סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 26.6.2020)

14:30 26.06.2020

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■  מְסַמֵּר שֵׂעָר: אבי [“אני לא עיתונאי פשוט, אני עורך ראשי של עיתון”] וייס כתב השבוע בטוקבק באתר שלו ‘טלקום ניוז’ כי “אפרסם בקרוב עוד סדרת כתבות מרתקת” לגבי ‘הקליקה המשפטית’ שתעסוק בין היתר בעו”ד דנה נויפלד היועצת המשפטית של משרד התקשורת בעלת “השיער הצבוע (פעמים רבות בלונד, לפעמים שחור ולפעמים צבעים אחרים) במשרד…”; האם ‘מומחה הטלקום’ מעתה גם עוסק בעיצוב שיער?

אבי [“אני לא עיתונאי פשוט, אני עורך ראשי של עיתון”] וייס כתב השבוע בטוקבק באתר שלו ‘טלקום ניוז’ כי “אפרסם בקרוב עוד סדרת כתבות מרתקת” לגבי ‘הקליקה המשפטית’ שתעסוק בין היתר בעו”ד דנה נויפלד ממשרד התקשורת אותה הגדיר כ”יועמ”שית הקטנה עם השיער הצבוע (פעמים רבות בלונד, לפעמים שחור ולפעמים צבעים אחרים) במשרד…”; אם כך, זה בסדר מעתה להתחיל לכתוב בסגנון כזה גם על גב’ שושנה וייס/שוש וייס/ש. וייס [“ורד”] חברת מערכת ‘טלקום ניוז’?

■  המקרה המוזר של ד”ר ג’קיל ומר הייד [  Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde ]: כל מערכת ‘טלקום ניוז’ התאספה יחדיו ובמאמץ משותף ראוי לציון פירסמה ביום חמישי, 25.6.2020, אייטם ‘בלעדי’ חדש נוסף; בתוך האייטם הזה של ‘מערכת’ האתר מופיע לפתע מיודענו מומחה הטלקום אבי וייס ומספר, בגוף ראשון, שפנה בנושא בדחיפות אל שר התקשורת וצמרת משרד התקשורת אולם “תגובה טרם קיבלתי”; היעלה על הדעת שמערכת ‘טלקום ניוז’ היא אבי וייס או שאבי וייס הוא-הוא מערכת ‘טלקום ניוז’? למה שלא יספר לנו מי בדיוק באותה מערכת שכתבה את האייטם הזה?; דוגמה נוספת מיני רבות שהכיתוב אצלו באותו האייטם עצמו נע בין לשון רבים ללשון יחיד ולהפך.

= = = = = = = = = = =

■ הממשלה תצביע ביום ראשון (28.6.2020) על אישורו של אשר ביטון כמנהל הכללי של משרד הדיגיטל הלאומי החדש (בראשות השר דוד אמסלם); עד כה שימש ביטון כמנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במשרד התקשורת. “משנת 2018 שימש גם כיו”ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין וכמנכ”ל מינהלת הסדרת השידורים לציבור (שני התפקידים מתוקף עבודתו במשרד התקשורת)”; וועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה בחנה את המינוי וביום 18.6.2020 אישרה אותו.

■ בדיון בוועדת הכנסת (בראשות ח”כ איתן גינזבורג) שנערך היום (24.6.2020): רפי מרון ראש אגף טכנולוגיות במועצה לביטחון לאומי (מל”ל) אומר כי משרד הבריאות עובד על פיתוח יישומון שיאפשר לבדוק מי היה בסביבת חולה, באופן מדויק יותק מהאמצעים של השב”כ והוא נמצא במצב מתקדם מאוד; “סיימנו את הבדיקות במערכת הפעלה מסוג אנדרואיד והתחלנו בבחינת מערכת הפעלה מסוג אייפון. אנחנו מקווים שהבדיקות יסתיימו תוך שבוע”; “מהנתונים שלמדנו עד היום, הוכח שלכלים הטכנולוגיים יש תרומה משמעותית מאוד במניעת התפשטות המגיפה. ככל שנציל אנשים זה יתרום לכלכלת ישראל. חלק מהאנשים שהגיעו לחקירות אפידמיולוגיות, פיתחו תסמיני מחלה, ולחולה קשה לזכור על יד מי הוא היה, ובאלו מקומות הוא שהה בתקופה אחרונה”.

■ שני דו”חות של מבקר המדינה בנושא אבטחת מידע [מ- 2016 ו- 2019] – במוקד דיוני וועדת הכנסת לביקורת המדינה היום (22.6); בתחילה נערך דיון משותף (סגור) עם וועדת המשנה של וועדת החוץ והביטחון [וועדת המשנה לנושא ביטחון, יחסי חוץ וקשרי מסחר בינלאומי) ובעקבותיו נערך דיון פתוח ומשודר של הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח”כ עופר שלח.

יצויין כי בשעתו פירסמתי ידיעות נפרדות לגבי שני הדו”חות הללו:

* לגבי דו”ח 67א’ פירסמתי ידיעה כאן ב- 4 בדצמבר 2016.

* לגבי דו”ח 69ב’ פירסמתי ידיעה כאן ב- 10 במאי 2019 [הערה: באותו המועד פירסמתי כמה ידיעות נפרדות לגבי חלקים אחרים באותו הדו”ח].

