משרד התקשורת: מכרזים ופטורים ממכרז

להלן מספר מכרזים והתקשרויות בפטור ממכרז שפירסם משרד התקשורת בימים האחרונים:

הרחבה של רישיון או היתר לפרישת רשת מתקדמת ולקבלת מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות [מכרז מס’ רמ2022/2]

“ועדת המכרזים הבין-משרדית שמינה שר התקשורת לשם מתן או הרחבת רישיון לפרישת רשת מתקדמת ולמתן מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באזורים נעדרי כדאיות כלכלית, מזמינה בזאת גופים העומדים בדרישות המפורטות במסמכי המכרז להגיש הצעה במכרז. המכרז יהיה ממוכן, עם בחינה דו-שלבית. תנאי הסף במכרז כוללים, בין היתר, הרשאה מתאימה לפי חוק התקשורת, היעדר זיקה לבזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ, תנאים לעניין איתנות פיננסית וניסיון קודם, הגשת ערבות, והכל כמפורט במסמכי המכרז”.

המועד האחרון להגשת הצעה בסיסית למכרז הוא 2 בינואר 2023.

מתן שירותי ייעוץ בתחומי הנדסה, ליווי פיקוח, ניתוח נתונים ו- GIS [הליך 2022/008]

“מטרת המכרז היא לקבל שירותי ייעוץ ממומחים שונים בתחומי תקשורת, הנדסה, ניתוח נתונים ו- GIS בהתאם למפורט במסגרת מסמכי המכרז. הייעוץ יהיה מעת לעת עבור משימות נקודתיות שיוגדרו מראש הן מבחינת תכולתן והן מבחינת כמות שעות העבודה הנדרשות לביצוען.

“בכוונת המשרד לפצל את הזכייה בין מספר זוכים אשר יקבלו את הציון המשוקלל הגבוה ביותר, בהתאם לאמות המידה הקבועות במכרז זה, כך שבכל אחד מהאשכולות המפורטים בהמשך עשוי להיות יותר מזוכה אחד. יובהר כי ניתן להגיש הצעה לתחום אחד או יותר, ואין חובה להגיש הצעה עבור כל התחומים המוצעים במכרז.

תחומי הייעוץ: הייעוץ יינתן בין היתר בתחומים הבאים על פי אשכולות התוכן הבאים:

אשכול הנדסי

+ תחום רשתות רדיו וסלולר – לרבות: טכנולוגיות דור 3, 4 ו- 5, IoT, מערכות ליבה ורשתות רדיו, מערכות שליטה ובקרה, שיתוף רשתות, מדידת DATA בסלולר, הכרת מכשירים והגדרות SIM.

+ תחום רשתות נייחות – לרבות: אופטיקה – חיבור רשתות אופטיות בשיטות שונות ופריסה פיזית, מערכות שליטה ובקרה, תקשורת IP ורשתות IP לטלפוניה, תקשורת נתונים על נחושת XDSL, VECTORING, G.FAST.

+ תחום מערכות IT ואינטרנט – לרבות: ניטרליות ברשת, מהירות גלישה, סינונים ומנועי חיפוש, מערכות בקרה, API, דו”חות ובסיסי נתונים.

+ תחום אבטחה – לרבות: הונאות בחיוג לחו”ל, חדירות לקווים מבוססי תקשורת IP, התחזות למשתמש אחר, חדירה לרשתות תקשורת, הגנה על רשתות תקשורת.

אשכול גיאוגרפי

תחום GIS – קליטת נתונים לתוך המערכת במשרד, עבודה על המערכת, ניתוח נתונים שמתקבלים והפקת דו”חות.

אשכול אנליטי

ניתוח ועיבוד נתונים – סיוע בעיבוד נתונים, הפקת תובנות מקצועיות מתוך הנתונים, הפקת דו”חות ועוד.

אשכול ליווי מפקחים

תחום פיקוח טכנולוגי – ליווי מפקחי המשרד במעקב אחר יישום הזכייה במכרזי תמרוץ, סיוע באיסוף מידע, הצטרפות לביקורים של צוות היישום בחברות, סיוע בהפקת סיכומים של הביקורים ומעקב. סיוע למפקחים בהכנת טיוטות דו”חות ועוד.

תחום פיקוח על הוראות האסדרה – ליווי וסיוע במעקב על פעולת החברות, סיוע באיסוף מידע, הצטרפות לביקורים של המפקחים בחברות, סיוע בהפקת סיכומים ומעקב. סיוע בהכנת טיוטות דו”חות ועוד.

