סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 3.7.2020)

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

לאבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’: מילא שהתעלמת ממה שכתבתי לגבי הטוקבק שלך על “היועמ”שית הקטנה של משרד התקשורת” שמחליפה תכופות את צבע השער שלה; מה שחשוב יותר הוא איך הגיבה גב’ שושנה וייס/שוש וייס/ש. וייס בסוף השבוע שעבר בהקשר זה לנושא המיזוגניה עליו  צייץ אמיתי זיו מה”דה מארקר”?

■  מְסַמֵּר שֵׂעָר: אבי [“אני לא עיתונאי פשוט, אני עורך ראשי של עיתון”] וייס כתב בטוקבק באתר שלו ‘טלקום ניוז’ כי “אפרסם בקרוב עוד סדרת כתבות מרתקת” לגבי ‘הקליקה המשפטית’ שתעסוק בין היתר בעו”ד דנה נויפלד היועצת המשפטית של משרד התקשורת בעלת “השיער הצבוע (פעמים רבות בלונד, לפעמים שחור ולפעמים צבעים אחרים) במשרד…”; האם ‘מומחה הטלקום’ מעתה גם עוסק בעיצוב שיער?

אבי [“אני לא עיתונאי פשוט, אני עורך ראשי של עיתון”] וייס כתב בטוקבק באתר שלו ‘טלקום ניוז‘ כי “אפרסם בקרוב עוד סדרת כתבות מרתקת” לגבי ‘הקליקה המשפטית’ שתעסוק בין היתר בעו”ד דנה נויפלד אותה הגדיר כ”יועמ”שית הקטנה עם השיער הצבוע (פעמים רבות בלונד, לפעמים שחור ולפעמים צבעים אחרים) במשרד…”; אם כך, זה בסדר מעתה להתחיל לכתוב בסגנון כזה גם על גב’ שושנה וייס/שוש וייס/ש. וייס [“ורד”] חברת מערכת ‘טלקום ניוז’?

■  שלושה האתרים הכלכליים דיווחו בשישי (26.6.2020) אחה”צ והערב על סגירת החנויות הפיזיות של מיקרוסופט; כיממה לאחר מכן (27.6, אחה”צ) מגיע אבי וייס [שטען בעבר כי אינו מפרסם ידיעות בשבתות ובמועדי ישראל באתר שלו ‘טלקום ניוז‘] ופירסם אייטם בנושא זה שסווג אצלו כ’שיחת היום’; לקינוח, פורסם אייטם נפרד, ‘בלעדי’, חצי שעה לפני צאת השבת. “פיקוח נפש דוחה שבת”.

■  המקרה המוזר של ד”ר ג’קיל ומר הייד [  Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde ]: כל מערכת ‘טלקום ניוז’ התאספה יחדיו ובמאמץ משותף ראוי לציון פירסמה ביום חמישי, 25.6.2020, אייטם ‘בלעדי’ חדש נוסף; בתוך האייטם הזה של ‘מערכת’ האתר מופיע לפתע מיודענו מומחה הטלקום אבי וייס ומספר, בגוף ראשון, שפנה בנושא בדחיפות אל שר התקשורת וצמרת משרד התקשורת אולם “תגובה טרם קיבלתי”; היעלה על הדעת שמערכת ‘טלקום ניוז’ היא אבי וייס או שאבי וייס הוא-הוא מערכת ‘טלקום ניוז’? למה שלא יספר לנו מי בדיוק באותה מערכת שכתבה את האייטם הזה?; דוגמה נוספת מיני רבות שהכיתוב אצלו נע בין לשון רבים ללשון יחיד.

■ היכונו, היכונו: בקרוב מאוד עשוי אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ לפרסם באתר שלו אייטם “בלעדי” ובו התייחסות וניתוח מפורטים (מאוד) לראיון שערך נתי טוקר מה”דה מארקר” עם נתנאל (נתי) כהן, לשעבר מנכ”ל משרד התקשורת.

