סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שמסתיים ב- 31.7.2020)

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ דיווח אתמול (27.7.2020): “כמעט כל כלי התקשורת, שמבינים עוד פחות מהמנכ”לית, לירן אבישר בן-חורין, בתחום טכנולוגיות פריסת סיבים אופטיים לבתים, פירסמו את המסמך ההזוי הראשון, שיצא תחת חתימת ידה (ברור, שלא הבינה על מה היא חותמת), בנושא של פריסה אחידה של סיבים בבתים ושכביכול זה יוביל להוזלת הפריסה ועוד שטויות במיץ עגבניות […] כמעט כל כלי התקשורת, שמבינים עוד פחות ממנה בטכנולוגיות של סיבים לבתים, העתיקו את ההודעה כלשונה […] זאת, בלי להבין את הספין הזה בכלל”; אבי וייס כ”כ אוהב – שוב ושוב – לכתוב על טיפשותם ואי-ההבנה מצד “כמעט כל כלי התקשורת”; על המסמך הזה של מנכ”לית משרד התקשורת דיווחו (לפי גוגל) 5 כלי תקשורת בלבד; חשבתי שבישראל יש הרבה יותר כלי תקשורת…

■  אבי [הגירסה המודרנית של אמיל זולא, ‘אני מאשים’] וייס עורך ‘טלקום ניוז’, מפרסם, ולא בפעם הראשונה, תצלום של אוסף ניירות ענק, שנערמו זה על זה באופן די סתמי הקשורים ל’תיק 4000′. לא ברור מדוע מי שמעלה נונ-סטופ חומר לענן, שומר ואוגר ערימות נייר כאלה וגם לא ברור האם לא עדיף היה לרכוש כמה קלסרים (על חשבון הגימלה מהמשטרה) כדי שהמסמכים יהיו מסודרים לפי נושאים.

■  מומחה הטלקום אבי [“אני לא אוהד ביבי ולא מכיר אותו והוא בכלל לא עניין ולא מעניין אותי”] וייס פירסם השבוע באתר שלו ‘טלקום ניוז‘ אייטם שהתייחס ל”כנופיות אנרכיסטים ומניפי דגלים שחורים”; כדאי להזכיר לפובליציסט [“אני לא סתם עיתונאי פשוט, אני עורך ראשי של עיתון” (צ’יף)] ולאזרח המודאג מראשון לציון את השיעור הראשון במבוא לעיתונות בדבר ההפרדה בין ידיעה לבין דיעה.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

■  חברת המחקר קנליס: ברבע הראשון של 2020 – לראשונה, חברת Huawei מכרה יותר סמרטפונים מכל יצרן אחר; רבעון ראשון מזה 9 שנים שחברה אחרת – שאינה Samsung או Apple – מוכרת הכי הרבה טלפונים חכמים; מכרה 55.8 מיליון מכשירים, ירידה של 5%(-) בהשוואה לרבע השני של 2019; מכירותיה מחוץ לגבולות סין חוו ירידה של 27%(-) לעומת גידול של 8% בשוק המקומי.  [פורסם בחלון המבזקים של Read IT Now ביום 30.7.2020 בשעה 07:30; ב- YNET פורסמה הידיעה בשעה 12:24].

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ גם אכל את הדג המסריח וגם קיבל את המלקות: מחיר סירובו של שר המדע הקודם אופיר אקוניס למנות את פרופ’ יעל אמיתי לנגידה במועצת הנגידים של קרן גרמניה-ישראל למחקר ולפיתוח מדעי: היום (27.7.2020)  החליט בג”ץ כי “המדינה תישא בשכר טרחת ב”כ העותרים ובהוצאותיהם בהליך דנן בסך 10,000 ₪; העתירה נמחקה לאחר ששר המדע הנוכחי יזהר שי החליט לאשר את המינוי.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) של המועצה הישראלית לצרכנות נגד הוט מערכות תקשורת בטענה כי צירפה לקוחות לשירות Next TV ללא הסכמתם; “המשיבה מצרפת לקוחות לשירות מבלי לקבל הסכמתם לכך, ומחייבת אותם בסכומים מהותיים. בכך היא רומסת את זכויות הצרכנים להם נגרם נזק. יש לפצות את הצרכנים בגין התנהלות המשיבה ולהבטיח כי לא תוסיף לפעול כך”.

