משרד הכלכלה: מכרז למתן שירותי איסוף מידע באמצעים טכנולוגיים לצורך הגברת אפקטיביות הפיקוח של המשרד באתרי הבנייה

הגוף המפרסם: משרד הכלכלה והתעשייה

נושא המכרז: מכרז למתן שירותי איסוף מידע באמצעים טכנולוגיים לצורך הגברת אפקטיביות הפיקוח של המשרד באתרי הבנייה עבור מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית (בשם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מכוח החלטת הממשלה מס’ 1754 מיום 31.7.16)

מס’ המכרז: 41/16

תאריך פרסום: 13 באוקטובר 2016

מועד אחרון: 1 בינואר 2017

הערות: ועדת המכרזים המשרדית במשרד הכלכלה והתעשייה מזמינה  (בשם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מכוח החלטת הממשלה מס’ 1754 מיום 31.7.16), הצעות למתן שירותי איסוף מידע באמצעים טכנולוגיים לצורך הגברת אפקטיביות הפיקוח של המשרד באתרי הבנייה, עבור מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית.

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית  מהווה רגולטור בתחום בטיחות בעבודה במדינת ישראל. במסגרת תפקידיו, המינהל מצבע פיקוח על קיום הוראות הבטיחות השונות  במקומות עבודה, לרבות באתרי בנייה.

המינהל יוזם ומגבש את דרישות הבטיחות באתרי הבניה, בחוק, בתקנות ובהוראות שונות, אוכף ומפקח בתחומי הבטיחות והבריאות בעבודה. לרשות המינהל מערך של 17 מפקחי עבודה העורכים ביקורי פיקוח באתרי בנייה ברחבי הארץ (על פי נתוני המינהל , בישראל ישנם כ-12,000 אתרי בנייה פעילים), ובסמכותם להוציא צווי בטיחות (הפסקת עבודה) וצווי שיפור (דרישה לעמידה בדרישות החוק לשיפור הבטיחות), בהתאם לצורך.

המינהל מבצע גם חקירות של תאונות עבודה קשות ושל אירועים מסוכנים, של מחלות מקצוע והפרות של הוראות חוק, ומכין הצעות לכתבי אישום.

משך הביקור של מפקח עבודה באתר בנייה תלוי במורכבות הסיכונים ונע בין שעתיים לארבע שעות פיקוח. במהלך שנת 2015 ביצעו מפקחי המינהל יותר מ- 6,000 ביקורים באתרי בנייה והטילו במהלכם יותר מ- 500 צווים.

על-מנת לייעל ולהגביר את הפיקוח באתרי הבנייה בהם קיים חשש לקיומו של מפגע בטיחותי, המינהל מעוניין לקבל שירותים של איסוף מידע בעזרת הטכנולוגיות המתקדמות (דיגיטליות), אשר בעקבותיו ניתן יהיה למקד את הפיקוח האנושי לאתרים שזוהה בהם חשש למפגע בטיחותי וכן לשקול לעשות שימוש במידע שיופק במסגרת מתן השירותים לצרכים נוספים, בהתאם לשיקול דעתו של המשרד.

ביום 31.7.2016 החליטה הממשלה להעביר את תחום התעסוקה (לרבות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית) ממשרד הכלכלה והתעשייה למשרד הרווחה והשירותים החברתיים. בהתאם להחלטת הממשלה מס’ 1754, עד להשלמת ההיערכות המנהלית לקליטת תחום התעסוקה ימשיכו הגופים הנכללים בתחום התעסוקה לקבל ממשרד הכלכלה והתעשייה את השירותים הדרושים לפעולתם הסדירה. לאור האמור, ועדת המכרזים המשרדית במשרד הכלכלה והתעשייה תלווה את הליכי מכרז זה עד להשלמת ההיערכות המנהלית לקליטת תחום התעסוקה ולא יאוחר מתום התקופה שתסוכם בין המשרדים. החל ממועד ההעברה האחריות על ליווי ההליך המכרזי וניהול ההתקשרות מכוח מכרז זה מוטלת על משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

השירותים הנדרשים: על-מנת שהמשרד יוכל למקד את הפיקוח האנושי לאתרים שבהם קיים חשש למפגע בטיחותי, על נותן השירותים לאתר ולזהות מפגעים באתרי בנייה על בסיס איסוף, ניתוח ועיבוד נתונים באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים.

כחלק מהשירות יידרש הזוכה לספק זיהוי חד-חד ערכי של פרטים מזהים על האתר שבחן (ובהם פרטים של החברה המבצעת/מנהל עבודה), מיקום המבנה/ים (קואורדינטות/כתובת/גוש חלקה) והמפגעים שזוהו (מתוך רשימת המפגעים הבטיחותיים הפוטנציאליים באתרי בנייה), לרבות מיקומם במבנה.

זיהוי המפגעים ייעשה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות שיציע הזוכה במסגרת מכרז זה, ובהתבסס על כלים המצויים בשימושו, אשר לא נדרש לבצע בהם התאמות משמעותיות לצורך התאמתם לצרכי המשרד.

הספק ינתח את הנתונים שאסף ולאורם יסווג את האתר באחת משלוש רמות בטיחות הבאות: גבוהה, בינונית, נמוכה. המידע שיספק הזוכה יכלול מדדים מדוייקים למפגעים בטיחותיים פוטנציאליים באתר הנבדק (תמונות, דו”ח, מיקום), מדד כללי לרמת הבטיחות באתר ומידע מזהה על האתר.

רשימת מפגעים נדרשים לזיהוי:

  1. עבודה על הגג ללא גידורי שפה ובלי רתמות בטיחות
  2. פיגומים אינם מורכבים כראוי, פיגומים אינם קיימים
  3. חוסר שימוש בציוד מגן אישי (דוגמת קסדות, אין נעלי בטיחות..)
  4. אין גידור למניעת נפילת אדם/חפץ
  5. חוסר שילוט באתר
  6. ביצוע עבודות חפירה ללא דיפון
  7. הנחת אלמנטים טרומיים ללא קיבוע
  8. הרמת אדם באמצעות עגורן צריח ללא רתום העובד
  9. ביצוע עבודות ביטומן ללא שמירת מרחקי בטיחות במקום
  10. זיהוי מכונת הרמה שתאפשר ביצוע בדיקה לתקפות תסקיר
  11. גידור אתר
  12. בקרת כניסה לאתר
  13. הנפה בטוחה של ציוד
  14. שינוע של ציוד וחומרי בנייה
  15. הנחה/אחסון תבניות נכונה
  16. מנגנון התנגשות (אנטיקוליזון) בחפיפת עגורני צריח
  17. ארגון אתר הבנייה (סדר וניקיון)

דוגמאות לטכנולוגיות אפשריות: צילום ממטוס/מל”ט/מזל”ט; צילום ע”י רחפנים (Drones); עיבוד וניתוח מידע מצולם; ניידת צילום רכובה שתסייר בין האתרים, תצלם ממרחב הציבורי לזיהוי הפרות/ מפגעים; מצלמות רשת (on line) שיוצבו במרחב הציבורי סמוך לאתרי בנייה בדומה לקיים ב”עיר חכמה” ומצלמות אבטחה עירוניות או מצלמות שיוצבו באתר הבנייה (למשל, על גבי עגורני צריח).