סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע המסתיים ב- 10.1.2020)

20:24 09.01.2020

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו מסוף דצמבר 2019 ועד ל- 10.1.2020 ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ הממשלה תדון בישיבתה הקרובה (א’, 12.1.2020) בהצעת החלטה בנושא “הגנת סייבר בתעופה אזרחית”; ההחלטה היא “לאור החשיבות הגוברת לשמירה על רציפות תפקודית בתחום התעופה האזרחית והצורך בהיערכות והתארגנות לאומית בהגנת הסייבר בתעופה, תוך מינוף המובילות המדינתית והיתרון הישראלי בתחום זה”; מוצע להקים ועדת היגוי לאומית להגנת סייבר בתעופה האזרחית.

■ היום לפני שנה (1.1.2019) נכנס ערן בר עוז לתפקידו כדובר משרד התקשורת; הזדמנות מצויינת להיזכר במשפט האלמותי של מומחה הטלקום מראשון לציון: תשובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל, אעדכן בהתאם. לא להיות במתח. קוראינו הוותיקים, יודעים שתגובה לא אקבל. די ברור למה.

■ עד כה טרם פירסם מומחה הטלקום מראשון לציון דבר על הודעת משרד התקשורת מהיום (31.12.2019) בדבר ההחלטה הסופית בנושא תיק שירות שימוש הדדי בתשתיות פסיביות ועל הודעת המשרד מאתמול (30.12.2019) בדבר השימוע שמהותו עדכון תעריפי שירות הגישה רחבת הפס המנוהלת (BSA) ברשת הוט; האם המומחה ממתין לתחילת השנה האזרחית החדשה כדי לפרסם נתוני “השערוריות החדשות” של משרד התקשורת בחודש דצמבר וב- 2019 כולה?

■ העתירה המנהלית שהוגשה ב- 9 בדצמבר 2019 ע”י סלקום ישראל, גולן טלקום ומרתון 018 אקספון לבית-המשפט המחוזי בירושלים (בשיבתו כבית-משפט מחוזי לעניינים מינהליים) נגד משרד התקשורת, פרטנר, הוט מובייל ופלאפון בנושא מכרז דור חמישי תידון ב- 30.1.2020; ממש במקרה כבר נקבע – לאותם יום ושעה – דיון בעליון בעתירה של בזק נגד משרד התקשורת.

■ הודעת משרד הכלכלה (31.12.2019) בשת”פ עם הממונה על התקינה במשרד: חברת אוקטביוס תקשורת בע”מ מודיעה לציבור הצרכנים כי מתגי התקשורת מדגמית מסויימים של NETGEAR ושל D LINK מתוצרת סין מסוכנים לשימוש ויש להפסיק את השימוש בהם; בבדיקה שערך הממונה על התקינה באמצעות מעבדות מכון התקנים נמצא כי המוצר לא עומד בדרישות התקן הרשמי ת”י 60950 חלק 1 – ציוד טכנולוגיות המידע – בטיחות ודרישות כלליות, בסעיף “חיבור לזינה” [אביזר חיבור המכשיר לרשת החשמל].

הרשות להגנת הפרטיות משרד המשפטים) מפרסמת (30.12.2019) שימוע ציבורי: הזמנה לקבלת עמדות בנושא יישום עמדת הרשות בעניין אוסף כתובות דוא”ל; ב-  2.11.2018 פירסמה הרשות גילוי דעת בנושא “האם אוסף של שמות וכתובות דוא”ל מהווה מאגר מידע” בו פרטה נסיבות בהן אוסף של כתובות דוא”ל עשוי להיכלל בגדר “מאגר מידע” כמשמעותו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות; בחלוף שנה מפרסום המסמך, הרשות מזמינה את הציבור להגיש לה התייחסויות בדבר לקחים פרקטיים מיישום המסמך, ועמדות לעניין הצורך להבהיר את גילוי הדעת או לפרט אותו.

