סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 19.6.2020)

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

אבי [“אני לא עיתונאי פשוט, אני עורך עיתון”] וייס מפרסם היום (17.6.2020) ב‘טלקום ניוז‘ עוד ‘חשיפת מזימה’ ‘בלעדית’ במשרד התקשורת; אלא שראוי היה שמי שהתמחה בפרימת התיק התפור [תיק 4000] ידייק בעובדות: כתב ש”מנכ”ל IBC דהיום אמיר לוי, שהיה, כמה מפתיע, החשב הכללי באוצר”. לידיעתך ולתשומת ליבך: אמיר לוי לא היה החשכ”ל אלא בתפקידו האחרון באוצר שימש כממונה על התקציבים [וכמובן, שזה מתועד, למקרה שתשנה את הדברים באתרך בעקבות מבזק זה].

אבי [קצין המשטרה בדימוס; פנסיונר בדרגת כתף נצ”מ (ניצב משנה) ודרגת פנסיה תת-ניצב] וייס: כל הכבוד שהצלחת להתאפק במשך כיממה וחצי ורק לאחר מכן תיקנת את הטעות בטקסט שפירסמת השבוע [לגבי אמיר לוי] ועליו הצבעתי כאן בחלון המבזקים; בסופו של דבר נפלת למלכודת הדבש; חשבת שלא אשים לב לכך שאתה מתקן את הטעות בעקבות מה שכתבתי? כמו בפרסומות על דיאטות: זה הכל מתועד: “לפני” (הטקסט המקורי שפירסמת) ו”אחרי” (הטקסט לאחר שביצעת את השינוי).

■ לקורא אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’: כתבת שיועז הנדל לא נעתר לבקשתך להיפגש עימך קודם לכניסתו לתפקיד [אגב, אתה מכיר עוד אדם שנפגש עם עיתונאי מהתחום שלו קודם שנכנס לתפקידו כשר מכהן?]; קבל טיפ: שר התקשורת צייץ השבוע (16.6.2020) שביקר ברמת הגולן ונפגש עם “תושבים שמבקשים את טיפול המשרד. מבחינתי דין אלוני הבשן כדין רמת גן. שבוע הבא אילת, תושבים שרוצים פגישה אישית באילת מוזמנים לשלוח לנו פרטים”. וייס: קפוץ מראשל”צ לנתב”ג ומשם טיסה לאילת. כך תוכל גם להיפגש עם השר [בתקווה] וגם לתרום לתיירות בעיר הדרומית ולחברת תעופה ישראלית.  Win-win?

■ ביום שני שעבר (8.6.2020) בצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: “סיני ליבל [האיש בחליפה הכחולה המהודרת] הגיש (8.6.2020) תביעת המרצת פתיחה נגד עו”ד אשרה גז איזנשטיין פרקליטת מחוז ת”א (פלילי) ונגד פרקליטות מחוז ת”א (פלילי); טרם פורסם כתב הטענות המלא; יש להניח שאבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ יפרסם על כך אייטם ‘בלעדי’ בקרוב!”; ואכן, חמישה ימים לאחר מכן, במוצ”ש (13.6.2020), פירסם אבי [“אני לא עיתונאי פשוט אלא עורך עיתון”] וייס אייטם בלעדי לגבי התביעה הזו.

■ תזכורת: לפני שבועיים (28.5.2020) כתבתי כאן באתר כי יומיים קודם לכן אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ כתב שבכוונתו לפנות ראש צוות ההרכב של בית המשפט המחוזי בירושלים, שתשקול אם להתערב בהחלטת השר יועז הנדל, שהחליט לקיים ‘משפט שדה’ מקביל משלו – בתוך משרד התקשורת”; הוספתי שאם זה לא יעזור מומלץ לאבי וייס לא להתייאש ולפנות לאחר מכן גם אל נשיא המחוזי בי”ם ואל מנהל בתי-המשפט ובהמשך לפנות גם אל נשיאת בית-המשפט העליון. עד היום לא ידוע האם הוא אכן פנה אל ‘ראש צוות ההרכב’ (הרי “יש שופטים בירושלים”).

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ מעניין מדוע משרד התקשורת פירסם ברביעי (18.6.2020), דווקא אחרי 20:00 (שעה לא שגרתית לפרסום הודעות לעיתונות שאינן דחופות), את הודעתו [בדבר דו”ח והמלצות הועדה מייעצת (וועדת דניאל רוזן) לשר התקשורת לבחינת שירותי דואר בתחום השמור ובקשה לקבל עמדות הציבור בעניין זה]; הדו”ח ממתין מאז פברואר 2019 ועבר שני שרי תקשורת [איוב קרא ודוד אמסלם] שלא טיפלו בו עד כה; איפה ‘מומחה הטלקום’ שיגיד משהו ‘בלעדי’ בנושא?

