סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 10.7.2020)

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■  נמצאה חצי מהאבידה: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ דחף את האייטם שלו לגבי שר התקשורת ו- HOT/IBC [האייטם על האימוג’י והאצבע המשולשת] אל תחתית דף הבית, למדור השולי והזניח ‘מבזקים על סדר היום’; אלא שעדיין גם שם, כשמקליקים – מגיעים אל מסך כחול… [פורסם בחלון המבזקים של Read IT Now ביום 6.7.2020 בשעה 08:34].

אבי וייס מפרסם הבוקר (6.7.2020) ב’טלקום ניוז’ אייטם חדש [המסווג, כמובן, כ’בלעדי’] וכותרתו “איך שר התקשורת קיבל החלטות לדפוק את ציבור הצרכנים והציג זאת כהישג?”; בפיסקה השלישית הוא נותן קישור לאייטם ש”אני פרסמתי אמש כותרת אחרת לגמרי להחלטות: שר התקשורת יצא שוב בספין על הציבור בעניין הוט ו- IBC“; כמו שכתבתי אמש: הקלקה על האייטם הזה מובילה למסך כחול עם הכתובת: 404 – הדף אינו קיים/ייתכן שהועבר או נמחק; על מי אתה מנסה לעבוד אבי [“אני לא עיתונאי פשוט, אני עורך עיתון” (צ’יף – Editor-in-Chief)] וייס? — [פורסם בחלון המבזקים של Read IT Now ביום 6.7.2020 בשעה 07:39].

■ עדכון: לפני זמן לא רב (בסביבות 21:00), אבי וייס הסיר מהאתר שלו, ‘טלקום ניוז’, את האייטם שכותרתו “שר התקשורת יצא שוב בספין על הציבור בעניין הוט ו- IBC” [שהיה מלווה באימוג’י עם אצבע משולשת]; במשך מספר שעות היום (לאחר שהועלה לאתר בשעות הצהריים) הקלקה על האייטם הובילה למסך כחול עם הכתובת: 404 – הדף אינו קיים/ייתכן שהועבר או נמחק; היום (5.7.3030) פירסם אבי וייס באתר שלו שלושה אייטמים נפרדים כששלושתם נושאים, משום-מה, את התאריך הזהה 5.6.2020 [הכל מתועד] — [פורסם בחלון המבזקים של Read IT Now ביום 5.7.2020 בשעה 21:14].

■ ממש בהכנה עכשיו לקראת פירסום בקרוב מאוד ב’טלקום ניוז’: אייטם חדש שכותרתו ‘שר התקשורת יצא שוב בספין על הציבור בעניין הוט ו- IBC’. [פורסם בחלון המבזקים של Read IT Now ביום 5.7.2020 בשעה 14:11].

■  אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ לא נח לרגע ומפרסם בראשון (5.7.2020) בצהריים אייטם בנושא תחום החדשנות, אותו הוא מסווג גם כן כ’נושא חם’ [אולי לאות הזדהות עם מזג האוויר]; באייטם שפירסם וייס 3 טעויות: הראשונה, שוב אבי וייס מציין את תאריך הידיעה כ- 5.6.2020 כשצריך, כמובן, להיות 5.7.2020; השנייה, קוראים לחברת המחקר בוסטון קונסלטינג גרופ ולא ‘קונסולטינג’; השלישית, אחד מ- 4 המימדים המוזכרים במחקר הוא Value Creation ולא value Crietion, כפי שכתב וייס — [פורסם בחלון המבזקים של Read IT Now ביום בשעה 15:52].

■  אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מפרסם בראשון (5.7.2020) בצהריים אייטם אותו הוא מסווג כ’נושא חם’ [אולי לאות הזדהות עם מזג האוויר]; באייטם זה 2 טעויות: האחת, וייס כותב שהיום פירסמה חברת IBM Security מחקר חדש אלא שבדיקה באתר החברה יוכיח שהמחקר פורסם על-ידם לא היום אלא ב- 30.6.2020 [ובאותו היום בצהריים אני פירסמתי על כך מבזק באתר זה]; השנייה: אבי וייס ציין בטעות את מועד פירסום הידיעה שלו כ- 5.6.2020 כשהתכוון למעשה ל- 5.7.2020. תזכרו את כל אי-הדיוקים הללו כשאתם קוראים את סידרת האייטמים שלו ‘המוכיחים’ תפירת תיק לראש הממשלה [הכל מתועד במידה ויתקן את הטעויות בדיעבד]. — [פורסם בחלון המבזקים של Read IT Now ביום 5.7.2020 בשעה 14:34].

