סופשבוע: ריכוז ידיעות (לתקופה החל מ- 23.2.2020 וכלה ב- 1.3.2020)

16:27 01.03.2020

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בתקופה החל מ- 23.2.2020 וכלה ב- 1.3.2020 ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מפרסם הבוקר (24.2.2020) אייטם ‘בלעדי’ בדבר הניצחון של סיני ליבל בבית-המשפט על חברת סלקום ומשרד התקשורת; מה שאבי וייס אינו מספר לקוראיו באותו אייטם ‘בלעדי’ הוא ש- Read IT Now כבר פירסם ידיעה על פסק הדין ב- 5.2.2020 [כלומר, לפני 19 ימים!]; בנוסף, תיק שנסגר בפשרה (לפי סעיף 79א לחוק בתי-המשפט) אינו יכול להיחשב כ’ניצחון’ לתובע.

■ המסורת נמשכת: הערב (24.2.2020) העלה אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ באתר שלו אייטם חדש בנושא אבטחת מידע (מאמר מקצועי שנכתב ע”י גורם חוץ); וייס התאפק אבל חזר להרגלו ולאחר ארבע שעות הוא הצמיד לאייטם הזה את מודעת הפרסומת של חברת אבטחה אחרת (ששמה אינו מופיע בטקסט האייטם עצמו); לתשומת-לב אלון מינדל ראש תחום טכנולוגיות ב- HackerU, כותב המאמר.

■ עד כה, מומחה הטלקום מראשון לציון  טרם פירסם אייטם ‘בלעדי’ המנתח את הודעת משרד התקשורת בדבר ‘החלטת השר – עדכון תעריפי השוק הסיטונאי לשנים 2019-2022′ [עליה דיווחתי כאן אתמול, 24.2.2020, ב- 10:28].

■ 17 בפברואר היה המועד האחרון עבור חברות התקשורת להגשת הסכם הצעה משותפת במכרז דור חמישי ומחר (א’ 1.3.2020) הוא המועד האחרון לאישור ועדת המכרזים במשרד התקשורת את הסכם ההצעה המשותפת.

משרד התקשורת מפרסם (1.3.2020) את “שימוע – מסמך מדיניות לרישוי מפעילים חדשים המבקשים לספק שירות תשתית גישה לאינטרנט בפס רחב”: “המשרד סבור כי יש מקום להנמיך את חסמי הכניסה ודרישות הסף הפורמליות למפעילים חדשים המבקשים לספק את השירות. משכך מוצע בשימוע מִדרג אסדרתי, כך שמי שמבקש לספק את השירות, יוכל לעשות זאת בשלב ראשון במתכונת של רישיון מיוחד ולא יחויב ברישיון כללי. בשימוע מוגדר אופן רישוי השירות למבקשים לספק את השירות שאינם בעלי רישיון כללי נכון למועד פרסום מסמך זה”.

משרד התקשורת מפרסם (24.2.2020) את ‘החלטת השר – עדכון תעריפי השוק הסיטונאי לשנים 2019-2022’: “החלטתי לאמץ המלצות הדרג המקצועי במשרד […] החלטתי לקבוע בתקנות הגדרות למדדים שישמשו לצורך חישוב התשלומים המירביים באמצעות נוסחאות העידכון” השר יפרסם המדדים בהודעה מידי שנה ב- 15/11; תחילת התקנות – מיום 1.1.2019; הסכמת שר האוצר ניתנה ביום 18.2.2020; התעריפים המעודכנים לשנים 2019 ו- 2020 יפורסמו בהודעת מנכ”ל משרד התקשורת.

■ הוגשה (26.2.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד החברות דן ויונייטד טורס בגין שירות ‘באבל דן’ שלכאורה אינו נגיש לבעלי מוגבלויות ובמיוחד לציבור העיוורים; היקף התביעה הקבוצתית: שישה מיליון ₪.

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים ערכה סקר במסגרת הליך בדיקה הנערך במקביל על ידי רשויות אכיפה להגנה על מידע אישי החברות בארגון גג בינלאומי (Global Privacy Enforcement Network, GPEN), שהרשות מייצגת את מדינת ישראל ומשמשת כנציגה בוועד המנהל שלו; השנה לקחו חלק בהליך הבדיקה 16 רגולטורים מהעולם; בסקר נמצא כי “בישראל מרבית הגופים שומרים תיעוד של אירועי אבטחת מידע שאירעו אצלם”.

