משרד התקשורת: טרם התקבלה החלטה לגבי אפשרות חסימת קוויי המידע למגזר החרדי בנושא חדשות כזב אודות חיסוני קורונה

“סוגייה שטרם התקבלה החלטה בה” – כך מוגדר נושא סגירה אפשרית של קווי מידע קולי התומכים במתנגדי חיסונים. הדבר נכתב בתשובה של מוניר קזמל הממונה על יישום חוק חופש המידע ומרכז בכיר פיקוח צרכני במשרד התקשורת, במכתב תשובה (מ- 4 במאי 2021) לבקשת חופש מידע בנושא.

במכתב בקשת חופש המידע נאמר כי “בתקשורת החרדית פורסם כי לבקשת משרד הבריאות, משרד התקשורת פנה לחברות פלטפורמה של קווי מידע קולי, אשר דרכם מופעלים קווים של מתנגדי חיסונים וביקש מהם את סגירתם. אודה על קבלת העתקי פניית משרד הבריאות למשרד התקשורת בנושא זה אודה על קבלת העתקי פניית משרד התקשורת לחברות המפעילות קווי מידע קולי בנושא זה. אודה על קבלת כל המסמכים והמידע שיש למשרד התקשורת בנושא זה”.

במכתבו כותב מוניר קזמל בין השאר כי “… נמצאו במשרד תכתובות פנימיות לצורך התייעצויות בסוגיה שטרם התקבלה בה החלטה ולכן מידע זה לא יועבר לידיך בהתאם לחריג שבסעיף 9(ב)(4) לחוק כדי לאפשר לגורמי המשרד להביע דיעה עניינית וחופשית מלחצים”.

מוניר קזמל צירף לתשובתו מכתב של שי גליק מנכ”ל בצלמו – זכויות אדם ברוח יהודית (מיום 23.2.2021) שהופנה אל השרים (דאז): שר התקשורת בנימין (בני) גנץ, שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין ואל היועץ המשפטי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט.

במכתב — תחת הכותרת “הפסקת הפייק ניוז נגד החיסונים במגזר החרדי ע”י קווי הנייעס” — נאמר [בשינויי עריכה קלים] בין היתר: “אני פונה אליכם בפנייה בהולה זו לעצור את מסע הפצת הפייק ניוז נגד החיסונים שממומן ע”י מדינת ישראל בקרב המגזר החרדי.

“הציבור החרדי ברובו אינו צורך אינטרנט או אפליקציות וכו’. לכן רוב התקשורת שם הינה דרך קווי תוכן ייעודיים המכונים קווי נייעס.

“קווים אלו הפכו בתקופה האחרונה למובילי המאבק בחיסונים והינם מפיצים פייק ניוז ללא כל בקרה או שמץ של אמת.

“מפעילי הקווים עושים זאת ממגוון סיבות אבל בין היתר בזכות מדינת ישראל”.

“תקנה ישנה קובעת שחברות הטלפונים ישלמו כסף על כל דקת שיחה לקווי התוכן האלה, דבר המכונה דמי הקישוריות.

“כמובן, החברות הללו לא מרוויחות כסף משיחות אלה שכן בניגוד לעבר, כשכל דקת שיחה עלתה כסף, כיום אין הדבר הזה קיים.

“ואכן, החברות ניסו מספר פעמים לבטל דבר זה אולם לחץ ולובי חזק מונעים זאת”.

בסיום מכתבו כותב שי גליק כי “עצם הקישוריות הוא גורם למוות של אנשים וכבר ראינו שוב ושוב אנשים שנפטרו כיוון שלא התחסנו בגלל כל חדשות הכזב הללו”.

העתקים מהפנייה נשלחו אל מנכ”לי משרדי הבריאות, התקשורת והמשפטים, היועצת המשפטית של משרד התקשורת, היועמ”ש של משרד הבריאות, סגן שר הבריאות דאז ואל פרוייקטור קורונה (דאז) פרופ’ נחמן אש (כיום מנכ”ל משרד הבריאות).