סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע של יום הזיכרון לחללי צה”ל ונפגעי פעולות האיבה ושל יום העצמאות, עד 1.5.2020)

08:20 01.05.2020

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

מבזקים לגבי מומחה הטלקום, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’

■ “ממש במקרה”, קצת יותר משבע שעות לאחר שפירסמתי הבוקר [29.4.2020 בשעה 10:15] ידיעה לגבי שימוע ציבורי חדש של משרד התקשורת, מגיע מומחה הטלקום היישר מראשון לציון, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’, ומכזב לקוראיו כי הוא מפרסם אייטם חדש שלו, לגבי אותו השימוע, כשהאייטם הזה מסווג אצלו – לא פחות – כ’בלעדי’; וכל כך אצה לו הדרך לפרסם את האייטם ה’בלעדי’ שלו שלא שם לב לכך ששגה באיות שמה של חברת IBC – Israel Broadband Company ואיית אותה כ- IDC.

■ לקורא אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ [קצין המשטרה בדימוס]: מיהרת עכשיו לתקן מ- IDC ל- IBC (אחרי שכתבתי על כך כאן בחלון המבזקים) אבל כמו תמיד, צילום המסך עם הטעות שלך – נשמר.

■ לקורא אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’: לידיעה הטרייה [30.4.2020] על חברת Kaspersky Lab, שכחת, בניגוד להרגלך, להצמיד את הפרסומת של NordVPN. יתקון לאלתר!

■ גם היום (30.4.2020) אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ לא חורג מהרגלו המגונה ונחפז להצמיד פרסומת של NordVPN לאייטם בנושא אבטחת מידע העוסק הפעם בבועז דולב מנכ”ל קלירסקיי [ClearSky]; כל כך נחפז שלא שם לב: במקום לפרסם את תצלומו של דולב, כפי שכתב [תצלום שצולם בידי לביא בן ברוך ומפורסם היום ב- DailyMaily של “אנשים ומחשבים”], אבי וייס פירסם איור אילוסטרציה [והדבר, כמובן מתועד הן בגוגל והן בצילום מסך, למקרה שאבי וייס יתקן את הטעות בעקבות הכתוב כאן].

■ לידיעת הקורא אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’: היום (27.4.2020) בבית-המשפט לתביעות קטנות ברמלה הוגשו שתי תביעות נפרדות של ‘מגן הצרכנים’ [מזל טוב לחליפה הכחולה החדשה!]: התביעה הראשונה היא של אתי וסיני ליבל נגד הוט מובייל והתביעה השנייה היא של סיני ליבל נגד סלקום ישראל; ותזכור מי פירסם זאת – לפניך [“ראשונים לדווח”].

■ בנוסף לשתי התביעות של סיני ליבל נגד סלקום ונגד הוט מובייל (עליהן דיווחתי מוקדם יותר היום בחלון המבזקים) הרי שמתברר כי הוא הגיש היום תביעה קטנה שלישי, הפעם נגד ידיעות מנויים; הולך להיות חורף שמח בבית-משפט השלום ברמלה [לשם הועתקה הפעילות המשפטית העניפה שלו מרחוב וייצמן 1 בת”א].

■ בתוך חמישה ימים בשבוע אחד מפרסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’, בשלוש פעמים נפרדות, תצלום חדש של סיני ליבל לבוש בחליפה כחולה [חייט טוב היה מקצר עוד קצת את המכפלת]; אכן חידוש מרענן, לאחר כל התמונות הרבות של ‘מגן הצרכנים’ במדי צה”ל (אל”מ בדימוס) שאבי וייס פירסם במהלך שבע השנים האחרונות.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ ד”ר ורד עזרא ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות מבקשת להתקשר בפטור עם ד”ר איתמר עופר [כיום, מנכ”ל חברת צבר רפואה]: “אחד מהאתגרים הגדולים והמורכבים להם נדרש המשרד עם פרוץ מגפת קורונה הוא ההתמודדות עם אוכלוסיית הקשישים ובפרט השוהים במסגרות חוץ ביתיות. האתגר המורכב מחייב תשומת לב ניהולית שאין לכוח האדם הקיים של האגף המקצועי. פרופ’ רוני גמזו נאות לשמש יועץ לתקופה קצרה ועם סיומה נדרש פתרון המשך. לצורך כך אני פונה אליכם בבקשה להעסקת יועץ בתפקיד יועץ  לראש חטיבת הרפואה לצורך פרויקט ‘מגן אבות ואמהות’ .”

■ לאחר ששלשום דיווחתי על תובענה ייצוגית ראשונה שהוגשה בעניין [בהיקף קבוצתי של 30 מיליון ₪], תובענה ייצוגית שנייה [בהיקף קבוצתי של 35 מיליון ₪] של סטודנטים במוסדות השכלה גבוהה הוגשה היום (30.4.2020) בתביעה ממוסדות השכלה גבוהה להשבת כספי אלה המושבתים מלימודים בשל קורונה; בין הנתבעות בתביעה השנייה: אוני’ ת”א וחיפה, המרכז הבינתחומי בהרצליה והאוני’ הפתוחה.

