סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שמסתיים ב- 5 ביוני 2020)

09:47 05.06.2020

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ לאבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’: השבוע לפני 3 חודשים כתבת: “כיצד הגענו למצב החמור שבו אזרח מפגין לפני ביתו של בכיר במשרד התקשורת ומקבל מכון ואיומים”; עד היום טרם פירסמת פרטים נוספים על ההפגנה מול ביתה של אותה דמות בכירה במשרד; אולי כבר הגיע הזמן “להרים את המסך” בנושא?

■ הודעה באתר האינטרנט של הדואר: “אזהרה לציבור: בימים אלה גורמים שונים מציגים את עצמם בפייסבוק כנציגי דואר ישראל ומבטיחים כי מי שימסור את פרטיו לרבות מספר כרטיס אשראי יזכה באייפון מתנת הדואר. דואר ישראל מבקש להבהיר כי אינו קשור כלל להבטחות שווא אלה אשר ניכר שכל מטרתן להשיג את פרטי כרטיס האשראי שלכם. אנא היו עירניים ואל תשתפו פעולה עם גורמים אלה”.

■ הוגשה (3.6.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי החוק להגנת הצרכן) של 2 תובעים נגד חברת EasyJet בשאלה האם היא התרשלה והאם נפגעה פרטיות לקוחותיה; זאת לאחר שבאמצע מאי הודיעה החברה על פריצת האקרים ודליפת מידע אישי של 9 מיליון מלקוחותיה.

■ המחוזי בת”א בשיבתו כבית-משפט מחוזי לעניינים מינהליים דחה עתירה של פלאפון תקשורת נגד מדינת ישראל בגין עיצום כספי בסכום של 1,165,410 ₪ עליו הודיע משרד התקשורת ב- 14.12.2017; העתירה הוגשה בסוף ינואר 2018; פסק הדין ניתן באמצע השבוע שעבר (בהיעדר הצדדים) אך פורסם במלואו רק במהלך סוף השבוע הארוך.

■ מתוך פסק הדין: משרד התקשורת למד מידיעה ב”גלובס” כי פלאפון תנקוט בפרקטיקה חדשה “לפיה כאשר לקוח מגיע לתקרת הגלישה שלו באופן אוטומטי יתווסף לו נפח גלישה נוסף בתשלום”; המדינה טענה כי לפלאפון “צמח רווי עצום מההפרה (כ- 14 מיליון ₪) וגם לאחר הטלת העיצום, נותרה ההפרה שביצעה משתלמת והדבר מדגיש את חומרת ההפרה”.

■ השופטת: “העתירה נדחית. נראה לי כי החלטתו של המשיב היא סבירה וראוייה בנסיבות העניין ומגנה על האינטרס הציבורי”; בהתחשב במכלול נסיבות העניין, לרבות מורכבות הסוגייה והתנהגות הצדדים, אין צו להוצאות וכל צד יישא בהוצאותיו”.

■ רויטרס: סידרת מסמכים חושפת כי חברת Huawei הסינית נקטה בפעולות הסוואה שונות והסתירה את העובדה כי היא שולטת בחברה איראנית בשם  Skycom וזאת במטרה למכור באיראן טכנולוגיה אמריקנית אסורה; מינתה את אחד מאנשיה לנהל את החברה האיראנית “כדי למנוע בדחיפות המולה תקשורתית בנושא זה”.

■ וול סטריט ג’ורנל: קבוצה המקדמת זכויות מקוונות, ה- Center for Democracy and Technology  הגישה (3.6.2020) תביעה לבית-המשפט בוושינגטון הבירה נגד הצו האקזקוטיבי הנשיאותי של דונלד טראמפ לגבי המדיה החברתית; טוענת שהצו נוגד את זכויות התיקון הראשון לחוקה האמריקנית לגבי חברות המדיה החברתית ומשתמשיהן; מבקשת קביעה שהצו אינו תקף.

