משרד הכלכלה מבקש להקים קהילות חדשנות בתחום הדאטה והבינה המלאכותית ובתחום המסחר

משרד הכלכלה והתעשייה מבקש להקים שתי קהילות חדשנות נוספות: האחת – בתחום הדאטה והבינה המלאכותית, השנייה – בתחום המסחר. כך עולה משתי הודעות (נפרדות) חדשות המתפרסמות באתר מינהל הרכש הממשלתי.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

קהילת חדשנות – דאטה ובינה מלאכותית

יפעת אלון פרל מנהלת מינהל כחול-לבן במשרד הכלכלה כתבה במסגרת הבקשה למיזם משותף עם ‘פרוייקט נובה – ניהול בשירות הקהילה’ [עמותה רשומה, ע”ר] כי “תפקיד קהילת חדשנות הוא לאפשר את הקמתו וביסוסו של אקו סיסטם משמעותי הפועל סביב תחום תוכן מסוים וספציפי, מתוך מטרה לקדמו ולפתחו. אקו-סיסטם הוא רשת של ארגונים – כולל ספקים, לקוחות, משקיעים, סטארט-אפים, מפעלים יצרנים, מוסדות אקדמיה וגופי ממשל שמעורבים בייצור או אספקת מוצר או שירות לחברה באמצעות תחרות ו\או שיתוף פעולה.

“הקהילה מאגדת את כלל הגופים השונים המרכיבים את האקו-סיסטם והנוגעים לעניין, ויכולה לתמוך ואף להוביל תהליכי שינוי בענפי משק הקשורים לאותו תחום תוכן.

“הצלחת הקהילה נמדדת במספר מדדים כגון, מספר חברי הקהילה, כמות ובאיכות המפגשים, בתוצרים שלהם, וביכולת שלה לקדם את החברות העוסקות בתחום ולמשוך השקעות חדשות לישראל. בימים אלו אנחנו מייצרים אסטרטגיה לקהילות, ומדדי ביצוע.

“הנימוקים לבקשתנו להתקשר עם עמותת נובה במסגרת מיזם משותף הם כדלקמן:

+ משרד הכלכלה הינו היוזם של כלל קהילות החדשנות ושל קהילת החדשנות בתחום הדאטה והבינה המלאכותית, וזאת מתוך מטרה לקדם חדשנות בישראל.

+ הפעילות שתתבצע במסגרת קהילת הדאטה והבינה המלאכותית תהיה מוכוונת ומוגדרת באופן בלעדי ע”י משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף פעולה עם יחידת הדאטה במערך הדיגיטל הלאומי.

+ היוזמה לביצוע הפעילות הגיעה מיחידת הדאטה והבינה המלאכותית במערך הדיגיטל הישראלי, לצורך הקמת אקו-סיסטם בתחום זה והצמחת התחום. מטה קהילות חדשנות במשרד הכלכלה בחן את הבקשה בתוך המשרד וראינו לנכון כי הקמת קהילה בתחום זה עולה בקנה אחד עם מטרות המשרד, לרבות הטמעת חדשנות, יצירת תחרות בתחום, הצמחת חברות נוספות בתחום ויצירת ערך כלכלי משקי שיפעל לטובת המגזר הציבורי, הפרטי, השלישי וכלל הציבור כולו.

+ הבעלות על חומרי העבודה ותוצרי העבודה של הקהילה הינה של משרד הכלכלה והתעשייה”.

ההתקשרות המדוברת היא לשנת 2023 כולה בהיקף כספי כולל של 1,599,696 ₪ כשעמותת נובה תשתתף במחצית מסכום זה. המחצית השנייה של הסכום, 799,848 תתחלק באופן כמעט שווה בין משרד הכלכלה לבין מערך הדיגיטל הלאומי.

* אל בקשת ההתקשרות צורף מסמך (בלתי חתום) הסוקר את הנושא. בין השאר נאמר במסמך זה כי “בדאטה הממשלתי טמון פוטנציאל אדיר, ושימוש נכון בו יכול להציל חיי אדם, לשפר את ההחלטות המתקבלות ע”י קברניטי המדינה, ולאפשר פיתוח של טכנולוגיות פורצות דרך. כדי לממש את הפוטנציאל, אנחנו זקוקים לכך שמדעני הנתונים הטובים ביותר, החוקרות הטובות ביותר בתעשייה, ופקידי הממשלה יירתמו יחד למשימה המשותפת של מחקר ופיתוח מבוסס נתונים ממשלתיים.

