משרד המשפטים פירסם הזמנה לשולחן עגול בנושא שימושים בתכנים מוגנים בזכויות יוצרים לצורך למידת מכונה

08:57 24.06.2022

קטגוריות: משפט

תגים:

משרד המשפטים פירסם הזמנה לשולחן עגול בנושא שימושים בתכנים מוגנים בזכויות יוצרים לצורך למידת מכונה.

בהודעת המחלקה למשפט אזרחי נאמר כי “מחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים בראשות עו”ד כרמית יוליס מזמינה את הציבור לשולחן עגול לדיון בגילוי דעת מתהווה בתחום המצוי בממשק שבין זכויות יוצרים ללמידת מכונה. גילוי הדעת נועד להציע את פרשנות משרד המשפטים בנוגע להיקף הזכות של מיזמים מבוססי בינה מלאכותית לעשות שימוש בתכנים מוגנים בזכויות יוצרים לצורך למידת מכונה.

“איכותן של מערכות בינה מלאכותיות תלויה בעיקר בהיקף הנתונים המוזנים לתוכן בשלב למידת המכונה, באיכותם ובגיוונם. נתונים כאמור יכולים לכלול סוגים מגוונים של תוכן, כגון תמונות, קבצי טקסט, קבצי קול, קבצי וידאו וכדומה, בהתאם למשימה שהמערכת לומדת לבצע.

“כאשר התכנים המשמשים לאימון המכונה אינם מוגנים בזכויות יוצרים או שהם בבעלות מי שמאמן את המכונה, אין כל מניעה משפטית – ככל שבדיני זכויות יוצרים עסקינן – לעשות בהם שימוש. ואולם, הצורך בהיקף נרחב של תכנים איכותיים מחייב כמעט תמיד שימוש גם בתכנים המוגנים בזכויות יוצרים של גורמים נוספים. אי הבהירות באשר לזכות לעשות שימוש בתכנים מוגנים לצורך למידת מכונה עלול,  איפוא, להוות חסם משפטי לביצוע למידת מכונה אפקטיבית ולצמיחתו של שוק הבינה המלאכותית.

“הדיון בשולחן העגול יוקדש לבחינת התזה לפיה, מלבד מקרים חריגים, שימוש בתכנים מוגנים בזכויות יוצרים לצורך אימון מכונה חוסה תחת הסדרי השימושים המותרים בדיני זכויות יוצרים ולכן אינו מהווה, במרבית המקרים, הפרה של זכויות יוצרים.

“בין היתר, נדון בשאלה אם ובאילו מצבים שימוש בתכנים מוגנים לשם אימון מכונה מהווה שימוש הוגן, אם יכול לחול על שימוש כאמור סעיף 22 לחוק זכויות יוצרים, העוסק ביצירה אגבית (במקרים המתאימים), ואם, ככל שהנתונים המשמשים ללמידה נמחקים בתום התהליך, יוכל לחול על השימוש גם סעיף 26 לחוק זכויות יוצרים בדבר יצירה ארעית.

“השולחן העגול יתקיים ביום ה- 4 ביולי 2022 באופן מקוון.