משרד התקשורת פירסם טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון)

משרד התקשורת פירסם ב- 26.1.2023 טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון). לטיוטה – מטעמו של שר התקשורת שלמה קרעי – זמן הפצה מקוצר, עד ל- 31.1.2023 דקה לפני חצות.

בדברי ההסבר נאמר כי “ביום 31 בדצמבר 2015 תוקנו תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ”ז – 1987.

“תיקון זה כלל שני חלקים: תיקונים קבועים הנוגעים בעיקרם להליך הגבייה של האגרות בעד מתן רישיונות והקצאה של תדרי רדיו וכן עדכונים לרשימת הרישיונות המפורטים בתקנות העיקריות; והוראת שעה לתקופה של שלוש שנים, ובה כלולים תיקונים בסכום האגרות.

“בהתבסס על עבודה כלכלית שעשו בשעתו גורמי המקצוע במשרד התקשורת, נקבעו בהוראת השעה הוראות שהפחיתו את סכום אגרות תדרים המשולמות בעד רישוי תדרים והקצאתם באזורי פריפריה בשיעור של 30%; שינויים בסכום האגרה בעד הקצאת תדרים בתחום הרדיו (FM) שהוזילו משמעותית את אגרות התדרים בעיקר עבור בעלי רישיונות לתחנות רדיו (רדיו איזורי); שינויים בסכום האגרה בעד הקצאת תדרים של קווי נל”ן (נקודה לנקודה) אלחוטיים שעיקרם הפחתה של אגרות התדרים בתחום זה בכ- 20% בממוצע; עדכון תחומי תדרים לשימוש מנקודה לנקודה בתחום הגלים המילימטריים בהתאם לטכנולוגיות חדשות שפותחו בשנים שקדמו לתיקון; וקביעת מנגנוני הנחה עבור שימוש חוזר בשירות נקודה לנקודה אלחוטי.

“הוראת השעה נקבעה בשעתו לאור החלטת משרד התקשורת לערוך בחינה כלכלית בנוגע לשווי התדרים, וזאת בין היתר בהמשך לדוח מבקר המדינה מס’ 63ג’ – “היבטים בניהול תדרים אלקטרומגנטיים”, שבה העיר המבקר בנוגע לחשיבות קביעת השווי הכלכלי של תדרי הרדיו בישראל.

“בהוראת השעה נקבע כי היא תפקע ביום 31 בדצמבר 2018. בהמשך לכך, ביום 17 בדצמבר 2018 תוקנה הוראת השעה כך שתוקפה הוארך לשנתיים נוספות, ביום 13 בדצמבר 2020 לתקופה של שנה נוספת, וביום 27 בדצמבר 2021 לתקופה של שנה נוספת. ההארכות נועדו להשלמת הליך הבחינה הכלכלית.

“בזמן שחלף מאז ההארכה הקודמת התקדם משרד התקשורת בבחינה הכלכלית שכוללת את תחום קווי הנל”ן האלחוטי, תחום השידורים לציבור ותחום תחנות לוויין, ואולם טרם הסתיימה הבחינה הכלכלית.

“בהמשך להחלטת הכנסת ה- 24 ביום 30 ביוני 2022 על התפזרותה לפני תום תקופת כהונתה, ובהתאם לסעיף 38 לחוק-יסוד: הכנסת, הוראת השעה מוארכת עד ליום 15 בפברואר 2023.

“פקיעת תוקפה של הוראת השעה ביום 15 בפברואר 2023 טרם סיומה של הבחינה הכלכלית, תביא להחזרת המצב לאחור ולפגיעה כלכלית בכמה היבטים. ראשית, עלול להיווצר חוסר תיאום בין סכומי האגרות בתחום קווי הנל”ן האלחוטיים ובתחום הרדיו (FM) ובין ערכם הכלכלי האמיתי של תדרים אלו. שנית, ההנחות הקבועות בה יבוטלו (הנחת פריפריה לחלק מסוגי הרישיונות והנחת שימוש חוזר לקווי נל”ן אלחוטיים).

“כתוצאה מכך משרד התקשורת צופה כי תתרחש פגיעה כלכלית משמעותית במשתמשי הספקטרום השונים בטווח הקצר. בנוסף, וביחס לקווי נל”ן אלחוטיים, המשרד צופה כי תתרחש פגיעה משקית בטווח הארוך מאחר שהשימושים בהם יפחתו משמעותית, וזאת חרף הביקוש ההולך וגובר בשימושים בהם.

“הדרג המקצועי במשרד התקשורת מעריך כי במהלך השנה הקרובה צפויה להסתיים הבחינה הכלכלית. לפיכך מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה עד ליום 31 בדצמבר 2023, שלאחר מועד זה צפוי שהתקנות העיקריות יתוקנו.

“הוראת השעה פוקעת ביום 15 בפברואר 2023. לפיכך מוצע להחיל את התיקון המוצע בתקנות המתקנות החל ממועד זה”.