סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שמסתיים ב- 20.3.2020)

14:25 20.03.2020

קטגוריות: כללי

תגים: , , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

מבזקים לגבי משבר קורונה

■ ב-ל-ע-ד-י! אבי וייס פירסם אמש (חמישי, 19.3.2020) בשעה 23:19 באתר שלו ‘טלקום ניוז‘ אייטם שסווג כ”בלעדי” בדבר שימוע מס’ 3 של משרד התקשורת בעקבות התפשטות נגיף קורונה; אלא שלא היה דבר ‘בלעדי’ באייטם שלו: ב- Read IT Now פורסם מבזק על השימוע הזה אתמול כבר בשעה 18:29 בערב (כמעט חמש שעות לפניו); למי, אם כן, יש אף ארוך, מר “אני בכלל לא עיתונאי פשוט אלא עורך ראשי של עיתון”?

■ מזל טוב! אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ סוף-סוף התעורר הבוקר (19.3.2020) ואחרי השעה 10:00 הוא פירסם עדכון לידיעה ה’בלעדית’ שלו מאתמול: “משרד התקשורת ממשיך באנרכיה והעלה היום שימוע”, כתב וייס, אלא שהאנרכיה היא כנראה של מומחה הטלקום עצמו כיוון שכפי שדיווחתי בחלון המבזקים אמש, השימוע הזה (אחד משני שימועים) פורסם דווקא אתמול (18.3.2020) ולא היום; שלא לדבר על 2 טעויות בעברית בעדכון הזה של וייס.

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מציג חדשות כזב ‘בלעדיות’: היום (18.3.2020) בשעה 16:27 הוא מפרסם באתר שלו אייטם ‘בלעדי’ על השימוע קצר-המועד של משרד התקשורת [“אתמול בלילה, בלי כל הודעה לאיש, משרד התקשורת הוציא שימוע, שנגמר היום בשעה 10:00]; זאת למרות שב- Read IT Now (הראשון לעשות זאת) פורסמה על כך ידיעה כבר בשעה 10:18 [יותר מארבע שעות לפני הידיעה ה’בלעדית’ של מומחה הטלקום]; בדה מארקר נתי טוקר דווח על כך בשעה 12:32; בגלובס גד פרץ דווח על כך בשעה 13:27.

משרד התקשורת הודיע (19.3.2020) על שימוע’ מס’ 3: החלטה בשל נסיבות עקב המחלה הנגרמת על ידי נגיף  קורונה: הארכת זמני ההמתנה במוקד פניות טלפוני של בעלי רישיונות למעט בעניין תקלה בקבלת שירותי רט”ן (רדיו טלפון נייד) ובעניין גניבה או אובדן של ציוד קצה רט”ן (רדיו טלפון נייד); “נוכח דחיפות העניין ניתן להעביר התייחסויות לנוסח טיוטת ההחלטה עד מחר, שישי, 20 במרץ 2020 בשעה 17:00  באמצעות הדוא”ל.”

משרד התקשורת בהודעה חדשה לגבי מכרז הדור החמישי [רישיון משולב למתן שירותי רדיו טלפון נייד בשיטה התאית (רט”ן)  בישראל: הרחבת רישיון קיים או הענקת רישיון מיוחד חדש לשירותי רט”ן ברוחבי פס מתקדמים]: נוכח הנחיות ממשלת ישראל בעניין היקף התעסוקה במשק עקב המחלה הנגרמת על ידי נגיף קורונה החליטה ועדת המכרזים לדחות את המועד האחרון להגשת הסכם הצעה משותפת מתוקן ליום 22.4.2020. יתר המועדים יקבעו בהמשך”.

משרד התקשורת מפרסם היום (18.3.2020) “שימוע מספר 1 – מתן הוראות בשל נסיבות עקב המחלה הנגרמת על ידי נגיף קורונה”; מדובר בשליחת חשבונית בדואר במקום שליחת חשבונית ללקוחות פרטיים בלבד; שינוי בתפריט הניתוב של מערכת ה-IVR; תיעוד על ידי הקלטת שיחה; “נוכח דחיפות העניין ניתן להעביר התייחסויות לנוסח טיוטת ההוראה עד מחר, 19 במרץ 2020 בשעה 19:00 בערב”.

■ משרד התקשורת מפרסם הערב (18.3.2020) “שימוע מספר 2 – מתן הוראות בשל נסיבות עקב המחלה הנגרמת על ידי נגיף קורונה”; “בשל נסיבות עקב המחלה הנגרמת על ידי נגיף קורונה שוקל המשרד לאשר חריגה מהוראות הרישיונות בנושא המפורט להלן כמפורט בטיוטת ההחלטה”; “נוכח דחיפות העניין ניתן להעביר התייחסויות לנוסח טיוטת ההוראה עד מחר, 19 במרץ 2020 בשעה 19:00 בערב”.

