משרד התקשורת מפרסם לעיון הציבור את תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון)

משרד התקשורת מפרסם ב- 5.3.2023 את תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון). לטיוטה זו, החתומה ע”י שר התקשורת שלמה קרעי, זמן הפצה מקוצר והמועד האחרון להגשת תגובות הוא 15.3.2023, דקה לפני חצות.

בדברי ההסבר נאמר בין היתר כי “ביום 27 ביוני 2021, פירסם שר התקשורת החלטה בעניין “סגירת רשתות רט”ן הפועלות בטכנולוגיות ישנות“, בה פורט מתווה לסגירת רשתות רט”ן הפועלות בטכנולוגיות דור 2 ודור 3 (“הטכנולוגיות הישנות”) וזאת על מנת להקצות תדרי רדיו נוספים – שהוא משאב מוגבל – לשימוש ברשתות הפועלות בטכנולוגיות דור 4 ודור 5 (“הטכנולוגיות המתקדמות”).

“המתווה כלל תאריכים להפסקת ייבוא של ציוד קצה רט”ן התומך רק בטכנולוגיות הישנות, להפסקת חיבור מנויים חדשים באמצעות הטכנולוגיות הישנות ולהפסקת מתן שירות באמצעות הטכנולוגיות הישנות, וחובות לעניין יידוע ציבור המנויים בעניין. חובות אלה הוטלו על חברות הסלולר בעלי רישיון רט”ן ורט”ן בר”א (MVNO) באמצעות נספח שצורף לרישיון).

“ביום 2 באוקטובר 2022, נכנס לתוקף תיקון מס’ 76 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשפ”ג – 2022, אשר ערך שינוי יסודי באופן אסדרת שוק התקשורת הישראלי, ובשיטת הרישוי של רוב ספקי התקשורת: ברירת המחדל של רישוי באמצעות רישיונות הומרה לרישוי באמצעות רישום במרשם ייעודי לכך.

“רק מספר מצומצם של שירותי בזק נותרו ברישיון, וביניהם, כלשון סעיף 2(ב)(1) לחוק, “שירות בזק הניתן באמצעות מערכת רדיו טלפון נייד שלשם נתינתו מוקצה לנותן השירות, בהתאם לפקודה, תדר רדיו בתחום התדרים המנוי בתוספת השנייה” – בעלי רישיון רט”ן.

“לעומת בעלי רישיון רט”ן, בעלי רישיון MVNO הקיימים הוסבו, עם כניסת תיקון 76 לתוקף, לרישום במרשם, ורישיונותיהם בוטלו. לפיכך, מוצע לקבוע בתקנות את הוראות הנספח שבוטל כדי שיחולו על הספקים המורשים המספקים שירותי MVNO”.

במסמך RIA [הוכן ע”י עו”ד אביטל קפלן, עוזרת ראשית (ייעוץ משפטי); אושר ע”י עו”ד בת שבע נחמיה מיכאלי, ממונה (ייעוץ משפטי), שתיהן ממשרד התקשורת] אשר פורסם במקביל נאמר בין השאר לגבי השינוי הרגולטורי והרציונל העומד בבסיסו – שינוי טכני מחויב: “מלבד שינויי נוסח ומינוח שנדרשו להתאמת ההוראות ללקסיקון של התקנות העיקריות, קיימים שני הבדלים בין ההוראות כפי שהיו קבועות בנספח לבין ההוראות כפי שמוצע לקבוע אותן בתיקון זה. הבדלים אלה באים לידי ביטוי בעדכון שעשה שר התקשורת ביום 15 בינואר 2023 בהחלטת השר, כאשר הבדל אחד נגזר מהבדל אחר:

+ דחיית יום הפסקת החיבור – החל מיום הפסקת החיבור, ספקי ה-MVNO לא יוכלו לחבר מנויים חדשים לרשת באמצעות הטכנולוגיות הישנות, אך יוכלו להמשיך לתת שירות באמצעות הטכנולוגיות הישנות למנויים קיימים. בנספח, מועד זה נקבע ליום 1 בינואר 2023. בהחלטה המעודכנת, מועד זה נדחה בשישה חודשים, ונקבע ליום 1 ביולי 2023. מוצע כאן לקבוע את יום הפסקת החיבור בהתאם לתאריך שנקבע בהחלטה המעודכנת. לא מדובר בשינוי לחובות שיחולו על ספקי ה-MVNO לאחר המועד שייקבע, אלא רק בדחיית מועד הפסקת החיבור בלבד.

+ לאור העדכון של יום הפסקת החיבור, מוצע בתקנת משנה 70א(ט) להטיל על ספקי ה-MVNO חובת יידוע נוספת, כפי שנקבע בהחלטה המעודכנת: אמנם מוצע לדחות את יום הפסקת החיבור, אך מוצע לקבוע את יום הפסקת השירות בתאריך שהיה קבוע בו בנספח, יום 31 בדצמבר 2025. עד ליום הפסקת השירות, ספקי ה- MVNO יוכלו להמשיך לתת שירות למנויים באמצעות הטכנולוגיות הישנות, בתנאי שמנויים אלה היו מחוברים לרשת באמצעות הטכנולוגיות הישנות לפני יום הפסקת החיבור. כיון שמוצע לדחות את יום הפסקת החיבור בשישה חודשים, ועל מנת שמנוי המתחבר לרשת באמצעות ציוד ישן ידע שיום הפסקת השירות נשאר כפי שנקבע בנספח, מוצע לחייב את ספקי ה- MVNO ליידע כל מי שמתחבר לרשת באמצעות הטכנולוגיות הישנות לפני מועד הפסקת החיבור, כי יום הפסקת השירות נותר ביום 31 בדצמבר 2025, ובכלל כך על ידי הדגשת מועד הפסקת השירות בהסכם ההתקשרות שמועבר למנוי טרם השלמת עסקת ההצטרפות. לעניין זה יובהר כי אם לא ניתן לזהות באילו טכנולוגיות תומך ציוד הקצה שבידי המצטרפים, ספקי ה- MVNO יכולים ליידע כל מצטרף חדש בדבר מועד הפסקת השירות. אמנם מדובר בחובה נוספת שלא הייתה קיימת בנספח, אך היא מחויבת לאור החלטת השר על דחיית מועד החיבור; היא לא מצריכה השקעת משאבים משמעותית מצד ספקי ה-MVNO; לכן חובה זו בבחינת “זוטי דברים” ומהווה שינוי טכני בלבד”.