נמשכת ההתנצחות בין שר התקשורת לח”כים חרדים לגבי הטלפונים הכשרים; “מי שירצה טלפון כשר – יהיה לו טלפון כשר שישמור ויסנן לו את התכנים. גם לי זה חשוב. אבל מי שלא ירצה – יוכל לעבור”

במסגרת תשובה של שר התקשורת יועז הנדל לשאילתה שהוגשה לו בכנסת בנושא המתנה ממושכת בתור בסניפי דואר [2.2.2022], הציג ח”כ יעקב ליצמן (מגישה השאילתה) שאלה נוספת לשר:

“אדוני השר, ההחלטה שלך להתערב בסלולר הכשר היא טעות כואבת ופגיעה קשה בציבור החרדי. צריך לומר את האמת: מאחורי המילים ‘עידוד תחרות’ ו’שיפור השירות’, כביכול, עומדים אינטרסים של רפורמים אויבי הציבור החרדי שמטרתם לשבור את החומות שהציבור החרדי מעוניין לשמר בתוכו ולחשוף אותו לתכנים שאינם רצויים.

“אין מקום להחליט לציבור החרדי על ערכיו ואורח חייו. אין מקום למנוע התארגנות צרכנית, וזאת פגיעה קשה בחופש הפרט. אני קורא לך לעצור את הצעדים נגד הסלולר הכשר. המאבק שלך בוועדת הרבנים אולי מביא לך מחמאות ברשתות, אבל זה לא ראוי, ואנחנו לא מוכנים, ואתה פשוט מחליט על דברים שאתה לא צריך להתערב בהם”.

“שר התקשורת בתשובתו: “כיוון שהיום יצאנו לשימוע על הטלפונים הכשרים, אז אני אומר את זה בצורה מאוד קצרה וממוקדת. תראה, אני לא קיבלתי פנייה מרפורמי אחד, אבל כן קיבלתי אלפי פניות מחרדים רבים. אז יכול להיות שרפורמים נראים כמו חרדים וחרדים כמו רפורמים – כולנו יהודים, כמו שאתה יודע, אז לי זה לא משנה – אבל אני דואג לכלל מדינת ישראל. אני מתנגד לכך שיהיו אוטונומיות במדינת ישראל.

“[…] בכל מקום בישראל יהיה חוק וסדר, תהיה תחרות ושוק חופשי ויהיה ייבוא חופשי. ואני אדאג לכך שכל אזרח ישראלי – חרדי, חילוני, דתי-לאומי – כל אחד יוכל לקבל טלפון מסונן ויוכל לקבל טלפון לא מסונן לפי בחירתו. הרי אתה יודע שבסוף הכול מתחיל מסיאוב ובעצם מעיסוק שלא במה שלשמו נועד הטלפון הכשר”.

ח”כ ליצמן בקריאת ביניים: “מה מפריע לך – – -”

יועז הנדל: “לא מפריע לי. אדון ליצמן, אתה תקנה מה שאתה רוצה, רק אל תגיד לאחרים מה לקנות. להפך, חופש הפרט שלך יישמר בצורה מוחלטת, ואני אדאג לכך שיהיו לחרדים טלפון שהם יוכלו לסנן. אני, החינוך של ילדיי לא פחות חשוב מהחינוך של ילדיך ונכדיך. גם אני רוצה סינון תכנים. כולנו רוצים. הכול בסדר.

“[…] אבל אני לא מוכן שוועד מסוים, גוף ביורוקרטי, יחסום מספרים בצורה שרירותית ובתוך המאבק הזה יפגע בתחרות בשוק החופשי, ואני לא מוכן של אזרחים חרדים ישלמו יותר מאשר אזרחים אחרים, ואני לא מוכן שלא תהיה תחרות בשוק הזה, ומספיק עם ההמצאות. יהיו פה טלפונים כשרים למי שרוצה, ומי שלא רוצה, לא יהיה לו טלפון כשר.

“[…] יהיו כמה כשרויות וכל אחד יוכל לבחור מה שהוא רוצה. מדינה חופשית, הכול צפוי והרשות נתונה – ככה לימדו אותי, רבותיי.

“[…] לכן אני לא אסגור כלום. אני, בניגוד אליך, מר ליצמן, מאמין בחירויות הפרט. אתה יודע במה עוד אני מאמין? אני מאמין במדינת ישראל ובממלכה. במדינת ישראל אין אוטונומיות, לא במגזר הערבי ולא במגזר החרדי, וחוק וסדר לכולם. לכן תחרות שיש בכלל החברה הישראלית, תהיה גם בחברה החרדית, לטובת אזרחי ישראל החרדים. לטובתם. אף רפורמי לא פנה אליי, אני חוזר ואומר. מי שפנה אליי זה רק חרדים, רק חרדים פנו אליי, ואני מתכוון לדאוג להם. יש עכשיו שימוע, ובשימוע תוכלו להשמיע כל מה שאתם רוצים לומר וגם אחרים […] ואנחנו נקבל החלטות”.

קריאת ביניים נוספת של ח”כ ליצמן: “מה שווה שימוע אם יש החלטה?

שר התקשורת: “אדון ליצמן, אני מוכן לשמוע ולהקשיב לכולם. אני אומר לך שבסוף, במדינה מתוקנת יש תחרות ושוק חופשי בכל מקום […] ואין אוטונומיות. אין כזה דבר, נגמר הסיפור”.

= = = = = = = = =

בדיון שנערך ב- 7.2.2022, שהוקדש לנושא אחר לגמרי, פנה ח”כ מאיר פורוש אל שר התקשורת יועז הנדל ואמר לו: “אני רוצה לומר שזו הזדמנות עבורי לומר דברים באוזניו של שר התקשורת.

“אתמול הוא [שר התקשורת] הזמין את העיתונאים שמכסים את העיתונות במגזר החרדי ודיבר על ההשקפה שלו ועל האמונה שלו ועל הדרך ועל מה שהוא חושב לעשות בכל מה שקשור לקומה הכשרה.

“ואני רוצה להקריא מה שפורסם היום ממבקר המדינה, שכותב כך: “היעדר מדיניות לאומית להגנה על ילדים ובני נוער ברשת, היעדר תמונת מצב על היקף הפשיעה במרחב המקוון, פערים בפעולות מוקד 105 בהיבט האזרחי והאכיפתי ופערים בטיפול תחנות המשטרה בעבירות המתבצעות במרחב המקוון, אלו חלק מהליקויים שעליהם אני מצביע”. מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה, בדו”ח מיוחד שהוא מפרסם היום בנושא של הגנה על קטינים במרחב המקוון.

“ואני שואל כאן את שר התקשורת — כאשר עומדים לפניך נציגי ציבור, רבנים, ופונים אליך ומבקשים: תשמור לנו על אותה קומה כשרה שמאפשרת לנו לתת לבני נוער אצלנו, לילדים, שצריכים לעיתים פלאפון נייד שהוא יהיה מסונן, שהוא יהיה מבלי היכולת שאפשר להעביר דרכו כל מיני תכנים שהם פוגעים בחינוך שאנחנו מאמינים, בחינוך שאנחנו מבקשים שכך נתנהל, כך נתנהג. ואתה טוען שלך יש אג’נדה ואתה יודע בדיוק מה לעשות ואתה יודע איך לחנך ואתה יודע איך לשמור בעוד הם מתחננים אליך ומבקשים ממך: תשנה את הדרך, תשנה את הכיוון. תאפשר לנו לשמור על מה שאנחנו, במשך שנים – מדובר כאן על ציבור של 500,000 מכשירי טלפון של כאלה שמבקשים ומשתמשים עם טלפון מה שקרוי כשר, מכיוון שהוא מסנן את הדברים המסוימים שאין לנו עניין לראות אותם.

