סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 28.8.2020)

15:24 28.08.2020

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ ספוילר: בקרוב מאוד יפרסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ אייטם ‘בלעדי’ חדש שכותרתו: “מתה האשליה להפיכת בנק הדואר למסחרי ולא ברור איך ניתן לקדם את ההפרטה”. [ואכן, חמש-עשרה דקות לאחר מכן, בשעה 19:57, במוצ”ש 22.8.2020, פירסם אבי וייס אייטם ‘בלעדי’ שכותרתו: “קץ האשליה להפיכת בנק הדואר למסחרי ולא ברור אם ניתן לקדם הפרטת הדואר“. הוא הזכיר באייטם הזה שלו את שר התקשורת יועז הנדל ואת המנכ”לית לירן אבישר בן-חורין].

■ תעלומה: מה קרה ל’שיחת היום’ באתר ‘טלקום ניוז’ שעורכו אבי וייס  הסיר (19.8.2020) – בתוך כמה שעות לאחר שהועלה לאתר – את האייטם שפירסם ושנכתב ע”י עו”ד נועם קוריס לגבי פרשת איקיוטק? מעניין מה דעתו של סיני ליבל על האייטם הזה (שפורסם במקביל באתרים נוספים).

= = = = = = = = = =

■ בג”ץ דחה (20.8.2020) על הסף עתירה לצו ביניים וצו על תנאי של עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם נגד הכנסת, הממשלה והיועמ”ש בנושא איכוני השב”כ וחייב אותם בתשלום הוצאות בסך 10,000 ₪ למשיבים; “דין העתירה להידחות על הסף הן מחמת אי-מיצוי הליכים והן מחמת היעדר בשלות”; “בנסיבות העניין בצדק טענה הממשלה כי מעבר לאי-מיצוי ההליכים, במקרה זה מצטרף הצורך להמתין פרק זמן סביר ליישום הוראות החוק המתוקן, לצורך בחינת קיומה של עילה לתקיפה חוקתית”.

■ בשישי (26.6.2020) דיווחתי כי לעליון הוגשה ע”י חברת קרויז תקשורת עתירה למתן צו על תנאי ובקשה לצו ביניים נגד שר התקשורת, מנכ”ל משרד התקשורת, מאיר בן בסט – מנהל תחום בכיר פיקוח צרכני במשרד התקשורת וחברת פרטנר תקשורת; ב- 26.8.2020 החליט שופט העליון כי העתירה תובא לדיון לפני הרכב לא יאוחר מתום שנת 2020.

■ חברת האבטחה הישראלית ClearSky: בהתקפות שאירעו מוקדם יותר השנה, האקרים ממשלתיים איראניים התחזו לעיתונאים ישראלים מהמגזין  Jewish Journal ולכתבים מתחנת הטלביזיה הגרמנית של Deutsche Welle ומהעיתון Wall Street Journal; התקשרו באמצעות האתר LinkedIn ושיחות  WhatsApp במטרה לזכות באמון לפני שסיפקו קישורים לדפים נגועי פישינג ולקבצים עם נוזקה; בין יעדי הקמפיין: אנשי אקדמיה, פעילי זכויות אדם ועיתונאים המתמחים באיראן.

■ הבורסה בניו זילנד (New Zealand Stock Exchange, NZX) סובלת זה היום הרביעי ברציפות מבעיות חיבוריות בעקבות התקפת מניעת שירות [Distributed Denial of Service, DDoS] עליה מצד האקרים מוקדם יותר השבוע.

■ חברת המחקר IDC: ההוצאות העולמיות על בינה מלאכותית [Artificial Intelligence, AI] צפויות להכפיל עצמן בתוך תקופה של ארבע שנים; יגדלו מ- 50.1 מיליארד דולר ב- 2020 וב- 2024 יגיעו ליותר מ- 110 מיליארד דולר;  שתי התעשיות שיובילו בהוצאות בתחום: הקמעונאות והבנקאות; ארה”ב תוביל בהוצאות בתקופה האמורה.

■ חברת המחקר גרטנר בדו”ח חדש המתפרסם היום (25.8.2020): ברבע השני של שנת 2020 חלה ירידה בשיעור של 20.4%(-) במכירות הסמרטפונים העולמיות, ל- 295 מיליון יחידות; מבין 5 היצרניות המובילות, חברת סמסונג חוותה את הירידה החדה ביותר במכירותיה ברבעון זה [27.1%(-)] ונתח השוק שלה הגיע ל- 18.6%; במקום השני Huawei הסינית עם נתח שוק של 18.4%; סין חוותה ירידה של 7%(-) במכירות אולם גם התאוששות בביקושים; בהודו נרשמה הירידה החדה ביותר מקרב חמש המדינות המובילות [46%(-)].