= = = = = = = = = = =

■ היום (1.7.2020) מתחילה עו”ד לירן אבישר בן-חורין תפקידה כמנכ”לית משרד התקשורת לאחר שבשבועיים האחרונים עברה חפיפה עם המנכ”ל היוצא נתנאל (נתי) כהן [יש לצפות כי במהלך הבוקר יוחלפו התצלומים באתר האינטרנט של המשרד]; אני מאוד מקווה כי המנכ”לית החדשה  ושר התקשורת יועז הנדל לא יתפתו להיפגש עם ‘מומחה הטלקום’ בניסיון למתן פרסומיו ב’טלקום ניוז’ עליהם; נתי כהן עשה את הטעות הזאת בעבר והדבר לא הועיל מבחינתו. להיפך.

■  בשעה טובה בדף הבית של משרד התקשורת העלו את תצלומה של המנכ”לית החדשה עו”ד לירן אבישר בן-חורין שנכנסה היום לתפקיד; עד הצהריים התנוססה שם תמונתו של המנכ”ל לשעבר נתנאל (נתי) כהן.

■ היום (רביעי, 30.6.2020)  בשעה 13:00: המועד האחרון להגשת ‘עמדות מהציבור בעניין דו”ח הוועדה המייעצת לשר התקשורת לבחינת שירותי דואר בתחום השמור’; במקור, המועד האחרון היה 16.7.2020 אלא שאז הודיע המשרד כי “לאור אפשרות הקדמת לוחות הזמנים הממשלתיים לאישור תקציב המדינה, מקוצר המועד להגשת התייחסויות לדו”ח הוועדה והמלצותיה”.

■ העליון דחה שתי עתירות (נפרדות) לצו ביניים ולצו על תנאי נגד משרד התקשורת ולקיום דיון דחוף בעניין דו”ח הוועדה המייעצת לשר התקשורת לבחינת “שירותי דואר בתחום השמור”

משרד התקשורת הודיע (30.6.2020) כי מועד תחילת שלב התיחור הדינמי של המכרז לדור החמישי נקבע עתה ל- 2 באוגוסט 2020.

■ בשישי (26.6.2020) דיווחתי כי לעליון הוגשה ע”י חברת קרויז תקשורת עתירה למתן צו על תנאי ובקשה לצו ביניים נגד שר התקשורת, מנכ”ל משרד התקשורת, מאיר בן בסט – מנהל תחום בכיר פיקוח צרכני במשרד התקשורת וחברת פרטנר תקשורת. השופט עופר גרוסקופף פירסם (28.6.2020) החלטה נוספת: “המשיבים יגישו תגובתם לבקשה למתן צו ביניים עד ליום 5.7.2020. ניתן בזאת צו ארעי לפיו המשיבה 4, פרטנר תקשורת, תהא רשאית להמשיך ולספק את שירות “התא הקולי המתקדם” מושא העתירה במתכונת הקיימת כיום, ללקוחות קיימים בלבד”; פנייה במייל לב”כ קרויז תקשורת לקבלת כתב העתירה (שנשלחה אליו במקביל לפרסום הידיעה שלשום באתר) – לא נענתה עד כה.

■ לבית-המשפט העליון בשיבתו כבית-המשפט הגבוה לצדק הוגשה ע”י חברת קרויז תקשורת עתירה למתן צו על תנאי ובקשה לצו ביניים. העתירה מופנית נגד שר התקשורת, מנכ”ל משרד התקשורת, מאיר בן בסט – מנהל תחום בכיר פיקוח צרכני במשרד התקשורת וחברת פרטנר תקשורת.

■ הממשלה תצביע ביום ראשון (28.6.2020) על אישורו של אשר ביטון כמנהל הכללי של משרד הדיגיטל הלאומי החדש (בראשות השר דוד אמסלם); עד כה שימש ביטון כמנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במשרד התקשורת. “משנת 2018 שימש גם כיו”ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין וכמנכ”ל מינהלת הסדרת השידורים לציבור (שני התפקידים מתוקף עבודתו במשרד התקשורת)”; וועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה בחנה את המינוי וביום 18.6.2020 אישרה אותו.