“מבקר המדינה גם טוען שהוא בחן את נושא סינון התכנים הפוגעניים החינמי. הוראות החוק מחייבות את ספקיות הגלישה באינטרנט, ליידע את מנוייהם על אודות קיומם של אתרים ותכנים פוגעניים, ולהציע להם שירות סינון ללא עלות, פיקוח שערך משרד התקשורת – כותב המבקר – העלה כי במרבית המקרים, בין 80% ל- 100% מהחברות לא עשו זאת, ובנוסף, סקר שערך משרד מבקר המדינה בקרב הורים ביולי 2021, דהיינו בערך תמוז, סיוון תשפ”א, העלה כי כשליש מההורים אינם מכירים את השירות האמור של החברות. אז איך אתה, שר התקשורת, לוקח על הכתפיים שלך להביא בכוח – –

“[…] לציבור החרדי, לילדים שלו, לנוער שלו, פלאפון מהסוג הזה שלא נוכל לשמור על החינוך שלנו כאשר התכנים הלא-כשרים יגיעו לאותם פלאפונים?

= = = = = = = = =

בדיון ב- 2.2.2022 (שעסק, כאמור, בחברת דואר ישראל) הציג חבר הכנסת אורי מקלב שאלה נוספת לשר התקשורת: “הדואר פירסם היום שהוא יוצא במבצע חדש של הקמת לוקרים בסביבות בתי הדואר, כדי שכל אחד יוכל לקבל, באמצעים דיגיטליים, והוא גם אומר שזה רק יהיה באפליקציה ייעודית ומיוחדת, באמצעות קוד דיגיטלי.

“כיום אתה הרי מתעסק הרבה עם הטלפונים הכשרים, ולפי דעתנו אתה מתעסק בזה להרע ואתה מתערב בשוק הצרכני הפרטי, אבל בכל אופן, אתה היום מכיר את השוק הזה. יש הרבה מה לעשות באפשרות הזאת, שאדם יוכל באמת, גם עם מסרים שהוא רוצה, עם תוכנית שהוא רוצה, אבל גם כדי שהוא יוכל להשתמש בטלפונים האלה ושתהיה לו אלטרנטיבה לשירותים שניתנים היום בדואר. לדוגמה, צריך הזמנת תורים ועוד דברים כאלה, כמו לוקרים כאלה – שאתה מגביל אותם, ודווקא על ידי אפליקציות ועל ידי אייפונים.

“ציבור גדול מאוד – ואתה יודע שהוא ציבור גדול, לכן אתה הרי מתערב בשוק הזה – לא יכול לקבל את השירותים, גם בתחום שאתה אמון עליו, וגם בתחום שהממשלה נותנת באופן כללי. הדוגמה המוחשית היא הפרסום שהיה היום על הלוקרים האלה, שאמורים לתת מענה לציבור ולייעל את השירות של הדואר, אבל רק לכאלה שיש להם אפליקציות וטלפונים חכמים”.

שר התקשורת בתשובתו: “קודם כול, יש רבים בציבור החרדי שיש להם אפליקציות וטלפונים חכמים; להערכתנו מעל 50% מחזיקים טלפונים כאלה. אבל, מי שלא מחזיק, בוודאי שאנחנו לא נכריח אותו להחזיק טלפון כזה. להפך, יש בריאות רבה בלהחזיק טלפונים ישנים ללא אפליקציות. לכן, לא יהיה מצב שבו אפשר יהיה לקבל דואר רק באמצעות אפליקציה.

ח”כ מקלב בקריאת ביניים: “כמה טלפונים כשרים יש?

תשובת השר: “חצי מיליון מנויים. לכן, לא יהיה מצב שבו למעשה מישהו יצטרך לקבל דואר, והדרך היחידה שלו תהיה אפליקציה. עדיין יהיה את הדואר הישן. אבל אני חייב להגיד לך ששוק המכתבים שאליו אנחנו מתייחסים הולך ודועך כל שנה ב- -8% – קצב התמותה במדינת ישראל – ולכן השוק הזה גם ככה הולך ונעלם. הממשלה, משרדי הממשלה, בתהליך איטי, יפסיקו לשלוח מכתבים, הרשויות יפסיקו לשלוח מכתבים, והכול יהיה אלקטרוני. מי שיזדקקו – האזרחים הוותיקים – עדיין יקבלו.