■ חברת המחקר קנליס: שוק המחשבים האישיים והטבלטים יירד השנה ב- 7%(-) [מ- 395.6 מיליון יחידות ב- 2019 ל- 367.8 מיליון יחידות ב- 2020 ] וישוב לגדול רק ב- 2022 עם שיעור גידול של 2%.

■ חברת המחקר IDC: מכירות הסמרטפונים העולמיות צפויות לקטון בשנת 2020 בשיעור של 11.9%(-) ל- 1.2 מיליארד יחידות; זאת לאחר שברבע הראשון של 2020 נרשמה הירידה החדה ביותר (בהשוואה לרבעון המקביל שנה קודם לכן); במחצית הראשונה של שנה זו יירדו המכירות  ב- 18.2%(-); הגידול לא צפוי עד הרבע הראשון של שנת 2021.

■ קבוצת DopplePaymer, הפועלת בתחום הכופרה [Ransomware] בירכה את SpaceX  ואת סוכנות החלל האמריקנית NASA לרגל שיגור האסטרונאוטים לחלל ובתוך כך גם הודיעה כי פרצה לרשת המחשבים של חברת Digital Management Inc, DMI המספקת לנאסא שירותי IT ואבטחת סייבר מנוהלים עפ”י דרישה [ managed IT and cyber-security services on demand].

■  חברת הטלקום היפנית Nippon Telegraph & Telephone, NTT [החברה ה- 64 בגודלה בעולם לפי ה- Fortune 500] הודיעה על פריצה של האקרים לרשת שלה וגניבת נתונים על 621 לקוחות.

■ דו”ח של  Office of Management and Budget, OMB בבית הלבן שהוגש לקונגרס: ירידה בשיעור של 8%(-) במספר אירועי אבט”מ/סייבר בקרב סוכנויות המימשל הפדרלי האמריקני: מ- 31,107 בשנת 2018 ל- 28,581 בשנת 2019.

■ חברת המחקר גרטנר: ירידה של 20.2%(-) במכירות הסמרטפונים העולמיות ברבע הראשון של 2020 בשל השפעות וירוס קורונה; ארבע מתוך חמש היצרניות המובילות חוו ירידות דו-ספרתיות חוץ מ- Xiaomi שחוותה גידול של 1.4% מהרבע הראשון אשתקד לרבע הראשון השנה.

■ נתונים חודשיים שפירסמה Semiconductor Industry Association, SIA: בחודש אפריל 2020 חלה ירידה בשיעור של 1.2%(-) במכירות המוליכים-למחצה העולמיות בהשוואה למכירות בחודש מארס 2020 והן הסתכמו ב- 34.4 מיליארד דולר; עם זאת מדובר בגידול של 6.1% בהשוואה למכירות באפריל 2019 (שהסתכמו ב- 32.4 מיליארד דולר); כל האיזורים הגיאוגרפיים חוו ירידות במכירות באפריל זולת סין שחוותה גידול של 2.1%.

■ בשל המחאות האלימות בארה”ב הודיעה חברת Sony כי היא דוחה את אירוע המשחקים ל- PlayStation 5 (שהיה אמור להתקיים בחמישי, 4.6.2020); החברה לא ציינה בהודעתה את האירועים אך אמרה כי “איננו חשים שעתה הוא הזמן לחגיגות” וכי החברה רוצה ש”קולות חשובים יותר – יישמעו”; מוקדם יותר הודיעה חברת Google כי היא דוחה אירוע מקוון  לגירסה הבאה שלה ל- Android.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ יום קודם (29.5.2020) לתדרוך התקשורתי “המיוחד” של משרד הבריאות בעיצומו של חג השבועות, בדבר “שובה של קורונה”: בערב החג (חמישי, 28.5.2020) פירסם משרד הבריאות/מינהל תכנון, פיתוח ובינוי מוסדות רפואה את ההזמנה “להשתתף בהליך מיון מוקדם  במסגרת מכרז מס’ 20/5 לבחירת קבלן לתכנון וביצוע של מיגון בליסטי למוסד ממשלתי פעיל”. וחוץ מזה, העיקר הבריאות.