= = = = = = = = = = =

Read IT Now לפני כולם: ההאקר הרוסי אלקסיי בורקוב שנעצר בישראל והוסגר לארה”ב נדון לתשע שנות מאסר בשל פשעי מחשב; “הארץ” (היחיד) דיווח על כך בשבת לפני הצהריים;  Read IT Now היה הראשון (אתמול,  26.6.2020) לדווח על גזה”ד העומד להינתן;  ביום שישי, 26.6.2020 אחרי הצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של האתר: לפי אתר התובע הכללי במחוז המזרחי במדינת וירג’יניה, היום (26.6.2020) צפוי להיגזר דינו של ההאקר הרוסי אלקסיי בורקוב שנעצר בישראל והוסגר לארה”ב [באישור העליון] בעקבות חקירה שנוהלה שם; גזר הדין היה אמור להינתן בתחילת מאי; שמו הועלה בכלי התקשורת כמועמד לחילופין תמורת נעמה יששכר שהייתה כלואה באותה העת ברוסיה בגין הברחת סמים.

■ פרופ’ יעל אמיתי הגישה לבג”ץ בקשה למחיקת עתירה ולפסיקת הוצאות; שר המדע הקודם אופיר אקוניס לא אישר מינוייה לחברה במועצת הנגידים של קרן גרמניה-ישראל למחקר ולפיתוח מדיני; שר המדע הנוכחי יזהר שי אישר את המינוי; בג”ץ הורה לשר המדע להשיב עד ליום 13.7 על בקשתה להוצאות.

■ אופיר אלמקיאס מ- Nocturnus [צוות מחקר האיומים בחברת Cybereason הישראלית]: גירס מעודכנת, משודרגת ועוצמתית יותר של FakeSpy , נוזקת האנדרואיד, שהתגלתה לראשונה ב- 2017 ופעלה נגד משתמשים ביפו ודרום קוריאה, הופיעה עתה ומכוונת כלפי משתמשי שירותי דואר ושירותי שליחויות ברחבי העולם לרבות שירותי הדואר בצרפת, בריטניה, גרמניה וארצות הברית.

■ סמיון גרפמן [‘הישרדות’/7 שקל] הגיש (באמצעות עו”ד גיא אופיר) בבית-משפט השלום בבת-ים תביעת לשון הרע נגד העיתון “יום יום באילת” ונגד העורך עו”ד רותם נועם; היקף התביעה: 150,000 ₪.

■ הוגשה (29.6.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד סלקום ישראל: גובה כסף עבור שירות חסימה של מס’ הטלפון של המתקשר, שירות שברוב חב’ הטלפוניה לא גובים תמורתו; “מקרה מהגדולים בשוק, של רמייה מכוונת”, “גבייה פסולה של סכומי כסף אדירים עפ”י כל אמת מידה”; היקף התביעה הקבוצתית: 178.55 מיליון ₪.

■ שלוש עתירות נפרדות מ- 2017/2018 לגבי המאגר הביומטרי (בין העותרים: דורון אופק, קרין נהון ודורון שקמוני, התנועה לזכויות דיגיטליות והתנועה לחופש כלכלי חברתי) — שופט העליון ניל הנדל בהחלטה חדשה (29.6.2020): “לנוכח הזמן שחלף, ולמען הסדר הטוב, נציגי המשיבים [הכנסת, שר הפנים, הרשות לניהול המאגר הביומטרי, רשות האוכלוסין והממונה על יישומים ביומטריים במשרד ראש הממשלה] יגישו הודעה מעדכנת ביחס לעמדתם בעתירות, וזאת בתוך שלושים יום. ימי הפגרה יבואו במניין הימים. העותרים רשאים להגיש תגובה עם עמדתם המעודכנת בתוך שלושים יום לאחר הגשת הודעות המשיבים”.