■ עיזבו אתכם מהעלייה התלולה במספר חולי קורונה: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ פירסם בשבת (4.7.2020) בערב אייטם ‘בלעדי’ מדאיג חדש: הצביע על האפשרות שפקידי האוצר כתבו חלק מטיוטת חוק ההסדרים כשהם, לכאורה, בהיעדר הכרה “או אולי תחת השפעת סמים (כהכנה לקראת הלגליזציה של המריחואנה) ועל אפשרות נוספת שאנשי משרד התקשורת “דחפו” לאנשי משרד האוצר; באותה נשימה אפשר גם לתהות האם אבי וייס בעצמו כתב, לכאורה, את האייטם שלו ללא הכרה “או אולי תחת השפעת סמים”, והאם – לכאורה וכביכול – מישהו דחף משהו לאבי וייס גם כן? — [פורסם בחלון המבזקים של Read IT Now ביום 4.7.2020 בשעה 21:22].

■ בעיצומו של יום העצמאות האמריקני, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ Makes America less Great Again: בשבת (4.7.2020) בבוקר פירסם באתר שלו אייטם ‘ב-ל-ע-ד-י” [“בית הנבחרים אישר עוד 100 מיליארד דולרים לפס רחב בפריפריה של ארה”ב”]; והנה, עשר שעות לאחר מכן, עדיין במהלך השבת, כבר שונמך סיווג האייטם מ’בלעדי’ ל’ראשונים לדווח’ [כן, בדיוק אותו אבי וייס שכתב בעבר כי אינו מפרסם תכנים באתר שלו במהלך שבתות ומועדי ישראל]. [פורסם בחלון המבזקים של Read IT Now ביום 4.7.2020 בשעה 21:20].

= = = = = = = = = = = =

■ ב- 30.6.2020 אישר מנכ”ל משרד התקשורת (דאז) נתנאל (נתי) כהן “בקשה לשיווק סלי שירותים משותפים בקבוצת הוט והצעה וולונטרית של הוט להפחתת תעריפי BSA”; משום-מה, ההודעה לגבי הוט טלקום/הוט מערכות פורסמה רק היום (5.7.2020), מספר ימים לאחר תחילת כהונתה של מנכ”לית חדשה במשרד, עו”ד לירן אבישר בן-חורין. תאריך התחולה הוא מה- 15 ביולי.

= = = = = = = = = = = =

■ מספר הנדבקים בקורונה הגיע ביממה האחרונה ליותר מאלף; מילא מסיבת העיתונאים החגיגית עם כל השרים שהייתה בשעתו לבשר על הצלחת ההתמודדות הממשלתית במגיפה; מילא שיחות הוידיאו עם “ראשי המדינות המובילות בעולם במאבק במגיפה” (כשבינתיים עברנו מ”ירוק” ל”אדום” ואנחנו נשארים בארץ); רשת אופטיקה גדולה (שבעליה הירבה להתראיין ברשתות הטלביזיה) יצאה בקמפיין פירסומי “יחד ניצחנו את הקורונה”. נכון שמאז הם הורידו את הקמפיין אבל האם ייתכן שדווקא לרשת האופטיקה הזאת היו אז בעיות ראייה (מקרוב/מרחוק) או שמא הם לא ראו את הנולד?

= = = = = = = = = = = =

■ הוגשה (9.7.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד אל על נתיבי אוויר לישראל בע”מ: “המשיבה אינה משיבה לצרכנים את הכספים ששילמו לה עבור טיסות שבוטלו (החל מיום 1.2.2020) בניגוד לחוק ומפרה את חובתה ליידע את הצרכנים בדבר זכותם לקבל השבה של הכספים ואף מטעה צרכנים”; היקף התביעה הקבוצתי המוערך: 400 מיליון דולר/1.4 מיליארד ₪.

■ בית-המשפט המחוזי בירושלים [בשיבתו כוועדת היתרים לפי חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה)] אישר למוריס דורפמן [ראש חטיבת רגולציה, מחשוב ובריאות דיגיטלית במשרד הבריאות (ואחראי בין היתר על אגף מע’ מידע ומחשוב ואגף בריאות דיגיטלית] לעבור ולשמש ראש חטיבת הכספים במכבי שירותי בריאות; זאת החל מיום 6.9.2020, תוך קיצור תקופת הצינון הקבועה בחוק; בין היתר שימש לאחרונה כפרוייקטור ועסק במשרד הבריאות במערך בדיקות קורונה ודחה מועד פרישתו כשהדבר נחשב לו לתקופת צינון פנימית.

