משרד התקשורת: כוונת התקשרות בפטור ממכרז – יועץ מומחה בתורת המשחקים

הגוף המפרסם: משרד התקשורת/מינהל כלכלה

תקנה: 3 (29)

שם הספק: נומריקס ייעוץ כלכלי ומימוני בע”מ

מהות ההתקשרות: כוונת התקשרות בפטור ממכרז – יועץ מומחה בתורת המשחקים

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2021; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2023

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: ד”ר עופר רז-דרור סמנכ”ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה במשרד התקשורת כותב בכוונת ההתקשרות כי מדובר ב”ייעוץ מומחים בתורת המשחקים לליווי עבודת וועדת מכרזים להרחבת רישיון לפרישת רשת מתקדמת ולקבלת מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באיזורים נעדרי כדאיות כלכלית.

“עבודת  הייעוץ כוללת את עיצוב המכרז ובחירת מודל מכרזי מתאים בהתאם למאפייניו המרכזיים, הגדרת תנאים, מכסות וכללי פעילות, תוך השוואה בין מודלים שונים מהעולם ולמידה מהניסיון הנצבר לגביהם בעולם. עבודת הייעוץ כוללת גם בנייה של אלגוריתם מתימטי לבחירת ההצעות הזוכות במכרז ופיתוח תוכנה המריצה את האלגוריתם לבחירת ההצעות הזוכות.

“חברת נומריקס ייעוץ כלכלי ומימוני מעניקים שירותי ייעוץ לוועדת המכרזים למכרז התמרוץ.

“יחד עם מינהל כלכלה במשרד התקשורת יצרה החברה מודל למכרז, המבוסס על ידע מתקדם בתורת המשחקים ועל בסיסו נבנו אלגוריתם ותוכנה להפעלה של ההליך המכרזי.

“ההליך המכרזי במכרז הנוכחי מתוכנן לפברואר 2022, ולאחריו תתחיל סידרה של מכרזים נוספים עד להשלמת הפרישה בכלל האיזורים הכלולים במכרז (איזורי התמרוץ).

“לאור העובדה שהחברה היא שיצרה את המודל המכרזי הנוכחי והתוכנה שנבנתה על-מנת להפעילו והיא הספק היחיד שיכול להמשיך ולעצב את המודל הנוכחי במכרזים הבאים, לחברה יתרון הנובע מידע נצבר ומרציפות התהליך בכל הנוגע להסקת מסקנות מהמכרז הנוכחי ולייעוץ במהלך המכרזים הבאים וליווי שלהם, בהשוואה לכל ספק אחר.

“כל ספק אחר ייאלץ ללמוד מחדש את מבנה השוק ואת מטרות המכרז, לבנות מודל כלכלי חדש משתשתית ולפתח תוכנה מתאימה להפעלת המודל בזמן התיחור. תהליך שכזה ידרוש זמן רב מהחברה באופן שעשוי לעכב את המכרזים הבאים, ומשאבים רבים בעבור תשלום על זמן  למידה ופיתוח מחדש של התשתית שנבנתה כבר עבור המכרז הנוכחי.

“[…] לא ניתן להתקשר עם ספק אחר מבלי לכפות שינוי במודל העומד בלב ההליך המכרזי, לגרום לדחייה משמעותית של עבודת וועדת המכרזים ולהוצאה מיותרת של כספים ציבוריים”.

* בנובמבר 2018 דיווחתי כאן באתר בדבר התקשרות משרד התקשורת עם מומחה לתורת המשחקים לצורך ליווי המכרז לדור החמישי. ההתקשרות אושרה מספר פעמים כפי שדיווחתי באתר זה.

** עפ”י אתר מינהל הרכש הממשלתי, משרד התקשורת התקשר בשנים האחרונות מספר פעמים עם חברת נומריקס. כך, למשל, ועדת המכרזים ליועצים, מחקרים וסקרים, בישיבתה מיום 28.10.2021, החליטה להרחיב את ההתקשרות עם חברת נומריקס – ד”ר רועי שלם.

מפרוטוקול הישיבה עולה כי ביום 9.12.2020 “נשלחה פנייה לקבלת הצעה לשם קבלת שירותי ייעוץ בתחום תורת המשחקים. הפנייה נשלחה ל- 9 מומחים מאוניברסיטאות שונות בארץ”.

“[…] נכון לעת הזאת נוצלו כמעט כל השעות לצורך קביעת המנגנון המכרזי של וועדת המכרזים לפרישת סיבים (קופת התמרוץ)”. הנושאים לגביהם נדרשה השלמת ביצוע:

+ ביצוע המכרז הראשון של קופת התמרוץ – ייעוץ לשאלות שיעלו במהלך תהליך ההבהרות בנוגע למנגנון המכרז, הרצת האלגוריתם לשם בחירת ההצעות במהלך הליך התיחור של המכרז.

+ ניתוח ההצעות שיתקבלו במסגרת המכרז וניתוח תוצאות המכרז לשם בחינת יעילותו ויעילות המנגנון המכרזי לפני ביצוע המכרזים הבאים בסידרה (המכרזים של קופת התמרוץ  צפויים להתקיים במהלך 10 השנים הקרובות, אחת לשנה)”.