משרד התקשורת פירסם את תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ”א) (תיקון) העוסקות בתשלומים עבור שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברשת הוט טלקום

משרד התקשורת פירסם ב- 20 בינואר 2020 את תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ”א) (תיקון), התש”ף – 2020 העוסקות בתשלומים עבור שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברשת הוט טלקום. המועד האחרון להעברת הערות הוא 10 בפברואר 2020.

במטרת התקנות המוצעות והצורך בהן נאמר כי “מטרת התיקון המוצע היא לקבוע תשלומים מרבי חדש בעד שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברשת הוט טלקום (שותפות מוגבלת) וזאת על בסיס חוות דעת כלכלית עדכנית שמציעה לקבוע תשלומים מרביים שונים בעבורו”. [הערה: כך מופיע במקור].

בדברי ההסבר נאמר כי “ביום 15 ביוני 2017 במסגרת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ”א) (תיקון), התשע”ז – 2017 קבע שר התקשורת את התשלומים המרביים לשירותים סיטונאיים שונים ברשת הוט טלקום שותפות מוגבלת.  תשלומים אלה נקבע מכוח סמכות השר בסעיף 5 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982.

“התשלומים נקבעו על בסיס המלצת הדרג המקצועי במשרד התקשורת אשר הסתייע בחברת ייעוץ בינלאומית תוך שימוש בעלות בתוספת רווח סביר.

“ברם, בסמוך להתחלת השימוש ברשת הוט בתשלומים הסיטונאיים שנקבעו, ביצעה הוט הפחתה משמעותית של התשלומים הקמעונאיים הנגבים על ידה. הפחתה זו הובילה למזעור המרווח הקמעונאי שבו מתאפשר לספקי שירות להתחרות בשירותים של הוט בהתבסס על התשלומים הסיטונאיים שנקבעו. הוט לא ביצעה הפחתה מקבילה בתשלומים הסיטונאיים אותם היא גובה אף על פי שאלה מהווים מחירים מרביים.

“לאחר בדיקה של התשלומים הסיטונאיים הקיימים, בשים לב לתשלומים הקמעונאיים שגובה הוט ועל בסיס המלצה של מינהל כלכלה במשרד התקשורת, מוצע להכניס שינויים באופן קביעת התשלומים הסיטונאיים המרביים שנקבעו בתקנות, ובהתאם לשנות את גובה התשלומים.

“התשלומים המוצעים מתבססים על התשלומים הקמעונאיים המזעריים שגובה הוט במשך שנת ההתקשרות הראשונה בגין שירותים קמעונאיים מקבילים (חבילות אינטרנט המשווקות לצרכן) בהפחתת מרווח קמעונאי בשיעור קבוע של 20%. הפחתה זו תבוצע באופן חד פעמי כאמור בהמלצה, על בסיס אופן התמחור המתמשך של הוט.

תקנה 1  – מוצע לקבוע כי התשלומים הקיימים יוסיפו לחול עד מועד התקנת התקנות והתשלומים החדשים יוחלו רק מיום אימוץ התקנות ואילך באמצעות הפרדת התשלומים בהתאם למועדים הרלבנטיים.

תקנה 2 – מוצע לקבוע בנספח לתקנות את הגובה המרבי של התשלומים. בשונה מהתשלומים הקיימים היום שנקבעו כתשלומים בעלי מספר רכיבי תשלום, מוצע לקבוע את התשלום כתשלום יחיד. הטעמים לכך, כפי שמפורט בהמלצת מינהל כלכלה שהועמדה לעיון הציבור, נוגעים הן למבנה רשת הוט הכוללת מקטעי רשת אגרגטיביים שנמצאים בשימוש משותף של הרבה לקוחות, ובשים לב להשפעה שיש למבנה זה על התקדמות ספקי השירותים ב”סולם ההשקעות”, והן לעובדה שגם התשלומים הקמעונאיים הנקובים על ידי הוט קובעים תשלום יחיד ולא מחלקים אותו למספר רכיבים או קובעים תנאים ומגבלות בעלי השפעה דומה. האפשרות לגביית תשלומים הנובעים מהיקף השימוש מגולמת בהבחנה בין תשלומים לפי קצב הגלישה מרבי המשווק ללקוחות. קצב זה משמש כאינדיקציה להיקף השימוש של הלקוח ברשת”.