“לכן, מצד אחד, אני אומר שאנחנו בתהליך שאי-אפשר להתכחש אליו; הרכב הגיע, לא כולם על מרכבה וסוס. מצד שני, מי שעדיין משתמש בשירותים האלה ואין לו אפליקציות וטלפון חכם, נאפשר לו את זה, בוודאי. לא יהיה מצב שבו לא תהיה לו יכולת לקבל דואר. אני בעד שכל מדינת ישראל תעבור לשירותים אלקטרוניים. לצערי, לא כולם שם. “[…] אני חוזר על מה שאמרתי לחבר הכנסת ליצמן: מי שירצה טלפון כשר – אני אומר כאן, מתחייב, למרות שאנחנו בשלב השימוע – יהיה לו טלפון כשר. זו המצאה. אומרים לבטל את הקומות הכשרות, יוצאים בהכרזות וצועקים לי ‘געוואלד’ ליד הבית. יש דברים חשובים יותר להילחם עליהם. אני חושב שהתורה מלאה בעוולות ובתיקונים שאדם צריך לעשות עם עצמו ועם סביבתו ועם אלוקיו, ויש המון לתקן. שם אין צורך לתקן. מי שירצה טלפון כשר – יהיה לו טלפון כשר שישמור ויסנן לו את התכנים. גם לי זה חשוב. אבל מי שלא ירצה – יוכל לעבור, תהיה לו אפשרות לעבור. זה כל הרעיון”.

[…] אני שר בממשלת ישראל, ושר בממשלת ישראל צריך להתייחס לכולם באותו האופן. בדיוק כפי שאני מתייחס לנושא המשילות ואכפת לי שתהיה אכיפת חוק וסדר בנגב ובגליל, במגזר הבדואי או במגזר הערבי, למרות שאני לא גר שם ואני לא שייך למגזר הערבי והבדואי, כך אכפת לי שבמגזר החרדי יש תחרות ושוק חופשי ויהיו לכם מחירים נמוכים, ואכפת לי לענות לאותם חרדים – לא רפורמים – אותם חרדים שפונים אליי ורוצים שתהיה להם תחרות.

“[…] היום יש מונופול של קבוצה אחת, ומונופולים במדינת ישראל, כמי שלא מגיע מהתפיסה הסוציאליסטית, מונופולים תמיד מובילים לעליית מחירים ולעוולות בשוק ולסיאוב. במדינת ישראל לא יכול להיות שיהיו אוטונומיות. לא יכול להיות שלא יהיה חוק וסדר לכולם. זה נכון בעיניי לזכויות וחובות, לגיוס ושירות לאומי, כפי שעכשיו דנים בכנסת בימים אלה, זה נכון לתנאים, לחוק ולשוק חופשי וזה נכון כמעט לכל דבר. זו תפיסתי. אני מניח שיש כאלה לא אוהבים, ואני בכל זאת קיבלתי החלטה”.

[הערה: הדברים מתבססים על פרוטוקול הכנסת המתפרסם באתר הכנסת].

= = = = = = = = = =

שאילתה לשר התקשורת בנושא “אנטנות וקליטה סלולרית ברמת בית –שמש”

חבר הכנסת אורי מקלב שאל (6.2.2022) את שר התקשורת יועז הנדל את השאלה הבאה: “ברמת בית-שמש ג’ המאוכלסת 3 שנים וברמה ד’ שמתאכלסת בחודשים האחרונים, אין אנטנות ואין קליטה סלולרית. בחלק מהמקומות ברמה ד’, התושבים ממתינים חודשים לחיבור בזק (שקריטי להפעלת מעליות).לתושבים נגרם סבל רב ויש חשש לפיקוח-נפש.

“רצוני לשאול: מדוע לא הותקנו אנטנות? מדוע בזק לא חיברה בניינים לתשתית? מה המשרד יעשה לפתור את הבעיה?”

= = = = = = = = = =