משרד המשפטים פירסם את תזכיר חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), (תיקון)

12:59 16.09.2022

קטגוריות: ביומטריה

תגים: ,

משרד המשפטים פירסם (30.8.2022) את תזכיר חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), (תיקון). המועד האחרון להגשת תגובות הוא 20 בספטמבר 2022 דקה לפני חצות.

התזכיר [המותנה ב”כפוף לעלויות תקציביות ומותנה בתקציב ממשלתי ייעודי שיוקצה לעניין זה”] מיועד להחליף את חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), התשנ”ו – 1996.

בדברי ההסבר נאמר בין השאר כי “מזה מספר שנים פועלת מדינת ישראל להצטרפות לתכנית הפטור מאשרות (Visa Waiver Program, VWP) אשר תאפשר כניסה לארצות הברית ללא הנפקת אשרה. לפי החוק הפדרלי בארצות הברית, אחד מן הרכיבים הנדרשים כתנאי להצטרפות לתכנית הוא חתימה על הסדר להגברת שיתוף מידע בין המדינות בנושאי איומים לביטחון ורווחת הציבור האמריקני (Immigration and Nationality Act, Section 217). רכיב זה מתווסף למספר רכיבים נוספים אשר ארצות הברית דורשת ממדינות לעמוד בהם על מנת להצטרף לתכנית הפטור מאשרות.

“תחת דרישה זו קובעת המדיניות העדכנית של ארצות הברית כי על ישראל לחתום על הסכם לשיתוף פעולה במאבק בפשיעה חמורה וטרור (Agreement On Enhancing Cooperation in Preventing and Combating Serious Crime and Terrorism, PCSC), ועל מזכר לשיתוף פעולה לחיזוק ושמירה על ביטחון גבולות (Enhanced Border Security Arrangement , EBSA).

“מטרת הסכם ה- PCSC היא להסדיר שיתוף פעולה בין גורמי אכיפת חוק, במסגרתו יועבר מידע פלילי וביומטרי בין הצדדים, בנוגע לאנשים אשר הועמדו לדין או הורשעו בעבירות חמורות, במטרה למנוע פשיעה חמורה לרבות טרור. מטרת מזכר ה- EBSA היא לחזק את שיתוף הפעולה בין המדינות במטרה לחזק את ביטחון הגבולות, בהקשרי הגירה, על רקע מעורבות בפשיעה חמורה ובטרור.

“ישראל מקיימת מזה מספר שנים משא ומתן לכריתת הסדרים אלה. ביום ה2 במארס 2022, נחתם מזכר ה- EBSA וביום 7 ביולי 2022, נחתם הסכם ה- PCSC. כמפורט בכל אחד מההסדרים, או במסמכים הנלווים להם, יחל יישומו של הסכם ה- EBSA או יכנס הסכם ה- PCSC לתוקף, רק לאחר מתן הודעה על ידי כל צד כי הושלמו הצעדים הפנימיים הנדרשים לשם כך. זאת, לרבות עדכון כי מדינת ישראל השלימה את כל הרכיבים האחרים אשר היא נדרשת להם על מנת להצטרף לתכנית הפטור מאשרות לארצות הברית, כולל השלמת תיקוני החקיקה הנדרשים.

“על פי ההסדרים יוקם מנגנון חילופי מידע סדור בין הצדדים על בסיס שאילתות והשוואת טביעות אצבעות ביומטריות המצויות בידי צד להסדרים אל מול מאגרים מדינתיים של הצד האחר. בראשיתו, יכלול המנגנון השוואה בין נתוני טביעת אצבעות באמצעות מערכת ממוחשבת. כך, לגבי שאילתות המועברות על ידי ארצות הברית – ככל שהשוואה זו תעלה התאמה בין נתוני טביעת האצבעות שנמסרו באמצעות המערכת על ידי רשויות ארצות הברית לבין נתוני טביעת אצבעות המצויים במאגר, ובהתקיים תנאים נוספים, יועברו פרטי זיהוי של אדם אשר לגביו נמצאה התאמה, בהתאם לקבוע בכל אחד מההסדרים. תחת הסכם ה- PCSC, בהמשך למציאת התאמה במערכת הממוחשבת, תוכל  ארצות הברית אף לבקש העברת נתוני זיהוי שהופקו מטביעת האצבעות של אדם. המידע שיימסר מצד ישראל, יהא מידע ממאגר טביעות האצבע המנוהל בידי משטרת ישראל, בהתאם להוראות חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), תשנ”ו – 1996.

