סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 22.5.2020)

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ ב- 11.5.2020 האתר Read IT Now היה הראשון לדווח על הגשת תובענה ייצוגית נגד הפועלים, לאומי ודיסקונט לגבי “שמירה על פרטיות המשתמשים באתרי הבנקים וביתר הפלטפורמות הדיגיטליות שהבנקים מפעילים”; “הבנקים השתמשו בכלים של צדדים שלישיים – כגון פייסבוק וגוגל, כדי לעקוב אחרי הלקוחות שלהם בזמן ביצוע פעולות באתרים ובאפליקציות של הבנקים; היום (20.5.2020) הוגשה תביעה נוספת ע”י אותם ב”כ באותו הנושא נגד בנק מזרחי טפחות.

■ דה מארקר מדווח הבוקר (18.11.2020): “האם לאומי, פועלים ודיסקונט מעבירים לפייסבוק מידע אישי של לקוחותיהם? לפי בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר, הבנקים הפועלים, לאומי ודיסקונט השתמשו בכלים של פייסבוק כדי לעקוב אחר לקוחותיהם בזמן ביצוע פעולות באתרים ובאפליקציות.  התוצאה הייתה מעבר של מידע אישי על לקוחות לפייסבוק, תוך הפרת פרטיות הלקוחות. ידיעה לגבי תביעה זו פורסמה ב- Read IT Now  היום לפני שבוע בדיוק (11.5.2020).

■  ביום ראשון, 17.5.2020, בבוקר פירסמתי את הדיווח הבא בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד Google Ireland: תשלם 110.4 מיליון ₪ לחברי הקבוצה התובעת + החברה תבצע עדכונים שונים במצגיה ללקוחות + תשלם שכ”ט עו”ד לב”כ התובע סכום של 1.6 מיליון ₪ ולתובע גמול 650,000 ₪; ההסדר המוצע הועבר לחוו”ד היועץ המשפטי לממשלה + הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן. מבזק זה פורסם כאן ב- 17.5.2020 בשעה 08:35 וידיעה מורחבת באותו היום בשעה 14:19. בדה מארקר פירסמו ידיעה על כך ביום שני, 18.5.2020, בשעה 20:47.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ באתר משרד התקשורת כבר שינו (17.5.2020) את תצלום השר מדוד אמסלם ליועז הנדל.

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מכנה את שר התקשורת החדש/הנכנס יועז הנדל כ’שר התקשורת הטרי’: מתי בדיוק יפוג תוקף ה’טריות’ שלו והאם ‘טריות’ לא מתאימה יותר לתאר מזון?

■ היכונו, היכונו! עם פרישתו הצפוייה של מנכ”ל משרד התקשורת נתנאל (נתי) כהן מתפקידו (לרגל כניסת השר החדש יועז הנדל), אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ יפרסם אייטם ‘בלעדי’ באתר שלו לסיכום כהונתו של המנכ”ל היוצא.

משרד התקשורת מפרסם (19.5.2020) את טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם) (הוראת שעה), התש”פ – 2020; מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן: דחיית עדכון התעריפים של בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ אשר אמור להיכנס לתוקפו ביום 1 ביוני 2020; הנושא פתוח להערות הציבור עד 25.5.2020; לראשונה – השר החדש יועז הנדל חתום [בקרוב: תגובתו של מומחה הטלקום מראשון לציון].

■ “מבדיקת גורמי המקצוע במשרד עולה שעדכון התשלומים בשנת 2020 בהתאם לנוסחת העדכון צפוי להביא להפחתה קטנה יחסית בהכנסות חברת בזק, בשיעור 3.9 מיליון ₪ בלבד (כולל מע”מ). לפיכך, סבורים גורמי המקצוע במשרד כי אין בעדכון התעריפים תועלת של ממש לא לציבור ואף לא לחברת בזק. לאור האמור לעיל, מוצע לדחות במסגרת הוראת השעה את מועד עדכון התשלומים מחודש יוני 2020 לחודש יוני 2021”.

