משרד התקשורת הודיע על הטלת עיצום כספי (של כ- 6 מיליון ש”ח) על הוט טלקום בגין הפרת רישיונה בנושא אי יישום רפורמת הפס הרחב (“שוק סיטונאי”)

משרד התקשורת הודיע ביום חמישי, 2.9.2021, על הטלת עיצום כספי (של כ- 6 מיליון ש”ח) על חברת הוט טלקום בגין הפרת רישיונה בנושא אי יישום רפורמת הפס הרחב (“שוק סיטונאי”).

בהודעת המשרד נאמר בין השאר כי “מנכ”לית משרד התקשורת, גב’ (גברת) [כך – מופיע במקור] לירן אבישר בן חורין, לאחר שהתייעצה עם הוועדה המייעצת לעניין עיצומים כספיים, הטילה עיצום כספי על הוט טלקום ש”מ  בסכום של כ- 6 מיליון ₪ בגין הפרת החלטת שר התקשורת מיום 17 בנובמבר 2014 בנושא אסדרת השירותים הסיטונאיים, הוראות תקנה 2(א)(2) לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ”א), התשע”ה- 2014, הוראות תיק השירות “גישה רחבת פס מנוהלת (BSA)  וטלפוניה סיטונאי” ועדכון שבוצע לרשימת השירותים בנספח ד’ סעיף 2.1 (14) ברישיון הכללי למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים של החברה”.

נכון למועד פרסום ידיעה זו כאן באתר, מומחה הטלקום אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ טרם פירסם דבר על העיצום הכספי הזה נגד חברת הוט.

אם היה מפרסם, סביר שהיה כותב על כך שפנה בשאלה דחופה אל “צמרת משרד התקשורת” היכן מסמך ההתייעצות עם הוועדה המייעצת ומדוע המשרד אינו מפרסם אותו.

בהודעת משרד התקשורת נאמר עוד כי “מטרת ההוראות המפורטות לעיל היא להביא לכינון של “שוק סיטונאי” בתשתיות התקשורת הנייחות בישראל (“רפורמת השוק הסיטונאי”) ובכך להגביר את התחרות בשוק התקשורת. רפורמת השוק הסיטונאי עומדת בליבת התחרות בשוק זה, והיא מהרפורמות המשמעותיות ביותר שביצע משרד התקשורת. מעבר לתחרות ולמגוון שהתאפשר לצרכן, הרפורמה הרימה תרומה משמעותית להתפתחותן של רשתות מתקדמות חדשות של מתחרים.

“על פי החלטת שר התקשורת מנובמבר 2014 בנושא אסדרת השירותים הסיטונאיים, היה על החברה להתחיל ולאפשר את פעילות השוק הסיטונאי על גבי הרשת שלה החל ממאי 2015. בפועל, ואף לאחר שנקבעו תעריפים מפוקחים לשירותים במהלך שנת 2017, החברה החלה באספקת השירות רק במהלך שנת 2018, וגם לאחר שהחלה באספקת השירות התגלו קשיים שלא אפשרו לספקיות השירות לספק שירותים באורח תקין לצרכנים.

“במסגרת הליך הפיקוח, מצא המשרד כי התנהלות החברה לא אפשרה פעילות שוק סיטונאי תקינה על גבי הרשת שלה, באופן שהביא הלכה למעשה להדרת המתחרות מהרשת שלה ולמניעת התפתחות התחרות.

“בעת קביעת העיצום הכספי הובאו בחשבון נסיבות ההפרה והשיקולים אשר קבועים בסעיף 37א6 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982 ובמסמך אמות המידה לקביעת העיצום הכספי. לעניין זה הובאו בחשבון, בין היתר, מידת הפגיעה בתחרות ובשירותי בזק, שיעור המנויים שנחשף להפרה, משך ההפרה, היקף הנזק הכספי שנגרם, התועלת שהפיקה החברה כתוצאה מההפרה וכן את התנהלות החברה לאורך השנים שהביאה כאמור לפגיעה ברפורמת השוק הסיטונאי.

“ההפרה גם מתעצמת עקב מעמדה של החברה בשוק התקשורת כאחת משתי בעלות התשתית שעליה חלה הרפורמה. בנוסף, בעת קביעת סכום העיצום נלקחו בחשבון ההכנסות אותן הפיקה החברה בשל ההפרה”.

* מעניין יהיה לראות, “אחרי החגים”, האם חברת הוט תגיש עתירה מינהלית נגד המשרד בנושא זה.