■ הוגשה (31.12.2019) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד מדינת ישראל ונגד תאגיד השידור הישראלי הציבורי ‘כאן’ בעניין חובת הנגשה לבעלי מוגבלויות; “עניינה של התביעה הוא בהדרת אוכלוסיית החירשים בישראל מטקס הדלקת המשואות 2019 שנערך בהר הרצל בירושלים ב- 9.5.2019, כתוצאה מכך שהטקס לא הונגש לאוכלוסייה זו, כנדרש וכראוי, באמצעות תרגום לשפת הסימנים”; היקף התביעה הקבוצתית: 3 מיליון ₪; טרם פורסם הנוסח המלא של כתב התביעה.

■ תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד זאפ גרופ ה”מביאה לכדי גזל יומי של תקציבי הפרסום של לקוחותיה מחד, והעשרת הונה מאידך”; היקף התביעה הקבוצתית: 793.8 מיליון ₪.

■ תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד זאפ גרופ: מבצעת לכאורה “הפרות דין מובהקות, אשר הובילו לפגיעה במבקשים, המייצגים למעשה שתי קבוצות שונות של נפגעים”.

■ הוגשה (31.12.2019) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד כלמוביל “בגין התנהלות חסרת תום לב ומעוולת שמכרה ללקוחותיה רכבים חדשים מסוג מיצובישי בהם הותקנו מערכות מולטימדיה תקולות והסתירה מהם את העובדה שלא ניתן לתקנן”; היקף התביעה הקבוצתית: 50.4 מיליון ₪; טרם פורסם הנוסח המלא של כתב התביעה.

■ תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד הדואר: מעניק לכאורה תעדוף אסור לחברה מסחרית גדולה (Amazon) על פני שאר לקוחותיו בשירותי השליחות שלו מיום 1.9.2019 ואילך; היקף התביעה הקבוצתית: 50.6 מיליון ₪ [הערה: ידיעה מפורטת בנושא זה פורסמה ב- Read IT Now עשרים וארבע שעות לפני שפורסמה ידיעה דומה בדה מארקר].

המשרד להגנת הסביבה מפרסם (5.1.2020) את מדריך סייבר: עמידה בתנאים של היתר רעלים בתחום הסייבר בתעשייה; “מסמך מתודולוגי זה משמש מדריך בסיסי לקביעת הוראות לצמצום פוטנציאל הפגיעה בסביבה ובבריאות הציבור בעקבות מתקפת סייבר, וקובע דרישות והנחיות לביצוע סקר סיכוני סייבר בעסקים המקבלים היתר רעלים מהמשרד”; “מדריך הסייבר נכתב ע”י יחידת הסייבר בתעשייה במשרד להגנת הסביבה. המדריך  ייחודי בכך שהוא מותאם לפעילות בתעשייה המכילה חומ”ס (חומרים מסוכנים) ומהווה כלי המסייע בידי העסקים המחזיקים בהיתר רעלים לקיים את דרישות הרגולציה לתוספת תנאי סייבר להיתר הרעלים”.

המשרד לביטחון המולדת בארה”ב פירסם התרעת אבטחה [National Terrorism Advisory System, NTAS] בעקבות חיסול סולימאני: לאיראן תוכנית סייבר גדולה והיא יכולה לבצע התקפות סייבר וטרור נגד ארה”ב בעצמה או לעודד אחרים לעשות זאת עבורה; זו אחת מהפעמים היחידות שהממשלה מפרסמת התרעות באמצעות מערכת זו שנכנסה לתוקף ה- 2011.

■ משרד החוץ האוסטרי הודיעה כי חווה “התקפת סייבר רצינית” וכי להערכתו ההתקפה בוצעה בידי מדינה זרה; הפריצה החלה בשבת בלילה (28.12.2019) ומומחים הזהירו כי היא עלולה להימשך מספר ימים; לדברי ה- BBC, הפריצה אירעה באותו היום בו המפלגה הירוקה של אוסטריה הודיעה על תמיכה בהקמת קואליציה עם השמרנים; הפריצה זוהתה במהירות וננקטו אמצעי התגוננות מיידיים.