■ “היות שנוסחת העדכון אינה מבוססת על מבנה העלויות העדכני של חברת בזק ולאור בחינה הנערכת בעת הזו במשרד התקשורת בנוגע לאפשרות שינוי מנגנון הפיקוח על תשלומי השירותים הניתנים בידי בזק, גורמי המקצוע במשרד סבורים כי אין לבצע עדכון של התשלומים בחודש יוני 2020, וכי יש לדחות את מועד העדכון לחודש יוני 2021. אם ישתנה מנגנון הפיקוח כאמור, ובמידה ויידרש, ייקבע מנגנון עדכון חלופי לעדכון התעריפים, אשר יחליף את מנגנון העדכון הקיים. להערכת גורמי המקצוע במשרד, יש אפשרות שהבדיקה תסתיים לפני המועד המוצע בהוראת השעה לעדכון תעריפים, קרי ביום 1 ביוני 2021 “.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

■  פורסם (19.5.2020) תזכיר חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש”ף – 2020; “מוצע לעגן בחקיקה ראשית בהוראת שעה את הסמכת השירות לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש. תזכיר החוק מציע לקבוע את התנאים להפעלת סמכות השירות ואת הפעולות הקונקרטיות שהשירות יוסמך לבצע בהתקיימם”; “הכרזה של הממשלה שלפיה הממשלה שוכנעה כי בשל חשש ממשי להתפשטות רחבת – היקף של המחלה ובהעדר חלופה מתאימה ביחס לסיכון לציבור מהמחלה, קיים צורך ממשי בהסתייעות בשירות לפי חוק זה”. בדה מארקר פירסמו ידיעה על כך בשעה 10:12, ואילו ב- Read IT Now פורסם כבר ב- 07:29.

■ “לנוכח מצב החירום המתמשך השורר בישראל ולאור הצורך הקיים בהמשך ההתמודדות עם הנסיבות שנוצרו במדינה בשל המגיפה העולמית של נגיף הקורונה החדש, נבחנה האפשרות להמשיך ולהסתייע בשירות כאמור, והוחלט כי יש לכך הצדקה. זאת, בין היתר, על יסוד המלצת צוות שרים שהוקם מכוח החלטה 4950, אשר נדרש לבחון את האפקטיביות של הסתייעות בשירות לפי החלטה זו, ובמידת הצורך להציע חלופות והמלצות לשינויים בהחלטה האמורה, ומצא כי לעת הזו לא קיימת חלופה אחרת; וכן בשים לב לצורך בהמשך צמצום התפשטות המגיפה והאטת קצב התפשטותה, ככל הניתן, באמצעות איתור במהירות של כל מי שנחשפו לחולה, ובפרט לאור הצורך במניעת התפשטות מחדש של המחלה לאחר הסרת מגבלות התנועה הגורפות, פתיחתו של המשק באופן הדרגתי וחזרת מיליוני אזרחים לחיי שיגרה”; “אף כי בתחילה פנתה המדינה לאפיק סיוע זה ככלי להתמודדות עם מספרים גדולים של חולים בכל יום, עמדתו המקצועית של משרד הבריאות היא כי קיימת חשיבות בהמשך ההסתייעות בשירות גם עתה, כאשר האיום עדיין מרחף, והעולם טרם התגבר על המגיפה, אך בישראל מוסרות באופן מדורג מגבלות הפעילות והתנועה שהוטלו על הציבור”.

■ “הצורך בהמשך הסתייעות בשירות התבסס במידה רבה על חוות הדעת האפידמיולוגית של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות מיום 25.4.2020, ממנה עלה כי הסיוע שניתן על ידי השירות בביצוע חקירה אפידמיולוגית באמצעות איתור אנשים שבאו במגע קרוב עם חולים הינו נחוץ והכרחי גם בעת הנוכחית, וזאת על מנת להמשיך ולצמצם, ככל הניתן, את התפשטות המחלה. הודגש בה, ודבר זה עדיין תקף בהתאם לחוות דעת אפידמיולוגית של סגן ראש שירותי בריאות הציבור מיום 18.05.2020, כי קיימת חשיבות בהמשך ההסתייעות בשירות גם ובעיקר כאשר מוסרות באופן מדורג מגבלות הפעילות והתנועה שהוטלו על הציבור, באופן שמחדד את הצורך באיתור מהיר של האנשים שצריכים לשהות בבידוד”.

■  נציבות שירות המדינה פירסמה תוצאות סקר שערכה בקרב כ- 2,600 מנהלים ועובדים בשירות המדינה לגבי עבודה-מרחוק בתקופת משבר קורונה; “הנתון בעל המשמעות המיידית ביותר העולה מן הסקר הוא הקושי להתחבר מרחוק למערכות המחשוב של המשרד,  ממנו סובלים 31% מן העובדים; פילוח לפי משרדים מגלה שבחלק מן היחידות הבעיה חמורה יותר מיחידות אחרות, כאשר בארבעה משרדים למעלה מ- 50% מן המשיבים נתקלו בקשיים טכניים; במשרד התקשורת: 28.6% חוו קשיים טכניים.

■ הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד גוגל אירלנד בשל “הפרת חוזה חוזרת ונשנית, בעשיית עושר ולא במשפט, בגזל, בהטעייה ואי גילוי , ובניצול העושק של לקוחותיה; מחייבת את הלקוח בחיובים שלא הייתה אמורה לחייב ובחיובים המנוגדים להסכמות בין הצדדים, אך מסרבת לזכות את הלקוח בגינם”; היקף התביעה הקבוצתית: 400,000,000 ₪.

■ מחזל”שים לאחר קורונה: בספטמבר 2020 תתקיים בכל זאת תערוכת האלקטרוניקה הגדולה ביותר של אירופה IFa,  Internationale Funkausstellung Berlin בברלין; למרות שהשלטונות מתירים התכנסויות של עד 5,000 איש, המארגנים יגבילו כניסה של עד אלף איש ליום, הכנס לא יהיה פתוח לקהל הרחב ויימשך רק 3 ימים במקום שבוע בדרך כלל.

■ חברת המחקר IDC: ההוצאות העולמיות על טלקום ושירותי Pay TV יגיעו לכ- 1.6 טריליון דולר ב- 2020, ירידה של 0.8%(-) לעומת 2019; חברת המחקר מעריכה כי הירידה תימשך גם ב- 2021 אולם ברמה נמוכה יותר; “תעשיית שירותי הטלקום מוכיחה עצמה כאחד מהמגזרים החזקים ביותר בכלכלה העולמית במהלך משבר קורונה”; פלח המובייל, הגדול ביותר בשוק, יחווה ירידה קלה השנה בשל הכנסות נמוכות יותר מדמי נדידה, פחות מתחום נתוני מובייל ופחות מנויים חדשים.

■ אתר חדשות הבידור Page Six: קבוצת ההאקרים [Sodinokibi group/Gold Southfield] שתקפה חברת עורכי דין מניו יורק [Grubman, Shire, Meiselas and Sacks, GSMS] מאיימת לפרסם מידע של ‘כביסה מלוכלכת’ על הנשיא דונלד טראמפ; הקבוצה הגדילה את דרישת הכופר שלה מ- 21 מיליון דולר ל- 42 מיליון דולר; לדברי Allen Grubman מנהל משרד עוה”ד, טראמפ לא היה אי-פעם לקוח שלהם (לעומת שורת ידוענים ובהם מדונה ורוד סטיוארט); ההאקרים פירסמו מסמכים משפטיים לגבי סיבוב הופעות של מדונה ו- 2.4GB  של נתונים לגבי ליידי גאגה כדי להוכיח שיש להם מידע מבפנים; ה- FBI מעורב בחקירה.

■ כמידי שנה ב- 17 במאי, גם השנה  (א’, 17.5.2020) – מציין איגוד התקשורת העולמי  [International Telecommunication Union, ITU] את World Telecommunication & Information Society Day, WTISD ונושאו השנה: Connect 2030: ICTs for the Sustainable Development Goals (SDGs); הארגון מציין יום זה מידי שנה מאז שנת 1969 אלא שהשנה, לראשונה, בשל קורונה, האירוע יהיה וירטואלי. יום זה מציין את ייסוד הארגון ב- 17.5.1865 כאשר נחתמה ה- First International Telegraph Convention הראשונה בפריז.

■ חברת המחקר IDC: הוצאות ה- IT של איזור אסיה/פאסיפיק (זולת יפן) צפויות לרדת בשנת 2020 בשיעור של 1.3%(-) בשל קורונה [לעומת תחזית במארס לירידה צפוייה של 0.8%(-)]; מרבית מדינות האיזור עידכנו את התחזיות שלהן כלפי מטה לגבי התמ”ג שלהן; ב- 2021 צפוי גידול של 11.3% בהוצאות; הוצאות הטלקום יקטנו השנה בשיעור של 0.3% ובשנה הבאה יגדלו בשיעור זהה.

■ חברת Orange Jordan שידרגה את רשתות התקשורת שלה באיזור ים המלח (בצד הירדני) והגדילה את מהירויות האינטרנט והיכולות לתמיכה בטכנולוגיות דור 4G+; בשל הבידוד הביתי שנכפה על הסטודנטים השבים לביתם, החברה פעלה בשיתוף פעולה עם ה- Jordan Armed Forces וה- Signal Corps Directorate לשיפור יכולות השימוש הביתי.