משרד התקשורת מפרסם את תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התש”ף – 2020; פתוח להערות הציבור עד 23.6.2020

10:41 02.06.2020

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל

תגים:

משרד התקשורת מפרסם (2.6.2020) את תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התש”ף – 2020. הנושא פתוח להערות הציבור עד 23.6.2020.

לגבי ‘מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן’ נאמר בתקנות: “תחום תדרי הרדיו הוא משאב ציבורי מוגבל, ועל כן יש חשיבות רבה לניהול מתוכנן שלו במטרה להבטיח שימוש יעיל במשאב זה לרווחת הציבור וכל הגורמים המשתמשים בו. חשיבות זו גוברת נוכח ביקוש הולך וגובר לתדרים בעבור שימושים אזרחיים מגוונים ובראשם אספקה של שירותי תקשורת מתקדמים, ובעבור צרכיה השונים של מערכת הביטחון.

“ניהול הספקטרום האלקטרומגנטי נעשה באמצעות הועדה והקצאה של תדרי רדיו לצורכי תקשורת, ואסדרה של ציוד אלחוטי. עם המעבר מתקשורת המבוססת על ערוצי דיבור לתקשורת המבוססת על העברת נתונים, ניתן לנצל את תחומי התדר הגבוהים (תחומי 66-57 גה”ץ (המכונה V-Band); תחומי 76-71 גה”ץ (המכונה E-Band נמוך) ותחומי 86-81 גה”ץ (המכונה E-Band גבוה) בתחום התדרים שיועד לשימוש של עורקי מיקרוגל, תחום המכונה “גלים מילימטריים” (מאחר שאורכם של הגלים הוא מילימטרים בלבד).

“תחום הגלים המילימטריים מאופיין בטכנולוגיה המאפשרת העברת קצבי מידע גבוהים מאוד של Gbps אחדים ועד עשרות Gbps למרחקים קצרים של ק”מ בודדים, ובזמינות נמוכה ניתן לספק קצבי מידע גבוהים למרחקים ארוכים יותר (למשל למרחק של 10 ק”מ). ניצול יעיל של תחום הגלים המילימטריים יכול להיות פתרון משלים לתשתית התקשורת האופטית לצורך אספקת שירותים רחבי פס ברשת הגישה (“Last Mile”) או פיתרון רחב סרט לאזורים ללא תשתית אופטית.

“ארגון התקשורת האירופי (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations, CEPT) תיקנן ואישר לשימוש את טכנולוגיית הגלים המילימטריים וכך עשו גם רשות התקשורת הפדרלית בארצות הברית (Federal Communications Commission, FCC) והרגולטור הבריטי (Office of Communications, OFCOM), וכך נעשה גם ביפן, באוסטרליה ובמדינות נוספות.

“בעקבות זאת, השימוש בעולם בגלים מילימטריים להעברת קצב מידע בקצב גבוה הולך וגובר, ונמצא בשימוש מסחרי ברוב מדינות העולם המתקדם. לעומת זאת, בארץ תחום ה-E-Band נמצא בשימוש מסחרי מועט.

“על מנת לאפשר שימוש נרחב יותר בתחום הגלים המילימטריים, גיבש משרד התקשורת מדיניות מוצעת להסדרתו כדלקמן:

+ לפשט את מסלול הרישוי באמצעות יצירת מסלול “רישוי קל” (Light licensing) לתחומי תדר מסוימים בתחום ה-E-Band (תחומי תדר של 76-74 גה”ץ ו-86-84 גה”ץ). מסלול זה יפחית באופן משמעותי את סכום האגרה בעד הקצאת התדר לעומת האגרה שקיימת היום. בנוסף, מסלול זה יקצר את תהליך קבלת רישיון והקצאת התדר.

+ מתן אפשרות לציבור להשתמש בתחום ה- V-Band ללא צורך בקבלת רישיון מכוח פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל”ב – 1972, ומבלי לשלם אגרה בעד השימוש בתדרים אלחוטיים (Unlicensed) באמצעות העברת התחום הזה ממשטר רישוי של רישיון רגיל למסלול רגולטורי של אישורי התאמה, שלפיו היבואן נדרש לקבל אישור מהמשרד אך הוא לא נדרש לקבל רישיון הפעלה לציוד או לשלם אגרה בעד השימוש בתדר.

“בהתאם לאסדרה מכוח הפקודה, התקנה, הפעלה או החזקה של מכשיר אלחוטי הן פעולות המחייבות קבלת רישיון מאת משרד התקשורת”.