משרד הכלכלה פירסם טיוטת צו ייבוא אישי (תיקון) באשר לפרק הזמן הנדרש להענקת “אישור ממשרד התקשורת לייבוא אישי של טובין (כגון מוצר תקשורת או מכשיר אלחוטי) או החלטה לסרב לתיתו”

משרד הכלכלה והתעשייה פירסם (7.6.2022) טיוטת צו ייבוא אישי (תיקון) באשר לפרק הזמן הנדרש להענקת “אישור ממשרד התקשורת לייבוא אישי של טובין (כגון מוצר תקשורת או מכשיר אלחוטי) או החלטה לסרב לתיתו”. לטיוטת הצו זמן הפצה מקוצר והמועד האחרון לתגובה הוא 21.6.2022, דקה לפני חצות.

באשר למטרת הצו המוצע והצורך בו נאמר בטיוטת הצו כי “סעיף 5(ד)(3) לצו יבוא אישי, תשע”ט – 2019, קובע כי אישור ממשרד התקשורת לייבוא אישי של טובין כגון מוצר תקשורת או מכשיר אלחוטי, או החלטה לסרב לתיתו, יינתן למבקש בתוך 5 ימי עבודה.

“על אף האמור, בצו קבועה הוראת שעת לפיה  אישור משרד התקשורת יינתן בתוך 14 ימי עבודה, וזאת בשל הצורך של משרד התקשורת להיערך למתן האישורים בזמן מקוצר יותר.

“בזמן שחלף, ביצע משרד התקשורת פעילויות על מנת להיטיב עם הייבוא האישי ובמסגרתן משחרר משלוחים היבוא אישי בזמן קצר אף יותר מהנדרש.

“במהלך התקופה מאז נקבע הצו, משרד התקשורת נקט במהלכים רבים כדי לשפר את השירות לציבור וקיצור זמני המענה, הן באמצעות מענה באמצעות מערכות ממוחשבות, והן באמצעות בדיקת הפריטים באתרי השילוח, כך שכ- 75% מהפריטים המיובאים לישראל בייבוא אישי נבדקים באופן מהיר וללא מעורבות היבואן האישי כלל ובפחות מחמישה ימי עבודה.

“נוסף על האמור, יצוין כי משרד התקשורת שוקד כל העת על הקלות נוספות ליבוא אישי גם באמצעות הרחבת רשימת המוצרים שניתנים לייבוא ללא היתר, וגם באמצעות שיפור ושינוי התהליכים הפנימיים במשרד. כך למשל רק בחודש אפריל 2022 שר התקשורת חתם על תיקון לתקנות הטלגרף האלחוטי (פטור מרישוי), תשפ”א – 2021 שמרחיב את רשימת המכשירים האלחוטיים שפטורים מרישוי בייבוא בכלל, ובייבוא אישי בפרט.

“לעניין 25% מהפריטים המיובאים הדורשים אישור, מוצע להעמיד את הזמנים הקבועים בצו ייבוא אישי על 10 ימי עבודה. אנו עדים לגידול דרמטי בייבוא מקוון של צרכן פרטי עד כדי פי 2.5 וזאת אחרי עשרות אלפי פריטים בשנה שיובאו תחת פטורים שהותקנו בשנים 2018–2021. בחינת הציוד מצריכה תהליך בדיקת מוצרי התקשורת ואישורם הכולל מספר שלבים, לרבות בחינתו על ידי מהנדסים ומומחים.

“בהתאם לכך, ובמטרה לאפשר למשרד התקשורת לתת שירות איכותי, יעיל ומהיר לצרכן, תוך שמירה והגנה מפני הפרעות אלחוטיות לגורמים שונים לרבות הפרעות לחברות התקשורת ולמערכות ביטחוניות, מוצע לתקן  את צו יבוא אישי, כך שפרק הזמן המרבי שיעמוד לרשות משרד התקשורת יעמוד על 10 ימי עבודה לכל בקשה ביבוא אישי.

“משרד התקשורת מנהל הליך מתמיד של בחינת הכללים שעל פיהם נקבע הצורך באישור תקשורת כמו כן המשרד בתחילתו של הליך מימוש מערכת מחשוב חדשה לטיפול בבקשות שתופעל בשלבים ומתוכננת להיות מיושמת באופן מלא בשלוש שנים הקרובות. לאור כל זאת נקבע זמן של שנתיים לבחינה נוספת של משך מתן המענה.

“נוכח היקפי הייבוא הגדלים, משרד התקשורת אינו יכול להבטיח כי כל הפניות יטופלו בפרק זמן הקבוע בצו, לפיכך מוצע לקבוע הוראת שעה נוספת, למשך שנתיים, לפיה אישור משרד התקשורת יינתן בתוך 10 ימי עבודה”.