“פרוייקט נימבוס”: משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי יוצא (1.6.2020) במכרז למתן שירותי ייעוץ וליווי ליצירת והפעלת Cloud Center of Excellence, CCoE בממשלת ישראל עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך ומפרסם את שלב המיון-המוקדם (Prequalification) במסגרת המכרז; מכרז זה הינו חלק מ”פרויקט נימבוס”, פרויקט רב-שנתי, שנועד לתת התייחסות מקיפה ומעמיקה לנושא אספקת שירותי ענן עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך. “פרויקט נימבוס” כולל מספר רבדים אשר ייתנו מענה הן ליצירת הערוץ לאספקת שירותי הענן בפועל והן  לגיבוש מדיניות ממשלתית בנושא, הגירה לענן וביצוע בקרה ואופטימיזציה של הפעילות בו.

“פרוייקט נימבוס”: לאחר שמשרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי  פירסם בינואר 2020 את המכרז המרכזי 01-2020 לאספקת שירותי ענן על גבי פלטפורמה ציבורית עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך, הוא צפוי לפרסם מכרזים נוספים לצורך מימוש הפרוייקט, ובהם מכרז לאספקת שירותי מודרניזציה והגירה  ומכרז לביצוע בקרה ואופטימיזציה של הפעילות בענן עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך.

■ “התקשרות עם רשות מקומית לקבלת שירותים על פי דין”: משרד הבריאות יתקשר בפטור ממכרז [בהיקף 1.6 מיליון ₪, ל- 3 חודשים] לביצוע בדיקות סרולוגיות במסגרת סקר בני ברק.

■ מכרז חדש של משרד החינוך המתפרסם היום (4.6.2020): קול קורא לעדכון מאגר ספקים לאספקת ציוד ושירותים בנושאי מחשוב ותקשוב עבור המשרד.

■ מכרז חדש של משרד האוצר/אגף מכס ומע”מ המתפרסם היום (4.6.2020): פנייה מוקדמת לקבלת מידע (RFI) למערכת טכנולוגית ניידת לבידוק מכולות; “לאור התפתחות טכנולוגיות לבידוק מכולות (באנרגיה גבוהה), מעוניינת הרשות בקבלת מידע אודות מערכות ניידות מסוג זה”.

■ מכרז חדש של משטרת ישראל המתפרסם היום (4.6.2020): פנייה מוקדמת לקבלת מידע – משטרת ישראל מעוניינת לקבל מידע והדגמה בנושא מערכת תיעוד רשתית לחדרי חקירה [משטרת ישראל מבקשת לבחון את שדרוג מערכות תיעוד החקירה הקיימות ברשותה תוך שימת דגש על איכות השמע המתקבל ויכולת העברת המידע באופן מנוהל לרשת הוידיאו  המשטרתית. לשם כך, משטרת ישראל מבקשת לקבל מידע על מערכות אפשריות לדחיסה והעברה של מצלמות וידיאו אנלוגיות או מצלמות IP תוך כדי סנכרון של אות הוידיאו עם לפחות שני מיקרופונים לטובת קבלת שמע סטריאופוני; משטרת ישראל נדרשת על פי חוק לתעד במקרים מסוימים חקירות המתבצעות על ידה. בתיעוד חקירה יש חשיבות מכרעת לאיכות ורמת המובנות של ערוץ השמע, ברוב המקרים איכות השמע חשובה יותר מאיכות הוידיאו. ככל שמשטרת ישראל תצטייד בעתיד במערכת התיעוד, יהיה על המערכת להיות בעלת יכולת להתחבר באופן רשתי לכלל מערכות המחשוב הקיימות].

■ מכרז חדש של משטרת ישראל המתפרסם היום (4.6.2020): מכרז מסגרת לרכש עיתי של ציוד מיגון וציוד חיטוי (אספקת ציוד מיגון וחיטוי) להתגוננות מפני מגיפות.