משרד המדע והטכנולוגיה מתכוון להקים קהילת ‘ספורט-טק כחול לבן’ לקידום חדשנות בספורט

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה הודיע על כוונתו להקים קהילת ‘ספורט-טק כחול לבן’ לקידום חדשנות בספורט [לפי תקנה 3(30) – מיזם משותף] עם מכבי תנועה עולמית.

בהודעת המשרד נאמר בין השאר כי “משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה פועל לקידום חדשנות, באמצעות  ליווי מקצועי של משרדי הממשלה השונים לקידום מיזמים ותהליכי חדשנות. כחלק מתוכנית אסטרטגית לחדשנות שנחתמה בין משרד החדשנות, מדע וטכנולוגיה ומשרד התרבות והספורט הוחלט לפעול להקמת קהילה שתאגד את מאות חברות הטכנולוגיה, יזמים, שחקנים ושחקניות בעבר ובהווה, מאמנים ומאמנות וחברות ועמותות אשר משפיעות על תהליכי חדשנות  בעולם הספורט במגוון תחומים וענפים.

“בשנים האחרונות עולם הספורט עובר מהפכה בה אנו עדים ליותר ויותר טכנולוגיות שמשנות את הדרך שבה אנו עושים, צופים ומנהלים את הספורט. עולם החדשנות יצר הזדמנויות רבות לארגוני הספורט ועם זאת, רבים ממקבלי החלטות בתחום טרם למדו כיצד למצות את הפוטנציאל בחיבור בין טכנולוגיה לספורט. יצירת  קהילת ‘ספורט-טק כחול לבן’, תתרום רבות לקידום חדשנות בספורט הישראלי וכן לקידום ורטיקל טכנולוגי שנמצא בצמיחה מתמדת. הקמת הקהילה שתורכב ממגוון יזמים/ות, ספורטאים וספורטאיות מהעבר ומההווה, חוקרים/ות ומפתחים/ות ועוד, תסייע במיצוב ישראל כ- Sports Tech Nation ובכך נרתום שיתופי פעולה בינ”ל עם MNCs וכן ארגוני ספורט בינ”ל כמו FIFA, UEFA, NBA, NFL, NHL ועוד שעד כה רובם לא ראו בישראל יעד טכנולוגי.

למיזם מספר מטרות:

+ מיצוב ומיתוג ישראל כמובילה בתחום החדשנות בספורט באמצעות יצירת מרחב לקהילת הספורט-טק הישראלית והעולמית.

+ יצירת יתרון תחרותי לענפי הספורט המגוונים ברמה הלאומית ע”י חשיפה והטמעת טכנולוגיות במרחב הקהילה המאפשר מפגש ושיתופי פעולה של מגוון קהלי היעד העוסקים בחדשנות בספורט למול ארגוני הספורט.

+ יצירת קרקע פורייה ליזמים בתחום על מנת למשוך השקעות זרות ופיתוח ידע לטובת קידום הספורט.

+ שיפור חווית האוהדים במתקני הספורט באמצעות מפגשי הקהילה עם הצרכים, ויצירת אפשרויות חדשות לגופי השידור והמפרסמים.

+ יצירת שיווין הזדמנויות עבור קהלים שעבורם הגישה לספורט מאתגרת יותר ודגש על מוגנות בספורט, טכנולוגיות מסייעות ועוד.

+ חיזוק ההון האנושי בספורט בדגש  על הדרג ניהולי והמקצועי.

קהל היעד לפעילות הקהילה הינו:

# ספורט: ספורטאים, מאמנים, מנהלים בספורט, אנליסטים, אקדמיות ספורט.

# היי-טק: יזמים, משקיעים, נציגי חברות רב לאומיות וחוקרים.

# נוספים: משלחות מחו”ל, חברות רב לאומיות, סטודנטים, ליגות וקבוצות בינ”ל, עמותות.

שיתוף פעולה עם עמותת ‘מכבי תנועה עולמית’:

בכדי לקדם את נושא החדשנות דרושה שותפות עם גוף נוסף בהקמת הקהילה שהינו בעל היכרות ומחוברות לשטח, שמקדם ומפעיל שותפויות רבות עם מגזר עסקי וציבורי ועם ניסיון בהפעלת קהילה בתחום. כמו כן, לגוף מיפוי קיים ו- Database שעל בסיסו ניתן להקים את הקהילה והינו בעל אינטרס ערכי  משותף להקמת קהילה שתפעל לקידום חדשנות בספורט ולמיצוב הספורט בישראל כמובילה בתהליכי חדשנות.

