מתפ”ש/מנא”ז: פטור ממכרז לטובת רכש קסדות ושכפ”צים על רקע ביטחוני; “בתקופה האחרונה חלה החמרה משמעותית במצב הביטחוני באיו”ש, בצירי התנועה ובסמוך לכפרים הפלסטיניים”

מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ”ש)/מינהל אזרחי איזור יהודה ושומרון (מנא”ז איו”ש) פירסם הודעה בדבר פטור ממכרז לטובת התקשרות עם מרעום דולפין בע”מ לרכש קסדות ושכפ”צים על רקע ביטחוני.

הנימוקים למתן הפטור: “רכש מיידי במטרה לספק הגנה לעובדי השטח במנהל האזרחי”. מתן הפטור מסתמך על תקנה 5(טז) – “התקשרות שלגביה נתקיימו נסיבות מיוחדות ונדירות שעניינן טובת האזור”.

בנימוקי וועדת המכרזים מדצמבר 2022 נאמר בין היתר כי “בתקופה האחרונה חלה החמרה משמעותית במצב הביטחוני באיו”ש, בצירי התנועה ובסמוך לכפרים הפלסטיניים.

“ס. מנהל יח’ הפיקוח ציין כי עובדי יחידת הפקוח נתקלים באלימות ובהתנגדות בבואם לאכוף חוק לבצע הריסות, החרמות, ומסירת צווים. פעולות אלו הופכות מסוכנות יותר ויותר. על מנת לשמור על ביטחון עובדים אלו נדרש מיגון של קסדות ושכפ”צים.

“רמ”א ציין כי לאחרונה ארע מקרה בו עובד יח’ הפיקוח נפצע במהלך פעילות.

“לאור הנ”ל ס. מנהל יח’ הפיקוח מבקש את אישור הוועדה לבצע רכש מיידי של קסדות ושכפ”צים עבור רכזי יחידת הפיקוח בפטור ממכרז, תוך ביצוע תיחור בפנייה לקבלת שלוש הצעות מחיר.

“הערכת ההתקשרות עומדת על כ- 200,000 ₪ עבור 40 ערכות.

“נציג אוצר ביקש מיועמ”ש להעריך מה לוח הזמנים הנדרש להתאמת התבנית המובנית שערך החשב הכללי לאיו”ש. נציג יועמ”ש השיב כי הוא מעריך שהתאמת תבנית מכרז ממוכן מהיר לאיו”ש תארך כשלושה שבועות.

“ס’ רמ”א ציין כי מבחינתו מדובר בצורך מיידי לביטחון הפקחים. לכן מאשר את הרכש באופן מיידי בפטור ממכרז. במקביל הנחה את נציגי יועמ”ש להיערך להתאמת פורמט “מכרז ממוכן מהיר” כדי שיהיה ניתן להשתמש בו במקרים הבאים כגון הנ”ל.

החלטה:  לאור המצב הביטחוני באיו”ש ונוכח הצורך הדחוף לשמירה על חיי אדם, ועדת המכרזים מחליטה להמליץ לוועדת הפטור לאשר את ההתקשרות בפטור ממכרז לפי תקנה 5(טז) לתקנות חובת המכרזים (יהודה ושומרון) – התקשרות שלגביה נתקיימו נסיבות מיוחדות ונדירות שעניינן טובת האיזור, המצדיקות עשייתה ללא מכרז, ובלבד שוועדת הפטור החליטה מטעמים מיוחדים שיירשמו לפטור אותה מחובת מכרז תוך עדכון החשב הכללי.

“האמור, בשים לב לכך שס’ מנהל יחידת הפיקוח יפנה לפחות לשלושה ספקים, בדומה להליך התיחור המקובל בהליך רכש מקוצר ובאופן המצמצם את הפגיעה בעקרון השוויון.

“כמו כן, על נציג היחידה המזמינה לקבוע תנאי סף שיתחשבו בתקני בטיחות מספקים, תנאי אחריות של הספק וכן ייחתם חוזה התקשרות סטנדרטי בתיאום עם החשבות ו/או נציג יועמ”ש.”

* ההתקשרות אושרה גם ע”י וועדת הפטור ממכרז.