■ חיים רוקח ראש המועצה האיזורית גולן (בתוכנית קלמן-ליברמן ב”כאן”): שר התקשורת יועז הנדל צפוי לבקר ברמת הגולן ביום שלישי הקרוב (16.6.2020) לדון בנושא תשתיות התקשורת והאינטרנט הבעייתיות באיזור.

■ הממשלה תצביע בראשון (14.6.2020) על הצעת שר התקשורת למינוי מנכ”לית חדשה למשרד – עו”ד לירן אבישר בן-חורין; הממשלה תצביע גם על מינוי מנכ”לית חדשה למשרד המדע והטכנולוגיה – שי-לי שפיגלמן, לשעבר ראש מטה “ישראל דיגיטלית” במשרד לשיוויון חברתי [שר המדע עדיין בבידוד קורונה ביתי]; בנוסף תיערך הצבעה על מינוי מנכ”לית חדשה למשרד האוצר – קרן טרנר אייל, לשעבר מנכ”לית משרד התחבורה; שלוש נשים מעתה בראשות מנכ”לים משרדיים!

■ בהצעת ההחלטה שהממשלה תצביע עליה (א’, 14.6.2020), הצעת שר התקשורת למינוי מנכ”לית חדשה למשרד, נאמר כי עו”ד לירן אבישר בן-חורין תיכנס לתפקידה ב- 1 ביולי 2020 לאחר תקופת חפיפה [עם המנכ”ל המכהן נתנאל (נתי) כהן]; ב- 10.6 בחנה וועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה את מינוייה ואישרה כשירותה לתפקיד המנכ”ל; דנה נויפלד היועצת המשפטית של משרד התקשורת: המועמדת “חתמה על הסדר למניעת ניגודי עניינים שהוכן עבורה ועל כן ההצעה אינה מעוררת קשיים משפטיים”.

■ השבוע נקבע כי דיון קדם משפט [בתביעת גימלאי משרד התקשורת לבית-הדין לעבודה בת”א נגד משרד התקשורת, משרד האוצר ונציבות שירות המדינה] ייערך רק ב- 22.2.2021.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ בעתירה [1204/19] של בזק החברה הישראלית לתקשורת נגד שר התקשורת, המנכ”ל, משרד התקשורת, ממשלת ישראל, שר האוצר וחברות תקשורת: בג”ץ נעתר (16.6.2020) לבקשת המדינה לדחיית תשובתה; “כמבוקש, במכלול הנסיבות ובהתחשב בעמדתם של שאר הצדדים, המדינה תגיש הודעה מעדכנת מטעמה עד ליום 15.7.2020”.

■ הוגשה (18.6.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד קשר ספורט/מכבי חיפה, מכבי ת”א, בית”ר ירושלים והפועל באר שבע בכדורגל, מכבי ת”א כדורסל ומשרד הכרטיסים “לאן”; שישה התובעים הם בעלי מנויים ש”אינם יכולים לעשות כל שימוש במנוייהם” לאחר שהמשחקים כיום מקיימים ללא נוכחות קהל, בשל קורונה; לאוהדים לא “הוצע החזר כספי בגין החלק היחסי של המנוי שלא ניתן למימוש”.

■ העיתונאי משה נסטלבאום [לשעבר, ברשות השידור] הגיש (18.6.2020) לבית-משפט השלום בת”א תביעת לשון הרע (בהיקף 450,000 ₪) נגד העיתונאי נתי טוקר מ- הארץ/TheMarker. טרם פורסם הנוסח המלא של כתב הטענות.

■ חברת המחקר  IDC: ההוצאות העולמיות על  Internet of Things, IoTמושפעות בצורה משמעותית מההשלכות הכלכליות של משבר קורונה; צפויות לגדול ב- 8.2% ל- 742 מיליארד דולר (לעומת תחזית קודמת לגידול של 14.9%); ב- 2021 צפוי שיעור גידול דו-ספרתי.

■ חברת המחקר Canalys: למרות קורונה, המכירות העולמיות של שעונים חכמים [Smartwatches] גדלו בשיעור של 12% ברבע הראשון של 2020, ל- 14.3 מיליון יחידות; חברת Apple חוותה ירידה של 13%(-) במכירותיה אך היא ממשיכה להוביל את השוק; סין ממשיכה להוביל את השוק בתחום ה- Cellular Smartwatches.

■ בדיקות ראשוניות בארה”ב מצביעות על כך שההפגנות ברחבי המדינה נגד האפלייה הגזעית והאלימות המשטרתית לא גרמו לגידול משמעותי במספר ההדבקויות בוירוס קורונה; מומחים מעריכים שהעובדה שההפגנות התקיימו במרחב הפתוח וכי רבים מהמפגינים חבשו מסיכות על פניהם – תרמו לכך.

