הסמרטפונים העולמי צפוי ברבע הראשון של 2020 לקטון ב- 13.3%(-) בהשוואה לרבע הראשון ב- 2018 ואילו במחצית הראשונה של שנה זו לקטון בשיעור של 3.5%(-); היקף ייצור סמרטפוני 5G יעמוד השנה על 200 מיליון יחידות.

■ עוד ביטולים/דחיות אירועים בגלל CoronaVirus והתפשטות COVID-19: חברת המחקר Gartner דוחה שני אירועי Data & Analytics Summit שהיו אמורים להתקיים החודש בלונדון ובטקסס; האירוע השנתי הגדול CIO Symposium/ITxPo באוקטובר באורלנדו פלורידה צפוי להתקיים כפי שנקבע.

■ עוד ביטולים/דחיות אירועים בגלל CoronaVirus: בוטלו הוועידה ואירועי South by Southwest, SXSW‏, המתוכננים כמידי שנה באוסטין טקסס ל- 13-22.3.2020; בשבוע שעבר דיווחתי כאן כי חברת  Twitterהודיעה שבשל קורונה לא תשתתף בוועידה ובאירועים הנלווים; מנכ”ל החברה Jack Dorsey היה אמור לשאת נאום מרכזי ובשנים האחרונות החברה היתה מרכיב בולט בפעילויות; בנוסף, גם חברת Facebook הודיעה כי תיעדר השנה מאותה הסיבה.

■ בגלל CoronaVirus: חברת פייסבוק סגרה את המשרדים שלה בלונדון בסוף שבוע זה לאחר שהתגלה כי עובד שלה (שבסיסו בסינגפור) שביקר ב- 24-26 בפברואר בבירת בריטניה אובחן כנושא Covid-19; סגירת המשרדים נעשתה כדי לבצע חיטוי יסודי בהם.

■ בגלל CoronaVirus: דיווח: הרשויות בהודו הורו לעסקים להפסיק בשלב זה שימוש במערכות ביומטריות מבוססות ט.א. [fingerprint employee-tracking systems] לניהול נוכחות עובדים בשל חשש מהדבקות; במקומן הומלץ להשתמש במערכות לזיהוי פנים [facial recognition] או בכרטיסים ידניים; זאת לאחר שהתברר כי עובד היי-טק בעיר Hyderabad התגלה כנשא המחלה.

■ הודעה רשמית של המארגנים: שני אנשים שהשתתפו בכנס האבטחה השנתי הגדול RSA Security [שהתקיים בסן פרנסיסקו ב- 24-27 באפריל 2020] נמצאו כנשאים של וירוס קורונה; אין אינדיקציה שהיו חולים במהלך השתתפותם באירוע; סוכנות הידיעות בלומברג: אחד מהם, מהנדס מקונטיקט אף אושפז בבית-חולים בשל כך.

■ צוות חקירת האיומים Nocturnus בחב’ האבטחה Cybereason: פושעי סייבר משתמשים במסגרת קמפיין חדש שלהם נגד קהיליית ההאקרים בכלי האקינג פופולריים כדי להפיץ Remote Access Trojans, Rats; סגן נשיא לאבטחה בחברה Amit Serper: הכלים הללו מוצעים להאקרים בפורומים מחתרתיים כפיתיון.

■ דיווח בוול סטריט ג’ורנל על דו”ח חדש של Cyberspace Solarium Commission שיתפרסם היום (11.3.2020): לארה”ב אין יכולות מפתח למנוע התקפות סייבר; נחוץ מהפך קיצוני במימשל הפדרלי כדי להתמודד עם איומי סייבר; ממשלת ארה”ב צריכה לאמץ שינויים מבניים שלא נראו מאז התקפות הטרור של 2001 וזאת במטרה להתמוד עם איומי הסייבר המתפשטים והמסכנים בהתמדה את הביטחון הלאומי והכלכלי של המדינה.

■ דו”ח של China Academy of Information and Communications Technology, CAICT: בחודש פברואר 2020 נרשמה ירידה בשיעור של 54.7%(-) במכירות המכשירים בסין ל- 6.384 מיליון יחידות בהשוואה ל- 2/2019 (בו נמכרו כ- 14 מיליון יחידות); מדובר במכירות החודשיות הנמוכות ביותר לפחות ב- 8 השנים האחרונות; התפרצות נגיף קורונה והתפשטותו גרמה לירידה של יותר ממחצית בביקוש הצרכני לטלפונים ניידים בסין; חב’ Apple מכרה בפברואר פחות מחצי מיליון מכשירי iPhone בסין, חוד שבו חנויות החברה בסין היו סגורות יותר משבועיים; מותגי Android חוו ירידה מ- 12.72 מיליון ב- 2/19 ל- 5.85 מיליון יחידות ב- 2/2020.

