משרד הפנים מפרסם תזכיר חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע

משרד הפנים מפרסם (13.2.2022) תזכיר חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע.

“מטרת תזכיר חוק זה, לבצע מספר שינויים נדרשים בשים לב לזמן שחלף מאז חקיקת החוק בשנת 2009 (ותיקונו בשנת 2017):

 הוספת עובדי מערך הסייבר הלאומי וכן ממונה הביטחון ומאבטח במערך הסייבר הלאומי, שראש מערך הסייבר הלאומי הסמיכו לכך לרשימת בעלי התפקידים לפי סעיף 6 לחוק.

+ הוספת הסדר המאפשר במסגרת סעיף 6 לבצע אימות זהותו של אדם מול מסמך הזיהוי שהוא נושא, גם באמצעים ממוכנים המופעלים על ידי הגופים אליהם משתייכים בעלי התפקידים המנויים בסעיף 6(א) (1) – עד (9)  ולא בהכרח רק בפני בעלי התפקידים;

+ הוספת סעיף המאפשר גישה לצפייה בתמונת הפנים השמורה בשבב מסמך הזיהוי, לצד החובה למחוק אותה בתום הצפייה, איסור על אגירתה או העברתה לגורם אחר, וקביעת הוראה עונשית למפר הוראות אלו;

+ במסגרת תיקון זה, מוצע  ליתן אפשרות לרשויות הביטחון לקבל מידע וגישה למאגר על דרך קביעת כללים לנושא ובמנותק ובלא תלות  בהתקנות תקנות להעברת מידע מהרשות למשטרת ישראל או למשטרה הצבאית לפי סעיף 35(ו)(1) לחוק, ובכלל זה לעניין אופן העברת המידע ומחיקתו תוך קביעת ההוראות וההתאמות הנדרשות כתוצאה מכך, על מנת לאפשר ולהבטיח את מנגנוני הפיקוח והבקרה”.

“[…] נקודת המוצא, ככל הנראה, בזמנו הייתה כי הגופים השונים המוסמכים מכוחו לעשות שימוש במאגר יבקשו לעשות כן בהקדם וכך ניתן יהא לאשר תקנות לכלל הגופים שיכנסו לתוקף במועד אחר. על אף האמור, בזמן שחלף מאז חוקק החוק, טרם הותקנו תקנות משטרת ישראל. במצב דברים זה , לא ניתן לקדם את הכללים ומתן הסמכויות הנדרשות לרשויות הביטחון בהתאם להוראות החוק”.

בדברי ההסבר נאמר עוד כי “נושא התקציב והמשמעויות התפעוליות ליישום תזכיר החוק ילובן ויסוכם ככל הנדרש, בין משרד הפנים למשרד האוצר עד להבאת הצעת החוק לאישור ועדת השרים לחקיקה”.

“[…] השינוי הנדרש מוצע, בשים לב לזמן שחלף מאז חקיקת החוק, בהתחשב בצרכי הביטחון והדחיפות הקיימת בהתקנת הכללים ותוך מתן המשקל הנדרש  לאיזון שנקבע בכללים בין צרכי הביטחון להגנת הפרטיות ושלמות המאגר”.