■ ניצול הבהלה הציבורית העולמית סביב התפרצות נגיף קורונה והתפשטותו לביצוע מתקפות סייבר: מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה מפרסם (27.2.2020) מסמך ש”מטרתו סקירת המתקפות האחרונות שפורסמו, והעלאת המודעות והערנות לנושא זה”; “במהלך 30 הימים האחרונים נרשמו 5,463  שמות מתחם ותעודות חדשים המכילים את הביטוי   CoronaVirus או את חלקו, ורבים מהם נמצאו זדוניים”.

■ בית-המשפט המחוזי בתל אביב בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים דחה עתירה מינהלית של בינת תקשורת מחשבים נגד רשות שדות התעופה (רש”ת) לגבי זכייתה חב’ בזק בינלאומי במכרז שלה [מתן שירותי אספקה, התקנה, תחזוקה ואינטגרציה של פיתרונות תקשורת נתונים  באתרי הרשות]: “בדין פסלה ועדת המכרזים את הצעת בינת משום שזו לא עמדה בתנאי הסף של הסמכה מקצועית מאת חברת HPE“; “העתירה נדחית. הצו הארעי שניתן עם הגשתה – מבוטל”; “נוכח הכשלים שנפלו באופן בו ניסחה הרשות את תנאי המכרז – אין צו להוצאות”.

משרד הכלכלה והתעשייה הודיע (23.2.2020) כי מירי מישקובסקי מונתה לתפקיד מנהלת אגף בכיר טכנולוגיות דיגיטליות ומידע; עד כה היא ניהלה את תחום היישומים הדיגיטליים במשרד; למישקובסקי תואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת בר אילן והיא בוגרת מדעי המחשב באוניברסיטת CUNY בניו יורק.

■  לבית-משפט השלום בת”א הוגשה בסוף השבוע תביעה בהיקף 300,00 ש”ח נגד חדשות 10 ונגד רביב דרוקר; התובעים: עו”ד דקל חץ-דוד עוזר ואורן ליבוביץ  יו”ר מפלגת עלה ירוק; טרם פורסם הנוסח המלא של כתב התביעה.

■ ב- 9.2.2020 דיווחתי כאן כי המחסן הראשי של קבוצת התקשורת הפלסטינית PalTel ברצועת עזה נפרץ ונגנב ממנו ציוד בשווי מוערך של 15 מיליון ש”ח; בתחילת השבוע דיווחה פלטל על פריצה שנייה בתוך פחות מחודש וגניבת ציוד תקשורת שלה ברצועה.

■ ידיעה בלעדית של וול סטריט ג’ורנל (1.3.2020): חברת Huawei Technologies הסינית, שנפגעה מהצעדים של המימשל האמריקני נגדה, פנתה אל מספר דמויות בכירות בבירה וושינגטון בניסיון לסייע לה לשנות את התדמית הציבורית שלה; בין היתר פנתה אל Abbe Lowell שייצג בעבר את ג’ראד קושנר חתנו של דונלד טראמפ ואל Marcus Brauchli, לשעבר עורך בכיר של Washington Post ושל Wall Street Journal.

■ עוד אירוע מבוטל בשל CoronaVirus: ה- Game Developers Conference, GDC שהיה אמור להתקיים בסן פרנסיסקו בעוד כשבועיים נדחה למועד שטרם נקבע לאחר שמציגים ובהם חב’ Amazon, חב’ Microsoft, חברת Sony וחב’ Facebook הודיעו כי לא ישתתפו בו בשל CoronaVirus; עובד של חברת Google במשרדיה בציריך שווייץ אובחן כנשא הנגיף; החברה וחברות טכנולוגיה אחרות מגבילה טיסות של עובדיה לחו”ל.

■ סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית Yonhap: חברת Samsung החלה לשווק (27.2.2020) את קו מוצרי ה- Galaxy 20 שלה במדינת-הבית שלה אולם נראה כי התפשטות CoronaVirus עלולה לפגוע במכירות; ביום המכירות הראשון מכרה כ- 70,000 יחידות, נתון נמוך בהרבה לעומת המכירות של גלקסי אשתקד בהיקף 140,000 יחידות ביום המכירות הראשון; מכירות היום הראשון של Note 10 באוגוסט שעבר הניבו 220,000 יחידות נמכרות.

■ הכנסייה הקתולית בואתיקן הכריזה על שיתוף פעולה עם החברות IBM ו- Microsoft לגבי אתיקה של בינה מלאכותית [Artificial Intelligence]; התקיימה סדנה בנושא Roboethics: Humans, Machines and Health שנפתחה בדברים של האפיפיור.

■ BBC: לדברי Vahid Majid מפקד משטרת הסייבר של איראן, במדינה נעצרו עד כה לפחות 24 אנשים בגין הפצת שמועות לגבי CoronaVirus ועוד 118 אנשים נוספים הוזהרו בשל כך; בימים האחרונים נפוצו באיראן רשומות (פוסטים) כוזבות של אנשי מימשל המתבטאים על מצב התפשטות הנגיף במדינה.

