משרד התקשורת: מכרז לפרישה ולהרחבת רישיון לפרישת רשת מתקדמת ולקבלת מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באיזורים נעדרי כדאיות כלכלית

הגוף המפרסם: משרד התקשורת

נושא המכרז: מכרז לפרישה ולהרחבת רישיון לפרישת רשת מתקדמת ולקבלת מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באיזורים נעדרי כדאיות כלכלית

מס’ המכרז: רמ2021/1

תאריך פרסום: 14 באוקטובר 2021

מועד אחרון: 27 באוקטובר 2021

הערות: אזורי התמרוץ הם האזורים הסטטיסטיים שבהם חברת בזק בחרה שלא לפרוש ולהפעיל רשת מתקדמת.

מדינת ישראל, באמצעות ועדת המכרזים הבין-משרדית של משרד התקשורת, משרד האוצר ורשות התחרות, מזמינה בזאת בעלי רישיון לפרישת תשתיות מתקדמות ומתן שירות על גביהן, להשתתף במכרז להרחבת רישיון ולקבלת מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באזורים נעדרי כדאיות כלכלית, בהתאם להוראות מכרז זה.

תשתיות תקשורת מתקדמות מהוות רכיב מרכזי בפיתוח המשק והכלכלה. מחקרים מעידים כי פרישת תשתיות תקשורת מתקדמות מובילה לגידול בתמ”ג, גידול בפריון וצמצום פערים כלכליים.

ביום 15.7.2020 הוגשו לשר התקשורת המלצות הצוות הבין-משרדי המשותף למשרד התקשורת, משרד האוצר ורשות התחרות בעניין בחינת מדיניות פרישת תשתיות. במסגרתן הוצע לשנות תקשורת אולטרה רחבות-פס נייחות במדינת ישראל,  באופן יסודי את האסדרה הקיימת לפרישת רשתות מתקדמות, ובפרט את מערך התמריצים שהיא יוצרת, על מנת לעודד פרישה כלל-ארצית של רשתות מתקדמות ולהביא להגשמה מיטבית של תכליות האסדרה, לרבות נגישות לתשתית נייחת מתקדמת אחת לפחות לכל משק בית בישראל, יחד עם שיפור התחרות על מחיר ומגוון השירותים שיסופקו על גבי אותה תשתית.

מתווה האסדרה שהוצע במסגרת המלצות הצוות הבין-משרדי עניינו מעבר מחובת פרישה כוללת שהוטלה על בעל רישיון מסוים, למחויבות לפרישה כלל ארצית באמצעות מספר בעלי רישיונות, כך שבכל אזור בארץ יהיה לפחות בעל רישיון אחד המחויב בפרישת רשת מתקדמת לכלל משקי הבית באותו אזור, באספקת שירות גישה לאינטרנט, כהגדרתו בסעיף 14א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982 לכלל משקי הבית באותו אזור, וכן באספקת שירות BSA סיטונאי לבעלי רישיון אחרים באותו אזור.

מתווה האסדרה שהוצע כלל המלצות לעדכון מערך החובות של כלל השחקנים בשוק התקשורת, בשני היבטים עיקריים:

+ עדכון חובות הפרישה שברישיונות בעלי התשתית יחד עם מתן תמריצים לעידוד פרישה רחבה של רשת מתקדמת באזורים כדאיים כלכלית – במסגרת זו, בין היתר, התאפשר ל”בזק” החברה הישראלית לתקשורת בע”מ לבחור את האזורים הסטטיסטיים בהם תפרוש ותפעיל רשת מתקדמת לכלל משקי הבית המצויים בהם;

+ הטלת חובת תשלומים על השחקנים הרלבנטיים בשוק התקשורת לחשבון ייעודי (“קופת התמרוץ”) שיהווה מקור כספי להשתתפות במימון לפרישת רשת מתקדמת באזורים שבהם חברת בזק בחרה שלא לפרוש תשתית והקצאת המענק/ים בהליכים תחרותיים במטרה להגיע לפרישה כלל-ארצית של רשת מתקדמת.

