משרד התקשורת פירסם את טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת) (תיקון)

משרד התקשורת פירסם ב- 1 בדצמבר 2022 את טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת) (תיקון). הנושא פתוח להערות הציבור עד 22.12.2022 בדקה לפני חצות.

על התקנות אין חתימה והושאר מקום ריק לחתימה + מקום לרישום השם המלא של מתקין התקנות + התפקיד שמכוחו מתקין.

בדברי ההסבר נאמר כי “חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, חקיקת משנה שהותקנה מכוחו והוראות הרישיונות או הוראות מינהל שניתנו לפיו, מסדירים, בין היתר, את חובות פריסת רשת תקשורת ומתן שירותים באמצעותה אשר חלות על מפעילי תקשורת.

“על מפעילי תקשורת בעלי רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים ארציים נייחים מוטלת החובה להקים, לקיים ולהפעיל רשת בזק ציבורית הפרוסה בכל הארץ, והחובה לספק באמצעותה שירות בזק לכלל הציבור בכל הארץ. חובות אלה חלות כיום על בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ ועל הוט טלקום ש.מ. לעניין פרישת רשתות התקשורת המסורתיות – רשת הנחושת ורשת הכבלים בהתאמה.

“ביום 1 בינואר 2021 נכנס לתוקף תיקון מס’ 74 לחוק התקשורת אשר הוסיף לחוק את פרק ד’1 לחוק שעניינו הוראות לעניין חובת פריסה של רשת מתקדמת ומתן שירותים באמצעותה והשתתפות במימון הפריסה. בהתאם להסדר שנקבע, בכל אזור בארץ יהיה לפחות מפעיל תקשורת אחד המחויב בפריסת רשת מתקדמת ומתן שירותים באותו אזור. לבזק ניתנה אפשרות לבחור את האזורים הסטטיסטיים בהם תפרוס רשת מתקדמת ותיתן שירותים לכלל משקי הבית באזורים אלה.

“במקביל, הוקמה קופת תמרוץ לעידוד פריסה באזורים שבזק בחרה לא לפרוש בהם רשת מתקדמת, הממומנת על ידי כלל השחקנים הרלוונטיים בשוק.  כספי קופת התמרוץ מוקצים בהליך מכרזי והם נועדו לסייע במימון פריסה באזורי התמרוץ במטרה להגיע לפריסה כלל-ארצית של רשת מתקדמת. על הזוכים במכרז מוטלת חובת פריסה של רשת מתקדמת ומתן שירותים לכל משקי הבית באזורי התמרוץ. כמו כן, נקבעה בסעיף 14ב לחוק סמכות לשר התקשורת לקבוע ברישיונו של ספק שירותי בזק נייחים הוראות לעניין פריסת רשת מתקדמת.

“לצד חובות אלה נקבעה בסעיף 12(א) ו-(ב) לחוק התקשורת סמכות להתקין תקנות בעניינים הנוגעים לביצוע פעולות בזק ולביצוע שירותי בזק בידי ספק שירות, לרבות הפסקה, עיכוב או הגבלה של שירותי בזק.

“בהתאם הותקנו תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת), התשע”א – 2011. התקנות מסדירות את מינויה של ועדה מייעצת, אליה ניתן לפנות בבקשות להגבלת חובת הפריסה ומתן השירות או לדחיית מועד קיומה, ובכלל כך בקשות להגבלת חובת פרישת רשת מתקדמת לפי הוראות פרק ד1′ לחוק התקשורת. תפקיד הוועדה להביא לפני שר התקשורת את המלצתה בדבר בקשות אלו לצורך קבלת החלטת השר בבקשות.

“בהתאם לתיקון מס’ 76 לחוק התקשורת שנכנס לתוקף ביום 1 באוקטובר 2022 האסדרה של מרבית שירותי התקשורת תהיה באמצעות רישום במרשם שינהל המנהל הכללי של משרד התקשורת, וזאת חלף קבלת רישיון. קבלת רישיון פרטני תמשיך להיות תנאי למתן שירותים מסוימים שלהם חשיבות מיוחדת או שקיימת לגביהם הצדקה לאסדרה הדוקה יותר.

“תיקון מס’ 76 שמגלם שינוי יסודי באסדרה שהייתה נהוגה עד כה לפי חוק התקשורת, מחייב תיקוני בחקיקת משנה שנקבעה מכוח חוק התקשורת, לצורך התאמת התפישה החדשה של רישוי שירותי התקשורת, והתאמת המונחים שבתקנות למתכונת העדכנית  של הרישוי”.

בעקבות זאת מוצע לבצע מספר תיקונים בתקנות העיקריות.