משרד הפנים מפרסם טיוטת תקנות בתחום הביומטריה המתייחסת ל”תמונת הפנים בתעודת הזהות של נשות העדה הדרוזית האדוקות המקפידות על כיסוי פנים ושאינן חושפות את פניהן בציבור”

14:12 07.07.2022

קטגוריות: ביומטריה

תגים: , ,

משרד הפנים מפרסם (7 ביולי 2022) טיוטת תקנות הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (הוראת שעה) המתייחסת ל”תמונת הפנים בתעודת הזהות של נשות העדה הדרוזית האדוקות המקפידות על כיסוי פנים ושאינן חושפות את פניהן בציבור”. המועד האחרון להגשת הצעות הוא 28.7.2022, דקה לפני חצות.

לדברי טיוטת התקנות, “מטרת התקנות לקבוע כהוראת שעה הסדר זמני לעניין תמונת הפנים בתעודת הזהות של נשות העדה הדרוזית האדוקות המקפידות על כיסוי פנים ושאינן חושפות את פניהן בציבור; בהתאם להסדר המוצע, תמונת הפנים שתצולם בלשכת רשות האוכלוסין ותיכלל בשבב תעודת הזהות של נשים כאמור, תהיה בהתאם לאמור בתקנה 6(א)(6), דהיינו – עם כיסוי ראש אשר אינו מסתיר את הפנים מקצה העליון של המצח עד תחתית הסנטר ואילו בתמונה שתודפס על גבי תעודת הזהות יוסתרו הפנים באופן חלקי, בדומה לאופן הופעתן בציבור”.

בדברי ההסבר לטיוטת התקנות נאמר: “עם חקיקת חוק מרשם האוכלוסין התשכ”ה – 1965  נקבע בסעיף 25, כי  תעודות זהות יכילו תצלום  של בעל התעודה, חוץ מתעודה של אישה שהצהירה שאינה מצטלמת מטעמי דת. בהתאם לכך, הונפקו תעודות זהות לנשים מהעדה הדרוזית שהצהירו כאמור, ללא תמונה על גבי תעודת הזהות.

“עם חקיקת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש”ע – 2009 בוטל הפטור האמור ונמחק מחוק מרשם האוכלוסין.

“ראשי העדה הדרוזית פנו אל שר הפנים בבקשה ליתן מענה לצורך הדתי של נשים דרוזיות אדוקות שלא לחשוף את פניהן בציבור. ההערכה היא כי מאות בודדות של נשים דרוזיות מקפידות על אורח חיים מסורתי המכתיב כיסוי חלקי של הפנים ואי חשיפתן בציבור.

“מתוך רצון שלא לפגוע ברגשותיהם של המקפידים והמקפידות על דקדוקיה של המסורת הדתית הדרוזית, מוצע תיקון לתקנות הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, תשע”א – 2011 כדי לקבוע כהוראת שעה לשנתיים הסדר לפיו הצילום לשבב יתקיים בהתאם לתנאי תקנה 6(א)(6) – גילוי הפנים מהמצח ועד לסנטר, בעוד שעל גבי תעודת הזהות תודפס התמונה תוך כיסוי חלקי של הפנים, בדומה לאופן שבו אותה אישה מופיעה בציבור. במאגר הביומטרי תישמר אותה תמונת פנים מלאה כמו זו שתהיה בשבב של תעודת הזהות, כדי לאפשר בדיקות השוואה תקינות במאגר הביומטרי.

“אופן ביצוע ההסדר בהיבטיו הטכניים-תפעוליים, יקבע בנוהל שיקבע ברשות האוכלוסין וההגירה.

“יצויין, כי בדיקה בעניין זה העלתה, כי לא זוהתה תופעה או מקרים של נשים בנות דתות אחרות המתנגדות לצילום פנים כאמור בתקנה 6(א)(6), ואלו מהן שמכסות את פניהן הסתפקו בצילום על ידי אישה במקום מוצנע, או מאחורי פרגוד.

“כמו כן, לא התקבלו פניות ממנהיגי דתות או עדות אחרות בעניין מניעה לצילום פנים בקרב נשים המקפידות על אורחות חיים מסורתיים או דתיים.

“בהתאם לאמור, ההערכה היא כי רק מאות בודדות של נשים מהעדה הדרוזית יבקשו להחיל עליהן את ההסדר המוצע (המתאפשר בתעודת הזהות בלבד, ולא במסמכי נסיעה המונפקים בהתאם לתקינה בינלאומית).

“ההסדר המוצע יהיה כהוראת שעה לשנתיים, באופן שיאפשר בחינת ההשלכות בין היתר לעניין מספר הנשים שיבקשו את החלת ההסדר, ההשפעה על ההיבטים השונים כגון יכולת הזיהוי ומנגנוני ההנפקה של תעודות הזהות לנשים הללו”.