■  שר התקשורת דוד אמסלם שוקל לאשר חריגה מהוראות רישיונות חברות התקשורת בכל הקשור לאיוש מוקד פניות טלפוני: בעל רישיון יהיה רשאי לאייש מוקד פניות טלפוני ל- 8 שעות ביממה לפחות, וזאת במקום 10 שעות ביממה לפחות כפי שקבוע כיום;  החרגה זו לא תחול על  איוש מוקד פניות טלפוני לטיפול בפניות מנויים בעניין כל תקלה בקבלת שירותי רט”ן, בעניין גניבה או אובדן של ציוד קצה רט”ן, ובעניין שירות נדידה בין-לאומית.

משרד התקשורת הודיע (18.3.2020) כי הוא “נערך על-מנת להמשיך לתת מענה ומידע לציבור בימים אלו. המשרד הרחיב את שעות המענה הטלפוני, כדי לספק תשובות לשאלות ובקשות בנושא משבר קורונה. בהתאם להנחיות משרד הבריאות, קבלת קהל פרונטלית בכל יחידות המשרד תפעל במתכונת מצומצמת ולשירותים דחופים בלבד. עקב העבודה המצומצמת והטיפול בהמשך מתן שירותי תקשורת למשק, יצומצמו שירותי אגף בכיר רישוי”.

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתקשר בפטור ממכרז עם החברות ויה תחבורה ישראל בע”מ ועם מוויט אפ גלובל בע”מ לשם “רכישת מערכת תפעולית לשעת חירום לאיסוף והגעה של עובדים חיוניים בתחבורה הציבורית למוקמות עבודה שהוגדרו כחיוניים”; היקף ההתקשרות הכולל: 8 מיליון ₪; “ההתקשרות [‘התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש’] נדרשת לצורך פיתוח והפעלת מערכת טכנולוגית שתשמש אמצעי תחבורה ציבורית ייעודיים לאיסוף/פיזור עובדים למקומות עבודה שהוגדרו כחיוניים, במסגרת היערכות לפי צו בריאות העם בהתמודדות עם מגפת קורונה”.

משרד הבריאות: בקשה לפטור ממכרז בהתקשרות [‘התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש’] עם בתי-חולים ציבוריים עבור שירותי מחלקות ייעודיות לטיפול בהתפרצות מחלת קורונה/שירותי מחלקות ייעודיות לטיפול בהתפרצות מחלת קורונה; אישור מיידי של 15 מיליון ₪ מתוך הבקשה הכוללת ל- 24 מיליון ₪.

■ וועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר אישרה בקשה של משטרת ישראל להרחבת ההתקשרות [‘התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש’] בפטור מחובת מכרז עם שבע חברות בהיקף של 11.5 מיליון ₪; “בהמשך להערכת מצב בנושא ההתמודדות עם נגיף קורונה, נדרשת מ”י לרכוש ערכות נוספות למיגון השוטרים, בהתאם להנחיות ההתמגנות של משרד הבריאות”; “לאור היערכות למעבר מדרג ב’ לדרג ג’, נקבעו מפתחות לכוח משימתי של אלף שוטרים וכוח תגובה של 4,000 שוטרים ליממה, כאשר בהתאם למפתחות אלו נדרשת כעת מ”י לרכוש 150,000 ערכות וזאת על מנת להשלים את היערכות מיגון השוטרים”; בקשה זו אושרה במסגרת ועדת החריגים.

גרטנר: בעקבות התפשטות נגיף קורונה, סקר בקרב 800 מנהלי משאבי אנוש ברחבי העולם העלה כי 88% מהארגונים עודדו או דרשו מעובדיהם לעבור לעבוד מבתיהם בתקופה בעייתית זו ו- 97% מהארגונים הגדולים ביטלו נסיעות עובדים הקשורות לעבודה בשל המצב.

■ רויטרס: דו”ח חדש של האיחוד האירופי מזהיר שרוסיה – בעזרת כלי תקשורת – מפיצה מידע כוזב לגבי נגיף קורונה כדי לזרוע פאניקה בקרב אוכלוסיות במדינות המערב; מאז 22.1.2020 אותרו לפחות 80 מקרים כאלה.