נציבות שירות המדינה (נש”מ) הודיעה בתגובתה לבית-המשפט כי “לאור הנסיבות שפורטו בבקשה ובשים לב למצב החירום הנובע ממשבר הבריאות והתפשטות נגיף קורונה בישראל, ניתן להיענות לבקשה ולאפשר למבקש לעבור משירות המדינה לקופה, החל מיום 6.9.2020 וזאת בחלוף 6 חודשים מתקופת הצינון הפנימי, כשמתוכם חודשיים של צינון חיצוני שיהוו חיץ בין תקופת שירותו במדינה לבין תחילת עבודתו בקופה”.

משרד האוצר פירסם להערות הציבור את תזכיר חוק ניירות ערך (תיקון מס’ _)(בורסה ייעודית), התש”ף-2020; “עניינו של החוק המוצע הוא להניח תשתית להקמתה של בורסה ייעודית בישראל, בין היתר, על ידי הסרת חסמים וקביעת התאמות ברגולציה שתחול על תאגידים שניירות ערך שלהם יירשמו למסחר בבורסה הייעודית, וזאת מבלי להתפשר על שמירת ענייניו של ציבור המשקיעים ותקינות המסחר”.

■ עפ”י הצעת החוק החדש: “במטרה לקדם את שוק ההון בישראל באמצעות הרחבה של אפשרויות ההשקעה והמסחר הפתוחים בפני משקיעים, מגוון הפעילויות הקיימות בשוק ההון, והטכנולוגיה המשמשת בו, מבקש משרד האוצר לקדם פעילות מסחר בניירות ערך גם בפלטפורמות מסחר שאינן בסדר גודל של בורסה ראשית כמו הבורסה בת”א, ושהן בעלות ייעוד או מאפיינים מיוחדים. כך למשל, פלטפורמת מסחר שבה הפעילות מיועדת למשקיעים מתוחכמים בלבד (כגון: חברות ביטוח, קופות גמל ותאגידים בנקאיים) או פלטפורמה הפועלת באמצעים טכנולוגיים חדשניים (כגון: שימוש בטכנולוגיית בלוקצ’יין)”; “פתיחת אפיקי מימון נוספים לתאגידים שונים היא בעלת חשיבות למשק, ובפרט בימים אלו נוכח משבר קורונה שיצר צורך במציאת פתרונות מימון לעסקים המנסים לחזור לפעילות לאחר השבתת המשק. הקמת בורסות ייעודיות אף תאפשר הרחבת החשיפה של ציבור המשקיעים בישראל למגזרי השקעה נוספים, למשל חברות צמיחה בתחומי ההייטק, אשר החשיפה אליהם מוגבלת במסגרת הבורסה הראשית”.

■ חברת המחקר IDC: מכירות המחשבים האישיים המסורתיים [נייחים, ניידים ותחנות עבודה] ברבע השני של שנת 2020 גדלו ב- 11.2% ל- 72.3 מיליון יחידות; הגידול במכירות הניידים בלט במיוחד בשל הסגרים והצורך לעבוד מרחוק וללמוד מרחוק.

■ חברת המחקר Gartner: מכירות המחשבים האישיים ברבע השני של שנת 2020 גדלו ב- 2.8% ל- 64.8 מיליון יחידות, לאחר ירידה משמעותית במכירות ברבע הראשון של שנה זו.

■ חברת המחקר Canalys: מכירות המחשבים האישיים ברבע השני של שנת 2020 גדלו בשיעור של 9% [הגידול הרב ביותר מאז הרבע השלישי של 2010] ל- 72.9 מיליון יחידות; המכירות במחצית הראשונה של השנה הנוכחית היו גבוהות ב- 1% לעומת המחצית הראשונה אשתקד.

■ חברת המחקר eMarketer: צפוייה ירידה של 10.5%(-) בכלל המכירות הקמעונאיות בארה”ב ב- 2020 וירידה של 14%(-) במכירות של החנויות המסורתיות בארה”:ב בשנה הנוכחית; לעומת זאת, בשל מגיפת קורונה, צפוי גידול של 18% במכירות המסחר האלקטרוני ב- 2020 לאחר גידול של 14.9% ב- 2019; מכירות ה- US click-and-collect ecommerce sales  יגדלו ב- 6.4% ל- 58.52 מיליארד דולר.

