נמחקה עתירה של HP נגד המוסד לביטוח לאומי

בית-המשפט המחוזי בירושלים בשיבתו כבית-משפט לעניינים  מינהליים מחק עתירה מינהלית [עת”מ 44836-07-21] של חברת היולט-פקרד ישראל נגד המוסד לביטוח לאומי בנושא מכרזים.

בהחלטה קודמת שנתן כבוד השופט דוד גדעוני  נאמר בין היתר כי “בתגובה המקדמית הבהיר המשיב [המוסד לביטוח לאומי] כי טרם התקבלה החלטה באשר לאופן עריכת המכרז ובאשר לתנאיו וכי הנושא עדיין מצוי בבחינה מקצועית. עוד צויין כי הערות העותרת ועמדתה המשפטית נרשמו, ויש להניח שהדברים יובאו בחשבון קודם לקבלת החלטה.

“במצב דברים זה משהובהר כי טרם התקבלה החלטה סופית (חרף הרושם שניתן היה לקבל ממה שצורף בעבר) ומשהובהר כי הנושא בכללותו עדיין נשקל, נראה על פני הדברים כי העתירה מוקדמת וכי יש לאפשר את השלמת ההליך המינהלי”.

בהחלטה החדשה נאמר בין היתר: “[…] אף אם בעבר התקבלה אצל המשיב החלטה (שנחזתה להיות סופית) לצאת למכרז לציוד תקשורת מתוצרת סיסקו (בלא לאפשר רכש מתוצרתה של העותרת), הרי שמתגובת המשיב עולה כי בפועל המשיב עודנו שוקל בדבר; כי הנושא בכללותו עודנו מצוי כיום בבחינה מקצועית; וכי המשיב מבקש להשלים את הבחינה (או לקיים בחינה נוספת אף אם החלטה שהתקבלה בעבר לא בוטלה באורח פורמלי) וזאת קודם לקבלת החלטה סופית באשר למתווה המכרז, למתכונתו ולתנאיו.

“עוד צויין כי הערות העותרת ועמדתה המשפטית נרשמו, וחזקה על וועדת המכרזים כי הדברים יובאו בחשבון ויישקלו קודם לקבלת החלטה סופית וקודם לפרסום המכרז, ובכלל זה יישקלו טענות העותרת ביחס למצב הנוהג במשרדי ממשלה שונים.

“במצב דברים זה יש לאפשר למשיב להשלים את ההליך המינהלי ואין מקום לעתירה בשלב זה, קודם לקבלת החלטה סופית לאחר השלמת הבחינה וקודם לפרסום מכרז על בסיסה.

“במובן זה העתירה מוקדמת ובכפוף לאמור לעיל יש להורות על מחיקתה. זאת, מבלי לגרוע מאשפרות העותרת לנקוט בהליך מתאים בהמשך תוך הידרשות להחלטה שתתקבל ולנימוקיה.

“הדברים נכונים גם כאשר מביאים בחשבון את הסעד הנוסף שבעתירה שעניינו דרכי הפעולה הפתוחות לפני המשיב, לפי טענת העותרת. אף כאן אין מקום להידרש לעתירה קודם להשלמת ההליך המינהלי וקודם להחלטת המשיב בדבר הליך הרכש שיבחר לקדם.

“[…] יובהר כי על המשיב לפעול כדין ולקבל את החלטותיו ביחס למיתווה הרכש במהירות הראוייה ובלא התמשכות שלא לצורך (וטענות העותרת גם בעניין זה שמורות לה).

“בכפוף לאמור לעיל – אני מורה על מחיקת העתירה. בנסיבות עניין אין צו להוצאות. עם זאת, ככל שיידרשו הליכים נוספים, יוכלו הצדדים להעלות בגדרם את טענותיהם להוצאות שהוציאו בהליך שכאן”.