■ מארק צוקרברג מנכ”ל Facebook הכחיש (18.3.2020) דיווחים כאילו החברה שלו שוקלת למסור לממשלות נתוני מיקום של משתמשים במסגרת הפעילויות שלהן למאבק בהתפשטות נגיף קורונה; אמר במסיבת עיתונאים: “איננו מודעים לשיחות פעילות או לבקשות של ממשלת ארה”ב או ממשלות כלשהן בשלב זה המבקשות גישה לנתונים ספציפים אלו”.

■ תחזית חדשה: המכירות העולמיות של מחשבים אישיים צפויות לקטון בשיעור של 30%(-) במחצית הראשונה של שנת 2020 בשל משבר קורונה.

■ הוגשה (19.3.2020) בקשת המרצת פתיחה נגד ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט”א [International Air Transport Association];  בין 30 המבקשים: איסתא ישראל ואיסתא ספורט, וואלה טורס, גוליבר תיירות, חמש חברות שונות של דיזנהאוז וסוכנויות נסיעות שונות; הבקשה – לגבי נושא ביטולי טיסות בשל משבר קורונה.

■ Intercontinental Exchange הודיעה רשמית כי בורסת ניו יורק [New York Stock Exchange, NYSE] תפסיק המסחר הרגיל בשני (23.3.2020) ותעבור באופן מלא למסחר אלקטרוני.

■ סגן נשיא ארה”ב Michael Pence, הממונה מטעם הבית הלבן על ההתמודדות עם CoronaVirus עמד בראש צוות המשימה בנושא, פנה (17.3.2020) אל חברות הבנייה האמריקניות שיתרמו מסכות נשימהN95  שברשותן לבתי-חולים ומרפאות בסביבתן ובנוסף גם לא להזמין מסיכות חדשות לעת הזאת.

■ דו”ח Mobile Economy China 2020 של ארגון GSMA שפורסם היום (18.3.2020): סין שומרת על עמדת ההובלה בתחום הדור החמישי לנוכח משבר COVID-19; זאת כתוצאה מהשקעות משמעותיות מצד המפעילים והתלהבות גוברת בקרב הצרכנים והארגונים הגדולים; שירותי 5G מסחריים הושקו במדינה ב- 2019; עמחצית מחיבורי המובייל בסין ב- 2025 יהיו של דור חמישי, שיעור אימוץ המשתווה לשוקי 6G מובילים אחרים (יפן, דרום קוריאה וארה”ב).

■ הזמרת האמריקנית Keri Hilson בעלת 4.2 מיליוני עוקבים בטוויטר צייצה כי CoronaVirus נגרם בעקבות 5G: “אנשים הזהירו אותנו זמן רב לגבי דור חמישי […] מה שאנו חווים עתה הוא השפעות של הקרינה. הדור החמישי הושק בסין ב- 1.11.2019. אנשים רבים מתו מאז”; מדובר בתופעה נרחבת הקיימת לאחרונה ברשתות החברתיות; Brendan Carr המשמש כנציב ב- Federal Communications Commission, FCC האמריקני פירסם ציוץ תגובה הדוחה את דברי הזמרת מכל וכל; אולי כדאי ש’מומחה הטלקום‘ שלנו יסביר להם דבר או שניים, או יותר.

■ אונסקו [ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו”ם; United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO] מפרסם מדריך מקוון ליישומונים ומקורות אחרים עבור למידה-מרחוק (distance learning ); “מספר חסר-תקדים של ילדים, צעירים ומבוגרים אינם מגיעים למוסדות החינוך והאוניברסיטאות בשל COVID-19”; ב- 85 מדינות נסגרו בתי-הספר מצב המשפיע על יותר מ- 776.7 מיליון ילדים ברחבי העולם; ממשלות במאה מדינות  הנהיגו הסגר של תושביהן.

■ דיווח: מהנדס בחברת הטלפוניה והאינטרנט האמריקנית Charter זעם על כך שבעקבות התפשטות CoronaVirus החברה אינה מאפשרת לעבוד מהבית אלא מחייבת את עובדיה להתייצב במשרדים; הוא שלח מייל רל אחד מסגני הנשיא של החברה ולידיעת מאות מהנדסים בחברה; זמן לא רב לאחר מכן ובהליך מהיר הוא פוטר מהחברה.

■ וול סטריט ג’ורנל: בשל התפשטות נגיף CoronaVirus, חברת Xerox Holdings Corp  הודיעה (13.3.2020) על השעיית הניסיונות שלה לרכישת חברת HP Inc בשלב זה לרבות אי עריכת מצגות נוספות, ראיונות עם העיתונות ושיחות ומגעים עם בעלי המניות של חברת HP.