ביום 20.7.2021 אימץ שר התקשורת את ההמלצות לעדכון מתווה האסדרה המתואר לעיל, במספר שינויים

ביום 13 בספטמבר 2020 התקבלה החלטת ממשלה מספר 371 בנושא “מתן מענה נדרש במהלך מגפת הקורונה באמצעות קידום פרישה כלל ארצית של תשתיות תקשורת מתקדמות בישראל אשר במסגרתה נקבעו הסדרים ולוחות זמנים פרטניים לעדכון מתווה האסדרה.

ביום 17.9.2021 מינה שר התקשורת את ועדת המכרזים לשם פרסום מכרזים למתן או להרחבת רישיון לפרישת רשת מתקדמת באזורי תמרוץ ולחלוקת כספי קופת התמרוץ שתפקידה, בין היתר, לגבש את התנאים לעריכת מכרזים למתן או להרחבת רישיון לפרישת רשת מתקדמת באזורי תמרוץ, ולחלוקת כספי קופת התמרוץ.

ביום 1.1.2021 נכנס לתקפו תיקון מס’ 74 לחוק, אשר במסגרתו עוגנו השינויים במתווה האסדרה, בהתאם להחלטות השר והממשלה.

ביום 15.6.2021 פירסמה ועדת המכרזים להערות הציבור קול קורא המפרט את העקרונות המנחים לעריכת מכרזים להקצאת המענקים, תנאי הסף להשתתפות בהם, המנגנון המכרזי ליישום אמת המידה לבחירת הזוכים כפי שנקבעה בסעיף 14ד לחוק, סמכויות ועדת המכרזים, הליכים לאחר זכייה במענקים, מכלול חובות הזוכים 5 במכרז, ואבני דרך לקבלת המענקים.

לאחר שבחנה את כלל ההערות וההתייחסויות שהוגשו לה בעקבות פרסום הקול הקורא, ובהתאם לשינויים שחלו בשוק התקשורת לאחר פרסומו, ועדת המכרזים עידכנה את החלטותיה וגיבשה את הוראות מכרז זה. במקביל, משרד התקשורת גיבש את תנאי הרישיון המורחב שיוענק לזוכים במכרז, בכפוף לאישור השר.

מכרז זה הינו ראשון מתוך סדרת מכרזים שעתידים להתפרסם בשנים הקרובות. נוכח השפעותיהם ההדדיות של המכרזים, ההשפעה הרבה שצפויה להיות להם על שוק התקשורת בישראל ועל הכלכלה הישראלית, הרגולציה החלה על מציעים פוטנציאלים במכרזים בשילוב הדין הכללי, ושונותם הרבה של אזורי התמרוץ, עריכת המכרז וההשתתפות בו כרוכה במורכבות לא מבוטלת. בהתאם, גופים השוקלים להשתתף במכרז מתבקשים לקרוא ביסודיות את הוראותיו ולערוך את הצעותיהם בקפדנות.

כמו כן, מפאת המורכבות המתוארת לעיל ייתכן כי במכרזים הבאים תעדכן ועדת המכרזים את החלטותיה ואת המנגנונים שנקבעו במכרז זה בין היתר כתוצאה ממסקנות ולקחים שיופקו במהלך ולאחר מכרז זה, ולכן מובהר כי לא ניתן להסתמך על מכרז זה ככזה המשקף את הוראות המכרזים שיתפרסמו לאחריו או את המנגנונים שיקבעו בהם.

* בנספח ט’ של המכרז נאמר כי בעריכת הצעותיהם למכרז נדרשים המציעים לשקלל בין היתר גם הליכי אסדרה עתידיים הנוגעים לנושא המכרז. להלן יפורטו לתשומת לב המציעים מספר הליכים כאלה אשר צפויים להתקדם בעתיד הנראה לעין. יודגש כי אין באמור רשימה סגורה או ממצה:

+ קביעת תעריף לשירות BSA סיטונאי על גבי רשת מתקדמת לזוכים במכרזי התמרוץ

+ קביעת תעריף מופחת עבור שירותי גישה לתשתיות פיזיות של חברת בזק באיזורי התמרוץ

+ אסדרת זכויות השימוש של בעלי רישיון מיוחד לאספקת שירותי תשתית פס רחב

+ שינוי מתכונת האסדרה בתחום הבזק

+ תיקון תקנות הוועדה המייעצת לעניין חובת פרישה ברשת מתקדמת

+ תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש”ל – 1970

+ סעיף 21ב לעניין פרישת רשתות מתקדמות בבתים משותפים.