■ ייצוגית נגד TikTok בשל פגיעה חמורה לכאורה בפרטיות משתמשי היישומון טיקטוק שאותו היא מפעילה; מעיינת במידע פרטי של המשתמש ש’הועתק’ או ‘נגזר’ על-ידו במסגרת פעילותו במכשיר שבו מותקן היישומון

■  ייצוגית של 4 עובדי אל על נגד פרטנר תקשורת [בהיקף קבוצתי: 130 מיליון ₪]: לכאורה, “חייבה את חברי הקבוצה בגין שירותים מתקדמים (מידע ותוכן) בנסיבות שונות ואולם החיוב היה שלא כדין”

■ ייצוגית נגד סלקום [בהיקף קבוצתי של 100 מיליון ₪]: נקטה במהלך לא חוקי לכאורה “שתוצאתו בהעלאת מחירים לא חוקית” והטעיית ציבור לקוחותיה; “בחרה להסתיר זאת ועניין זה התגלה רק בתשובה שהגישה סלקום במסגרת תובענה ייצוגית  המתנהלת נגדה”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

■  בדיון בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת (29.7.2020): ישראל מנטרת ביטויים אנטישמיים ברשת – אך לא נלחמת להוריד אותם; בהודעת הוועדה נאמר כי “האנטישמיות גואה ברשתות החברתיות, ובישראל 3 גופים מתוקצבים העוסקים בכך: משרד התפוצות, ההסתדרות הציונית והמשרד לנושאים אסטרטגיים. כולם עוסקים בניטור ורישום התופעה אך לא בפעולה להסרת הביטויים האנטישמיים והאנטי-ישראליים. לדברי יו”ר הוועדה דוד ביטן גופים אלו חייבים לשתף פעולה ולא להסתפק בניטור התופעה, אלא להפעיל כוח אדם שיתלונן, יעקוב, ויפעל להסיר כל ציוץ ורשומה אנטישמיים”; בדיון השתתפו נציגות החברות Twitter ו- Facebook.

■ חברת המחקר גרטנר: ההוצאות על תשתיות רשתות 5G כמעט יכפילו עצמן ב- 2020 ויגיעו ל- 8.1 מיליארד דולר; ההשקעות בתשתיות הללו יגיעו ל- 21.3% מכלל תשתיות הוויירלס; צפוייה ירידה של 4.4%(-), ל- 38.1 מיליארד דולר, בהכנסות תשתיו הוויירלס העולמיות; ההשקעות ע”י ספקי שירותי תקשורת [Communications Service Providers, CSPs] בתשתיות רשתות דור חמישי הגיעו ל- 10.4% מכלל הכנסות תשתיות הוויירלס ב- 2019, נתון שצריך לגדול ל- 21.3% השנה.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ פורסם מכרז חדש של משרד הבריאות: מכרז למתן שירותים בתחום המדיה החברתית עבור המרכז הלאומי להשתלות [הגוף הייחודי בארץ שמטפל בנושא תרומות והשתלות איברים].

■ פורסם מכרז חדש של משרד הבריאות: מכרז להפעלת מערך ביצוע דגימות לאיתור נשאי נגיף הקורונה עבור המשרד; “משבר נגיף קורונה, משבר עולמי ממשיך להתקיים ולהשפיע על האוכלוסיה במדינה. הדגימות יבוצעו בעיקר במוסדות סיעודיים כחלק מתכנית “מגן אבות ואמהות”, אולם לועדת המכרזים האופציה לאשר ולבקש מהספק לבצע דגימות נוספות לפי צורך שלא ניתן לחזותו במועד פרסום המכרז, ולרבות הקמת מתחם הבדק וסע ו/או ביצוע דגימה באתר אליו יזומנו הנבדקים ו/או שהספק יגיע לאתר שיורה לו המשרד לצורך איסוף הדגימות ו/או שהספק יבצע את הדגימות במתחם ייעודי לאיסוף דגימות (כדוגמת היבדק וסע),  והכל באופן היעיל והנדרש לצורך עמידה בדרישות המכרז וה- SLA”; “המשרד מעוניין לבצע התקשרות עם עד שני ספקים אשר יבצעו דגימות לאיתור נשאי נגיף הקורונה, בפריסה ארצית, בהתאם לדרישת המשרד”.

משרד הבריאות/חטיבת טכנולוגיות רפואיות, מידע ומחקר מבקשת להתקשר בפטור ממכרז עם שתי יצרניות תרופות שונות [Gilead Scinces ו- Roche] במסגרת “רכש לצורך היערכות תרופות קורונה – גל שני”; “יודגש כי בשלב זה אין מדיניות אחידה בין בתי-החולים לגבי השימוש בתרןפות אלה: חלקם מדווחים על תוצאות טובות מאוד ומשתמשים בהן במקביל או בנפרד באחוד גבוה של החולים, וחלקם לא משתמשים בהן כלל. מלאי שתי התרופות מנוהל מרכזית ומאושר פרטנית לבתי-החולים”; היקף כלל ההתקשרות: כ- 62 מיליון ₪ לפני מע”מ.