■ הוגשה (2.7.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק להגנת הצרכן) נגד חברת מובילאיי טכנולוגיות ראייה בע”מ: “בקשת האישור עוסקת בפגם ביחידת צג המסך של מערכת הבטיחות מובילאיי המבטא בהופעת פתאומית של “סדקים” פנימיים ו/או “בועות” פנימיות”; האם החברה “נקטה בכל האמצעים העומדים לרשותה לתיקון התקלה משזו התגלתה, ליידוע הלקוחות ולמתן פיצוי הולם?”; היקף התביעה הקבוצתית: 2.5 מיליון ₪.

■ חברת המחקר IDC: הוצאות הבלוקצ’יין העולמיות צפויות לקטון להיקף של כ- 4.3 מיליארד דולר בשנת 2020 בעקבות המצב שנוצר עקב משבר קורונה; התחזית הקודמת הייתה להוצאות גדולות יותר; ועדיין מדובר בגידול של 57.7% לעומת היקף של 2.7 מיליארד דולר ב- 2019.

■ חברת Samsung Electronics הודיעה כי לא תשתתף השנה באירוע המסורתי הגדול IFA 2020 בברלין ובמקום זאת תקיים אירוע וירטואלי משל עצמה בתחילת ספטמבר; חודש קודם לכן היא צפוייה לקיים אירוע השקה Unpacked לדגמי הסמרטפונים החדשים שלה; סמסונג הודיעה כי היא מקווה להמשך שת”פ עם IFA בעתיד.

■ כלי תקשורת ביפן מדווחים כי Yamato City היא העיר הראשונה במדינה האוסרת רשמית על אנשים לשוחח בסמרטפון שלהם תוך כדי הליכה במקומות ציבוריים (רחובות ופארקים); זאת בניסיון למנוע הסחות דעת וסכנה להיפגעות תוך כדי הליכה ושיחה בו”ז.

■  נגד חברת Cisco Systems הוגשה תביעה פדרלית ע”י ה- California Department of Fair Employment and Housing: נטען בה כי שני מנהלים בחברה הטרידו עובד ממוצא הודי-אמריקני בשל היותו מקאסטה נחותה יותר לעומתם וכי הם כפו עליו ‘היררכיית קאסטות’.

■ חברת Zoom – שהייתה אמורה לפרסם את דו”ח השקיפות הראשון שלה (ובו מידע על פניות שונות של ממשלות לגבי חומר שהתפרסם אצלה) עד 30.6.2020 – הודיעה עתה כי תפרסם את הדו”ח ב’מועד מאוחר יותר’ השנה שלא נקבה בו.

■ האתר Digitimes הטאיוואני: גורמי מקצוע מעריכים עתה כי מכירות ה- 5G iPhone  בשנת 2020 יהיו נמוכות הרבה יותר ממה שציפו; יגיעו ל- 15-20 מיליון יחידות לעומת תחזית קודמת ל- 30-40; הדבר גורם להחרפת התחרות בין הספקיות של חברת Apple.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של משרד החוץ/אגף התקשוב המתפרסם היום (28.6.2020): מכרז לאספקת שירותי קישור מהירים לרשת האינטרנט (Internet Service Provider, ISP) ושירותים מקצועיים נלווים, כולל מרכיבי חומרה, תוכנה וניהול, עם יכולת התאמה למימוש מדיניות האבטחה של המשרד. השירותים יכללו  קישור רוחב פס סימטרי (קצב העלאה וקצב הורדה זהים), אמין, איכותי ומאובטח בעל שרידות מירבית, בין משרד החוץ לבין שדרת האינטרנט. רוחב הפס ייקבע על ידי המשרד בהתאם לצורכי הפעילות. בכוונת המשרד לבחור שני ספקים זוכים לצורך אספקת שירותי קישור רוחב פס סימטרי.

בנק ישראל פירסם פנייה לקבלת מידע (RFI) בנושא פיתרון שכפול וניהול מאגרי מידע: “במסגרת פרוייקט בניין המידע, הבנק מקים תשתית חדשה לניהול וארגון מידע, בין השאר, בסביבת ענן ציבורי של הבנק”.

דואר ישראל פירסם קול קורא לשיתופי פעולה טכנולוגיים וחדשניים אפשריים עימו, בין היתר בתחומי פינטק וארנק דיגיטלי.