■ עוד ביטולים/דחיות אירועים בגלל CoronaVirus: חברת Amazon הודיעה על ביטול אירוע ה- AI השנתי שלה re:MARS 2020 [המתמקד בלמידת מכונה, במיכון, ברובוטיקה וחלל] שהיה אמור להתקיים בלאס וגאס ב- 16-19.6.2020; חברת Apple החליטה להפוך את הכנס השנתי שלה World Wide Developers Conference, WWDC , שהיה אמור להתקיים בחודש יוני, לאירוע מקוון בלבד.

■ במייל ללקוחותיה הודיעה חברת Apple כי בשל מגיפת CoronaVirus היא דוחה את ביצוע החיובים של כרטיסי Apple Card לחודש מארס 2020; לדברי החברה, “הצעד מכוון להציע הקלה פיננסית במהלךזמן מאתגר זה”.

■ בלומברג: בעיצומו של משבר CoronaVirus, בראשון (15.3.2020) בלילה פרצו האקרים לרשת המחשוב של ה- US Health and Human Services Department; ככל הנראה לא נגרם נזק משמעותי.

= = = = = = = = = = = = = =

מבזקים לגבי מומחה הטלקום אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מציג חדשות כזב ‘בלעדיות’: היום (18.3.2020) בשעה 16:27 הוא מפרסם באתר שלו אייטם ‘בלעדי’ על השימוע קצר-המועד של משרד התקשורת [“אתמול בלילה, בלי כל הודעה לאיש, משרד התקשורת הוציא שימוע, שנגמר היום בשעה 10:00]; זאת למרות שב- Read IT Now (הראשון לעשות זאת) פורסמה על כך ידיעה כבר בשעה 10:18 [יותר מארבע שעות לפני הידיעה ה’בלעדית’ של מומחה הטלקום]; בדה מארקר נתי טוקר דווח על כך בשעה 12:32; בגלובס, גד פרץ דווח על כך בשעה 13:27.

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’מפרסם (16.3.2020) אייטם חדשותי חדש לגבי חברת האבטחה הישראלית Cybereason, כשבסופו הוא כותב: “וזה VPN אמיתי ומומלץ, במיוחד ל’עבודה מרחוק’ מהבית” ומצרף פרסומת ל- NordVPN, במזה שנחזה להיות חלק בלתי-נפרד מהאייטם החדשותי אלא שהוא למעשה מקרה נוסף של פרסום שאבי וייס מצמיד לטקסטים בנושאי באט”מ שהוא מפרסם [מבזק עם הדו”ח של Cybereason פורסם כאן בחלון המבזקים כבר ב- 11.3 בבוקר]. ההדגשה – במקור. לא ברור מיהו הממליץ על ה- VPN הספציפי הזה.

■ מזל טוב ל- ארגון השיטור הבינלאומי Interpol ולמשטרת ישראל: אתמול (17.3.2020) הצטרפתם לקבוצה גדולה של חברות וגופים ממשלתיים בישראל שאבי וייס [נצ”מ (בדימוס) בדרגת כתף] עורך ‘טלקום ניוז‘ – בפרסמו ידיעות הקשורות אליהם –  מצמיד בקביעות את הפרסומת של NordVPN כאילו שהיא חלק בלתי-נפרד של הידיעות ומבלי לציין שמדובר בפרסומת שהוא מצמיד.

■ מזל טוב ל- ליאור פוני מנכ”ל Dell Technologies ישראל: אתמול (15.3.2020) הצטרפת לקבוצה גדולה של חברות וגופים ממשלתיים בישראל שאבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ – בפרסמו ידיעות הקשורות אליהם –  מצמיד בקביעות את הפרסומת של NordVPN כאילו שהיא חלק בלתי-נפרד של הידיעות ומבלי לציין שמדובר בפרסומת שהוא מצמיד.

■ מזל טוב ל- ליעד הרמן, מנכ”ל Safehouse: אתמול (15.3.2020)  הצטרפת לקבוצה גדולה של חברות וגופים ממשלתיים בישראל שאבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ – בפרסמו ידיעות הקשורות אליהם –  בקביעות את הפרסומת של NordVPN כאילו שהיא חלק בלתי-נפרד של הידיעות ומבלי לציין שמדובר בפרסומת שהוא מצמיד.

■ מזל טוב ל- אבי גלנץ מנהל שירות   SOC MSSP בחברת Comm-IT: היום  (18.3.2020)  הצטרפת לקבוצה גדולה של חברות וגופים ממשלתיים בישראל שאבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ – בפרסמו ידיעות הקשורות אליהם –  בקביעות את הפרסומת של NordVPN כאילו שהיא חלק בלתי-נפרד של הידיעות ומבלי לציין שמדובר בפרסומת שהוא מצמיד.

