נש”מ מפרסמת חוזר משמעת – הבהרת האיסור על השימוש במאגרי מידע שלא כדין

“במסגרת תפקידם של עובדי המדינה לעיתים ניתנת להם גישה למאגרי מידע שונים, המכילים מידע אישי, פרטי ואף רגיש אודות אזרחים רבים. הגישה למאגרי מידע אלו ניתנת לעובדים לצורך מימוש תפקידם בלבד, ובכפוף למגבלות שנקבעו לכל מאגר”. כך כותב עו”ד גיא דוד מנהל אגף בכיר משמעת בנציגות שירות המדינה (נש”מ) בחוזר משמעת [2/2023] חדש שפורסם ביום 2.2.2023.

“כידוע – כל שימוש במאגר מידע שלא לצרכי התפקיד והעבודה מהווה עבירת משמעת ועלול להוות אף עבירה פלילית. זאת, אף אם למשתמש הרשאות לצפייה במאגר המידע וגם אם המטרה הייתה “תמימה” לכאורה, מתוך סקרנות גרידא, ושלא על מנת לפגוע באדם כלשהו או למטרות מסירת המידע לגורם לא מורשה. מקרים כאלו מגיעים לעיתים לכדי העמדה לדין משמעתי ומובילים במקרים המתאימים אף לפיטורי העובדים.

“במקביל לאמור, שימוש לרעה במאגרי מידע עלול לגרור גם הטלת קנס מנהלי על ידי הרשות להגנת הפרטיות [במשרד המשפטים].

“כך למשל, לאחרונה הטילה הרשות קנס מנהלי בגובה 95,000 ₪ על עובד מטה חקירות ומודיעין ברשות המיסים בישראל שהשתמש שלא כדין בהרשאות הגישה שניתנו לו במסגרת תפקידו הציבורי ובכך הפר את סעיף 8(ב) לחוק הגנת הפרטיות, התשמ”א – 1981.

“במסגרת החקירה המנהלית שקיימה הרשות, נמצא כי ב- 19 הזדמנויות שונות ביצע העובד שליפות בלתי מורשות של מידע רגיש ממאגרי המידע של רשות המסים, שאותו פרסם בקבוצת “פייסבוק” פומבית שבה היה חבר, קבוצה המונה כ- 86,000 חברים.

“לפיכך, השימוש במאגרי מידע שלא כדין מלבד היותו הפרת משמעת שתוביל לטיפול משמעתי מתאים עשוי לגרור גם הטלת קנס מנהלי בשיעור גבוה, במקרים כדוגמת מקרה זה”.