“ריבוי התחומים והמגזרים הרלוונטיים בתחום הדאטה מקשה על יצירת היכרות וממשקי עבודה בין גורמי הממשלה לבין חוקרים, יזמים, וגורמי חברה אזרחית. קושי זה עלול להוביל לאתגרים ביצירת שיתופי פעולה רב מגזריים הנדרשים לצורך מחקר ופיתוח. על מנת לקדם את השיח הבין מגזרי יש לתמוך ולקדם אקוסיסטם פעיל וחזק של אנשי מקצוע החיים את הדאטה הממשלתי וחוקרים אותו. קהילת דאטה ובינה מלאכותית תאגד תחתיה את כלל בעלי הענין מהממשלה וסביבתה העוסקים במלאכת הדאטה, ותתמקד בבניה, קידום וניהול שותפויות בתחומי הדאטה והבינה המלאכותית בין גורמי ממשלה לבעלי העניין.

“קהילת חדשנות דאטה ובינה מלאכותית תהיה פתוחה לגורמי מקצוע בתחום – מהתעשייה, אקדמיה והמגזר הציבורי. הקהילה תכלול לפחות 1,000 איש ואישה, ותרכז את מגוון הפעילויות הפתוחות לציבור, כמו כנסים, תחרויות, הרצאות. הקהילה תאפשר היכרות אישית בין חבריה מהסקטורים השונים, שיח שוטף ודיון ער בסוגיות הדאטה והבינה המלאכותית, ושיתופי פעולה ליצירת מוצרים, שירותים והפקת תובנות. בכך תיצור הקהילה התנסות חיובית ותשתית לשיתופי פעולה ארוכי טווח, תוך שהיא מעודדת חיבורים בין השחקנים, מחקר ופיתוח ואקלים שיתופי.

“שיתוף הפעולה שתיצור הקהילה בין הגופים הממשלתיים לבין גורמי האקו-סיסטם צפוי ליצור ערך משולש: (1) ערך לממשלה – קבלת תובנות, מענה לשאלות עסקיות מנקודת מבט ייחודית; (2) ערך לגורמי האקו-סיסטם – גישה לדאטה איכותי שיאפשר מחקר ופיתוח לצורך הפקת תובנות, מוצרים ושירותים; ו- (3) ערך למדינת ישראל – מיצוב מדינת ישראל בחזית העולמית ושימוש בדאטה כמנוע צמיחה.

חשיבות הנעת המהלך בעיתוי הנוכחי: מגזר ציבורי הנשען על תובנות מנתוני ענק, הוא חלק מסביבה עשירה של מחקר ופיתוח. בעוד שבמגזר הפרטי נעשה שימוש אינטנסיבי בנתוני עתק, מהפכת הדאטה במגזר הציבורי מתחילה ממש כעת.

“שנת 2022 היא שנת מיפנה בה התקיימה פריצת דרך משמעותית בעולם הדאטה הממשלתי. השנה הגדיר מערך הדיגיטל הלאומי את תחום הדאטה כנושא בהאצה תוך שהוא שם לו למטרה להשתמש במגוון כלים לקידום התועלות משימוש בדאטה, ובה השיק משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה את התוכנית לבינה מלאכותית.

“לצד מהלכים אלו ניתן לציין שורה של מהלכים במשרדי הממשלה השונים המעידים על שינוי תפיסתי רחב היקף, וביניהם

–  גיוסם של שבעה Chief Digital Officers, CDOs למשרדי הממשלה השונים;

– פרסומו של קול קורא לשיתופי פעולה בין האקדמיה למשרדי הממשלה והשלטון המקומי, לתמיכה במחקרים המתבססים על דאטה ממשלתי;

– אישורה של אסטרטגיית דאטה משרדית המאפשרת הנגשת דאטה בחמישה משרדי ממשלה;

– מימושו של אגם המידע הלאומי.

