משרד התקשורת פירסם תזכיר הצעת חוק פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש]: הפקודה מסדירה את רישוי השימוש בגלים אלקטרומגנטיים בטווח התדרים שמשמשים תקשורת אלחוטית, רדיו ומכשירים וציוד אלחוטיים

09:57 16.03.2016

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל

תגים:

משרד התקשורת פירסם ב- 15 במארס 2016 תזכיר הצעת חוק פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש] (תיקון מס’ …), התשע”ו – 2016; הפקודה מסדירה את רישוי השימוש בגלים אלקטרומגנטיים בטווח התדרים שמשמשים תקשורת אלחוטית, רדיו, ומכשירים וציוד אלחוטיים. מגוון השימושים: שידורי רדיו וטלוויזיה, טלפוניה סלולרית, מכשירי קשר אלחוטיים, מערכות תקשורת אלחוטיות, שימוש בתדרי WiFi, מערכות תקשורת וניווט לווייניות, מכ”מים בידי גורמים אזרחיים וכוחות הביטחון.

יצויין כי פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל”ב-1972 מסדירה את השימוש במשאב הציבורי של הספקטרום האלקטרומגנטי בישראל, ואת דרכי ניהולו בידי המדינה, לרבות הועדה של תדרי רדיו, הקצאתם ורישוים.

תחום התדרים (הספקטרום האלקטרומגנטי) המוקצה לשימוש תקשורת אלחוטית משרת מגוון רחב של צרכים. כך למשל שימוש בתדרים לשירותי טלפוניה סלולרית, להפצה אלחוטית של שידורי טלוויזיה ורדיו, לתקשורת לוויינית, להפעלה של מערכות קשר צבאיות, לחובבי רדיו, לתקשורת של כלי טיס וכלי שיט, ועוד.

תחום תדרי הרדיו הוא משאב במחסור, ועל כן יש חשיבות רבה לניהול מתוכנן במטרה להבטיח שימוש יעיל במשאב זה, ולמניעת הפרעות אלחוטיות. חשיבות זו גוברת נוכח ביקוש הולך וגדל לתדרים עבור שימושים אזרחיים מגוונים ובראשם אספקה של שירותי תקשורת מתקדמים, ועבור צרכיה השונים של מערכת הביטחון. ניהול הספקטרום האלקטרומגנטי הוא באמצעות אסדרה של השימוש בתדרי רדיו לצורכי תקשורת, ואסדרה של ציוד אלחוטי. בהתאמה, הפקודה קובעת כי ניתן לעשות שימוש בתדרי רדיו אך ורק בהתאם להועדה של התדר והקצאתו בידי הגורם המוסמך לכך, וכן היא קובעת חובת רישוי להחזקה, הקמה והפעלה של מכשיר אלחוטי, או בלשון הפקודה: “מכשיר לטלגרף אלחוטי”. בעד רישוי ובעד הועדת תדרים והקצאתם משולמות אגרות, הקבועות בתקנות הטלגרף האלחוטי (רשיונות, תעודות ואגרות), התשמ”ז-1987.

בשונה מהחקיקה העדכנית אין בפקודה סמכויות שמאפשרות אכיפה מנהלית בדרך של הטלת עיצום כספי או קביעת התראה מנהלית על מי שמפר את הוראותיה. כלי האכיפה היחידים הקבועים כיום בפקודה הם סנקציות פליליות, ובעיקרם מאסר או קנס פלילי.

על-מנת לייעל את האכיפה מוצע לקבוע בפקודה מנגנוני אכיפה ופיקוח מנהליים על קיום הוראות הפקודה, שיהיו נתונים בידי משרד התקשורת, ובכלל כך מינוי מפקחים והקניית סמכויות פיקוח עבורם, וקביעת סמכות להטיל עיצומים כספיים או לקבוע התראה מנהלית מקום בו מתגלות הפרות של הוראות הפקודה.

כמו כן מוצע לעגן בפקודה הסדר מפורט לעניין רישוי, לרבות התנאים למתן רישיון ותנאים שייקבעו ברישיון, הדרכים לבקש רישיון, סמכויות לביטול, התלייה והגבלה של הרישיון, וחובות נוספות שחלות על בעל רישיון, כגון תשלום אגרה, ורישוי נפרד לציוד אלחוטי.

בנוסף, מוצע בהצעת החוק לעגן את הסמכות להועיד תדרים ולהקצותם הנתונה כיום בידי ועדת התדרים. סמכויות הוועדה עוגנו במפורש בהחלטת הממשלה מס’ 4228 מיום 9.11.2008 [אשר עיגנה את סמכותה של ועדת התדרים להועיד תדרים ולהקצותם ושינתה את הרכבן של ועדת התדרים ושל הוועדה העליונה] ובהחלטת הממשלה מס’ 152 מיום 13.5.2013 [אשר שינתה את הרכב ועדת התדרים, וכן קבעה כי סמכות ועדת התדרים תעוגן בפקודה].

שר התקשורת ימנה השר ימנה ועדה להועדת תדרים והקצאת תדרים, בת שמונה חברים: יו”ר, חבר ועדה שהוא נציג משרד התקשורת העובד באגף הממונה על ניהול תדרי רדיו, שימונה לפי המלצת השר; שני חברי ועדה, אשר ימונו לפי המלצת שר הביטחון והם נושאי תפקיד בכיר באגף התקשוב בצבא ההגנה לישראל; חבר ועדה, אשר ימונה לפי המלצת השר לביטחון פנים והוא נושא תפקיד בכיר במשטרת ישראל בתחום התקשוב, הקשר והאלקטרוניקה; חבר ועדה, אשר ימונה לפי המלצת שר התחבורה והבטיחות בדרכים והוא נושא תפקיד בכיר ברשות התעופה האזרחית; חבר ועדה אשר ימונה לפי המלצת ראש שירות הביטחון הכללי והוא נושא תפקיד בכיר בשירות הביטחון הכללי; חבר ועדה אשר ימונה לפי המלצת שר האוצר והוא נושא תפקיד בכיר באגף הממונה על התקציבים במשרד האוצר.