“ההסדרים מאפשרים חילופי מידע בכפוף למגבלות אלו: חילופי המידע יהיו רק לתכליות המפורטות בהסדרים; רק בקשר לרשימת עבירות חמורות אשר פורטו בנספחים שצורפו להסדרים; וכן, יהיו כפופים לתנאים שנקבעו בהסדרים, בין היתר באשר לאגירתו והעברתו של המידע לגורמים נוספים.

“יישומם של חלק מהתנאים שנקבעו במסגרת ההסדרים, הכוללים דרישה ממדינת ישראל לבצע פעולות והעברת מידע ממאגר טביעות האצבע המשטרתי, כמו גם העברת מידע פלילי, הנוגע בעיקרו לאזרחי ישראל ותושביה, אינו עולה בקנה אחד עם החוק הישראלי בנוסחו כיום. על מנת לאפשר את יישום ההסדרים, ובתוך כך את הסדרת אופן מסירת המידע, בהתאם לקבוע בהם, מוצע לערוך תיקון לחוק החיפוש בגוף ותיקון עקיף לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע”ט – 2019.

“התיקון המוצע לחוק החיפוש בגוף, כולל הוספת סעיף ייעודי ליישום ההסדרים, אשר יאפשר שימוש במאגר טביעות האצבע המשטרתי, העברת מידע מן המאגר, וביצוע פעולות הנוגעות למידע ובכלל זה: עריכת השוואה בין נתוני זיהוי המצויים בידי ארצות הברית, שהופקו מטביעת אצבעות של אדם, לבין נתונים מסוג זה המצויים במאגר טביעות האצבע המשטרתי, באמצעות מערכת ממוחשבת; העברה אוטומטית של מענה בדבר תוצאת ההשוואה לידי ממשלת ארצות הברית או המשרד לביטחון מולדת של ארצות הברית או מי שהוסמך לכך מטעמם כמפורט בהסדרים; העברת פרטי הזיהוי של אדם שנתוניו מצויים במאגר ונמצאה בעניינם התאמה, על ידי משטרת ישראל, לידי ארצות הברית, או לגופים בארצות הברית המנויים בהסדרים, באמצעות גוף ממשלתי כפי שפורט בהסדרים, ובתנאי שהתקיימו תנאים נוספים הנוגעים לקיום פרט רישום פלילי בעבירות ובתנאים כמפורט בהסדרים; העברת נתוני זיהוי שהופקו מטביעת אצבעות של האדם, על ידי משטרת ישראל לידי המדינה או הגוף כאמור, בהתקיים התנאים להעברת פרטי הזיהוי של אדם כמתואר לעיל, ובתנאי שהמידע נדרש לצורך יישום ההסכם, לצורך חקירה, מניעה או סיכול של עבירה מסוג פשע חמור המוגדרת בהסכם, וכן לצורך אימות זהותו של אדם.

“יובהר כי העברת נתוני הזיהוי שהופקו מטביעת אצבעות של אדם, כאמור, תתאפשר רק במסגרת תנאי הסכם ה- PCSC ולתכליותיו, ולא במסגרת מזכר ה- EBSA.

“בהמשך להעברת המידע כמפורט לעיל, מוצע לערוך תיקון לחוק המידע הפלילי, שיאפשר מסירת מידע פלילי מהמרשם הפלילי לידי ארצות הברית, ללא צורך בעמידה בתנאים הקבועים בחוק הקיים ביחס להעברת המידע כאמור, כגון תכלית השימוש במידע והעברתו לגורם אחר בתוך המדינה הזרה. זאת, במקרים בהם המידע הפלילי של אדם מועבר בהמשך להעברת מידע בעניינו לפי ההסדרים”.