משרד התקשורת פירסם שימוע בנושא תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק)

משרד התקשורת/אגף בכיר רישוי פירסם ב- 18.7.2022 שימוע בנושא תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק).

המשרד פירסם את הדברים גם באתר החקיקה הממשלתי. תאריך אחרון להגשה הוא 1 באוגוסט 2022, דקה לפני חצות [זמן הפצה מקוצר].

בדברי ההסבר נאמר בין היתר כי “חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’ 76), התשפ”ב – 2022, שפורסם בספר החוקים ביום 4.7.2022 עורך שינוי יסודי באופן האסדרה של מתן שירותי בזק בישראל.

“מרכיב מרכזי בתיקון החוק הוא הסדרה של מרבית שירותי הבזק באמצעות תקנות היתר כללי במקום הסדרתן באמצעות רישיונות (סעיף 4א2 המוצע במסגרת סעיף 7 לתיקון החוק). תקנות אלו, צפויות להיות אמצעי האסדרה העיקרי של מתן שירותי בזק לאחר כניסת תיקון החוק לתוקף.

לצורך הכנת התקנות נסרקו הוראות הרישיונות השונים וכן הוראות תקנות שהותקנו מכוח חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982 וחלקן צפוי להתבטל במקביל להתקנת תקנות אלו, ההוראות הרלבנטיות רוכזו, עודכנו ונערכו במסגרת קובץ זה. נוסח זה מהווה מיקוד משמעותי של ההוראות החלות כיום ברישיונות ובקבצי התקנות השונים. הם משקפים את עקרונות של אסדרה מיטבית המתמקדת, בין היתר, באכיפה בדיעבד (ex-post) ולא של אכיפה מראש (ex-ante). הצורך בעדכון נוסח התקנות ייבדק באופן שוטף, בהתאם למצב העניינים המשתנה מעת-לעת וכך אין לשלול כי פרקים והוראות שונות יורחבו ויצומצמו בעתיד.

“שימועים ותהליכים מינהליים שונים שפורסמו או נקבעו מכוח חוק התקשורת ואינם מוסדרים במסגרת התקנות וכן הוראות שעשויות להתפרסם על ידי משרד התקשורת קודם לכניסת תיקון החוק לתוקף, עשויים להיות משולבים בתקנות בעתיד כדוגמת הסדרת משלוח מסרונים אנונימיים וזדוניים, הוראות לעניין מתן שירות באזורי תמרוץ, הוראות לעניין מתן שירותים סיטונאיים ועוד”.

במכתב לוואי של מנכ”לית משר התקשורת לירן אבישר בן-חורין נאמר בין השאר כי “[…] תיקון מס’ 76 לחוק התקשורת (בזק ושידורים) עבר בכנסת ביום 28 ביוני 2022  ופורסם בספר החוקים ביום 4 ביולי 2022.

התיקון “מחולל שינוי יסודי באסדרה של רישוי שירותי הבזק בישראל. עם כניסתו לתוקף של התיקון לחוק, שירותים רבים וכמעט כל הפעולות שאינן כרוכות במתן שירות לציבור – לא יהיו כפופות עוד לאסדרה. הדבר יאפשר הקמת רשתות תקשורת באופן מהיר ופשוט, ללא צורך באישורים וללא כפיפות לתנאים מכוח חוק התקשורת.

“כמו כן, מרבית הגורמים שמספקים שירותי בזק כיום, יועברו מאסדרה באמצעות רישיון, לאסדרה באמצעות רישום במרשם ייעודי לכך ובכפוף לתקנות. התקנות מסדירות את אופן הרישום במרשם, שינוהל במערכת ממוחשבת ייעודית, ואת ההוראות שחלות על ספקי שירותי הבזק הרשומים בו.

“הוראות ההיתר הכללי משקפות ניסיון רב שנצבר במשרד לעניין הוראות האסדרה של שוק התקשורת שנקבעו בחלקן הגדול ברישיונות ובהוראות מנהל פרטניות ולא בתקנות. במסגרת כתיבת התקנות נערכה סריקה יסודית והוראות רבות המחייבות את הספקים המורשים בקבלת אישורים מראש יוחלפו בהוראות שבוחנות את התנהגותם בדיעבד.

“בדומה, הוראות רבות ברישיונות שהכתיבו את התשומות המושקעות וקבעו דרכי פעולה מפורטות לספקים המורשים יוחלפו בהוראות המאפשרות גמישות בישום והתמקדות בתפוקות.

“[…] התקנות האמורות מעודדות תחרות על ידי חדירה של גורמים חדשים לשוק שיוכלו להתחיל לפעול במהירות ובכפוף להוראות אסדרה ממוקדות”.

“[…] כמו כן, בתקופה הקרובה בכוונת המשרד לפרסם להתייחסות הציבור הוראות וקבצי חקיקה נוספים המסדירים נושאים כדוגמת – האגרות בעד רישום במרשם ובעד קבלת רישיון, תנאים לקבלת רישיון, היקף הפעילות המכפיף ספק מורשה לחובת קבלת רישיון. גם הוראות אסדרה אחרות הנשארות על כנן צפויות לעבור עדכון והתאמת מונחים כך שיתאמו את נוסח תיקון החוק”.

* משרד התקשורת מזמין את כל המעוניינים לכנס מקוון שבו יוצגו עיקרי שינויי האסדרה שהתקנות מחוללות. הכנס יתקיים ביום שני, 25 ביולי 2022 ,מ-00:12 עד 00:16 באופן מקוון.

** ביום 15 לספטמבר 2022, צפוייה להתקיים הדרכה בזום עבור בעלי רישיון קיימים וספקים מורשים עתידיים על שימוש במערכת הרישום.