= = = = = = = = = = = = = =

■ הוגשה (19.3.2020) עתירה מינהלית חדשה של 61 עותרים נגד ראשת אגף  על הייצוא הביטחוני רחלי חן, נגד שר הביטחון ונגד משרדי הביטחון והחוץ בנושא הייצוא הביטחוני מישראל לויאטנם.

■ הוגשה (17.3.2020) תובענה ייצוגית נגד גילת רשתות לוויין [ונגד דב בהרב יו”ר הדירקטוריון ו- 8 דירקטורים ובהם אליעזר שקדי, מח”א לשעבר] ונגד החברות Comtech Telecommunications וקונבוי בע”מ; התביעה היא בשם בעלי המניות של גילת ובעקבות הסכם המיזוג בין גילת לקומטק במסגרתה לכאורה בדיווחים לבורסה “הציגו הנתבעים לציבור המשקיעים דיווחים כוזבים ומצגים מטעים וחסרים אודות עיסקת המיזוג” ו”לעובדות מהותיות בעיסקה ובצדדים המתקשרים בה”.

■ וול סטריט ג’ורנל בידיעה בלעדית: חברת TikTok יצרנית אפליקציית הוידיאו אמרה כי תפסיק שימוש במבקרים [Moderators] סיניים לניטור תכנים מחוץ לגבולות המדינה; הצעד נעשה במטרה להקל על הדאגות הנובעות מהשליטה הסינית ביישומון; לדברי החברה, היא תעביר את העבודה הזאת אל מחוץ לסין; יותר ממאה עובדים סיניים העוסקים במשימה זו כיום, יועברו לתפקידים אחרים בחברה.

■ חברת Microsoft הודיעה כי חצתה את רף ה- 1 מיליארד מכשירים פעילים עליהם מותקנת מערכת ההפעלה Windows 10, שנתיים מאוחר יותר ממה שציפו [ב- 2015 קיוותה החברה כי היעד יושג לקראת סוף קיץ 2018].

■ הפנטגון [U.S. Department of Defense] מתכוון לבחון-מחדש ‘היבטים מסויימים’ בהחלטה להעניק לחברת Microsoft את חוזה הענן [פרוייקט Joint Enterprise Defence Infrastructure, JEDI] בהיקף מיליארדי דולרים; זאת בעקבות פניית חברת Amazon Web Services, AWS (שהתחרתה במכרז והפסידה) לבית-המשפט בטענה כי הזכייה הייתה החלטה פוליטית.

■ חברת המחקר IDC: הכנסות היצרנים בשוק השרתים העולמי גדלו ברבע הרביעי של 2019 ב- 7.5% ל- 25.4 מיליארד דולר וב- 14% במונחי יחידות נמכרות ל- 3.4 מיליון יחידות.

■ חברת המחקר IDC: ברבע הרביעי של 2019 נרשם גידול של 5% בשוק צגי המחשבים העולמי ל- 33.2 מיליון יחידות, שיא של חמש השנים האחרונות (מאז 2014); צפוייה האטה בביקושים ב- 2020 עם חזרה לצמיחה ב- 2021.

■ חברת המחקר IDC: שוק המכשור הלביש [Wearables] גדל ברבע הרביעי של 2019 ב- 82.3% ובשנת 2019 כולה ב- 89% (ל- 336.5 מיליון יחידות).

■ חברת האבטחה FireEye: מרבית התקפות הכופרה [Ransomware] מתרחשות בלילה או במהלך סופי שבוע; 27% מההתקפות היו אחרי שעות העבודה בימים רגילים ו- 49% היו אחרי שעות העבודה במהלך סופי שבוע.

■ דו”ח Mobile Economy China 2020 של ארגון GSMA שפורסם היום (18.3.2020): סין שומרת על עמדת ההובלה בתחום הדור החמישי לנוכח משבר COVID-19; זאת כתוצאה מהשקעות משמעותיות מצד המפעילים והתלהבות גוברת בקרב הצרכנים והארגונים הגדולים; שירותי 5G מסחריים הושקו במדינה ב- 2019; עמחצית מחיבורי המובייל בסין ב- 2025 יהיו של דור חמישי, שיעור אימוץ המשתווה לשוקי 6G מובילים אחרים (יפן, דרום קוריאה וארה”ב).

■ לאחר שחברת Apple הודיעה כי היא סוגרת את כל חנויותיה [Apple Stores] בארה”ב וברחבי העולם, גם חברת Microsoft הודיעה כי היא סוגרת יותר ממאה חנויות שלה [Microsoft Stores] עד להודעה חדשה בשל התפשטות נגיף קורונה.