“אלו הן סנוניות ראשונות ומבורכות המבשרות את תחילתו של עידן חדש, ואנו מעוניינים להכיר בהזדמנות ולקדם אותה, במטרה לאפשר קרקע בטוחה ליוזמות חדשות מהממשלה ומהאקו-סיסטם להתממש באמצעות קהילת חדשנות בתחומי הדאטה והבינה המלאכותית”.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

קהילת חדשנות בתחום המסחר

משרד הכלכלה והתעשייה מתכוון להקים  קהילת חדשנות בתחום המסחר. כך עולה מהחלטה של וועדת הפטור המרכזית במשרד האוצר בבקשת התקשרות שלא באמצעות מכרז מרכזי.

בנימוקי הוועדה נאמר בין היתר כי “משרד הכלכלה והתעשייה מבקש החרגה ממכרז מרכזי 04-2019 לרכישת שירותים אינטגרטיביים להפקה וארגון של אירועים לטובת פרסום מכרז משרדי להקמה והפעלה של קהילת חדשנות בתחום המסחר.

“על פי הנטען, המשרד פועל כדי לקדם ולעודד את הצמיחה של ענפי המסחר והשירותים לרמה המקובלת בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי [ה- Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD] תוך ייעול השימוש ביכולות החדשניות הקיימות בישראל בתחום המסחר ובפיתוחים הטכנולוגיים הישראליים.

“למען הרחבת פעילות ייחודית זו, המשרד מבקש להקים קהילת חדשנות המבוססת על קיום מפגשים, כנס שנתי בינלאומי, תחרויות אתגר ועוד.

“אירועים אלו, דורשים מאפיינים מיוחדים מטעם המארגנים, מקצועיות רבה וקשרים בעולם החדשנות והטכנולוגיה בסביבה הישראלית והבינלאומית.

“עוד ציין המשרד כי באירועים וכנסים מסוג זה יש חשיבות מהותית והכרחית לכך שהגורם שמפיק את הכנס יהיה גם הגורם שאחראי על התוכן המקצועי של הכנס וזאת, בין היתר בשל הייחודיות הרבה של תחום החדשנות והמסחר והאספקטים העסקיים בו. לטענתם, הפקת האירועים והכנסים האמורים כחלק מפעילות קהילת החדשנות על ידי הגורם האמור, ‘מפעיל הקהילה’ בשפתם, יתבססו על ההיכרות המוקדמת שלו עם הגורמים הרלבנטיים וצרכיהם ובנוסף ירחיב את ההיכרות שלו עם גורמים עסקיים נוספים.

“לאור כל האמור, מבקש המשרד כי ארגון והפקת הכנסים כחלק מקהילת החדשנות בתחום המסחר תתבצע באמצעות מכרז משרדי ולא מכוח המכרז המרכזי.

“בחוות דעתו של מינהל הרכש נטען כי לאחר בחינת בקשת המשרד על ידי עורך המכרז המרכזי יש מאפיינים ייחודים של המכרז המשרדי אשר מצדיקים מתן החרגה מהמכרז המרכזי.

“המשרד עתיד לקיים 16 אירועים בשנה, בעלי מרכיבים שונים בעולם התוכן העסקי הדורשים סוגי התמחויות שונים בהתאם לצורך עם ידע וקשרים חזקים בעולם החדשנות. באירועים מסוג זה נדרש, נוסף על יכולות הפקה וארגון לוגיסטיות גם ידע וניסיון בעולם התוכן של האירוע המופק. בנוסף, קיימת חשיבות לגורם אחד שיתכלל את כל האירועים וישמור על רצף תפעולי ומקצועי.

“ספקי המכרז המרכזי הם מפיקי אירועים שאינם בקיאים בהכרח בעולמות התוכן שבהם עוסק המכרז המשרדי. זאת ועוד, המכרז בנוי כך שעבור כל כנס, המשרד יידרש לפרסם תיחור נפרד, בכל פעם עבור רשימת ספקים שונה. במצב דברים זה, הכנסים יופקו על ידי מספר רב של ספקים ולא יינתן ביטוי לרכיב המקצועיות שדרוש למשרד.

“לאור כל האמור לעיל, למינהל הרכש אין מניעה לתת החרגה מהמכרז המרכזי לטובת פרסום המכרז המשרדי”.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

* בשנים האחרונות פירסמתי מספר ידיעות באתר זה לגבי פעילות מטה קהילות החדשנות במשרד הכלכלה. ניתן למצוא אותן בצורה מרוכזת בקישור כאן.

= = = = = = = = = = = = = = = = =