משרד הכלכלה פירסם כוונת התקשרות: התקשרות במיזם משותף עם חברת Retail Innovation Club במסגרת הקמת קהילת חדשנות בתחום המסחר

משרד הכלכלה פירסם כוונת התקשרות: התקשרות במיזם משותף עם חברת Retail Innovation Club  במסגרת הקמת קהילת חדשנות בתחום המסחר. ההתקשרות בהיקף 1.1 מיליון ₪ לשנה [מחצית מכלל עלות המיזם] היא עם ריטייל אינוביישן קלאב (2018).

טליה לבבי ארליך ראש מטה קהילות חדשנות במשרד הכלכלה והתעשייה כותבת בכוונת ההתקשרות כי “תפקיד קהילת חדשנות הוא לאפשר את הקמתו וביסוסו של אקו-סיסטם משמעותי הפועל סביב תחום תוכן מסוים וספציפי, מתוך מטרה לקדמו ולפתחו. אקו-סיסטם הוא רשת של שחקנים ובעלי עניין: יזמים, ספקים, לקוחות, משקיעים, סטארט-אפים, מפעלים יצרניים, אקדמיה, שלטון מקומי ומרכזי וחברות ממשלתיות, המעורבים בייצור או אספקת מוצר או שירות לחברה באמצעות תחרות ו/או שיתוף פעולה.

“הקהילה מאגדת את כלל הגופים השונים המרכיבים את האקו-סיסטם והנוגעים לעניין, מעודדת צמיחה של התחום ויכולה לתמוך ואף להוביל תהליכי שינוי בענפי משק הקשורים לאותו תחום תוכן.

“ענפי המסחר בישראל הם בעלי פריון נמוך ביחס לאותם הענפים במדינות ה- OECD כאשר הפיריון הנמוך גורם, בין היתר, ליוקר המחיה הגבוה בישראל.

“אחד מהגורמים העיקריים לפריון הנמוך הינו השקעה נמוכה בחדשנות ובטכנולוגיה, שנובעת בחלקה הגדול מהיעדר מידע, קשב או מיומנות ארגונית בקרב עסקים, לאתר ולהטמיע טכנולוגיות מתקדמות ותהליכים חדשניים.

“גורמים נוספים שזוהו לפיריון הנמוך הם: מיומנויות עובדים ומנהלים נמוכות וכן רגולציה מכבידה.

“על כל הפערים ההלו, עם דגש מרכזי אך לא בלעדי על פן החדשנות והטכנולוגיה, באה קהילת החדשנות במסחר לסייע ולגשר.

“באופן דומה לפעילות 13 קהילות החדשנות שכבר מפעיל משרד הכלכלה והתעשייה, הערך המוסף של הקהילה יהיה בקיום מיטאפים, כנסים ואירועי חדשנות בהם ייפגשו יזמים, חברות טכנולוגיה וחברות מתחום המסחר.

“המטרה תהיה להגביר חשיפה לפתרונות חדשניים מהארץ ומהעולם, לדון בנושאים שעל הפרק שדורשים פתרונות טכנולוגיים, קידום ההון אנושי, עמידה בדרישות הרגולציה בענף המסחר ועידוד כניסת רשתות זרות. כמו-כן, באמצעות אתר אינטרנט ייעודי ומדיה חברתית, תפעל הקהילה באופן שוטף כדי לספק מידע לציבור הרחב על הנעשה בתחום, על חידושים ועל ההזדמנויות בו. לבסוף, הקהילה תסייע בקיום חיבורים בין החברים בה דרך זיהוי צרכיהם.

“יש להדגיש כי חלק מהותי מפעילות הקהילה יתמקד בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל. הצלחת הקהילה נמדדת במספר מדדים, כגון: מספר חברי הקהילה, כמות ואיכות המפגשים, התוצרים וביכולת שלה לקדם את החברות העוסקות בתחום ולמשוך השקעות חדשות לישראל.

“יובהר כי המשרד לא מפעיל פרוייקטים דומים של קהילת חדשנות בתחום המסחר”.

* יצויין כי ב- 8.12.2022 פורסם מכרז פומבי למתן שירותי הקמה והפעלה של קהילת חדשנות בתחום המסחר ושירותים אליו לא התקבלו הצעות. לפיכך הוחלט על יציאה במיזם משותף.