* ההתקשרות היא לתקופה של 12 חודשים החל מיום החתימה של המזמין על הסכם ההתקשרות עם הזוכה. למזמין נתונה אופציה חד צדדית ובלעדית להאריך את תקופת ההתקשרות בחמש (5) תקופות נוספות, בנות עד שנה כל אחת, בהודעה מראש ובכתב של 30 יום מראש ובהתאם לשיקול דעתו הבלעדי.

** היקף העבודה המוערך עד 3,000 שעות בשנה עבור כלל האשכולות ועבור כלל הזוכים, והכל בהתאם להחלטת המשרד מראש ובכתב. מובהר כי היקף זה מהווה הערכה בלבד והמזמין אינו מתחייב להיקף מינימלי כלשהו של שעות עבודה במסגרת ההסכם.

פטור ממכרז – התקשרות המשך נוספת [באישור החשכ”ל, בהמלצת וועדת הפטור המרכזית]: מערכת לניהול מכרזים מקוונים מבוססת מפה גיאוגרפית

ההתקשרות היא לשנה עם חברת משיק – מחקרים ושיטות לקידום עסקי בע”מ. בנימוקים נאמר כי “משרד התקשורת מבקש הארכה והרחבת התקשרות עם חברת משיק מחקרים ושיטות לקידום עסקי בע”מ עבור הקמת מערכת לניהול מכרזים מקוונים מבוססת מפה גיאוגרפית ואספקת שירותי תמיכה למערכת.

“תיקון מספר 74 לחוק התקשורת הסדיר את האופן שבו תיפרס רשת תקשורת מתקדמת על ידי חברת בזק ועל ידי בעלי רישיונות אחרים באזורים שבהם בחרה בזק שלא לפרוס רשת מתקדמת. לשם כך, החל המשרד בהליכים לעריכת מכרזים לתמרוץ פריסת רשתות תקשורת מתקדמות באזורים בהם בחרה בזק שלא לפרוס רשת. באזורים אלה, שנמצאו כאזורים בעלי כדאיות כלכלית נמוכה, בעלי רישיונות אחרים, שאינם בזק, יפרשו תשתיות מתקדמות על בסיס רישיונם ובהתאם למכרזי התמרוץ.

“ביום 31.12.2020 התקשר המשרד עם הספק לטובת הקמת מערכת לניהול מכרזים מקוונים עבור מכרזי התמרוץ מבוססת מפה גיאוגרפית ואספקת שירותי תמיכה למערכת.

“החברה הקימה את המערכת למכרז התמרוץ הראשון בהתבסס על דרישות ועדת המכרזים לפריסת סיבים. בניית המערכת הייתה מסובכת מאוד ודרשה שעות רבות הן מצד החברה והן מצד המשרד ונמשכה 9 חודשים. מעבר לכך, בשל מורכבות האלגוריתם במכרזי התמרוץ נדרשו התאמות ושינויים רבים במנגנון המערכת ביחס להיקף השינויים שנצפה מראש.

“ביום 11 בינואר 2022 אישרה ועדת המכרזים את הרחבת והארכת ההתקשרות עם החברה.

“מכרז התמרוץ הראשון פורסם באוקטובר 2021 והליך התיחור במכרז, שבו נעשה שימוש בממשק המקוון שסיפקה החברה התקיים בסוף חודש פברואר 2022.

“מכרז תמרוץ שני צפוי להתפרסם באוקטובר 2022. שלב התיחור של המכרז השני, שבו יש לעשות שימוש במערכת, צפוי להתבצע בחודש ינואר 2023.

“כחלק מהפקת הלקחים ממכרז התמרוץ הראשון, המשרד נדרש לבצע מספר התאמות ושינויים במערכת על מנת למנוע כשלים במסגרת שלב התיחור במכרז. כך לדוגמה, החליטה ועדת המכרזים לפריסת סיבים לבצע מספר שינויים בנוגע לאופן הגשת ההצעות במערכת המקוונת, וכן בהגדרת הצעה כספית כשירה.

“יצויין כי במהלך שנת 2021 זכה הספק במכרז מרכזי של מנהל הרכש לאספקת תשתית לניהול מכרזים דינמיים.

“בחוות דעתו של מינהל הרכש מיום 14.9.2022 צויין כי לפי לוחות הזמנים הנוכחיים המערכת שתקום מכוח המכרז המרכזי 2020-04  לא תהיה זמינה לשימוש משרדי הממשלה בתקופה הקרובה ועל כן מומלץ לאשר החרגה מהמכרז המרכזי”.