■ היום (27.7.2020) פורסמה רשמית ההתקשרות בפטור ממכרז של משרד הבריאות עם חברת מודרנה [Moderna] לצורך רכישת חיסונים לקורונה; ההתקשרות אושרה ב- 22.6.2020 עם אישור ל”פרסום חלקי של החלטה זו באופן שאינו מגלה סוד מסחרי של החברה וסוד מקצועי של המשרד; פרסום כאמור יבוצע בתוך 5 ימי עבודה” [“בשל סוד מסחרי של חברת מודרנה וכתנאי שהציבה החברה להתקשרות מוצע שלא לפרסם את ההחלטה בשלב זה. פרסום ההחלטה יתאפשר לאחר גיבוש ההסכמות לנוכח סעיף הסודיות ולא יאוחר מחמישה ימי עסקים”]; “ההתקשרות עם החברה עניינה במתן סיכוי למדינת ישראל להיות אחת מהמדינות הראשונות שיזכו לעשות שימוש בחיסון, אם וכאשר הוא ימצא אפקטיבי (אם יוחלט להמתין עם ההתקשרות, יתכן כי החיסון לא יהיה זמין עבור תושבי מדינת ישראל)”.

■ היום (27.7.2020) פורסמה רשמית ההתקשרות בפטור ממכרז של משרד הבריאות עם חברת מודרנה [Moderna] לצורך רכישת חיסונים לקורונה; ההתקשרות אושרה ב- 22.6.2020: “במסגרת העיסקה המוצעת, תרכוש המדינה מנות חיסון. לצד הפוטנציאל שיש בעסקה, מגולמות בעסקה שורה ארוכה של סיכונים. לאור הפוטנציאל הקיים בהתקשרות כאמור, והסיכון המהותי שקיים כנגדו, התקיים דיון בנושא בראשות ראש ממשלת ישראל, במסגרתו הביע החשב הכללי רוני חזקיהו את התנגדותו לביצוע ההתקשרות בתנאים האלה. במסגרת דיון זה, ראש הממשלה אימץ את המלצות שרי הבריאות והאוצר והנחה לבצע את העסקה ובמקביל לפעול להקטנת הסיכונים הכרוכים בה ככל הניתן”.

■ וועדת הפטור המרכזית אישרה למשרד הבריאות התקשרות בפטור ממכרז עם חברת אסטרה-זנקה [AstraZeneca] לצורך רכישת חיסוני שפעת; ההתקשרות מעתה ועד סוף 2020 היא בהיקף של 36,036,000 ₪; “בכל עונה נקבע הצורך בחיסונים כנגד מחלת השפעת, ונרכשות כמויות המבוססות על כמות הייצור העולמית, ועל אפשרות הרכש מול החברות. בהתאם, בישראל נרכשו כבר חיסוני שפעת לעונה הקרובה. אולם כעת, לאור משבר הקורונה העולמי הובהר כי יש צורך גדול יותר למנות חיסון.  הבנה זו באה לידי ביטוי בשוק החיסונים העולמי, המאופיין כעת בהיצע מוגבל מאוד, ובתחרות גדולה. יש 2 סוגים של חיסוני שפעת: האחד ניתן בצורת זריקה, והאחר ניתן על ידי תרסיס. המשרד מבהיר כי החיסון שיירכש במסגרת עסקה זו הינו תרסיס ייחודי. המשרד מציין כי הוא פועל בימים אלה לרכישה של חיסוני שפעת נוספים, אולם לאור ההיצע המוגבל אין בשלב זה עסקאות נוספות העומדות על הפרק. ככל ויהיו הן ייבחנו”.

■ מכרז חדש של משרד התקשורת המתפרסם היום (29.7.2020): בקשה לקבלת מידע לצורך בחינת מערכת למדידת כיסוי סלולרי וחוויית משתמש על בסיס אפליקציה המותקנת במכשיר הנייד.

■  משרד האוצר/מינהל הדיור הממשלתי: אושרה התקשרות בפטור ממכרז לצורך הקמת משל”ט חירום לטיפול במשבר קורונה [רח’ הערבה, בית ירדן, איירפורט סיטי, קריית שדה התעופה]: “צורך דחוף” לעשר שנים, היקף כספי: 39.1 מיליון ₪.

■ אושרה התקשרות בפטור ממכרז של משרד הדיגיטל הלאומי/רשות התקשוב הממשלתי עם כמה ספקי מסגרת, לצורך רכישת שירותי ענן ציבורי [לשנתיים בהיקף 39.5 מיליון ₪]: “רשות התקשוב מבקשת לאפשר להמשיך ולתפעל את מכרז מסגרת פומבי מספר 21/17 לרכש שירותי ענן ציבורי במקביל להליך המכרזי של ‘פרוייקט נימבוס’ וזאת על מנת לתת מענה זמני לפרוייקטים בעלי צרכים דחופים”.