משרד התקשורת פירסם את טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(ועדה מייעצת)(תיקון)

משרד התקשורת פירסם (15.3.2022) את טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת) (תיקון). הנושא פתוח להערות הציבור עד ליום 5 באפריל 2022, דקה לפני חצות.

בדברי ההסבר נאמר בין היתר כי “חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, חקיקת משנה שהותקנה מכוחו והוראות הרישיונות שניתנו לפיו, מסדירים, בין היתר, את חובות פריסת רשת אשר חלות על בעלי רישיונות תקשורת. בהתאם על בעלי רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים ארציים נייחים מוטלת החובה להקים, לקיים ולהפעיל רשת בזק ציבורית הפרוסה בכל הארץ, והחובה לספק באמצעותה שירות בזק לכלל הציבור בכל הארץ.

“חובת האוניברסליות חלה כיום על בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ ועל והוט טלקום ש.מ. לעניין פרישת הרשתות המסורתיות – רשת הנחושת ורשת הכבלים בהתאמה.

“לצד חובה זו נקבעה בסעיף 12(א) ו-(ב) לחוק התקשורת סמכות לשר התקשורת להתקין תקנות בעניינים הנוגעים לביצוע פעולות בזק ולביצוע שירותי בזק בידי בעל רישיון, לרבות הפסקה, עיכוב או הגבלה של שירותי בזק.

“בהתאם הותקנו תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת), התשע”א – 2011. התקנות מסדירות את מינויה של ועדה מייעצת, אליה ניתן לפנות בבקשות להגבלת חובת האוניברסליות או לדחיית מועד קיומה באזורים מסוימים. תפקיד הוועדה להביא לפני שר התקשורת את המלצתה בדבר בקשות אלו לצורך קבלת החלטת השר בבקשות.

“ביום 1 בינואר 2021 נכנס לתוקף תיקון מס’ 74 לחוק התקשורת אשר הוסיף לחוק את פרק ד’1 לחוק שעניינו הוראות מיוחדות לעניין חובת פריסה של רשת מתקדמת והשתתפות במימון הפריסה. בהתאם להסדר שנקבע בפרק זה, בכל אזור בארץ יהיה לפחות בעל רישיון אחד המחויב בפריסת רשת מתקדמת באותו אזור. לבזק ניתנה אפשרות לבחור את האזורים הסטטיסטיים בהם תפרוס ותפעיל רשת מתקדמת לכלל משקי הבית המתגוררים בהם.

“במקביל, הוקמה קופת תמרוץ לעידוד פריסה באזורים שבזק בחרה לא לפרוש בהם רשת מתקדמת, הממומנת על ידי כלל השחקנים הרלבנטיים בשוק. בהתאם להוראות פרק ד’1 לחוק, כספי קופת התמרוץ יוקצו בהליכים תחרותיים ומטרתם לסייע במימון פריסה באזורי התמרוץ במטרה להגיע לפריסה כלל-ארצית של רשת מתקדמת. כספי קופת התמרוץ יוקצו לאחר הליך מכרזי, אשר יטיל חובת פריסה מלאה על אזורי התמרוץ אשר נבחרו על ידי החברות המשתתפות במכרז. כמו כן, בנוסף להסדרים הקובעים חובת פריסה של רשת מתקדמת על הזוכים במכרז ועל חברת בזק, נקבעו בתיקון בסעיף 14ב לחוק סמכות לשר התקשורת לקבוע ברישיונו של בעל רישיון מפ”א הוראות לעניין פריסת רשת מתקדמת.

“בהמשך לתיקון מס’ 74 מוצע לתקן את התקנות כך שהן יהיו רלבנטיות גם לעניין בקשות בנוגע לרשת מתקדמת”.