אושרה הנחה על שולחן הכנסת של הצע”ח פרטית חדשה של 17 ח”כים מהאופוזיציה החדשה וכותרתה “הצעת חוק הרשתות החברתיות”

16:25 14.06.2021

קטגוריות: רשתות חברתיות

תגים: , , ,

נשיאות הכנסת אישרה (14.6.2021) הנחה על שולחן הכנסת הצע”ח פרטית של 17 ח”כים מהאופוזיציה החדשה שכותרתה “הצעת חוק הרשתות החברתיות”.

הצעת החוק החדשה [פ/1479/24] היא של חברות וחברי הכנסת גלית דיסטל אטבריאן, שלמה קרעי, עמיחי שיקלי, משה אבוטבול, אופיר כץ, דוד ביטן, קרן ברק, מכלוף מיקי זוהר, מאי גולן, חיים ביטון, מיכאל מלכיאלי, איתמר בן גביר, אבי מעוז, קטי קטרין שטרית, שמחה רוטמן, בצלאל סמוטריץ’, אורית סטרוק.

“מטרת חוק זה היא להסדיר את פעילות הרשתות החברתיות באינטרנט, תוך הגנה על זכויות האזרח ועל עקרונות היסוד של המשפט הפלילי הישראלי מפני פגיעה המתרחשת ברשתות החברתיות”.

בדברי ההסבר נאמר בין היתר כי “הרשתות החברתיות הפועלות באמצעות רשת האינטרנט הן כלי הביטוי המרכזי של אזרחים, מפלגות, עמותות וחברות במרחב הציבורי. הרשתות החברתיות יוצרות סביבה דינמית ובינלאומית המאפשרת פרסום של תכנים מסוגים שונים, כמעט בכל נושא. ברשתות החברתיות מושקעים תקציבי פרסום אדירים והן מהוות ‘לוחות מודעות’ וערוץ תקשורת מרכזי בין גופים מוסדיים ומסחריים לציבור הרחב. עסקים רבים מבססים את עצמם על פעילות ברשת החברתית והם תלויים בה לחלוטין.

“מסיבות שונות, ביניהן הרצון למנוע תופעות פסולות, כגון הקצנה חברתית, אלימות, אפלייה ועוד, החלו הרשתות החברתיות, ובראשן רשת פייסבוק, לצנזר תכנים שונים על פי קריטריונים המשתנים מעת לעת.

“אולם במקרים רבים נדמה שהסרות התוכן וחסימות המשתמשים נעשות באופן שרירותי, מבלי שניתנת למשתמשים אפשרות להבין את הסיבה לחסימה, וכן ללא אפשרות של ממש לערער עליה. שיטת הסרת התכנים או החסימה, אף היא איננה שקופה למשתמשים ולא ידוע אם היא נעשתה באופן אוטומטי בידי אלגוריתם ממוחשב או לפי החלטה אנושית.

“בעוד שהחברות יכולות, במצב המשפטי הנוכחי, לחסום משתמשים ולצנזר את התוכן שהם מעלים, הן אינן יכולות להיתבע בידי המשתמשים בגין פגיעה אישית וכלכלית שנגרמה עקב פעולותיהן. מצב זה של ‘החזקת החבל משתי קצותיו’ בידי החברות, בלתי מתקבלת על הדעת ומחייבת אסדרה מטעם המדינה, כדי להגן על האזרחים מפני פגיעה בלתי מוצדקת.

“חשוב לציין כי כיום לשתי הרשתות החברתיות המרכזיות – פייסבוק וטוויטר, יש מעמד דואופוליסטי והשפעה עצומה על המרחב הציבורי בכל השדות הציבוריים.

“עיקרון היסוד שבבסיס הצעת החוק הוא שהסמכות של החברות לצנזר ולסנן תכנים חייבת להיות כרוכה באחריות כוללת לתכנים המפורסמים ברשת, ולאפשרות לתבוע אותן בגין פגיעה במקרה של פרסום או צנזור של תוכן כלשהו בנסיבות שאינן מוצדקות.

הצעת החוק תאפשר לוותר על הסמכות והאחריות כאמור, כלומר תיתן מקום לרשתות חברתיות שאינן מפעילות צנזורה וסינון (למעט ביחס לפרסומים אסורים לפי דין) וממילא תפטור אותן מן הצורך לנמק פעולות אלו ולשאת בגינן באחריות נזיקית.

“לפיכך, מוצעת הפרדה בין רשת חברתית מוגבלת המסננת תכנים ונדרשת לעמוד במבחנים חמורים יותר של אחריות לפרסומים המופיעים בה, ובין רשת חברתית פטורה שאיננה מסננת תכנים ולמעשה פטורה מאחריות לתכנים המתפרסמים בה. במקרה זה, האחריות תחול על המשתמשים שהעלו את התוכן.

“החוק המוצע מחייב רשת חברתית מוגבלת לתת מענה זמין בשפה העברית לבירור תלונות, ולמתן מענה בזמן סביר לתלונות ולבירורים בנוגע להסרת תכנים וחסימת משתמשים. בנוסף, מוצע לקבוע בבירור כי רשת חברתית כמוה ככל שירות ציבורי, ואותם כללים החלים על כל שירות ציבורי במדינת ישראל בנוגע להפליה, יחולו על מדיניות ההסרה של תכנים ועל ביצועה ברשת החברתית.

“בנוסף מוצע גם לאפשר התדיינות משפטית מול הרשתות החברתיות הפועלות בישראל על פי הדין הישראלי, זאת כדי למנוע סיטואציה של חלל משפטי בו נוצרות פגיעות ללא סעד”.

* הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים ושלוש על ידי חבר הכנסת עמית הלוי (פ/2426/23). הצעת החוק זהה לפ/2426/23 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת.