משרד הפנים מפרסם את טיוטת צו הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (שינוי התוספת הראשונה לחוק) ואת טיוטת תקנות הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון)

משרד הפנים מפרסם היום (29.7.2021) שתי הצעות חקיקה: טיוטת צו הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (שינוי התוספת הראשונה לחוק) וטיוטת תקנות הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון).

במסמך הראשון נאמר בין השאר כי “מטרתו של צו זה הינה לשנות את התוספת הראשונה לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, תש”ע – 2009 ולכלול בה את רשות שדות התעופה כגוף ציבורי שעובדיו יהיו מוסמכים בהתאם לסעיף 6(א)(9) לחוק, לבצע אימות זהות ביומטרי של בעל מסמך נסיעה ביחס לפרטים השמורים בשבב, לצורך ביצוע תפקידיהם על פי חוק במעברי הגבול”.

“[…] ברי כי כל פעולת השוואה שעובדי רשות שדות התעופה יהיו מוסמכים לבצע מכוח סעיף 6(א)(9) לחוק, כפופה להוראות החוק ביחס לפעולות של נטילה הפקה או השוואה של אמצעים או נתונים ביומטריים לפי פרק ג’ לחוק, לרבות חובת מחיקת האמצעים או הנתונים הביומטריים מייד לאחר קבלת תוצאות ההשוואה, החובה לבצע נטילה, הפקה או השוואה לאחר קבלת הכשרה מתאימה (לעניין זה נקבעו נושאי ההכשרה בתקנה 15 לתקנות הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, תשע”א – 2011) וביצוע פעולות כאמור  תוך הקפדה על שמירת כבודו של האדם”.

במסמך השני נאמר בין היתר כי “[…] במסגרת זו, תוקנו בשנת 2017 תקנות הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי, התשע”א – 2011, והותקנה תקנה 9א המאפשרת אימות זהות באמצעים ממוכנים לעניין שירותי רשות האוכלוסין וההגירה.

“מוצע למחוק מתקנה 9א את המילים “באתרי רשות האוכלוסין” כדי לאפשר אימות זהות באמצעים ממוכנים לעניין שירותי רשות האוכלוסין שלא רק באתרי רשות האוכלוסין, על מנת לאפשר מתן שירותים מרחוק, בפרט שירותים שטיבם מחייב הזדהות בטוחה, וחייבו עד כה הגעה ללשכות רשות האוכלוסין.

“יובהר, כי אף כאשר אימות הזהות יתבצע מרחוק, יהיה ביצוע הפעולה בשרתי רשות האוכלוסין ותחת מעטפת אבטחת המידע של רשות האוכלוסין.

“דומה כי בתקופה בה מתמודדת מדינת ישראל עם התפשטות נגיף הקורונה, אין להכביר מילים לעניין הצורך לאפשר ביצוע שירותים ככל הניתן מרחוק, תוך צמצום הצורך בהגעה אל לשכות רשות האוכלוסין כאשר אין הדבר מתחייב”.