משרד התחבורה: בקשה לקבלת מידע RFI בדבר מערכות המאפשרות ביצוע פעולות לכרטוס באמצעות טלפונים חכמים בתחבורה הציבורית; בפברואר 2015 פורסמה בקשה דומה

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פירסם ב- 23 ביולי 2015 בקשה לקבלת מידע RFI  בדבר מערכות המאפשרות ביצוע פעולות לכרטוס באמצעות טלפונים חכמים בתחבורה הציבורית.

יצויין כי בחודש פברואר 2015 פורסמה בקשה דומה ע”י המשרד כשהמועד האחרון להגשת הצעות היה באמצע חודש אפריל השנה. המשרד פירסם עתה גם את הנוסח המלא של הפנייה מחודש פברואר ואת תשובות ההבהרה שניתנו  לפונים.

מועד הגשה אחרון לבקשה המחודשת הוא 12 באוגוסט 2015.

המסמך מחודש פברואר השנה כלל ‘תיאור מצב קיים’ ונאמר בו בין היתר כי “התחבורה הציבורית בישראל מנוהלת בראייה מרכזית על ידי משרד התחבורה אשר מעניק רשיונות למפעילים לפעול באזורים מוגדרים לפרק זמן המוגדר בתנאי הרשיון. על פי הגדרות ההתקשרות עם המפעילים, כל פידיון הכרטוס שייך למדינה (נשמר בנאמנות אצל המפעילים) וההתחשבנות עם המפעילים, מבוססת סובסידיות, היא על בסיס קריטריונים כגון מרחקי נסיעה, מספר הנוסעים ועוד.

בכל רישיון הפעלה אזורי נדרשים המפעילים להקים ולתפעל מערכת כרטוס עצמאית אשר מיישמת את תקן “קליפסו” הבינלאומי יחד עם נוהלי כרטוס חכם בתחבורה ציבורית המכונה “קליפסו הישראלי”. באופן זה מתאפשר שימוש במגוון מכשירים שונים מיצרנים שונים העונים לדרישות התקנים תוך כדי שיתוף אמצעי כרטוס משותפים לכלל המפעילים.

במסגרת הזיכיון נדרש כל מפעיל להנפיק, לתת שירות לכרטיס החכם שהונפק דרכו ולאפשר את טעינת הכרטיס החכם בהסדרי נסיעה במכונות כרטוס של מפעילים אחרים. על-מנת לאפשר מעברים בין נסיעות של מפעילים שונים נדרש סיכום ספציפי בין מפעילים על סכמת החוזים ולוגיקת התיקוף. הסכם כזה קיים בין מפעילים בגוש דן ובחיפה ובין הרכבת למפעילים שונים.

נכון להיום, פועלים בישראל ב- כ 5,000,000 כרטיסים חכמים בתקן “קליפסו” (כרטיסי רב-קו). למפעילים מגוון מכשירים רחב מכשירים רחב: עמדות הנפקה,  עמדות לטעינת זכויות נסיעה, עמדות אימות באוטובוסים, ברציפים, בקרונות הרכבת, אמצעי אימות של מבקרים ועוד.

משרד התחבורה מקים מערכת מרכזית המהווה מאגר נתונים לאומי המאפשר התחשבנות בין המפעילים ומשרד התחבורה וחיובי סובסידיה למפעילים וכמו כן טיפול בשחזור כרטיסים שאבדו או ניזוקו. כל מפעיל נדרש להתממשק למסלקה להעביר באופן עיתי את נתוני הנסיעות שבוצעו במערכת שלו לצורך התחשבנות עתידית (עד להשלמת המערכת המרכזית מתבצע תהליך ההתחשבנות עם המפעילים על בסיס נתוני הנסיעות השמורים במערכות שרתי המפעילים).

“המשרד רואה את שילוב הטלפונים החכמים כאמצעי מרכזי התומך ביעדי המשרד לשיפור רמת השירות לנוסע בתחום הכרטוס בכלל ובאופן שיביא גם לקיצור זמני העליה של הנוסעים בתחנות בפרט”.