משרד התחבורה: מכרז לאספקה וניתוח נתוני עתק מבוססי מיקום לטובת תכנון ותפעול תחבורה ציבורית עבור המשרד

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית) פירסם מכרז לאספקה וניתוח נתוני עתק מבוססי מיקום לטובת תכנון ותפעול תחבורה ציבורית עבור המשרד מועד ההגשה האחרון הוא 11 באוקטובר 2023.

“משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הינו הרגולטור בתחום התחבורה הציבורית בישראל ומעורב בתכנון וניהול התחבורה הציבורית על היבטיה השונים. לטובת גיבוש מדיניות בתחום התחבורה מתבסס המשרד על מקורות מידע רבים ומגוונים. חלקם נובעים ממאגרי המידע הקיימים ברשותו שמקורם ממערכות המותקנות על האוטובוסים, וכן מקיים המשרד התקשרות עם גופים חיצוניים המספקים ניתוח מידע אגרגטיבי על דפוסי תנועת נוסעים ברכבים פרטיים ובתחבורה הציבורית.

“לשם כך, פרסם המשרד בדצמבר 2018 מכרז מספר 19/18 לאספקת נתוני תנועה מבוססי מיקום שמטרתו היתה ניתוח דפוס תנועה במרחב מתחם נחקר אליו וממנו, על בסיס מידע המתקבל מטלפונים סלולריים (אנטנות ונתוני GPS) ונאסף באופן רציף בזמן ובמרחב בכיסוי ארצי.

“בהתאם למכרז הנ”ל, הרשות מפרסמת בעת הצורך, תיחורים בין הזוכים לשם ביצוע ניתוחי קשרי מוצא-יעד במתחמים נחקרים, וכן תיחקור שאלות עסקיות מסוגים שונים. במהלך מחקר זה תוחקרו מתחמים רבים ונאסף מידע אשר תמך בתהליכי תכנון ובקבלת החלטות באופן שוטף.

“בהמשך לכך, ולאור התפתחות שוק ספקי המידע בתחום זה ותהליכי הפקת לקחים מההתנסות עם המכרז הנוכחי, המשרד מעוניין בפרסום מכרז חדש שישפר את יכולות המשרד בתחום העבודה עם מידע מבוסס מיקום, וירחיב את השירותים המסופקים כיום.

“המכרז החדש מיועד להרחיב את השירותים הקיימים ולאפשר אספקה והניתוח מידע מסגמנטים נוספים (בנוסף לניתוח הקשרי מוצא-יעד), זאת על מנת לתת מענה מלא ומקיף לצרכי הרשות ולתמוך בעבודתה השוטפת בתכנון ותפעול תחבורה ציבורית, תוך התאמה מלאה למציאות הדיגיטלית העכשווית.

“להלן תכולת השירותים הנדרשים:  ניתוח קשרי מוצא-יעד לפי אמצעי תחבורה וברזולוציות עיתיות ומרחביות שונות; ניתוח התאמת השירות לביקוש; ניתוח צורך בקווים חדשים; ניתוח מרחקי הליכה למוקדים נקודתיים כמו תחנות אוטובוס, תחנות מתע”ן או חניונים; ניסוח כללי התנהגות; אמידת כח המשיכה של תחנות רק”ל ורכבת ביחס לתחנת אוטובוס במונחי מרחקי הליכה;  ניתוח דפוסי התנהגות של קבוצות נוסעים – ניתוח חזרתיות דפוסי תנועה ושימוש בתחבורה ציבורית לאורך זמן, כגון: דפוסי הגעה למתחם מסוים (מתחם תעסוקה / מתחמי בילויים וכו’),  ניתוח יעדי יוממים וכיו”ב;  ניתוח תנועת נוסעים בקווי אוטובוס – שימת דגש על בניית פרופיל קו מסויים ובניית מטריצת עלייה וירידה של נוסעים בקווי שירות ,וכן משך המתנה של הנוסעים בתחנות;  אחר – איתור מגמות לאורך זמן; ניתוח מרוויחים-מפסידים; מדדי אמינות וכיו”ב.