■ דו”ח U.S. Retail Market של חברת IBM: מגיפת קורונה גרמה לכך שיותר צרכנים החלו לבצע שופינג מקוון במספרים ובתכיפות גדולים יותר; המגיפה האיצה את המעבר מהחנויות הפיזיות לשופינג דיגיטלי בכחמש שנים; המסחר האלקטרוני צפוי לגדול ב- 20% ב- 2020 כולה; החנויות חוות ירידות משמעותיות במכירות כשברבע הראשון של 2020 היה מדובר על ירידה ממוצעת של 25%(-) וברבע השני – 75%(-); ההערה היא שבשנה כולה יהיה מדובר בירידה של 60%(-).

■ ידיעה בלעדית של וול סטריט ג’ורנל: חברת התוכנה Salesforce.com עשוייה לפטר מקצת מעובדיה וכבר החלה להודיע על כך לעובדים; זאת יום לאחר שדיווחה על תוצאות שיא, דבר שהביא לזינוק במנייה שלה; בחודש מארס האחרון התחייב המנכ”ל Marc Benioff בציוץ בטוויטר שבמשך 90 הימים שלאחר מכן החברה תימנע מפיטורים משמעותיים בשל קורונה ואף קרא למנכ”לים אחרים להתחייב למדיניות “ללא פיטורים”. [עדכון: החברה אישרה את הידיעה ואמרה כי מדובר בכאלף עובדים].

■ וול סטריט ג’ורנל: דו”ח חדש של המפקח הכללי של הדואר האמריקני [U.S. Postal Service] מצא שב- 2019 הוצאו 22 מיליון דולר על שעות נוספות של עובדים שקיים ספק אם אכן בוצעו בפועל; 42% מכלל עובדי הדואר הצהירו על שעות נוספות שלא היו זכאים להן; הדואר האמריקני צפוי להפסיד ב- 2020 סכום כולל של יותר מ- 10 מיליארד דולר השנה.

= = = = = = = = = =

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי: מכרז מרכזי מס. 04-2020 לאספקת מערכת לניהול מכרזים מתפתחים (דינמיים); המכרז הינו מכרז עם בחינה דו-שלבית; אין להגיש הצעות אשר בבסיסן מערכת המיועדת לנהל מכרזים שאינם מתפתחים, כמו מכרזי Sealed Bid; המערכת המבוקשת מתייחסת לתוכנת מדף מסחרית הקיימת אצל מציעים פוטנציאליים והמציע יידרש להתאים את המערכת לצרכי המזמין; בשנת 2017 פורסם מכרז מרכזי שמספרו 15-2017 לאספקת המערכת אשר בוטל בהחלטת ועדת המכרזים, מכרז זה כולל לקחים ושינויים מנוסח המכרז שבוטל.

■ אושרה התקשרות המשך של משרד הבריאות בפטור ממכרז עם החברות פמי פרימיום ונטלי לביצוע חקירות אפידמיולוגיות בנושא קורונה; היקף ההתקשרות: 1,170,000 ₪ לתקופה של שנה; לא פורסמו פרטים נוספים.

■ ועדת מכרזים מיוחדת בנושא המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית בחשב הכללי במשרד האוצר מפרסמת (23.8.2020) מכרז לאספקת שירותי אירוח, תפעול, פיתוח ותחזוקה של התשתית הטכנולוגית המשמשת את מיזם “קמפוס iL” ללמידה דיגיטלית; המכרז הוכן בליווי המקצועי של מטה “קמפוס iL” ללמידה דיגיטלית במיזם ישראל דיגיטלית ומחליף את מכרז מספר 11-2019 שפורסם בתאריך 5/12/2019 ובוטל.

■ מכרז חדש של משרד המודיעין המתפרסם היום (20.8.2020):  פניה מוקדמת לקבלת מידע (RFI)  – אמצעים משלימים ליישומון “המגן 2” ומערך תפעולי; “מגזרים שונים אינם עושים שימוש בטלפון חכם או אינם מעוניינים בהתקנת היישומון. בהתאם לכך, ולשם הגדלת התכולות שמסופקות באמצעות היישומון, משרד המודיעין בוחן את האפשרות לעשות שימוש באמצעי משלים, לביש/נישא, לשימוש וולונטרי, שיהיה תואם ליישומון, ואשר אינו מסתמך על טלפון חכם. בנוסף, נבחנת האפשרות לעשות שימוש בהתקן לביש/נישא שייתן מענה ספציפי לאזורים וחללים מוגדרים, ואשר אינו מתואם עם היישומון. בשל כך, משרד המודיעין בוחן את האפשרות להצטייד באמצעים לבישים או נישאים לשימוש וולונטרי המרחיבים את יכולת איתור המגעים. האמצעים המשלימים מיועדים, בשלב זה, עבור אוכלוסייה שאינה מחזיקה בטלפון חכם”.