משרד התקשורת הפלסטיני קורא לקהילייה הבינלאומית ללחוץ על ישראל כדי לאפשר תדרי 3G ו- 4G ברצועת עזה ובגדה המערבית

משרד התקשורת וטכנולוגיית המידע הפלסטיני [Palestinian Ministry of Telecom and Information Technology, MTIT] קרא ב- 28 בינואר 2015 לקהילייה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל כדי לאפשר לשתי חברות הסלולר הפלסטיניות שימוש בתדרי דור שלישי (3G) ודור רביעי (4G) ברצועת עזה ובגדה המערבית.

בהודעה (ארוכה) לעיתונות שפירסם משרד התקשורת הפלסטיני הוא הביע ‘תדהמתו’ מכך שממשלת ישראל מאפשרת אספקת שירותי דור שלישי בהתנחלויות ובה בעת היא מונעת מהפלסטינים זכות לאותם שירותים. ההודעה מתייחסת למכרז תדרים לשירותי דור רביעי שהיה בינואר 2015 (הדומה לתדרי דור שלישי ב- 2006).

לדברי ההודעה לעיתונות מדובר ב”צורה של אפלייה גזעית” וכי מניעת טכנולוגיות הטלקום האחרונות מעמיקה את הפער בין הפלסטינים לבין אנשים במקומות אחרים בעולם.

לדברי הפלסטינים הדבר מנוגד לסעיף 36 בהסכם אוסלו משנת 1993 ולהסכמים בינלאומיים (כמו אמנת ג’נבה הרביעית והחלטות 99 ו- 125 של איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU]) ומקפח את הפלסטינים תושבי המקום לממש את משאביהם. בסעיף 36 נאמר, בין היתר כי “ישראל מכירה בכך שלצד הפלסטיני יש זכות לבנות ולהפעיל מערכות ותשתיות תקשורת נפרדות ועצמאיות, לרבות רשתות בזק ורשת טלוויזיה ורשת רדיו (….) לצד הפלסטיני יש זכות להקים רשתות לווינים לשירותים שונים, למעט שירותים בין-לאומיים (….) לצד הפלסטיני יש זכות לקבוע קווי מדיניות, מערכות ותשתיות משלו בתחום הבזק. לצד הפלסטיני יש גם זכות לבחור במערכות תקשורת (לרבות מערכות תקשורת) ובטכנולוגיות מכל סוג שהוא המתאימות לעתידו, בין היתר, בשירותים בסיסיים ובשירותי ערך מוסף (כולל טלפוניה תאית)“.

בנוסף קובע סעיף 36 כי “מפעילי ומספקי שירותים, בהווה ובעתיד בגדה המערבית וברצועת עזה נדרשים להשיג את האישורים הדרושים מהצד הפלסטיני“.

שר התקשורת וטכנולוגיית המידע הפלסטיני  Mousa Allam אמר כי כיום ישראל מטילה מגבלות נוקשות על הכנסת ציוד הנדרש להשבחה (מודרניזציה) של שירותי ורשתות הטלקום בשטים הפלסטינים ועל תדרי רדיו הנחוצים להמשך הקיימות של מגזר טכנולוגיית המידע והתקשורת הפלסטיני. לדבר יש השלכות שליליות על כלל הגידול הכלכלי משום שטלקום יוצר הזדמנויות עבודה ליזמים פלסטינים צעירים רבים.

“מצער שישראל ממשיכה להטיל מצור על הכלכלה הפלסטינית באמצעות יישום משטר סגר, מניעת ייבוא ישיר של ציוד ICT לגדה המערבית ולעזה ולהמשך אי-שחרור תדרי רדיו למגזר הטלקום”, אמר השר הפלסטיני בהודעת משרדו. לדבריו מניעת  התדרים מהפלסטינים היא צעד בוטה של של התנהגות בלתי-חוקית ומניפולציה כלכלית, כלשונו.

Sulaiman Zuhairi  סגן שר התקשורת וטכנולוגיית המידע הפלסטיני אמר בשיחה עם סוכנות הידיעות הפלסטינית WAFA כי מדובר במדינה היחידה בעולם בה אין שירותי דור שלישי ורביעי.

בתגובה לשמועות כי חברות התקשורת הפלסטיניות עומדות מאחורי צעד זה אמר סגן השר הפלסטיני כי הדבר אינו נכון וכי מה שמניע קמפיין זה הוא האמונה שישראל מונעת מהפלסטינים את זכותם להשתמש במשאבים הטבעיים שלהם.

הוא ציין כי כל אנטנות הסלולר ממוקמות בתוך ההתנחלויות הישראליות ובאיזור C בגדה המערבית הנמצא בשליטה ישראלית מלאה והמהווה 60% מהגדה המערבית.

לצד קריאה לחברות התקשורת הפלסטיניות לשאת באחריות ולספק לאוכלוסייה שירותים בתעריפים ברי-השגה קרא סגן השר הפלסטיני לפלסטינים לכבד את חובתם האתית והלאומית באמצעות החרמת מוצרים ושירותים ישראליים לרבות כרטיסי SIM לטלפונים סלולריים.