■ ממשלת בריטניה בוחנת-מחדש אירוע השבתת מערכות המחשוב של ה-  London Stock Exchange, LSE ב- 16.8.2019 למשך שעה וחצי [שהשפיעה על מדדי FTSE 100  ו- FTSE 250  ובמהלכה לא ניתן היה לבצע פעולות מסחר]; עד כה חשבו שהדבר נבע מתקלות תוכנה אולם עתה יש הערכה כי הדבר נבע אולי מאירוע אבטחת סייבר.

■ דו”ח חדש של ארגון Consumer Technology Association, CTA המתפרסם ערב פתיחת תערוכת וכנס CES 2020 בלאס וגאס (ג’, 7.1): מכירות הטכנולוגיה הצרכנית בארה”ב יסתכמו ב- 422 מיליארד דולר ב- 2020, גידול של כ- 4% לעומת 2019.

■ דו”ח חדש של ארגון Consumer Technology Association, CTA המתפרסם ערב פתיחת תערוכת וכנס CES 2020 בלאס וגאס (ג’, 7.1): קטגוריית הרפואה/הבריאות הדיגיטלית צפוייה להגיע ל- 10 מיליארד דולר ב- 2020 עם מכירות של 64 מיליון מכשירים.

■ דו”ח חדש של ארגון Consumer Technology Association, CTA המתפרסם ערב פתיחת תערוכת וכנס CES 2020 בלאס וגאס (ג’, 7.1): מכירות הסמרטפונים השנה יסתכמו ב- 166 מיליון יחידות, גידול שנתי של 2%; המכירות יניבו הכנסות של 79 מיליארד דולר, גידול של 3% בהשוואה לשנה שעברה; מכירות סמרטפוני 5G יסתכמו ב- 20.3 מיליון יחידות בשנה זו, גידול של פי 12 לעומת 2019 כשההכנסות מהמכירות יגיעו ל- 15.3 מיליארד דולר, גידול שנתי של 10%.

■ וול סטריט ג’ורנל: בעקבת אזהרה מ- Facebook הוחשך הסלולרי של חשוד בטרור; צוות של אנשי אכיפת חוק מאירופה היו באוקטובר במרדף אחר חשוד בטרור במיוחד בשל חשש לאירוע טרור במהלך הכריסטמס; צוות מעקב מיוחד השתמש בכלי של NSO Group הישראלית לצורך משימת המעקב ואיתור החשוד; אלא ש- WhatsApp התריע בפני כ- 1,400  משתמשים (ובהם החשוד בטרור) כי המכשירים שלהם נפרצו בידי “advanced cyber actor” וכל הוכשל כל המבצע.

■ דו”ח של Mastercard SpendingPulse [המבוסס ניטור על כל המכירות הקמעונאיות האמריקניות בחנויות המסורתיות ובחנויות המקוונות]: השנה נרשם גידול בשיעור של 3.4% במכירות הקמעונאיות בתקופה שמ- 1.11.2019 ועד ערב חג המולד ב- 24.12.2019; השנה העדיפו הצרכנים לבצע קניות מקוונות יותר מאשר קניות בחנויות המסורתיות.

■ ידיעה בלעדית של וול סטריט ג’ורנל: חברת Huawei Technologies זוכה לתמיכה מאסיבית של ממשלת סין שמסייעת לה בצמיחה העולמית שלה כיצרנית טלקום למרות החרמתה מצד האמריקנים; החברה זכתה לתמיכה פיננסית (דוגמת הקלות מס) בהיקף של 75 מיליארד דולר.

■ מכון המחקר הסיני Market Intelligence & Consulting Institute, MIC: שיעור חדירת האינטרנט בסין במחצית הראשונה של 2019 הגיע ל- 61.2%; בסוף 6/2019 הגיע מספר משתמשי האינטרנט ל- 850 מיליון משתמשי אינטרנט.

Digitimes Research: עסקי הסמרטפונים של Huawei הסינית ימשיכו להיות מושפעים מהחרם האמריקני על החברה גם בשנת 2020 ומעבר לכך ומהיחלשות נוספת ביכולת התחרותיות העולמית שלה; החברה נוקטת בקמפיין ה’דה-אמריקניזציה’ כדי להקטין השפעת החרם.