■ למחוזי בת”א הוגשה (30.4.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת החשמל לישראל (חח”י) בשל “מחדלי אבטחה וחשיפת מאגרי מידע” לכאורה; “כל אדם בעל קו טלפון פעיל וגישה לאינטרנט יכול להיחשף לנתונים אודות כלל לקוחות המשיבה”; היקף התביעה הקבוצתית: 1,038,500,000 ₪.

■ למחוזי בת”א הוגשה (28.4.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חב’ Zoom, חב’ Facebook וחב’ LinkedIn  בנימוק שחברת זום אינה שומרת על סודיות המידע של לקוחותיה ומעבירה אותו לגורמי צד ג’ דוגמת פייסבוק ולינקדאין; ב- 7.4.2020 אתר Read IT Now היה הראשון לדווח על תובענה ייצוגית קודמת שהוגשה בנושא זה נגד זום.

■ הוגשה (26.4.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד קבוצת שגריר שירותי רכב בשל משלוח ספאם: “פירסמה את שירותיה (הכוללים גם שירותי הנעה והחלפת מצבר) באמצעות מסרונים המהווים דבר פרסומת בהתאם לחוק התקשורת” וכי “הודעת הפרסום אינה כוללת אפשרות לשלוח הודעת סירוב במסרון חוזר, בניגוד לחוק התקשורת”; התובע “קיבל מסרון מהחברה למרות שלא אישר לה לשלוח אליו הודעות פרסום”.

■ הוגשה (27.4.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד פרטנר תקשורת: הציגה לכאורה מצג שווא לפיו המצלמה אותה היא מפרסמת ומוכרת מצויידת בסוללה בעלת חיי סוללה ארוכים במיוחד כאשר בפועל למצלמה אין כלל סוללה”.

■ הדו”ח השנתי בנושא זכויות קניין רוחני [Annual Special 301 Report on Intellectual Property Protection] שמפרסם נציב הסחר האמריקני [US Trade Representative, USTR] היום (29.4.2020) כולל גם דו”ח משנה [Review of Notorious Markets for Counterfeiting and Piracy]; דו”ח המשנה כולל חמש מהפלטפורמות הזרות של חברת Amazon.com  [בקנדה, צרפת, בריטניה, גרמניה והודו] במסגרת רשימת ‘השווקים הידועים לשימצה’ בשל מכירת סחורות מזוייפות/פיראטיות.

■ מחאת הרופאים והצוותים הרפואיים מתפשטת (תרתי משמע): קבוצה של רופאים וצוותים רפואיים בברלין הצטלמה ופירסמה בטוויטר סידרת צילומים בעירום כדי להמחיש, לדבריהם, את מידת החשיפה שהם חשים לסכנה לחייהם בשל היעדר ציוד הגנה רפואי הולם ומספיק במאבק נגד קורונה; המחאה מכונה Blanke Bedenken/“naked concerns”; אתר האינטרנט של הקבוצה שהושק לפני כמה ימים זכה ל’חשיפה’ מכובדת.

■ ארגון OECD: במהלך משבר קורונה חל גידול בשיעור של 60% בתעבורת האינטרנט במחלפי האינטרנט בקרב המדינות החברות בארגון; מחלף DE-CIX  בפרנקפורט (אחד מהגדולים ביותר בעולם) חווה שיא של 9.1 terabits  לשנייה; ספקי השירותים הוסיפו קיבולת חדשה כדי לאפשר שירותי פס-רחב לקיבולת הקיימת.

■ חברת המחקר IDC: ברבע הראשון של 2020 נמשכה הירידה במכירות מחשבי הלוח (טבלטים) בעולם; נרשמה ירידה של 18.1%(-) ל- 24.6 מיליון יחידות; חברת Apple המשיכה להוביל את השוק למרות ירידה של 30.4%(-) במכירותיה; חב’ Huawei (שלישית) רשמה ירידה של 8.3%(-); חברת Samsung (שנייה), חברת Lenovo (רביעית) וחברת Amazon.com (חמישית) רשמו גידול חיובי במכירותיהן.

■ חברת המחקר Strategy Analytics: ברבע הראשון של 2020 נמכרו בעולם 24.1 מיליון סמרטפוני 5G לעומת 18.7 מיליון מכשירים כאלה שנמכרו במהלך שנת 2019 כולה; ביקושים גדולים (ובמיוחד בדרום קוריאה, ארה”ב ואירופה) כשהביקושים בסין היו גדולים מהצפוי; בהמשך השנה צפוייה התרחבות דרמטית של שוק סמרטפוני 5G בסין; את השוק הובילה Samsung (נתח שוק 34.4%) ואחריה Huawei (נתח שוק 33.2%); גם במקומות 3-5 נמצאות חברות סיניות כשהנתח המשותף של חב’ סיניות בחמישייה המובילה מגיע ל- 61%.

■ חברת המחקר Counterpoint Technology Market Research: ברבע הראשון של 2020 נרשמה ירידה של 22%(-) במכירות הסמרטפונים בסין בהשוואה לרבע הראשון של 2019 וירידה של 24%(-) לעומת הרבע הרביעי של 2019; גידול של 120% במכירות סמרטפוני 5G לעומת הרבעון שקדם לו והם מהווים כיום 15% מכלל מכירות הסמרטפונים.