■ חברת המחקר גרטנר: סקר בקרב 1,500 נשאלים מצא כי רק 12% מהם סבורים שהארגון שלהם מצוי ברמה גבוהה של מוכנות להתמודדות עם השלכות נגיף קורונה; 26% סבורים שלנגיף תהיה השפעה קטנה בלבד או כלל לא על הארגון שלהם; “היעדר אמון זה מצביע על כך שארגונים רבים מתייחסים לניהול סיכונים בדרך מיושנת ושאינה יעילה. ארגונים המוכנים בצורה הטובה ביותר והנערכים למזער את השיבושים הצפויים מ- CoronaVirus – יכולים לצפות ליהנות מיתרונות עסקיים רבים לעומת עמיתיהם שאינם מוכנים”; גרטנר מפרסמת שלוש פעילויות הדחופות ביותר למנמ”רי הארגונים לנקוט עתה בשל COVID-19.

■ דיווח ב- Politico: בכירים בתעשיית ההיי-טק צפויים להשתתף היום (11.3.2020)  בפגישה בבית-הלבן שתעסוק בנושא ההתמודדות ותיאום הפעילות בנושא נגיף CoronaVirus; בין נציגי החברות המשתתפות: חברת Amazon, חברת Apple, חברת Facebook, חברת Google, חברת Microsoft וחברת Twitter.

■ דיווח: חב’ Huawei הסינית צופה ירידה בשיעור של 20-25%(-) במכירות הסמרטפונים ב- 2020; זאת בעיקר בשל המשך החרם האמריקני; להערכתה החברה תמכור השנה 190-200 מיליון סמרטפונים לעומת 240 מיליון יחידות אשתקד.

■ דיווח: מימשל טראמפ נערך להוצאת צו נשיאותי שיאסור על משרדי הממשלה וסוכנויות המימשל האמריקני להשתמש ברחפנים מתוצרת זרה או רחפנים הכוללים רכיבים מתוצרת זרה – מחשש לבעיות אבטחה.

■ ארגון Global mobile Suppliers Association, GSA: מספרם של מכשירי 5G הזמינים עתה בשוק גדל בצורה משמעותית במהלך החודש האחרון וזאת בשל ההכרזות שהיו צפויות בכנס Mobile World Congress, MWC [שבוטל בשל החשש מ- CoronaVirus]; עד כה היו יותר מ- 250 הכרזת על מכשירים חדשים לעומת 200 בסוף ינואר השנה.

■ דיווח: חברת הרכבות הגרמניתDeutsche Bahn  בוחנת חלונות חדשים בקרונות שיאפשרו קליטה סלולרית טובה יותר; טיפול בלייזר הופך את שכבת המתכת מבודדת חום של החלונות לדקה מאוד ומאפשרת לתדרי הרדיו לחדור פנימה; לדברי החברה, הפיתרון עובד עם כל סטנדרטי המובייל ואין צורך להתאימו במיוחד לסטנדרטי 5G ; הפרוייקט הניסיוני יימשך בכל 2020.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

משרד הבריאות יתקשר התקשרות דחופה בפטור ממכרז עם חברת פליינג קרגו לשם רכישת שטח עבור אחסון ציוד מיגון וציוד נלווה להיערכות לקורונה.

■ מכרז חדש של משרד הבריאות המתפרסם היום (10.3.2020): מכרז עם שלב מיון מוקדם להקמת מערך ייצור ואספקה למסכות מגן על פי תקן סינון אמריקאי N 95 – N ולא פחות מהתקן האירופי בדרגת סינון של FFP2; מציעים העומדים בדרישות, מקבלים על עצמם את תנאי ההליך המכרזי ומעוניינים להשתתף בו, יפנו באמצעות דוא”ל עד 15.3.2020.

■ ועדת הפטור במשטרת ישראל אישרה התקשרות בפטור ממכרז בהיקף 4 מיליון ₪ עבור רכש ערכות מבצעיות למיגון מפני הקורונה [“התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש”]

ביה”ח וולפסון בחולון: שתי בקשות התקשרות בפטור לגבי מתחם הבידוד לחולי קורונה [“התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש”].

משרד האוצר/מינהל הדיור הממשלתי מפרסם “פנייה לאיתור מחסן עבור משרד הבריאות בגין צורך דחוף”.

■ סוף עידן: משרד האוצר/מינהל הדיור הממשלתי הודיע (11.3.2020) על כוונתו למסור ציוד משומש/ציוד גרט המצוי במתחם הטלביזיה החינוכית ברמת אביב; הציוד במתחם כולל פריטים רבים משומשים ובהם ציוד מחשוב ישן וציוד היקפי הנלווה לו (מסכים, מדפסות, קלטות), חלקי תפאורות עץ, אביזרי ביגוד משומשים, פסולת אלקטרונית ועוד; עדיפות תינתן לגורם שיתחייב לפנות ראשון את הציוד.