■ הודעה משותפת של European Telecommunications Network  Operators’ Association, ETNO ושל ארגון הטלקום GSMA בדבר “התפקיד של מגזר הטלקום בהאצת ההתאוששות האירופית”: נכון ל- 2.7.2020, ב- 11 מדינות באירופה היו יותר מ- 180 מקרים של הצתות מתקני סלולר בשל הדיסאינפורמציה לגבי 5G ו- CoronaVirus.

■ נתוני רכישות שפירסמה חברת המחקר AVC Revo  לגבי חג הקניות הסיני 618 Shopping Festival [המכונה כך משום שהוא חל מידי שנה ב- 18/6]: הביקוש הצרכני למוצרי IT נשאר חזק גם במהלך חג זה; מכירות מסכי ה- LCD הסתכמו ביום זה ב- 640,000 יחידות, גידול של 14% לעומת יום זה אשתקד; כלל המכירות ביום זה הסתכמו ב- 106.79 מיליון דולר; המכירות של מחשבים ניידים הסתכמו ב- 1.09 מיליון יחידות, גידול של 17% לעומת המכירות ב- Singles Day הסיני.

■ עולם אבטחת המידע כמרקחה: David Kleidermacher המשמש כ- VP of Engineering בחברת Google הודיע כי הוא חוזר בו וביטל הרצה מתוכננת שלו לכנס האבטחה השנתי Black Hat USA 2020 שיתקיים באוגוסט; בתגובה, רבים בקהיליית האבט”מ מתנגדים לקריאה לבטל שימוש במושגים  ‘black hat’/’white hat’וטוענים כי אין להם כל קשר לנושא מחאת האפרו-אמריקנים בארה”ב כיום; קליידרמאכר ביקש שבמקום המושגים הללו עולם האבט”מ ישתמש במושגים נייטרליים.

■ Nikkei Asian Review: בשל השפעות מגיפת קורונה, הייצור של iPhone 12 נמצא בפיגור של 4-8 שבועות בהתחשב בכך שמועד ההשקה מתוכנן לחודש ספטמבר השנה; עם זאת מדובר במצב טוב יותר ממה שהיה לפני מספר חודשים כשחברת Apple חששה כי תיאלץ לדחות את מועד ההשקה לשנת 2021; במקור הזמינה החברה רכיבים עבור 100 מיליון יחידות ועתה הקטינה את הצפי ל- 80 מיליון יחידות; החברה הזמינה מהספקים 45 מיליון דגמים ישנים יותר של אייפון עבור המחצית השנייה של 2020 כדי לפצות על הדחייה הצפוייה.

■  וול סטריט ג’ורנל: עפ”י נתונים של BuyShares.co.uk, כ- 70,000 עובדי חברות הזנק טכנולוגיות איבדו את מישרותיהם בשל משבר קורונה מאז חודש מארס 2020; חברות הזנק באיזור סן פרנסיסקו (לרבות עמק הסיליקון) איבדו יותר מ- 25,000 מישרות לרבות בחברות ידועות דוגמת Uber Technologies, חב’ Groupon וחברת Airbnb Inc; מנהל מחקר בכיר בחברת Gartner: חברות ההזנק הן מקור עצום של חדשנות בתעשיית ה- IT אולם כעת עומדות באילוצים כספיים קשים לאור המצב; לדבריו יש ירידה חדה בהשקעות ההון בחברות IT המבקשות לגייס פחת מ- 100 מיליון דולר.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של משרד הדיגיטל הלאומי/רשות התקשוב הממשלתי המתפרסם היום (9.7.2020): מכרז לאספקת מערכת מרכזית להנפקת חתימות אלקטרוניות [כולל התקנה (באתר הראשי ובאתר הגיבוי) + שירותי תמיכה, תחזוקה, שדרוגים ושירותים מקצועיים נלווים]; המערכת מיועדת לביצוע תהליכים עסקיים דיגיטליים “תוך ייתור הצורך בשימוש בחתימה על גבי נייר”; זה מכרז ראשון של רשות התקשוב לאחר המעבר ממשרד ראש הממשלה למשרד הדיגיטל.