Digitimes Research: מכירות סמרטפוני דור חמישי בשנת 2019 הסתכמו ב- 21 מיליון יחידות, לרבות 12.5-13.5 מיליון יחידות שנמכרו לשוק הסיני; המכירות צפויות לגדול ליותר מ- 248 מיליון יחידות בשנת 2020; המכירות העולמיות של מכשירים מתקפלים [foldable smartphones] הגיעו אשתקד ל- 400,000-600,000 יחידות וב- 2020 גידול איטי ל- 2 מיליון יחידות בשל המחירים הגבוהים והיעדר יישומונים חדשניים בדגמים הללו.

■ חברת Samsung Electronics מודיעה כי בשנת 2019 מכרה 6.7 מיליון סמרטפוני 5G; החברה הייתה הראשונה בעולם לשווק מכשירי דור חמישי; עד כה מכרה חמישה דגמים שונים מהדור החמישי; חברת המחקרCounterpoint Technology Market Research : בנובמבר סמסונג הגיעה לנתח של 54% משוק סמרטפוני 5G העולמי; סמרטפוני 5G הגיעו לשיעור של 1% בלבד ממכירות הטלפונים החכמים ב- 2019 אולם ב- 2020 יגדל הנתון ל- 18% מכלל המכירות.

■ NBC News: ה- FBI פנה לחברת Apple לסייע לה לפתוח שני אייפונים של איש חיל האוויר הסעודי Mohammed Saeed Alshamrani שהיה באימונים בארה”ב ובחודש דצמבר 2019 ירה למוות בשלושה אנשים ב-  Naval Air Station Pensacola; ל- FBI יש צו של בית-משפט לחפש במכשירים אך עד כה לא הצליח הארגון להגיע לסיסמאות הגישה המוגנות למכשירים הללו; חב’ אפל פירסמה הודעה רשמית בה היא אומרת כי היא משתפת פעולה עם הרשויות.

■ חברת Accenture תרכוש את עסקי ה- Cyber Security Services  של Symantec מחברת Broadcom [לרבות שישה מרכזי אבטחה בארה”ב, בריטניה, הודו, אוסטרליה, סינגפור ויפן]; לא פורסם סכום הרכישה; כ- 300 עובדי יעברו כתוצאה מהעיסקה לאקסנצ’ר.

■  סקר חדש של הארגון המקצועי הגרמני BITKOM: חמישים וחמישה אחוז ממשתמשי האינטרנט בגרמניה נפלו קורבן לאירועי פשיעה מקוונים ב- 2019, גידול של 5% לעומת 2018; ארבעים ושישה אחוז מהמשתתפים בסקר דיווחו על נוזקה [Malware]  בסמרטפונים או במחשבים שלהם.

■ דו”ח של  GSMA Intelligence Research שפורסם בתערוכת וכנס CES 2020 בלאס וגאס: הצרכנים האמריקנים והאירופים זהירים לגבי המעבר למכשירי דור חמישי; סין ודרום קוריאה יובילו בקרב המאמצים הראשונים (Early Adoption).

■ דו”ח של חברת המחקר Strategy Analytics שפורסם בתערוכת וכנס CES 2020 בלאס וגאס: ב- 54% ממשקי הבית בארה”ב יש לפחות מכשיר בית חכם [Smart Home Device] אחד, נכון לרבע האחרון של 2019.

■ ממצאי סקר של SmartEnergy IP [חטיבה ב- SmartMark Communications] שפורסמו בתערוכת וכנס CES 2020 בלאס וגאס: המניע המוביל להשקעה במכשירי בית חכם [Smart Home Devices] הוא Cool Factor; הצרכנים רוצים בית חכם לא רק משיקולי אבטחה והקטנת היקפי החשבונות.

