משרד התקשורת פירסם שימוע משלים בנושא פטור להקמה והפעלה של נקודות גישה הפועלות בתדרים בצו הטלגרף האלחוטי

משרד התקשורת/אגף בכיר הנדסה ורישוי פירסם ב- 1 בינואר 2014 הודעה בדבר שימוע משלים בנושא פטור להקמה והפעלה של נקודות גישה הפועלות בתדרים בצו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה)(מס’ 2) התשמ”ב – 1982.

ציון כהן סגן מנהל אגף בכיר הנדסה ורישוי במשרד התקשורת כותב כי המשרד פירסם בשנת 2003 את “מדיניות הסדרה של שימוש מסחרי בטכנולוגיות WLAN”. יישום מסחרי של שימוש בטכנולוגיה, בנפרד משימוש ביתי ועצמי בטכנולוגיה, הותר בעבר ללא רישוי במסגרת המדיניות הקיימת במגבלות שונות המפורטות בה. שימוש זה נועד בעיקרו לאפשר למחזיקים ב”חצרים מתוחמים” שאינם בעלי רישיון (כמו בעלי בתי-קפה, נמל התעופה, קניונים וכו’) לאפשר ללקוחותיהם ולבאי המתחם שימוש בטכנולוגיה בתשלום או ללא תמורה.

המשרד פירסם ב- 16 באוקטובר 2012 שימוע במסגרת בחינת מתכונת האסדרה הקבועה במדינויות הקיימות. הדבר נעשה לאור ההתפתחות הטכנולוגית שחלה מאז נקבעה המדיניות הנהוגה ובשל הצורך בקידום התחרות במגזרי פעילות שונים.

חוק התקשורת (בזק ושידורים) התשמ”ב – 1982 תוקן באופן ששר התקשורת הוסמך להעניק פטור מרישוי למתן שירותי תקשורת. לאחר שנערך השימוע הקודם הוחלט לשנות את הכוונה כפי שהובעה בשימוע ובנוסח הצו שצורף לו ולקיים שימוע משלים לעניין שימוש בטכנולוגיות WLAN והקמה של נקודות גישה ע”י בעלי רישיונות.

המשרד שוקל שתי חלופות לגביהן הוא מבקש התייחסות.

החלופה הראשונה: בניגוד לכוונה שנשקלה במסגרת השימוע לפיה יותר לבעל רישיון מפ”א להציע את שירותיו באמצעות שימוש בטכנולוגיה, משרד התקשורת שוקל לקבוע כי בעלי רישיון מפ”א נייח או נייד לא יהיו רשאים לעשות שימוש בטכנולוגיה ובנקודות גישה כדי להרחיב את רשתם ולספק באמצעותה שירותי בזק למנויים. שינוי זה נובע בין היתר מהירידה הדרמטית בתעריפי שירותי רט”ן.

החלופה השנייה: בניגוד לכוונה שנשקלה במסגרת השימוע לפיה בעל רישיון רט”ן לא יהיה רשאי להציע את שירותיו באמצעות שימוש בטכנולוגיה ובנקודות גישה, משרד התקשורת שוקל כעת באופן חלופי לאפשר הן לבעלי רישיון מפ”א נייח והן לבעלי רישיון רט”ן לעשות שימוש בטכנולוגיה ובנקודות גישה כדי להרחיב את רשתותיהם ולספק שירותי בזק למנויים. זאת בלבד שבעל רישיון לא יגבה תשלום נפרד או נוסף ממנוי שרכש שירות גישה לאינטרנט (לרבות “חבילת גלישה”) עבור שירות זה כאשר הוא ניתן באמצעות נקודות גישה וצריכת הנתונים והשירותים באמצעות נקודת הגישה לא תופחת מנפח חבילת הגלישה או לא תחוייב במסגרת תוכנית התעריפים של המנוי לעניין הגלישה.

המועד האחרון להגשת ההתייחסות לשימוע המשלים הוא 12 בינואר 2014.