משרד המשפטים: מכרז פומבי למתן שירותי ייעוץ בנושא מיפוי פער הנגישות למשפט בישראל וקידום תחום הליגל-טק

הגוף המפרסם: משרד המשפטים

נושא המכרז: מכרז פומבי למתן שירותי ייעוץ בנושא מיפוי פער הנגישות למשפט בישראל וקידום תחום הליגל-טק

מס’ המכרז: 54/2021

מועד אחרון: 28 באוקטובר 2021

הערות: משרד המשפטים מזמין מציעים להציע הצעות למתן שירותי ייעוץ בנושא מיפוי שוק השירותים המשפטיים בישראל, מיפוי פער הנגישות למשפט (Access to Justice) בישראל וגיבוש תכנית לקידום תחום הליגל-טק בישראל. עיקרי השירותים הנדרשים: מתן שירותי ייעוץ בנושא מיפוי פער הנגישות למשפט בישראל וקידום תחום הליגל-טק:

מיפוי שוק השירותים המשפטיים בישראל.  מיפוי פער הנגישות למשפט בישראל. ניתוח מצב השוק, הפערים, נקודות למיקוד. המלצות בנוגע לקידום תחום הליגל טק בישראל.

החוק והמשפט מעצבים ומסדירים את מרבית ההיבטים בחייהם של אנשים ועסקים. כתוצאה מכך, אנשים ועסקים מתמודדים עם צרכים משפטיים ובעיות משפטיות באופן יום-יומי ובכל תחומי החיים. עם זאת, מחקרים מראים כי בכל מדינות העולם קיים פער משמעותי בין צרכיהם המשפטיים של אנשים ועסקים לבין יכולתם למלא צרכים אלו באופן הוגן, שוויוני ויעיל.

פער הנגישות למשפט ולשירותים משפטיים (Access to Justice Gap) הוא הפער שבין צרכיהם המשפטים של אנשים ועסקים לבין יכולתם לתת להם מענה באופן יעיל, מהיר, זול והוגן. צמצומו של פער זה נחשב כיום לאחד האתגרים החשובים העומדים לפתחן של מדינות בעולם.

מחקרים בין לאומיים מצביעים על כך שצמצום פער זה משפיע בצורה ישירה על צמצום פערים חברתיים ועל קידום הסביבה לעשיית עסקים במדינה.

עשרות מדינות ברחבי העולם ביצעו ומבצעות סקרי נגישות למשפט על מנת למפות את הפערים הרלבנטיים אליהן ולמקד בהם את מאמצי צמצום הפער.

בשנים האחרונות, אנו עדים לכניסת טכנולוגיות חדשות בתחום המשפט (ליגל טק, Legal Tech) במספר רב של תחומים. טכנולוגיות המאפשרות לראשונה להביא לצמצום משמעותי בפער הנגישות לשירות משפטיים לרבות קיצור משכי ההליך המשפטי, הוזלה של ההליכים המשפטיים והשירותים המשפטיים וכיו”ב.

מספר מדינות בעולם אף יזמו בשנים האחרונות תכניות סדורות לעידוד כניסת טכנולוגיות אלו לעולם המשפט בכדי לצמצם את פער הנגישות לשירותים משפטיים. השימוש בטכנולוגיות אלו בישראל נמצא עדיין בחיתוליו בשל מספר חסמים (כגון שפה, גודל שוק, אופיו של השוק, היעדר תשתית דאטה נגישה וחינמית, רגולציה ועוד).

לאור האמור לעיל מעוניין משרד המשפטים לצאת בהליך מכרז זה אשר יסייע ביצירת מדד ומתודולוגיה למיפוי ומדידת פער הנגישות למשפט ולשירותים משפטיים בישראל, יבצע מיפוי עדכני של פער הנגישות למשפט בישראל בהתאם למתודולוגיה והמדד שייקבעו, ויסייע בגיבוש תפיסה אסטרטגית ותכנית רב-שנתית לצמצום פער הנגישות למשפט, במיקוד על קידום תחום הליגל-טק בישראל.

בהתאם למתודולוגית מערך הסייבר הלאומי בנושא שרשרת האספקה, הזוכה נדרש להציג דו”ח ממערכת יוב”ל לפיו הינו עומד בדרגה B (הצהרה עצמית + ראיות) לקטגוריית “דרישות רוחביות” (גירסה 1.1 של שאלון הספקים לחיזוק שרשרת האספקה של מערך הסייבר הלאומי) ולהפיק דו”ח אותו נדרש לצרף להצעה. במידה ויש תקלות ניתן לפנות לטלפון 119 (ה- CERT הלאומי) לקבלת סיוע בהפקת הדו”ח.