■ חברת הפרייבט אקוויטי וההון סיכון Insight Partners רוכשת את חברת התוכנה השוויצרית Veeam Software תמורת 5 מיליארד דולר; חברת Insight Partners  כבר השקיעה בעבר 500 מיליון דולר ב- Veeam Software; לפני מספר ימים דווח שחברת ההשקעות רוכשת את Armis Security  הישראלית תמורת 1.1 מיליארד דולר.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו ב- Read IT Now בשבוע המסתיים:

■ וועדת הפטור ממכרז המרכזית אישרה החלטת ועדת המכרזים באוצר לרכישת מוצרי מיקרוסופט מסויימים [“להם בשלב זה אין למגזר הממשלתי חלופה מעשית”] כספק יחיד בהיקף כולל של 56 מיליון ₪ לשנת 2020; כן אושר המפיץ המורשה שזכה בתיחור שנערך בין המפיצים המורשים של מיקרוסופט: חברת נס א. ט. [בדומה לשנת 2019 אלא שאז היא הייתה כשיר שני וקודמה לאחר שגטר גרופ, שנבחרה בתחילה, הודיעה כי היא חוזרת בה מהצעתה]; האישור הינו עבור כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך.

החשכ”ל אישר התקשרות המשך בפטור ממכרז של רשות האוכלוסין וההגירה עם חברת Gemalto בהיקף כ- 38 מיליון ₪, להארכת לטובת רכישת שבבים למסמכי נסיעה ביומטריים

■ באישור החשכ”ל רוני חזקיהו: אושרה התקשרות נוספת בפטור ממכרז של משרד הבריאות עם ש.ר.א.ל. שירותים ואספקה לרפואה בע”מ לרכישת תרופות וציוד רפואי עבור המשרד בהיקף 688 מיליון ש”ח למחצית הראשונה של 2020; משרד הבריאות ביקש הארכת ההתקשרות בשישה חודשים נוספים “על מנת שהוא יוכל למצות את תהליך ההידברות מול החברה, ובמקביל להמשיך במאמציו לגבש אלטרנטיבת רכש איכותית”; “תכולת הפטור חיונית לשם המשך ההפעלה השוטפת של המרכזים הרפואיים הממשלתיים, עד שתבוצע הסדרה כוללת של הנושא. כך, במידה ואספקת השירותים על ידי החברה תיפסק, יחלו בתוך תקופה קצרה שיבושים קשים ומחסור בציוד חיוני לטיפול הרפואי. מדובר בפגיעה ישירה, המגיעה עד כדי סכנת חיים למטופלי מערכת הבריאות הממשלתית”.

■ “משרד הבריאות מדווח כי נערכו מספר פגישות עם נציגי ש.ר.א.ל. שירותים ואספקה לרפואה בע”מ במטרה לקדם מתווה להסדרת ההתקשרות עם החברה בהתאם לעקרונות האמורים, ואולם בשלב זה לא נמצא מכנה משותף בין הצדדים. יחד עם זאת, ערוץ ההידברות עם החברה טרם נסגר, וייתכן שתושג פריצת דרך. זאת בין ביתר לאור פניית המשרד ליו”ר ומנהל ועד האסיפה של עמותת בתי חולים ציבורים, אשר מחזיקה בבעלותה 100% ממניות החברה, על מנת לערב את בעלי המניות של החברה בסוגיות העומדות על הפרק”.

■ כבר לפני יותר משנה פורסם ב- Read IT Now כי משרד התקשורת נעזר במומחה לתורת המשחקים לצורך הכנת מכרז [ידיעה מעודכנת]

■ וועדת הפטור ממכרז המרכזית אישרה שתי התקשרויות (נפרדות) של משרד הבריאות עם שתי קופות חולים לטובת מיזם “פסיפס” [תשתית מידע לאומית חדשנית שתאפשר מחקר ופיתוח של תוצרים מקדמי רפואה מותאמת אישית] בהיקף כולל של 40 מיליון ₪ לחמש שנים.

■ וועדת ההיגוי של מיזם “פסיפס” (במשרד הבריאות) אישרה התקשרות עם שתי קופות חולים ובינתיים לא יהיו התקשרויות עם בתי-חולים עד ל”מציאת פיתרון תאגידי מוסכם”.