נדחתה על הסף תביעה של רוסלנה רודינה נגד החברות וואלה! תקשורת ופייסבוק ישראל

16:00 19.03.2021

קטגוריות: משפט

תגים: ,

בית-המשפט המחוזי בתל אביב דחה על הסף תביעה של הדוגמנית רוסלנה רודינה נגד החברות וואלה! תקשורת ופייסבוק ישראל ונגד אדם “לא ידוע”.

כבוד השופטת יהודית שבח כתבה בין היתר בפסק דינה [ה”פ 2305-11-20] המתייחס לבקשתה של פייסבוק למחיקה על הסף של התובענה מחמת חוסר עילה:

“בתובענה, שהוגשה בחודש נובמבר 2020, מבוקש כי יינתן צו המורה למשיבות 1-2 ‘למסור לידי המבקשת את כתובת האינטרנט של המשיב 3 (המוגדר בכתב התביעה כ’לא ידוע’); ‘למסור לידי המבקשת את פרטי ספקית האינטרנט של המשיב 3 ובכך תיחשף זהותו של גולש אנונימי’; ‘למסור לידי המבקשת כל פרט מזהה הנמצא בידיהן’.”

חברת פייסבוק ישראל הסתמכה בבקשתה בין השאר על פסק דין של בית-המשפט העליון שניתן בשנת 2010 בו נקבע בדעת רוב כי “[…] לא קיימת כיום מסגרת דיונית הולמת  למתן צו המורה לחשוף את זהותו של גולש אנונימי”.

המבקשת, רודינה, לדברי פסק הדין הנוכחי, “אינה מתייחסת בתשובתה לשינוי כלשהו במצב המשפטי מאז מתן פסק הדין שיש בו להכשיר את הגשת התביעה כפי שהוגשה, אלא מפנה להחלטות שונות של ערכאות דיוניות בהן הובעה דעה שונה, אלא שמדובר בתקופה הקודמת לפסק הדין” אשר ניתן בעליון.

באשר למשיב השלישי, שהוגדר בהמרצת הפתיחה כ’לא ידוע’, השופטת מציינת כי כתב התביעה לא היפנה כלפיו דרישה לסעד מוגדר. לפי הפסיקה, יש חובה לכלול בכתב התביעה את שמו של הנתבע [“ודרישה זו עומדת בסתירה לרעיון של נתבע וירטואלי”], את מספר הזהות שלו ואת מקום מגוריו, “במידה שניתן לבררם”.

לדברי השופטת, “[…] משמע – גם אם שלא כפי מסקנת בית-המשפט העליון ניתן היה לפרש את התקנות הקודמות ולו בדוחק, כמאפשרות הגשת תביעה כנגד נתבע בלתי ידוע – ודאי שאין ניתן עוד לעשות כן תחת התקנות הנוכחיות”.

“חרף הפסיקה לפיה תימחק על הסף תביעה רק במקרים חריגים, הרי באין הסדר המקים אדן דיוני לתביעה – חוששני כי זה גורלה. אני מורה על מחיקת התביעה על הסף. לאור המצב הראשוני בו מצוי ההליך – אמנע מפסיקת הוצאות”.