סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 7.8.2020)

14:02 07.08.2020

קטגוריות: כללי

תגים: , , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ מומחה הטלקום אבי [“אני לא אוהד ביבי ולא מכיר אותו והוא בכלל לא עניין ולא מעניין אותי”]  וייס כתב בתקופה האחרונה באתר שלו (שעוסק, כזכור בענייני טלקום והיי-טק) על “לא ביבי, לא חוקרים” ועל הפגנות “כנופיות אנרכיסטים ומניפי דגלים שחורים”; עכשיו הוא ‘עולה מדרגה’ ושולל את ח”כ לשעבר רועי פולקמן [לתפקיד שמינה אותו שר התקשורת יועז הנדל, (“אנחנו שנינו מאותו הכפר” – נס הרים)] כיוון שהוא בוגר קרן וקסנר; מישהו הזכיר “דף מסרים”?; ואגב: האם אבי וייס ירגיש מעתה פחות בטוח (ביטחונית ורפואית) כי בין בוגרי תוכניות קרן וקסנר נמנים גם הרמטכ”ל אביב כוכבי, מנכ”ל משרד  הבריאות ד”ר חזי לוי  והמשנה למנכ”ל ד”ר איתמר גרוטו?

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז‘ כתב בטוקבק (בתשובה לדברים של עו”ד אבי רימון): “בכל השאר, כולל במה שנוגע לך, אני עשיתי Cut & Paste ממה ששלח במייל, לכל העולם ואשתו – דובר וועדת הכלכלה”; לא ייאמן: אבי וייס – שלועג תכופות ל’כל אמצעי התקשורת’ על כך שהם עושים ‘העתק והדבק’ – עושה זאת בעצמו ולא הפעיל כל שיקול דעת במה שיוחס כנאמר ע”י עו”ד רימון.

■  כעת: דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא “חסימת מספרי טלפון מצילי חיים בקווי סלולר כשרים”; את משהת”ק מייצג מימון שמילה; בשבוע שעבר פירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ אייטם שכותרתו: “מה ‘ימכור’ שר התקשורת לוועדת הכלכלה של הכנסת בעניין חסימות המספרים”; אבי וייס העריך כי “על הפרות החוק בתחום חסימת המספרים הבלתי חוקית ההמונית,  שגברה בגללו, הוא אמור לתת דין וחשבון לכנסת (ועדת הכלכלה), ביום ג’ הקרוב”. אז מומחה הטלקום העריך; כנראה שהשר הנדל והסמנכ”לית אבישר בן-חורין לא משתתפים בדיון בשל עניין פעוט שהם עסוקים בו היום (תחילת התיחור הדינמי לגבי דור חמישי) [למרות שאבי וייס תמיד יכול לטעון שהשר חשש שהוועדה ‘תשטוף’ אותו בנושא זה].

■ שימושים חריגים בדקות שיחה נייחות”; ניתן היה לצפות שמומחה הטלקום אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ יכתוב – כמיטב המסורת שלו – על עוד ‘שימוע הזוי’ של סמנכ”לית המשרד לירן אבישר בן-חורין; אלא שעד עכשיו הוא טרם התפנה לעסוק בנושא ההזיות.

■ שיא חדש: היום (3.8.2020)  אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מפרסם בדף הבית שלו 4 אייטמים שונים בנושאי אבט”מ כשבכולם הוא מצמיד לטקסט האייטם פרסומת של חברת NordVPN למרות שהיא לא קשורה כלל לתוכן החדשותי המתפרסם מעליה ובצמוד לה. בלי לציין שמדובר במודעת פרסומת. בלי גילוי נאות.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

חברת נס א.ט. הגישה לבית-המשפט המחוזי בירושלים עתירה מינהלית בנושא מכרזים נגד משרד הפנים ונגד חברת מלם מערכות; טרם פורסם הנוסח המלא של העתירה.

חברת מטריקס אי.טי. אינטגרציה ותשתיות הגישה (6.8.2020) לבית-המשפט המחוזי בבאר שבע  עתירה מינהלית בנושא מכרזים נגד עיריית אשקלון ונגד החברות טוויסטק, וואן ONE שילוב מערכות ותשתיות מידע וטכנולוגיה בע”מ; טרם פורסם הנוסח המלא של העתירה.

■ “חובב כושר וספורט ובעל שעון חכם ייעודי לכושר גופני” הגיש (6.8.2020) למחוזי ת”א תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Garmin האמריקנית ונגד חברת רונלייט הלת’: עפ”י כלי תקשורת שונים “מדובר באירוע חמור של השתלטות והצפנת הרשת הפנימית של הנתבעת ע”י כופרה [Ransomware]; האקרים מטעם ארגון פשיעה בינלאומי ניצלו פירצת אבטחה והתשלטו על הרשת הפנימית/המידע/השרתים שלה ושל משתמשיה במטרה לסחוט כספי כופר”; היקף התביעה הקבוצתית: 52 מיליון ₪.