■ Antonio Neri, מנכ”ל Hewlett Packard Enterprise, הודיע בציוץ כי נבדק ונמצא חולה בקורונה; ימשיך לעבוד מרחוק מביתו “במלוא המרץ” ו”כרגיל”; מתכוון להשתתף (מרחוק) באירוע וירטואלי גדול של החברה שתערוך HPE בשבוע הבא.

■ חברת הסייבר הישראלית Cybereason: ההאקרים לא עמדו בפיתוי לגבי תשתית קריטית; מלכודת-דבש שהוטמנה ב- Industrial control network (של מה שנחזה להיות חברת חשמל שפועלת בצפון אמריקה ובאירופה) התמלאה בנוזקה בתוך שלושה ימים מתחילת הצבתה ו’משכה’ התקפת כופרה עליה.

■ אחרי שבתחילת השנה ביטל ארגון הטלקום את הכנס והתערוכה השנתיים המסורתיים Mobile World Congress, MWC בברצלונה ספרד בשל קורונה, עכשיו הוא גם מבטל [בשל מגבלות נסיעה והמשך החחששות לגבי קורונה] את הכנס השנתי MWC Los Angeles שהיה מתוכנן להתקיים בלוס אנג’לס בסוף אוקטובר השנה.

■ דו”ח חדש של חברת Ericsson המתפרסם היום (16.6.2020): ההשפעות של Covid-19 מראות את התפקיד החיוני של רשתות ותשתית דיגיטלית בחברה.

■ דו”ח חדש של חברת Ericsson המתפרסם היום (16.6.2020): בסוף 2020 יהיו 190 מיליון מנויי 5G בעולם ובסוף 2025 מספרם יגיע ל- 2.8 מיליארד.

■ תחקיר של ארגון זכויות האדם הבינלאומי Amnesty International: בחריין, כוויית ונורבגיה הן בין המדינות המפעילות יישומוני איתור קירבה לנגועים בקורונה [Covid-19 Contact Tracing Apps] הפולשניים ביותר לתחום הפרטיות האישית; הארגון בדק יישומונים כאלה ב- 11 מדינות באירופה, המזה”ת (לרבות ישראל) וצפון אפריקה.

■  דו”ח חדש של Threat Protection Intelligence Team בחברת Microsoft: התקפות נוזקה [Malware] בהקשר של מגיפת Covid-19/CoronaVirus היו רק חלק קטן מתוך כלל התקפות הנוזקה מידי חודש בחודשים האחרונים; בהתקפות הללו נמנים מיילים הכוללים קובצי צורפה זדוניים [malspam] ומיילים הכוללים קישורים זדוניים המכוונים-מחדש משתמשים לאתרי פישינג או הורדות נוזקה.

■ דיווח: נורבגיה, אחת המדינות הראשונות באירופה שהשיקה יישומות בהקשר לקורונה, משעה השימוש ביישומון לאיתור קירבה למי שנדבקו במחלה; כך הודיע ה- Norwegian Institute of Public Health, FHI; זאת בשל התראות לגבי היבטי שמירה על פרטיות אנשים: רשות הגנת הנתונים הנורבגית הודיעה כי התוכנה ביישומון המכונה Smittestopp מהווה איום חסר-פרופורציות לפרטיות המשתמשים.

■ העיר Knoxville במדינת טנסי ארה”ב סגרה את רשת ה- IT שלה בעקבות דרישת כופרה [Ransomware] שקיבלה לאחר שהותקפה בלילה של 10-11.6.2020; מצטרפת בכך אל ערים אמריקניות נוספות דוגמת אטלנטה, בולטימור, דנבר וניו אורלינס שעברו התנסות דומה; בתוך כך הזהירה (12.6.2020) מבשלת השיכר האוסטרלית מפני מחסור באספקת בירה בעקבות מתקפת כופרה עליה.

■ Taipei Computer Association, TCA ו- Taiwan External Trade Development Council, TAITRA הודיעו על ביטול תערוכת Computax 2020; התערוכה הייתה אמורה להתקיים במקור בתחילת יוני, נדחתה לסוף ספטמבר 2020 ועתה כאמור בוטלה; כמו כן בוטל אירוע InnoVEX 2020 Special Edition, המיועד לקדם חברות הזנק מטאיוואן.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של משרד הרווחה המתפרסם היום (15.6.2020): קורונה – הצטרפות לרשימת ספקים לאספקת מוצרי מיגון, מחיצות ומוצרי חיטוי (שלב א’) ואספקת המוצרים (שלב ב’), בפריסה ארצית.

משרד הבריאות מפרסם היום (15.6.2020) ארבעה מכרזים (נפרדים): מכרז למתן שירותי ניהול ניו מדיה ו- 3 מכרזים להפעלת מערך שיווקי במגזר הערבי, הרוסי והחרדי.

המשרד לשירותי דת: קול קורא לקבלת מידע (RFI) בנוגע להפעלת מוקד פניות טלפוני בנושא קבורת נפטרים [החשודים או מאומתים לתחלואה בנגיף קורונה]