■ בגלל קורונה: חברת Facebook הודיעה כי היא מבטלת את כנס המפתחים השנתי שלה F8 [שהיה אמור להתקיים ב- San Jose, Calif ב- 5-6 במאי 2020]; חברת Microsoft הודיעה היום כי לא תשתתף בכנס Game Developers Conference, GDC שהיה אמור להתקיים ב- San Francisco ב- 16-20 במארס]. חברות נוספות ובהן Facebook ו- Spny הודיעו קודם לכן כי לא ישתתפו באירוע.

■ חברת Samsung Electronics הודיעה על תרומה של כ- 19 מיליון דולר “לתמיכה במאמצי הרווחה של יחידים וקהילות” שנפגעו מנגיף קורונה; בשבת החברה הודיעה על התגלות מקרה אחד של קורונה במפעל שלה ב- Gumi שבדרום קוריאה; חברות היי-טק נוספות כבר הודיעו על תרומות ובהן Microsoft ו- Dell וכן החברה הסינית Alibaba.

■ דיווח: חוקרים ב- US National Transportation Safety Board, NTSB האמריקני סבורים כי עובד חברת Apple שנהרג שעה שנהג ברכב Tesla Autopilot והתנגש במעקה בטיחות מבטון – שיחק בזמן הנסיעה במשחק וידיאו למרות שעפ”י הנחיות החברה הנהגים צריכים לאחוז בהגה בזמן הנסיעה.

■ מחקר חדש של Pew Research Center: לכשלושה-רבעים מהאמריקנים (74%) אין ביטחון כלל או הם בעלי ביטחון מועט שחברות הטכנולוגיה הגדולות (דוגמת גוגל, פייסבוק וטוויטר) ימנעו ניצול-לרעה של הפלטפורמות שלהן במטרה להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות ארה”ב השנה; 78% אומרים כי לחברות הללו מחוייבות למנוע ניצול-לרעה שכזה.

■ עורכי דינו של Julian Assange  (מייסד האתר WikiLeaks) בדיון המשפטי בבית-המשפט Woolwich Crown Court  בלונדון שלשום (24.2.2020) לגבי הסגרתו: אסאנג’ התקשר בשעתו לפקידים בבית הלבן ולהילרי קלינטון להזהיר כי מברקים בלתי ערוכים, שהודלפו והתפרסמו באתרי אינטרנט אחרים, מהווים סיכון לחיי אדם; אמר לפקידים שאינו מבין מדוע אינם מטפלים בנושא בדחיפות הנדרשת; טוענים כי נאזק 11 פעמים והופשט ומסמכיו המשפטיים נלקחו ממנו כאשר הוחזר מבית-המשפט לכלא.

■ מחקר חדש של IBM Security המתפרסם היום (27.2.2020): רק 38% מעובדי המימשל האמריקני [ברמה של המדינה (State) וברשויות המקומיות] עברו הכשרות לגבי מניעת תופעת הכופרה [Ransomware ]; שני-שלישים מעובדי המימשל הביעו דאגה לגבי התקפות סייבר על מקומות העבודה שלהם (יותר מדאגה לגבי אסונות טבע והתקפות טרור); איומים נגד הבחירות הם בין הדאגות המובילות שלהם השנה (שהיא שנת הבחירות לנשיאות ארה”ב).

■ דיווח: השפעת CoronaVirus: חברת Foxconn Technology  מציעה שורה של תמריצים כדי לעודד חזרתם לעבודה של עובדים במפעלי הייצור העיקריים שלה ב- Shenzhen וב- Chengzhou  בסין כמו גם לגייס עובדים חדשים; כל זאת כדי לעמוד במשימה של ייצורי מכשירי iPhones עבור חברת Apple.

Digitimes Research מעדכנת כלפי מטה את התחזית שלה לגבי מכירות סמרטפוני דור חמישי לאור התפשטות נגיף CoronaVirus: ברבע השני של 2020 המכירות בסין צפויות לקטון ב- 26.6%(-) ל- 22 מיליון יחידות לעומת התחזית הקודמת ל- 30 מיליון יחידות; אם ברבע השני של השנה תהיה הכלה של הנגיף אזי סין תהיה שוק סמרטפוני 5G הגדול ביותר בעולם ב- 2020.