הקמת קהילה עם גוף ביצועי, בעל מידע, ידע ומשאבים קיימים בתחום אשר כיום אינם נמצאים ביכולות משרד החדשנות, מדע וטכנולוגיה ומשרד התרבות והספורט הינו יתרון עצום לקידום תהליכי חדשנות ובפרט להקמת קהילה.

בנוסף,  הקשרים ושיתופי הפעולה הקיימים של הגוף בזירה הלאומית והבינ”ל יאפשרו הקמת קהילה מגוונת, גדולה, ומורכבת משחקנים רבים בתחום ובעלת חשיפה גבוהה ויתרון  לקהל היעד.

לעמותת ‘מכבי תנועה עולמית מומחיות בקידום חדשנות ויזמות בספורט באמצעות אירוע ‘המכבייה’ החושף אותם לקהילה הבינ”ל ובכך למרבית ענפי הספורט הקיימים (כולל ענפים שלא נכללים בוועד האולימפי).

ממלכתיות וייצוגיות: הפקת האירועים במסגרת המכביה הינה ממלכתית וייצוגית ומאפשרת את השתתפות כל האגודות והקבוצות בארץ בחסות העמותה.

יזמות וחדשנות:  מכבי תנועה עולמית קיימה בשתי המכביות האחרונות Road Show שכלל למעלה מ-  30 מיצגי טכנולוגיה מובילים בתחום הספורט טק, כמו כן מכבי עשתה צעד אקטיבי והיוותה כר פורה לאימוץ טכנולוגיה ניהול ספורט, שידור ספורט ואמצה טכנולוגיות ”כחול לבן” זאת על מנת לתת ערך הן ליזמים והן לקהלת הספורט הבינ”ל. מכבי גם חרטה על דגלה חדשנות בתחום ה- eSport  כשקיימה פעילות בנושא בשנת 2020 מתוך רצון להוביל חדשנות בספורט.

הארגון פועל במספר ענפי ספורט רחב (רק במכביה האחרונה היו מעל 45 ענפי ספורט) ולכן תרומתה של הקהילה תהיה לענפי ספורט רבים.

לארגון כ- 400 מועדוני ספורט בחמש יבשות, הקהילות המקומיות הן חלק משמעותי באופיו של הארגון והפריסה הרחבה שלו תוכל לסייע רבות בקידום הקהילה בארץ ובעולם.

לארגון ידע, כלים וניסיון רב ומשמעותי  בקידום וארגון אירועים (משחקי המכביה, משחקי מכבי לנוער ועוד) ולכן יוכל לסייע רבות בתכנון והוצאה לפועל של אירועי הקהילה כל שכן בזירה הבינ”ל.

הארגון מכיר את האקו-סיסטם הישראלי והבינלאומי הכולל חברות, תורמים, משקיעים ויזמים  רבים שרוצים לתרום לספורט, לחברה ולמדינה ולכן מדובר בערך מוסף משמעותי.

הארגון פעיל מאוד בתחום החינוך, תחום שמשתלב בד בבד עם ערכי הקהילה והספורט.

לארגון בסיס פיזי במרכז הארץ  הנגיש לפעילות הקהילה.

ועדת ההיגוי של הקהילה

צוות ההיגוי ידון בכל הנושאים הקשורים לפעילות הקהילה, ובכלל זה תבצע מעקב ותקבל דיווח באופן שוטף אחר פעילויות מתוכננות ותוצאות הפעילות, וכן תקבל כל החלטה הנוגעת לניהול השוטף של הקהילה, לרבות אישור תכנית העבודה של הקהילה. הועדה תמנה לפחות 3 חברים והרכבה ייקבע ע”י מנכ”לית משרד החדשנות, מדע וטכנולוגיה ומנכ”ל משרד התרבות והספורט. הוועדה תהיה בראשות מנכ”לית משרד החדשנות, מדע וטכנולוגיה או מי מטעמה ובראשות מנכ”ל משרד התרבות והספורט או מי מטעמו, חבריה יהיו המשרדים ונציגים של העמותה.