מערך הסייבר הלאומי (המשרד הדיגיטל הלאומי): “כחלק מיוזמות המערך לחיזוק יכולות המשק בהתמודדות מול מתקפות כופרה, הוא הקים קבוצת עבודה (בשיתוף מומחים מהמשק ומהאקדמיה) במטרה לגבש תמונת מצב נוכחית על אתגרי הארגונים ולהציע פיתרונות אפשריים בנושא. לאחרונה זוהתה בעולם מגמת עלייה בשימוש תוקפי סייבר בנוזקות כופרה נגד ארגונים. בשנת 2019 דווחו למרכז המבצעי 119 של המערך ולמשטרה כ- 200 אירועי כופרה בישראל, אך ייתכן כי אירועים רבים נוספים מטופלים על ידי הארגונים ואינם מדווחים כלל”.

■ סקר השוואתי של Cable.co.uk לגבי רמת הירידה במהלך הסגרי בעולם בשל קורונה: נרשמה ירידה עולמית ממוצעת של 6.31%(-) במהירויות הפס-הרחב בקרב 114 מדינות שנבדקו;  המדינות שרשמו את הירידות החדות ביותר: סין [ראשונה, עם ירידה בשיעור של 50.97%(-)] ואחריה פנמה, מדגסקר וצ’ילה; ישראל במקום ה- 28 עם ירידה בשיעור של 14.59%(-) בתקופת הסגר לעומת זמן רגיל; הפלסטינים – במקום ה- 97 עם ירידה בשיעור של 5.56%(-).

■ חברת המחקר eMarketer: המסחר האלקטרוני – נקודת אור מקרב ערוצי הקמעונאות בזמן קורונה; צפוי גידול ממוצע בשיעור של 16.5% במכירות המסחר האלקטרוני השנה ל- 3.914 טריליון דולר.

Digitimes Research: מכירות סמרטפוני דור חמישי יהיו גדולות יותר מ- 250 מיליון יחידות בשנת 2020; הנתח שלהן מכלל מכירות הסמרטפונים יגיעו השנה ליותר מ- 20%; מכירות הסמרטפונים יקטנו השנה ב- 15.2%(-) ל- 1.15 מיליארד יחידות.

Digitimes Research: מכירות מחשבי הלוח העולמיות יגיעו ברבע השלישי של 2020 ל- 39.65 מיליון יחידות, גידול של 60.5% לעומת המכירות ברבע השני של 2020 וגידול של 21.3% לעומת הרבע השלישי של 2019.

■ סקר חדש של Alliance for Affordable Internet, A4AI [יוזמה של Tim Berners-Lee’s Web Foundation]: מיליארדי אנשים ברחבי העולם אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש סמרטפון; 2.5 מיליארד איש מתגוררים במדינות בעולם בהן מחיר הטלפון החכם מגיעה לרבע או יותר מההכנסה החודשים הממוצעת.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי המתפרסם היום (5.8.2020): מכרז מרכזי לרכישה, אספקה והתקנת ציוד תקשורת פסיבי למשרדי הממשלה.

■ מכרז חדש של משרד הבריאות המתפרסם היום (3.8.2020): מכרז להפעלת מערך שיווקי עבור המגזר הערבי: “משבר נגיף קורונה, משבר עולמי, ממשיך להתקיים ולהשפיע על האוכלוסייה במדינה. הניסיון לחזור לשגרה לצד הקורונה ולמנוע התפרצות חוזרת תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות להיגיינה ושמירת מרחק חשובות. מהספק הזוכה נדרש ליווי וייעוץ תקשורתי למשרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה במהלך השנה, התאמה שפתית ותרבותית של הנחיות משרד הבריאות ומידע כללי בהתייחס להתנהלות הציבור הערבי עם קורונה והאיום של התפרצות נוספת, תוך הערכות להתפרצות חוזרת בחורף הבא והיתכנות לגל תחלואה שני בקרוב”; השירות צריך להיות מותאם ונגיש תרבותית למגזר הערבי.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר/מינהל המחקר החקלאי/מרכז וולקני: התקשרות בפטור ממכרז לצורך רכישת 500 רישיונות ל- VPN עבור גישה מרחוק לרשת המינהל; בשל משבר קורונה והנחיות נציבות שירות המדינה (נש”מ) יותר עובדים  מבצעים עבודתם מרחוק, מחוץ למשרד.