■ חברת המחקר Counterpoint Technology Market Research: צפוייה ירידה של 10%(-) במכירות הסמרטפונים בהודו ב- 2020 כולה; ברבע הראשון של שנה זו חל גידול צנוע של 4% במכירות במדינה ל- 31 מיליון יחידות; זאת לצד ירידה חדה [19%(-)] במארס 2020; ברבע הראשון היו השקות ראשונות של דגמי סמרטפוני 5G.

■ תחזית חדשה של Digitimes Research: מכירות הסמרטפונים העולמיות בשנת 2020 יקטנו בשיעור של 15%(-) ל- 1.15 מיליארד יחידות; בשל מגפת קורונה, מרבית היצרנים המובילים קיצצו ביעדי המכירות שלהם לשנה הנוכחית.

■ בראיון לעיתון הצרפתיLes Echos  [לאחר שיחה שערך עם טים קוק מנכ”ל חברת אפל] אמר Thierry Breton  (ה-  European Commissioner for the Internal Market) כי הגירסה הראשונה של תוכנת המעקב בנושא נגיף קורונה המפותחת במשותף של חברת Google וחברת Apple תהיה זמינה למפתחים עד יום שלישי (28.4.2020).

■ דו”ח מעודכן (23.4.2020) של רגולטורי התקשורת במדינות האיחוד האירופי Body of European Regulators for Electronic Communications, BEREC לגבי המצב בעת קורונה (בהסתמך על דיווחי חברות התקשורת): תעבורת האינטרנט הכוללת באירופה התייצבה במרבית המדינות ובכמה  מדינות אף מתחילה לרדת במידה מסויימת (בולגריה ורומניה) או רבה (בדנמרק); זאת בהשוואה לרמת השיא לאחר פרוץ משבר Covid-19; נרשם גידול בתעבורה ברשתות הנייחות והניידות בזמן המשבר אולם לא היו בעיות עומסים חריגות; חברות תקשורת רבות באיחוד האירופי הגדילו ביוזמתן בתקופת ההסגר את היקף נתוני המובייל בחבילות של הלקוחות או שהוסיפו ערוצי טלביזיה נוספים, ללא כל תשלום נוסף [הערה: הדו”ח מעודכן ל- 21.4.2020 והוא מבוסס על מידע מ- 31 רגולטורי תקשורת ארציים באירופה].

■ עפ”י הודעה רשמית של חברת שירות המסרים המיידיים Telegram מהיום (24.4.2020), יש לה ברחבי העולם 400 מיליון משתמשים פעילים מידי חודש, לעומת 300 מיליון משתמשים פעילים  מידי חודש עליהם דיווחה לרשות לניירות ערך (SEC) האמריקנית בחודש אוקטובר האחרון; לדברי מייסד החברה, מידי יום מתווספים כ- 1.5 מיליון משתמשים חדשים וכי ביותר מ- 20 מדינות זה יישומון המדיה החברתית שהכי הרבה מורידים אותו.

■ וול סטריט ג’ורנל בידיעה בלעדית: מגפת קורונה צפוייה להאריך (לפחות עד סוף הקיץ או תחילת הסתיו) את ההליך האישור האסדרתי (רגולטורי) של חברת Boeing לגבי מטוסי ה- 737 MAX שלה המקורקעים מאז 3/2019.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ תוכנית אב לתחבורה ירושלים: מכרז למתן שירותי ייעוץ סייבר למערכות רכבתיות.

המוסד לביטוח לאומי מפרסם פנייה מוקדמת לקבלת הצעות למתן שירות מענה לתקשורת עם מבוטחים באמצעות מערכת וידיאו צ’ט: “המוסד לביטוח לאומי ועובדיו מתמודדים בימים אלו, עם אתגר לאומי מורכב של מתן שירות למבוטחים בצל משבר קורונה. לאור הנחיות משרד הבריאות נבצר מהמוסד לקיים ועדות רפואיות בנוכחות המבוטחים, וכן נבצר ממנו לקיים ביקורי בית אצל מבוטחים שהינם קשישים סיעודיים והערכת כושר עבודה למי שעובר ועדה רפואית. ביטוח לאומי נדרש להקים במהירות פיתרון מערכתי שאינו קיים היום, במיוחד במצב בו לא ניתן לקבל החלטה על בסיס מסמכים בלבד (כדוגמת מסמכים רפואיים) אלא נדרשת נוכחות של המבוטח בוועדה”.

עיריית לוד: מכרז לאספקת מערכת CRM לניהול מוקדים עירוניים.

משרד התרבות והספורט/מרכז ההסברה/המטה לטקסים ולאירועים ממלכתיים מפרסם (27.4.2020) מכרז חדש בנושא הפקת טקסים ממלכתיים: “עקב המצב השורר במדינה לא יתקיים כנס מציעים ובמקומו תועלה לאתר במהלך חודש מאי מצגת עם פירוט לעניין האתרים בהם יתבצעו האירועים”.