כוונה להתקשרות עם מאגר מידע בינ”ל (Cullen International)

בשנים 2019 ו- 2020 היו שתי התקשרויות זהות (כאן). בעבר היו חתומים על הבקשות ד”ר עופר רז-דרור סמנכ”ל בכיר אגף כלכלה וטל אלימלך מנהל תחום בכיר באגף כלכלה במשרד התקשורת. הפעם חתום על הבקשה אריאל שטיינר מרכז בכיר במינהל כלכלה.

= = = = = = = = = = = = =

פטור ממכרז – מתן שירותי תקבולים ותשלומים וכן שירותים פיננסיים נלווים על ידי בנק הדואר לממשלת ישראל [280 מיליון ₪ לשלוש שנים]

“מטה החשב הכללי במשרד האוצר מבקש להתקשר עם בנק הדואר עבור מתן שירותי תקבולים ותשלומים פיננסיים.

“ביום 1.1.2012 נחתם הסכם לקבלת שירותים כספיים בין המשרד לבין החברה שמטרתו מתן שירותי תקבולים ותשלומים וכן שירותים פיננסים נלווים על ידי בנק הדואר לממשלת ישראל, כמפורט בהסכם ובנספחים לו.

“המשרד מימש את מלוא האופציות שהיו במסגרת הסכם השירותים”. מעת לעת הוארכה ההתקשרות.

“התקשרות זו הינה התקשרות מרכזית המשרתת את כלל משרדי הממשלה. במסגרת ההתקשרות מוסדרים כלל השירותים הניתנים למדינה על ידי בנק הדואר אשר מהווים שירותים חיוניים עבור פעילות משרדי הממשלה וביניהם ניהול חשבונות הממשלה, גביית אגרות ותשלומי מיסים מאזרחים ומעסקים ועוד.

“מאחר ומדובר בהתקשרות רבת שנים בין הממשלה לבין בנק הדואר, לאורך השנים נבנו ממשקים בין מערכות משרדי הממשלה לבין מערכות הדואר, כן נבנו דרכי עבודה ייחודיות בין הממשלה לבנק, דבר אשר יצר תלות של הממשלה בשירותיו של בנק הדואר.

“במסגרת ההתקשרות נפתחו בבנק כ- 1,070 חשבונות המשויכים לממשלה, נבנו ממשקים שונים לצרכים שונים כגון דיווחים, מידע לצורך זיהוי התקבול ועוד מהחשבונות של הממשלה המנוהלים בבנק למערכות הייעודית של כל משרד ממשלתי.

“כמו כן, כלל התנהלות של שירות התשלומים הממשלתי, במסגרתו סליקת כרטיסי האשראי מוכוונות לחשבונות הקיימים בבנק הדואר ועל כן העברת החשבונות לבנק אחר דורשת תקופה אורכה של היערכות.

“בנוסף בנק הדואר הינו הבנק היחיד בעל המיומנות לבצע שירותי העברת הכספים המתקבלים מדי יום מאזרחים ישירות לחשבון “ספיגות” בבנק ישראל. כדי להגיע למצב שבו בנק אחר מסוגל לספק שירותים אלו, ומסוגלות של מערכות משרדי הממשלה להתממשק למערכות של בנקים אחרים, נדרש ל”פרק” את התלות שנבנתה בבנק הדואר כאמור, מהלך אשר מובל בימים אלו ע”י החשב הכללי, אולם צפוי כי ימשך תקופת זמן ממושכת של מספר שנים.

“במסגרת הפרוייקט הקלת התלות שמבוצע בחשב הכללי, מובל תהליך של מעבר לתשלום באמצעים דיגיטליים מציאת פתרונות חלופיים לתשלומים ולמענקים שמעוברים באופן פיזי בבנק הדואר ל/מאזרחים וזכאים ועוד.

“יצויין כי תשלומי שוברי ברקוד לממשלה, יכולים כבר היום להיות משולמים בכל בנק מסחרי, מתוקף הסכמים עם הבנקים המסחריים, ואולם עלותם לאזרח גבוהה יותר בהתאם למחיר שגובים הבנקים.

“לבנק הדואר פריסת סניפים רחבה בכל הארץ באופן שאינו דומה לאף גוף אחר, דבר אשר מהווה יתרון לבנק, שכן שירותי הממשלה אמורים להיות מסופקים לאזרחים ותושבים בכל נקודה בארץ”.