באתר הוועדה פורסמו לקראת הדיון שני מסמכים שונים:

+ חומר רקע – היערכות גופים חיוניים להגנת סייבר [מסמך מ- 14.6.2020];

+ חומר רקע – מצגת היבטים בהיערכות המדינה להגנת המרחב הקיברנטי [מסמך מ- 21.6.2020].

■ משרד המשפטים בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת: “תזכיר חוק הסייבר פורסם ביוני 2018 והיו הרבה הערות מגופים שונים. עלו טענות שמעוררות קשיים משפטיים ואפילו חוקתיים. אנחנו מגויסים לקידום החקיקה. נערכו הרבה ישיבות בדרגי מקצוע, בעיקר בעניין הגדרת הסמכויות ובאיזונים הדרושים. התקדמנו מאוד. לאור המורכבות ושיתוף מספר רב של גורמים ומחלקות, בקרוב מאוד נוכל להביא את התוצר הסופי. הערכה: כחודשיים עד שיונח החוק על שולחן הממשלה”.

■ תובענה ייצוגית נגד פרטנר: גבתה לכאורה גביית יתר וחיוב כפול עבור שירותי אינטרנט וטלביזיה הניתנים ע”ג תשתית הסיבים האופטיים שלה; היקף התביעה הקבוצתית: 25 מיליון ₪

■ תובענה ייצוגית נגד הכנסת ונגד ערוץ הכנסת/ערוץ 10: תוכניות ערוץ הכנסת באינטרנט לא היו מונגשות באמצעות כתוביות, בניגוד לחוק; היקף התביעה הקבוצתית: 65.5 מיליון ₪.

■ סקר חדש ב- 7 מדינות בעולם: אחד מכל שלושה משתמשי סמרטפונים יקצץ הוצאותיו ב- 20% או יותר על המכשיר הבא שירכוש; מתארך הזמן שבו המשתמשים ממשיכים להשתמש במכשיר הקיים שלהם ודוחים את ביצוע רכש המכשיר הבא שלהם; בעקבות קורונה: נטייה של צרכנים במדינות שונות להימנע בעתיד מרכישת מכשירי סלולר מתוצרת סינית.

■  חברת המחקר Canalys: שוק אבטחת הסייבר העולמי גדל בשיעור של 9.7% ברבע הראשון של 2020 ל- 10.4 מיליארד דולר, בין היתר משום שארגונים הגדילו השקעות כדי לאבטח את עובדיהם שעובדים מרחוק בשל קורונה; מובילת השוק: חברת Cisco Systems, שנייה – Palo Alto Networks, שלישית – חברת Fortinet ורביעית חברת Check Point Software Technologies. את החמישייה המובילה סוגרת חברת Symantec.

■ חברת המחקר IDC: הוצאות הבלוקצ’יין העולמיות צפויות לקטון להיקף של כ- 4.3 מיליארד דולר בשנת 2020 בעקבות המצב שנוצר עקב משבר קורונה; התחזית הקודמת הייתה להוצאות גדולות יותר; ועדיין מדובר בגידול של 57.7% לעומת היקף של 2.7 מיליארד דולר ב- 2019.

■ דו”ח ה- Code of Conduct החמישי של האיחוד האירופי, העוקב ומנטר את קצב ההתקדמות של רשתות חברתיות בהסרת תכני שינאה ושיטנה לא חוקיים באופן מקוון: ב- 90% מהמקרים בהן מתריעים על תכנים כאלו הרשתות החברתיות מגיבות בתוך 24 שעות ומסירות 71% מהתכנים הנתפסים כאסורים; הנציבות האירופית: עדיין נדרשת התקדמות בהסברה.

■  Nikkei Asian Review: המימשל היפני החל להפעיל יישומון ניטור מגעים בהקשר של וירוס קורונה; היישומון מיועד למשתמשי מכשירי iOS/Android; היישומון – המכונה Cocoa – פותח בעזרת מהנדסים של חברת Microsoft שגוייסו לצורך כך לאחר שהממשלה העדיפה לוותר על החברות Google ו- Apple [שפיתחו יישומון מקביל] ולהעדיף את מיקרוסופט; שכנוע הציבור להשתמש ביישומון כזה הוא אתגר. לדברי University of Oxford  לכלים כאלה יש צורך בשיעור של 60% חדירה לפחות כדי שיהיו יעילים.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

מערך הסייבר הלאומי מפרסם היום (21.6.2020): בקשת מידע (RFI) בנושא מערכת ניהול מודיעין איומי סייבר

משטרת ישראל/אגף טכנולוגיה ותקשוב/מחלקת התקשוב מפרסמת היום (21.6.2020) מכרז לקבלת שירותי ייעוץ וביצוע רישוי והרכשה עבור אתרי התקשורת של המשטרה או בשימוש שלה; מתן שירותי ייעוץ וביצוע רישוי לאתרי התקשורת בתחום חדרי תקשורת, תשתיות לתקשורת ותרני אנטנות ומתן שירותי הרכשה.

■ באישור החשכ”ל: התקשרות המשך של משטרת ישראל בפטור ממכרז עם מיקרוסופט [בהיקף 7 מיליון ₪ לשנה וחצי] עבור שירותי ענן – Microsoft Azure וכן אושרה יציאה של מ”י למכרז סגור עם החברות המספקות שירותים באמצעות מוצר זה.

משרד התקשורת מבקש להאריך התקשרותו בפטור ממכרז עם מומחה לתורת המשחקים בהקשר למכרז דור חמישי.

משרד המשפטים: בקשה מוקדמת לקבלת מידע בנושא כלי לניהול רישוי תוכנה.