■ המהדורה הרביעית של דו”ח ה- Internet Benchmark  שחובר ע”י Economist Intelligence Unit, EIU עבור Facebook: יותר ממחצית אוכלוסיית העולם השתמשה ב- 2019 באינטרנט, או 4.1 מיליארד איש שהיו מחוברים, לעומת 3.5 מיליארד איש שאינם משתמשים באינטרנט ברחבי העולם; 88.5% ממשקי הבית במדינות העשירות ו- 9.9% במדינות בעלות ההכנסות הנמוכות היו מחוברים למרשתת.

■ חב’ הטלקום האמריקנית Verizon מפרסמת (24.2.2020) את Verizon Mobile Security Index השנתי השלישי שלה: חברות רבות הקריבו בשנה האחרונה את ביטחון המובייל שלהן במטרה להשיג יעדיהן והן בסיכון פי שתיים להיפגע מהחברות האחרות; מספר גדול של ארגונים אומר כי ההסתמכות על נתונים המאוחסנים בענן – הולכת וגדלה.

■ חברת המחקר Canalys בתחזית חדשה: התפרצות נגיף CoronaVirus תביא לירידה של 3.3%(-) עד 9%(-) במכירות המחשבים האישיים בעולם בשנת 2020 כולה [ל- 382 מיליון יחידות השנה לעומת 396 מיליון יחידות ב- 2019]; לירידות בשיעורים של 10.1%(-) עד 20.6%(-) ברבע הראשון של 2020; לירידות בשיעורים של 8.9%(-) בתרחיש הטוב ביותר ועד 23.4%(-) בתרחיש הגרוע ביותר ברבע השני של שנה זו; ברבע השלישי של השנה צפוייה התאוששות.

■ חב’ Google מכחישה טענה כי מחשבי ChromeBooks שהיא מחלקת חינם למוסדות חינוך אוספים מידע על התלמידים ללא ידיעתם וללא הסכמת הוריהם; זאת בתגובה על תביעה שהוגשה ב- 20.2.2020 ע”י Hector Balderas התובע הכללי של מדינת ניו מקסיקו.

■ חברת הטלקום הפלסטינית השנייה Ooredoo Palestine [לשעבר, Wataniya Palestine Mobile Telecommunication Company] מדווחת כי סיימה את שנת 2019 עם 1.3 מיליון מנויים, גידול בשיעור של 3% לעומת 2018.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של רשות התעופה האזרחית (רת”א) המתפרסם היום (24.2.2020): מכרז ליועצים חיצוניים בנושא מיגון מטוסים אזרחיים (במסגרת הקמת מינהלת לתחום זה); “בהתאם להחלטות ממשלה, יש צורך במיגון מטוסי הנוסעים של חברות התעופה הישראלית כנגד איום טילים בכלל, וטילי כתף בפרט, הנמצא בתפוצה רחבה בקרב ארגוני הטרור בעולם, ומהווה איום ממשי לתעופה האזרחית, ובמיוחד למטוסי נוסעים הטסים בנתיבים בינ”ל, המופעלים ע”י חברות התעופה הישראליות. מדובר בפרוייקט גדול, מורכב ועתיד משאבים ובעלי עניין רבים מעורבים בו. רת”א קיבלה על עצמה להוביל ולנהל את הפרוייקט, תוך שהיא נעזרת בגופים רלבנטיים במדינה המתמחים בסוגיות הרלבנטיות לפרוייקט. מורכבות התקנת מערכות צבאיות על מטוסים אזרחיים מחייבת פעילות רחבה של רת”א אל מול גורמי ממשל ושלטון, וכן מול גורמים פרטיים בתעשיית התעופה, בארץ ובחו”ל.”

■ מכרז חדש של משטרת ישראל: משטרת ישראל מעוניינת לקבל מידע והדגמה בנושא: מד-מהירות אלקטרוני מאוייש מבוסס טכנולוגית רדאר עם צילום דיגיטלי.

■ מכרז חדש של משטרת ישראל: מכרז לשירותי גישה לאינטרנט [תנאי סף: המציע בעל רישיון תקף מטעם משרד התקשורת לאספקת שירותי גישה לאינטרנט במועד האחרון להגשת ההצעות; למציע אתר DR המאפשר לו לספק את מלוא השירותים במקרה של תקלה באתר הראשי שלו; המציע סיפק שירותי גישה לרשת האינטרנט ל- 10 לקוחות עסקיים לפחות בכל אחת מן השנים 2017, 2018 ו- 2019].

■ מכרז חדש של משטרת ישראל: מכרז לחידוש ורכש רישיונות תוכנת ADOBE.

■ מכרז חדש של המרכז הרפואי תל אביב ע”ש סוראסקי, איכילוב: מכרז פומבי לרכישה, הקמה, הטמעה, שירות ותחזוקה של מערכת תזכור מוזמנים.